Osakesijoittaminen

Inpost SA pakettiautomaattiverkostot ja liitännäiset Eurooppalainen johtava kasvaja ja toimija?

Miksi avaan ketjun, alla on linkkejä joista minusta voi huomata että yritys kasvaa neitseellisillä markkinoilla kannattavasti ja luultavasti saa vahvan markkia-aseman ja kassa koneen liiketoiminnastaan. Haluaisin teidän apua arvon määrityksessä.
Firmalla on valtavat investoinnit menossa, mutta vapaatakin kassavirtaa näyttää tulevn ihan mukavasti siihen nähden. Kulut laskee ja Ebitd % nousee?! Kurssi laskenut omasta entrystä 15,5 tasosta 13,xx tasoon. Omistukseni on samalla kutistunut n. 9k euroon jaon miinuksella 1,5k eur. Minulle tämä on pieni positio, mutta olen aikeissa lisätä kunhan jaksan tutkia / saan muista apua tämän arviointiin (iso firma Inderes efectiä tuskin kauheasti tulee (tosin en ole katsonut millainen Free Floatti on)

Arvostusta ja kertoimia ja kannattavuutta tuossa investointien alla haluan selvittää, muuten näyttää viljon portfolon firmalta! @Perttu_Hamalainen @timontti @Pohjolan_Eka @LakeBoodom @Seinakadun_Keisari @Jorelyytikko @Arimatti_Alhanko ! Apua, onko tämä sitten liian kallis vai mitä, liiketoiminnan kasvu on kiihkeää ja näyttää olevan minusta kannattavaa vaikka investoinnit on massiiviset.

Jos omistat automaattiverkoston ja laajennat sitä ekana kaikkialle, niin saa varmaan vallihautaa niihin omiin lokaatioihin, Puola vaikuttaa jo kypsenevän kassakoneen kilinäksi!?

ALKAA TÄSTÄ:

Inpost SA (Amsterdam) , täydennän tätä viestiä myöhemmin.

Yhtiö omistaa pakettiautomaatteja Puolassa, UK:ssa, ja yrityskaupan kautta ainakin Ranskassa, Italiassa ja Benelux (vähäinen merkitys) maissa, sekä Espanjassa(vähäinen) ja Portugalissa (vähäinen).

Yhtiöllä on myös oma appi, jonka merkitystä en ole tarkemmin tutkinut.

Tarvitsisin vähän apua yhtiön potentiaalin ja tulevaisuuden tuloskunnon pohdintaan:

2020 FY ennen Monreal Relayn yritysostoa:

Press release
30 March 2021
InPost S.A. announces record full year 2020 financial results and provides 2021 outlook
Luxembourg, Luxembourg – 30 March 2021. InPost S.A1
(“InPost”, the “Company” or together with its subsidiaries
“the Group”), announces full year results for Integer.pl2
for the 12 months ending 31 December 2020.
Full Year 2020 Financial Highlights
• Revenue increased by 104% to PLN 2,532 million
(2019: PLN 1,243 million)
• Operating EBITDA increased by 184% to PLN 994
million (2019: PLN 350 million)
• Operating EBITDA margin expanded by ~1100 bps to
39.3% (2019: 28.2%)
• Adjusted EBITDA increased by 186% to PLN 1,004
million (2019: PLN 352 million)
• Capex increased by 68% to PLN 537 million (2019:
PLN 320 million)
• Free Cashflow increased by ~10x to PLN 380 million
(2019: PLN 35 million) supported by improved cash
conversion
• Ended the year with pro-forma net leverage of 2.4x3
Full Year 2020 Operational Highlights
• Generated more than 180,000 tons4 of CO2 savings
• Parcel volumes increased by 115% to 310 million
(2019: 144 million)
• Total Automated Parcel Machine (APM) network
increased by 47% to 12,254 machines (2019: 8,352)
• Total number of lockers in Poland increased by 78%
to almost 1.5 million
• More than 5.7 million active users of the InPost
mobile app in Poland at the end of 2020
• Rolled out contactless APM deliveries and label-less
returns in Poland
• Accelerated International expansion strategy, with
fourth quarter volume growth of 400% in the UK
Rafał Brzoska, Group Chief Executive Officer of InPost:
“Against the backdrop of the ongoing COVID-19 pandemic, which has fast-tracked the structural shift to the digital economy, InPost
had an outstanding 2020. We took multiple steps to accelerate our pan-European growth strategy and delivered exceptional
financial results.
Parcel volumes more than doubled, the deployment of our APM network continued to gather pace and we rolled out innovations
such as our mobile app, contactless deliveries and labelless returns. Our consumer-centric approach to re-defining last mile deliveries
has seen us revolutionize the e-commerce ecosystem, continuously deliver new consumer experiences, while also generating
significant value for e-tailers. APMs are also the most sustainable form of delivery. Over the course of the year, we generated more
than 180,000 tons of CO2 savings to the environment, while simultaneously reducing traffic and noise pollution.

Alla uudemmat kasvu kvartaalit ja yrityskauppa, kasvu on kovaa!

Reippaalla 500 miljoonalla Eurolla yhtiö hankki Mondial Relayn siipiensä suojaan. EU viranomaisten hyväksyttyä kaupan ehdoitta.

https://www.inpost.eu/sites/cffcom-ir/files/investors/financial-results/2021/q2-2021-and-h1-2021-results.pdf Viimeisin Kvartaali, jossa ei taida olla Mondial relay mukana, Ebitda on kehittynyt oikeaan suuntaa, samalla Capex reippaat +50% eli uusia automaatteja asennetaan kiihkeää tahtia.

https://www.inpost.eu/sites/cffcom-ir/files/investors/financial-results/2021/q2-and-h1-2021-results-presentation.pdf viimeisin presentaatio.
Suosittelen vielkaisemaan sivulle 32 Outlook kohtaan, siellä on hyvät luvut miten business olisi laajentumassa Mondial Relay kaupan kanssa!

14 tykkäystä

Ensimmäisiä ajatuksia mitä mieleen tulee ( en ole tutkinut vielä tarkemmin). Kuinka paljon positiiivisiä ajureita koronan myötä kasvanut verkkokauppa on firmalle tuonut. Jatkuuko kivijalkakauppojen myynnin valuminen verkkoon edelleen koronan jälkeen, tai jatkuuhan se, mutta millä tahdilla. Automatisointi on edessä, vaikka verkkokaupan kasvu hidastuisikin, mutta miten mahdollinen hidastuminen vaikuttaa asiakkaiden hankintapäätöksiin ja siten yrityksen tilauskantaan.

2 tykkäystä

Jotain vapaata kassavirtaa tulee, jos putsattaisiin Investoinnin uusiin automaatteihin, niin missä mentäisiin. Sanoisin ,että Korona on ehdottomasti hyödyttänyt Inpostia, mutta uskon samalla että kehitys kehittyy ja tilaat tavara jos sinulla on automaatti lähellä, niin otat sen automaattiin lähelä tai kerrostaloosi?

Mutta missä menis arvostus on nyt otettaisiin tämän hetkinen kanta ja ei panostettaisi kasvuun, tosin mielestäni kasvu tuo tiheämmän verkoston ja mahdollistaa paremmat kauppias diilit ja laajentumisen myötä useisiin maihin? Samalla paremman asiakas kokoemuksen.

Näillä on jotain to door palveluitakin. En ole tarkemmin selvittänyt miten toimii.

Raportoivatkin Zloteina, niin se jo ärsyttää :smiley:

Tuntuu että kaikki numerot vaan kehittyy juurikin oikein ja minusta tuo business logiikka on hyvä, en usko että kilpailija laittaa omaa automaattia siihen näiden automaatinviereen ihan heti, jos esim. puolassa nämä on jo ihan suvereeneja?

Kun verkosto on perustettu, niin oletan sen capex laskevan / tai laajennutaan vaan lisää. joka tapauksessa asennettu automaatti varmaan tuottaakin sitten ihan mukavasti kassavirtaa vähällä vaivalla?

3 tykkäystä

17.marraskuuta on seuraava osari Q3, sitä ennen jos oltaisiin kartalla, niin olisi mahtavaa :)!

1 tykkäys

Inpost on saanut asemaa Puolassa ja yrittää sitä Britanniassa. Sähköinen kaupankäynti paketteineen buustautui pysyvästi koronasta. Alle liittämäni ruotsalainen arvio antaa myönteisen kuvan mahdollisuuksista.

Yksi kysymys voi kuitenkin olla, miten tällainen toimija pystyy saamaan jalansijaa kansallisten postilaitosten ja DHL:n kaltaisten yritysten välissä? Jos markkina kehittymätön (mitä se voinut olla Puolassa), kyllä.

Mutta entäpä vaikka listalla mainittu Benelux, jossa esim. PostNL:llä ja monella ylikansallisella toimijalla jo vankat verkostot ja infrat? Mikä olisi Inpostin ylivoimainen kilpailuetu tällaisilla markkinoilla? Ei täysin avaudu.

Inpostin kurssi on laskenut kuin lehmän häntä. Ylimainostetut kasvamahdollisuudet törmäävät realiteetteihin vai hurjasti piilopotentiaalia omaavan firman mainio oston paikka?

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/03/22/inpost-snabbvaxare-med-vind-i-ryggen.plc.html

5 tykkäystä

Just se pitäisi saada selville, onko yliarvostettu, vai oiva mahdollisuus.

Benulix taisi tulla yritysoston kylkiäisenä ja Montreal relay painotus taitaa olla Ranskassa.

Jännästi pakettiautomaattien määrä/capita oli Puolassa Virossa ja Suomessa korkeimmasta päästä.

Muualla vähemmän. Jostain kai ne DHL paketit kin noudetaan tai sitten ne toimitetaan perille.

Yhtiö ainakin kertoi, että uudet maat siinä mielessä hyvä, että puola ja UK sektorilla on jo useassa maassa toimivia kauppias asiakkaita, jolloin niiden kanssa voi tehdä yhteistyötä myös uusissa maissa.

Montreal relay on melko uusi hankinta. Puolassa ja myös UK on suurin osa automaateista, etenkin Puolassa.

2 tykkäystä

With approximately 15.9 million APM users as of March 2021, the Net Promoter Score for the InPost’s APM services was 72% as of April 2021, which is more than two times higher than the overall delivery service Net Promoter Score of our nearest competitor.

Some of the largest merchants in our portfolio include Allegro, Amazon, AliExpress, Vinted, H&M, Inditex, Lidl, LPP, CCC, and Eobuwie.pl.

kesästä lähtien ollut warsovassa jääkaappilokerikkoja :slight_smile:

2 tykkäystä

myös oma tehdas tuottaa automaatteja.
ainakin60 logistiikka keskusta Puolassa.

toimittavat myös ovelle.
Oma logistiikka.
Varastoivat myös asiakkaittensa tavaraa jne.

2 tykkäystä

näitten Expansion Capex on ennuste 2021 sisältäen Mondial Relayn n. 1,1 miljardia zlotya = n. 238982492 euroa eli n. 240 miljoonaa euroa ja mm. UK asentavat n. 100 masiinaa viikossa!

Mutta mutta parcel volyymi on junnannut muutaman kvartaalin aika samoissa, siitä varmaan kurssilasku… Siis puolassa.

Vauhti about 100 masiinaa UK / viikko ja 500 masiinaa / viikko puolassa, jos en katso ihan väärin.

Huolestuttavaa että pakettien määrä ei ole oikein kasvanut kuten voisi olettaa, mutta tosiaan ehkä Covid asian on hellittäneet jonkin verran.

Nyt vaan pitäisi tietää millaista kausivaihtelua tuossa hommassa on ja mitä odottaa Mondial Relayltä sitten. Italissa ei näyttänyt olevan suurta panostusta.

Oletettavasti uusia masiinoita on tullut kauhea määrä ja samalla covid helpottanut, nin käyttöaste ei varmasti ole niin hyvä kuin toivoisi.

Noh nyt on ainakin itsellä suunnilleen ajatus mitä katsoa Q3 yhteydessä.
Muutama Kvartaali aika tasapaksua, vaikka Y/Y luvut näyttää hienoilta. UK kasvaa, mutta vielä pieni.

Toisaalta jos nuo 240 miljoonaa ottaisi tulokseen (plus sn mitä nyt on tehty tulosta - miinus verot), niin P/e olisi kai jo vähän erilainen.

Osakkeita on 500 milj kpl ja kurssi 13,60 €

tuon vois ehkä ajatella niin että jos investoinnit olisivat n. 1,1 miljardia zlotya ja free cashflow n.350-400milj zlotyä - verot, niin niin tosi rautalangasta vähän ylös pyöristäen 1,5 miljardia zlotyä ja se muutettaisiin euroiksi ja ajateltaisiin että yhtiö maksaisi ne osinkona niin siitä tulos jotain reippaat 4% miinus veroja. Eli ei nyt mikään halvimmista halvin, mutta jos jatkaa kasvua, niin ihan potentiaalinen firma.

3 tykkäystä

Tähän kokonaisuuteen vaikuttaa tyyliin 1000 asiaa, tässä muutama mainittu:

Pakettiautomaattien käyttöaste esim. 3 vuoden päästä (mahdotonta tietää). Jos yksittäistä pakettia viedään 1 automaattiin kuorma-autolla, jakelun palkkakulut, bensakulut ym. varmistavat sen, että jokainen paketti toimitetaan perille tappiolla. Esim. Vantaalta vietäisiin 1 paketti Espoon pakettiautomaattiin, ajoaika 1 tunti edestakas. Jokainen ymmärtää, että tappiota tulee vähintään 50 euroa tämän 1 paketin toimittamisesta. Jos automaattien käyttöaste ei ole ympäri vuoden hyvä ja jakeluauto täynnä, niin yhtälö ei toimi. Mitä enemmän pakettiautomaatteja, sitä useampi jakeluauton kuski pitää palkata ja tulee entistä enemmän ajokilometrejä, vaikka pakettimäärä nouseekin vastapainona.

Kuka hoitaa runkolinjakuljetukset maiden välillä esim. jos verkkokauppatilaus tulee Puolasta UK:hon? DHL:n ja muiden isojen firmojen oma kuljetusverkosto Euroopassa lienee aika ylivoimainen, onnea vaan jos aikoo tämän haastaa omilla rekka-autoillaan. Jos taas maiden välinen kuljetus ostetaan vaikka DHL:n kautta, niin Saksan Posti tuskin antaa kovin halpaa hintaa kilpailijalle.

Omat logistiikkakeskukset? Onko näitä 1, 10 vai 100 eri maissa? Pitää olla miljoonia paketteja, muuten tyhjäkäyntiä on niin paljon, että nämä keskukset tekevät järkyttävää tappiota tehottomalla toiminnalla. Mikä on näiden keskusten pakettimäärä 5 vuoden päästä, kukaan ei tiedä.

Jos pakettiautomaattiverkosto alkaa toimia hyvin Euroopassa, luuletko, että Royal Mail ja Deutsche Post vain katselee vierestä tekemättä mitään? Luultavimmin käynnistyy hintasota, jossa katsotaan, että keneltä loppuu rahat ensimmäisenä ja menee konkurssiin. Tai sitten kilpailija saa toimittaa paketteja nollakatteella seuraavat X vuotta.

Vastauksia näihin kysymyksiin ei löydy vilkuilemalla jotain yhtiön tilinpäätösraporttia. Nämä ovat kaikki tulevaisuuden asioita, historiatiedoista turha yrittää niitä kaivella.

Vertailukohtana vaikka Postnord Suomessa, liikevoittoprosentti viime vuonna 0,4% liikevaihdosta. : )

4 tykkäystä