Vähän yleisluontoisia havainnointeja ja mutuilua (melkein) opettajan näkökulmasta
Gradua vaille valmiina opettajana olen ollut Kahootin omistajana nyt jonkin aikaa. Syy miksi alunperin lähdin sijoittamaan, oli se, että Kahoot on havaintojeni mukaan jo pelkkänä ilmaisversiona hyvin motivoiva systeemi oppilaille. Opettamisessa on tärkeää saada oppilaat innostumaan asiasta, ja ainakin alakoulussa ja yläkoulun 7.-luokalla oppilaat innostuvat kokemukseni mukaan opettelemaan asiaa aivan eri tavalla jos heille luvataan aiheesta Kahoot!-visa lopuksi. Tunneilla toivotaan melkein aina Kahootia, jos asia on yhtään sellainen mitä Kahootissa voisi tehdä. Opettajalle on tietenkin hyödyllistä jos oppilailla on jokin motivaatio oppia asiaa, vaikka motivaatio syntyisikin siitä että haluaa pärjätä Kahootissa. Niimpä ainakin itse näen Kahootin opettajan kannalta hyödyllisenä systeeminä jo pelkästään visailunsa takia . Muut ominaisuudet, joihin en ole juurikaan tutustunut sitten extrana tähän, ja koronahan pelaa Kahootin pussiin etäopetuksen kautta myöskin.
Sivukuriositeettina mainittakoon että Kahootin musiikki on jonkinlainen meemi tuttujen 7.luokkalaisten keskuudessa, soittavat sitä puhelimistaan ilman sen suurempaa syytä. Kahoot on myös tuttujen opettajien ja opettajaopiskelijoiden keskuudessa jonkinlainen synonyymi kaikenlaisille tietovisoille, joita tunneilla voidaan tehdä muuten kuin kynällä ja paperilla.
Huolenaiheenani on hieman tuo, että miten ilmaiskäyttäjiä saadaan maksaviksi. Itse olen pärjännyt tähän asti vielä hyvin ilman tuota paid subscriptionia. Toisaalta Q2/2019 ja Q2/2020 välinen maksavien tilaajien kasvu (170%) kielii mielestäni siitä, että maksavia asiakkaita kyllä näyttäisi löytyvän. En kuitenkaan itse tunne ketään maksavia tilaajia. Kasvu näyttää kuitenkin hyvältä ainakin omaan silmään tuoreen Q2:n perusteella.
Kuulun itse siihen opettajaryhmään, joka on jo opintojensa aikana käyttänyt Kahootia alusta asti kaikenlaisiin visailuihin niin näkisin, että meidän siirtyessämme työelämään Kahootia saatetaan alkaa käyttää entistäkin enemmän opetuksessa. Tämä saattaa kenties poikia lisää tilauksia tulevaisuudessa?
Sitten vielä mielenkiintoiseksi tämän tekee mielestäni se, että Kahoot! on hiljattain julkaistu myös espanjaksi , mikä tietenkin avaa lisää markkina-alueita.
Sitten kun Kahootissa on mukana myös mm. Disney ja homma tuntuisi etenevän jopa niinkin, että opetussuunnitelmakin huomioidaan pelien kehittämisessä kuten tässä ja tässä mainitaan, niin casessa on mielestäni monenlaista positiivista merkkiä
EDIT: Lisäänpä vielä senkin, että olen tällä hetkellä töissä firmassa, jossa pidetään kuntoutuskursseja lapsille ja nuorille. Työpaikallani tietoisuus Kahootista on kasvanut hieman viimeaikoina ja yhä useammat työntekijät käyttävät sitä satunnaisesti ihan vain mukavana tapana opettaa asiaa.