Kahoot! - Oppimisen ekosysteemi pilvessä

Kahoot!. Tämä on tuttu kaikille opettajille ja oppilaille. Oma kouluikäinen lapseni tykkää tästä hurjasti.

  • Kahoot on perustettu vuonna 2012. Takana on voimakas muutaman vuoden kasvu ja suunnittelee kasvavansa voimakkaasti jatkossakin.
  • 6 miljoonaa opettajaa ja satoja miljoonia oppilaita käyttäjinä
  • ekosysteemi pilvessä, etäoppiminen, opettajat sisällön luojina
  • Kahoot on laajentumassa myös työelämän oppimistarpeisiin.

CEO Eilert Hanoa esittelee Kahootin Kahoot

Muutama ote esityksestä.
image

Omistan Kahootin osakkeita, koska uskon megatrendien kasvattavan Kahootin absoluuttista liikevoittoa. Aion ostaa ja myydä sen mukaan, kuinka näen osakkeen arvostuksen. En ota mitään kantaa siihen onko osake nyt halpa tai kallis.

33 tykkäystä

Mistä tätä voi ostaa?? :nerd_face:

Osake löytyy Oslon pörssistä, joten osto onnistuu monienkin välittäjien kautta :slightly_smiling_face:

Huikeeta thanks!

Vaikuttaa todella mielenkiintoselta nopealla vilkaisulla, miksihän tässä arvostus niin maltillinen? Ootko kerennyt perehtymään tarkemmin.

Itse en ole yhtiöön vielä kunnolla kerennyt perehtymään. Nyt tosin alan kahlaamaan tietoja yhtiöstä ja osakkeesta läpi, jos tämä sopisi omaan salkkuun :slightly_smiling_face:
Ketjun avaaja @MoneyWalker osaisi varmaan kertoa nyt ensisijaisesti lisää yhtiöstä ja sen arvostuksesta/mahdollisista verrokeista

1 tykkäys

Mielenkiintoista. Alkuviikosta suoritin hätäensiapukurssin etänä, siinä käytettiin Kahootia vastaamaan kysymyksiin joilla tavallaan varmistettiin että kurssilainen on hommassa matkassa. Kahootissa tuli esiin vaihtoehdot vastauksiin ja nettikuvassa oli kysymys + vaihtoehdot.

1 tykkäys

Kahoot! on aikalailla tunnetuin pelillisen kyselyn työkalu kouluissa ja varmaan enemmistö meidän peruskoululaisista on tuota pelaillut. Sovellushan alkoi levitä laajempaan käyttöön Suomen kouluissa jo varmaan 4-5 vuotta sitten.

En ehdi nyt selata sijoittajamateriaalia tarkemmin läpi, niin pari nopeaa kysymystä analysoineille:

  1. Mikä on firman ansaintalogiikka? Tietääkseni Suomessa juuri kukaan ei maksa tuosta mitään, vaan kaikki tuntuu käyttävän ilmaisversiota. Tuleeko tuottoja vain premiumista vai lisäksi esim. mainoksista tms.? Miten free -käyttäjät käännetään premium -käyttäjiksi?

  2. Ekosysteemi-verkosto. Tuossahan on listattu aika mainio kokonaisuus erilaisia opetus- ja työelämän sovelluksia. Onko niin, että Kahoot! on jotenkin integroitu em. alustoille ja/vai em. alustojen pelilliset kyselytyökalut ovat Kahoot!-yrityksen tekemiä? Jotenkin tuntuisi hassulta, että esim. Microsoft tai Zoom ei tekisi itse omia kyselytyökalujaan alustojensa päälle vaan hyödyntäisi ulkopuolista toimijaa.

  3. Olen itse tutustunut vain tuohon maksuttomaan pelilliseen kyselytyökaluun. Mitä muita palveluja Kahoot! tarjoaa?

Näillä ihan marginaalisilla tiedoilla, mitä mulla yrityksestä on, veikkaisin, että tällaisen kyselytyökalun vallihaudat ei välttämättä ole kovin syvät.

4 tykkäystä

Pikaisella tutustumisella vaikuttaisi, että tulot tulevat lähinnä premium-lisensseistä. Markkinasegmenttejä on kolme: Work (n. 37% liikevaihdosta), School (46%), Home and Study (17%). Jokaisessa segmentissä on oma hinnoittelumallinsa ja omat ominaisuutensa. Lyhyenä yhteenvetona kaikista löytyy useampi hintaporras, jolla saa lisää ominaisuuksia (isommat kyselyt, personoidut kysymykset, diaesityksen importtaus, kahootien organisointi jne.)

Teams ainakin on alusta, johon voi asentaa monenlaisia appeja. Kahootin appi mahdollistaa kyselyjen launchaamisen suoraan Teamsista. Microsoft muuten myös omistaa Kahootista 5%.

Kahootin tarjoama voidaan jakaa kahteen peruspalikkaan:

  • livekyselyt
  • “self-paced challenges”
    Livekyselyitä käytetään usein esitelmien yhteydessä, tai koulussa oppitunnilla. “Omatahtisia haasteita” käytetään esim. työpaikalla koulutusten suorittamiseen tai koulun kotitehtävinä. Haasteita voi assignata suoraan käyttäjille myös Teamsin kautta.

Kokonaisuuteen liittyy paljon pientä sälää (esim. personoitu oppiminen kalleimmissa lisensseissä → tekoäly valitsee käyttäjille kysymykset poolista sen mukaan, mitkä ovat heille vaikeita). Ansaintamalli perustuu joka tapauksessa siihen, että ilmaisena käyttäjänä voit tehdä niitä yksittäisiä kyselyjä, ja maksavana asiakkaana pystyt hallitsemaan isompaa kokonaisuutta. Esim opettaja voi maksavana asiakkaana käyttää kerran luomiaan tehtäviä uudestaan myöhemmillä kursseilla.

5 tykkäystä

Tämä on kyllä mielenkiintoinen! Yritin tuosta esityksestä löytää jotain infoa kilpailijoista, mutta en ainakaan mitään syvällistä tietoa saanut irti. Mikäköhän tekee Kahoot!:sta kilpailijoita paremman? Ainakan yritys ja yliopisto puolella tämä on aika suuressa käytössä USA:ssa. Kertooko tämä jostain kilpailuedusta?

Ensimmäisenä markkinalla, kun puhutaan helppokäyttöisistä (ja ilmaisista) interaktiivisen oppimisen sovelluksista? En tiedä, onko varteenotettavia kilpailijoita vielä ilmaantunut, mutta tuskin tässä mitään syvää vallihautaa on.

1 tykkäys

Itse ostelin tätä pari nökklstä keväällä, kun alkoi näyttämään, että lockdown alkaa satamaan laariin.

Kahoot! Osti pari vuotta sitten norjalais-ranskalaisen oppimispeliyrityksen nimeltään Dragon Box. Olen seuraillut ammattini puolesta ko lafkaa pieteetillä ja mielestäni he tekevät alan parhaat pelit. Kehittäjillä on selvästi silmää sekä oppimiseen että.pelamaiseen. He ovat laajentaneet myös pelillisiin ja tarinallisiin oppimaterialaeihin. Kehitys on menossa ala-asteella ja näitä materialaeja on jo käytössä myös Suomessa.

Huhu kertoisi, että Kahoot! olisi valmistelamassa myös platformia näillä oppimispeleille.

Näen siis paljon potentiaalia ja firma kulkee ehdottomasti trendien huipulla.

9 tykkäystä

Taas menee mielenkiintoinen mahdollisuus sivu suun, kun Nordea ei anna ostaa Merkuri marketista.

Tuo ansaintalogiikka mietityttää minuakin. Tätä menoa markkinat saturoituvat kohta ilman kilpailijoitakin, eikä se oikein tahdo näkyä viivan alla. Miten saada käyttäjät maksamaan käytöstään?

Tätä myydään kouluille ja työpaikoille “oppimisen ekosysteeminä”. Ei tuo ilmaisversio siihen tarpeeseen käy.

Se on kokonaan toinen kysymys, kuinka paljon tälle “ekosysteemille” on kysyntää. Tällä hetkellä liikevaihdon kasvun kulmakerroin näyttää lupaavalta.

1 tykkäys

Yhden kieltenopettajan kanssa olen Kahootista useasti jutellut. Tällä hetkellä tuntien täytettä hupimielellä, mutta näkee mahdollisuuksia vakavampaankin käyttöön. Käyttää ilmaisversiota. Jos saisi varmuuden siitä että oppilaat laittavat oikean nimensä voisi korvata joitain sanakokeita ja tämä helpottaisi tarkistamistyötä.

1 tykkäys

Hmm… OP:llakaan ei vissiin saa ko. osaketta ostettua… x(

Tämä vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Seuraava hype-osake? :smiley:

Tykkään ainakin tästä, että markkina ja potentiaali on helpompi ymmärtää kuin esim. jossain smarteye tapauksessa.

2019 100k paid subscriptions ja 2020 200k paid subscriptions. Kaikin puolin mielestäni näyttää, että kiva olisi ottaa tätä pieni siivu :slight_smile:

Vinkkejä mistä kannattaa ostot tehdä?

OP:lla käyn kauppaa ja sieltä ei ainakaan löydä osaketta Norjan pörssistä

Nordnetin kautta voi ostaa.
Manadatumin kautta ei voi ostaa, koska on Merkur Marketissa.

1 tykkäys

Erinomainen case-esimerkki. Ilmaisversio riittää oikein hyvin “viihdykkeeksi”, mutta “vakavampaan” käyttöön tarvitaan maksullinen versio. Mielestäni monetisaatio on tässä mielessä onnistunut.

Kovaa kasvava, skaalautuva bisnes, joka on juuri kääntynyt operatiiviselta kassavirraltaan positiiviseksi. Potentiaalia on, ja kassa on kunnossa. Riskit liittyvät minusta kilpailun kiristymiseen - miten käy, jos jokin isompi peluri julkaisee vastaavan sovelluksen?

1 tykkäys

Prkl… Kaikki paitsi Nordnet… Vanhat tunnukset lukossa ja menee monta viikkoa että saa uudet tilattua… :sob:

1 tykkäys