Aapeli kirjoittaa:
“Kalmarin kokonaisliikevaihdosta vuosina 2023-2024 on tullut 26-36 % USA:sta ja siten markkina on yhtiölle merkittävä. Arviomme mukaan yhtiön tärkeimpänä tuotealueena USA:ssa on terminaalitraktorit, joita se valmistaa paikallisella Ottawan (sijaitsee Kansasissa) tehtaalla. Siten alueen tärkeimpään tuotealueeseen liittyvät vaikutukset jäävät rajallisemmiksi, vaikka tullipäätöksillä luultavasti olisi kielteinen vaikutus teollisen aktiviteetin kautta kysyntään. Vastaavasti muiden asiakassegmenttien laitteiden valmistus tapahtuu pitkälti USA:n ulkopuolella (etenkin Puolassa), mitkä joutuisivat siten tuontitullien piiriin. Muissa asiakassegmenteissä paikallisen valmistuksen osuus vaihtelee, mutta käsityksemme mukaan Kalmarin kannalta alueellisesti merkittävimmillä tuotealueilla valmistuskapasiteetti on rajallinen ja kilpailijat tuovat tuotteita ja komponentteja merkittävin osin muualta. Nähdäksemme riskit terminaalitraktorien ulkopuolella Kalmarin suhteellisen aseman kehityksen kannalta kääntyvät silti ainakin lievästi negatiivisiksi USA:n markkinoilla. Tulleilla voidaan muutenkin odottaa olevan negatiiviset vaikutukset materiaalinkäsittelymarkkinaan, mikä heijastuisi myös Konecranesiin ja Hiabiin.”