Kalmar Oyj - Kontinkäsittelyn edelläkävijä

Indekseihin nousua odotellessa, niin kurssi voi saada piristystä. Voisiko Kalmar kenties nousta OMHX25 indeksiin, seuraava indeksiin kuuluvien tarkistus 1.8.2024

7 tykkäystä

@Heikki_Keskivali ja tviittiketju Kalmarista

https://x.com/hkeskiva/status/1814554825511591972

Kannattaa lukea Äxässä, mutta äxättömiä varten loppuosa tviittiketjusta:

Yhteenveto








13 tykkäystä

Sain kalmaria cargoteckin kylkiäisinä, vaikuttaako mitenkään verotukseen kalmaria myydessä?

Kalmar olisi mielestäni todella mielenkiintoinen yhtiö yksinään pitkään salkkuun, mutta tuo huollon pieni osuus liikevaihdosta saa aristelemaan. Verrattuna esimerkiksi Valmet, joka on yksi salkkuni kulmakivistä, jossa palveluiden osuus on noin 50%. Se tuo merkittävää turvaa talouden sykleissä.

Samaa pohdiskelen kuin Heikki, eli näyttääkö osake vain tällä hetkellä edulliselta. En voi olla pohtimatta, että vielä kaksi vuotta sitten, ja monia vuosia ennen sitä, sijoittaja pystyi ostamaan pörssistä kaikki silloin Cargotec kuuluneet yhtiöt samaan hintaan kuin tällä hetkellä tarjoillaan pelkkää Kalmaria :thinking: Missä kohdin sykliä Kalmarin liiketoiminta-alueen nostimet / trukit kysyntä on?

22 tykkäystä

Mitenkäs tuloksenteko ja tunnusluvut ovat muuttuneet tässä kieltämättä suhteellisen lyhyessä ajassa?

1 tykkäys

Hankintahinta verojen suhteen on alkuperäinen Cargotecin osakkeiden hankintahinta kerrottuna verottajan määrittelemällä prosentilla (jota ei ole vielä julkaistu mutta se kerrotaan piakkoin, varmaan elo-syyskuussa).

Oletetaan että suhde tulee olemaan vaikka 60% Cargotec ja 40% Kalmar ja oletetaan että olet ostanut vanhaa Cargotecia keskihintaan 40€/osake: uuden Cargotecin hankintahinta olisi 40€ * 0.6 = 24€ ja Kalmarin hankintahinta 40€ * 0.4 = 16€.

Edit: täsmennetään vielä että hankintahinta määrittyy hankintaeräkohtaisesti eli jos olet vaikka ostanut ensin 100 osaketta hintaan 30€/kpl ja sitten toiset 100 osaketta hintaan 50€/kpl niin kummatkin lasketaan erikseen. Jos esim. nyt myyt vaikka 150 Kalmarin osaketta niin FIFO-periaatteella niiden hankintahinta olisi (100 * 30€) + (50 * 50€) * verottajan määrittelemä prosenttiluku.

4 tykkäystä

Erittäin positiivisesti, ja siksi pohdinkin tuota että missä kohtaa sykliä Kalmar tällä hetkellä on :slightly_smiling_face: Useinhan näissä syklisissä menee niin, että jengi ostaa niitä huipulla, koska silloin näyttävät edullisilta. Ja taas syklin pohjalla jää ostokset tekemättä, kun näyttää vielä kalliilta kertoimien ollessa koholla syklin pohjalla.

Maailma on Trumpin potentiaalisen vaalivoiton kautta kääntymässä vielä nykyistä enemmän sisäänpäin America First ajattelun kautta, joka voisi puoltaa ajatusta että Kalmar olisi nykyisellä tulostasolla lähellä syklin huippuja?

En vaivaisi mieltäni tällaisella pohdinnalla, jos palveluiden osuus olisi suurempi. Sitä pitäisi mielestäni strategiassa saada isosti kasvatettua. Nykyinen noin neljäsosa kokonaisliikevaihdosta on liian pieni. En ole niin tarkkaan seurannut, että onko Kalmar esittänyt tämän suhteen jotain askelmerkkejä / strategiaa? Miksi palveluiden / ylläpidon osuus laahaa niin kaukana?

6 tykkäystä

Eihän se voi vielä nousta OMXH25-indeksiin, kun ei ole tarkastelujaksolla ollut edes listattuna.

11 tykkäystä

Jännä seurata kauanko tämä lafka saa jatkaa itsenäisenä pörssiyhtiönä. Varsinkin näillä arvostustasoilla ostotarjous voi tulla hyvinkin nopeasti.

7 tykkäystä

@Kryptoniitti Arvostustasohan on korkea? Syklin huipputuloksella, joka selkeästi poikkeaa viimeisten 10v keskituloksesta, p/e 10 eli näennäisesti halpa.

4 tykkäystä

Inderesin analyysin mukaan syklin pohjat on juuri nyt käsillä ja tälle vudelle ennakoitu PE rapiat 11. Voivat toki olla väärässä! Keskiväli taas edustaa varovaisempaa näkemystä.:thinking:

13 tykkäystä

Oma itsevarmuus ja alakohtainen tietämys ei tällä hetkellä riitä varmuudella sanomaan, että olisimme juuri nyt syklin huipulla, jos alalla toimivat firmat, kuten esimerkiksi Konecranes:n toimitusjohtaja sanoo tänään ilmestyneessä Q2 raportissa, että ”Kysyntäympäristö teollisuusasiakkaiden keskuudessa on pysynyt hyvänä ja jatkuu hyvällä tasolla.
Maailmanlaajuinen konttiliikenne jatkuu korkealla tasolla, ja maailmanlaajuiset konttien käsittelyyn liittyvät pitkän aikavälin näkymät ovat edelleen yleisesti hyvät.”

Entäpä jos syklin aallonpohja nähtiin 2022/2023 ja käännös parempaan tapahtui viime kesänä ja kasvu jatkuu n. 5% vuosivauhtia. Tuolloin väärässä oleva sijoittaja odottaa turhaan syklin pohjaa ja jää kyydistä. Seuraavaksi julkistusvuorossa ovat Cargotec ja Kalmar 8.8.2024. Ulkomaisista verrokeista tuloksen julkistavat mm. Kion Group (KGX) 31.7.2024, Mitshubishi 1.8.2024, Hyster-Yale (HY) 6.8.2024, Taylor (TAYD) 28.8.2024 ja Shanghai zhenhua heavy industries (600320) 30.8.2024.

Edit: Ohessa vielä oma verokkien seurantalista:

59 tykkäystä

Olen nyt hieman ehtinyt tutustumaan yhtiöön ja tässä joitan omia (hieman hajanaisia) ajatuksia ja huomioita listattuna.

Palveluliiketoiminnan osuus on pienehkö, kuten moni on jo huomioinut. Tässä näen pidemmällä tähtäimellä kuitenkin paljon potentiaalia: kun laitekanta sähköistyy, muuttuu huolto haastavammaksi ja varaosakatteet nousevat. Nythän perinteistä haarukkatrukkia pystyy huoltamaan se paikallinen Pena ja peräkärry-firma tai talon oma konemies, mutta sähköistymisen myötä näin ei enää ole.

Sähköistymisen myötä myös modernisoinnit ja jälkiasennukset tullevat lisääntymään, koska elektroniikka vanhenee ja komponenttien saatavuus voi loppua välillä jopa hieman “yllättäen”. Tämä myös pitkän aikavälin kasvuajuri.

Eki mainitsee yhtiöraportissa varaosamyynnin kehittämisen olevan yksi fokus-alue. Raportissa on myös maininta, että 2023 noin 50% varaosamyynnistä tuli oman verkkokaupan MyPartsin kautta. Pidän tätä oikein hyvänä suorituksena, koska muilla suurillakin firmoilla ollaan tämän oman verkkokaupan kanssa vielä todella alkuvaiheessa (mikä on sinänsä yllättävää).

Digitaaliset palvelut ovat hieman kysymysmerkki. Kehityksessä on oltava mukana ja digipalveluita on tarjottava, se vaatii T&K panostusta mikä tarkoittaa kuluja. Koen, että tällä hetkellä teollisuudessa monikaan tuotetta valmistava yritys ei tee vielä merkittävää liiketoimintaa digipalveluilla. Toki kokonaisuutta katsoessa hyvät ja toimivat digipalvelut luovat kilpailuetua sekä mahdollisuuden erottautua positiivisesti uuslaitemyynnissä suhteessa muihin tarjoajiin. Jos ja kun digipalveluilla pystytään tarjoamaan asiakkaille myös avaimia oman toiminnan tehostamiseen, uskon että markkinalla on tälle imua. En kuitenkaan usko, että digipalveluilla omana liiketoimintanaan tehdään juurikaan rahaa ainakaan vielä lähivuosina.

Laitemyyntipuolella seuraavat 3 vuotta ovat kiinnostavia, kun saadaan tietoa miten Kalmarin sähköiset laitteet asemoituvat markkinaan ja miten markkina ylipäätään vetää/kehittyy. Hintakilpailua pidän pienenä riskinä etenkin Aasian markkinoilla, mutta aika näyttää.

Itselläni ei ole riittävästi kompetenssia arvioida missä kohtaa sykliä nyt ollaan alalla menossa globaalisti, mutta tänään hankin avaus-/seurantaposition Kalmariin. Pitkällä tähtäimellä näen yhtiössä paljon potentiaalia, jos sähköistymisestä pystytään hyötymään kilpailijoita paremmin.

Lyhyen tähtäimen kurssiliikkeittä onkin ketjussa jo spekuloita ansiokkaasti :+1:

40 tykkäystä

Analyytikon ennakkokommentit Kalmarin Q2-tuloksesta. :point_down:

11 tykkäystä

Alhaisen palveluliiketoiminnan osuus on minusta ehdottomasti mahdollisuus ja tulevaisuuden kasvuajuri. Palveluliiketoiminnassa on tunnetusti kovemmat katteet ja oletettavasti helpompaa on pitää nykyinen asiakas kun metsästää uusia.

Nyt vaan firmassa foliohattu päähän ja miettimään sopivia konsepteja portfolioon.

2 tykkäystä

Tässä mainitsemasi verrokin tulos. Tulos yli odotusten niinkuin konecranesillakin, mutta tilauskertymän liki puolittuminen “Lift Truck” segmentissä toki hieman huolettaa. Yhtiö kuitenkin on luottavainen, että tilanne paranisi alkuvuoden 2025 jälkeen ja, että kyse on tällä hetkellä ylikuumentuneen tilanteen normalisoitumisesta.

12 tykkäystä

Tässä on suurimpia omistajia 31.7. Olisi kuvitellut isotaskuisten lisänneen reilusti jos pitävät hintatasoa poikkeuksellisen halpana.

2 tykkäystä

On positiivista että yhtiöllä on kasvollinen, yksityinen pääomistaja(t). Samaan hengenvetoon on todettava, että Herlinit ovat jokseenkin keskinkertaisella menestyksellä hoitaneet yhtiöitä, joita hallinnoivat. :confused:

Myös johdon olematon osakeomistus mietityttää. Se ei ole hyvä merkki. :frowning_face:

Ajattelen tätä lähinnä treidikohteena.

3 tykkäystä

Huhti–kesäkuu 2024 lyhyesti: Kannattavuus jatkui vankkana ja Kalmarin listautuminen onnistuneesti saatettu päätökseen

  • Saadut tilaukset laskivat 14 prosenttia ja olivat 375 (437) miljoonaa euroa
  • Tilauskanta kauden lopussa oli 925 (31.12.2023: 1 024) miljoonaa euroa
  • Liikevaihto laski 25 prosenttia ja oli 417 (552) miljoonaa euroa
  • Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto oli 40 (33) prosenttia konsernin liikevaihdosta
  • Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto laski 7 prosenttia ja oli 168 (181) miljoonaa euroa
  • Liikevoitto oli 36 (72) miljoonaa euroa eli 8,6 (13,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto sisältää -16 (0) miljoonaa euroa vertailtavuuteen vaikuttavia eriä
  • Vertailukelpoinen liikevoitto laski 27 prosenttia ja oli 52 (72) miljoonaa euroa eli 12,6 (13,0) prosenttia liikevaihdosta
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 11 (-1) miljoonaa euroa.
  • Kauden tulos oli 31 (56) miljoonaa euroa
  • Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,49 (0,87) euroa2.
43 tykkäystä

Hyvät voitot ja epsi mutta riittääkö markkinalle kun vaihtokyykkää.

2 tykkäystä