Kalmar Oyj - Kontinkäsittelyn edelläkävijä

Handelsbankenin tavoitehinnat taitaa olla 3 vuoden tähtäimellä ja suositus taas 3 kuukauden tähtäimellä. Eli eroaa siitä normaalista 12 kuukauden rytmistä. Näin ainakin aamupalassa olevissa analyyseissä.

9 tykkäystä

Ne jotka kirjaimellisesti joutuu ostamaan tai myymään on indeksirahastoja ja Kalmaria ei ole tietääkseni vielä lisätty mihinkään indeksiin.

13 tykkäystä

Aki Pyysing on kirjoitellut Kalmarista. :slight_smile:

Kun osake treidaa jollain 10 P/E:llä ja 8 EV/EBITDA:lla ja näkymät ovat vähintään kohtuulliset, mie yleensä hodlailen. Mutta lisäksi on vielä yksi megatrendi mikä puoltaa mustekalan hilloamista: Yhtiö tulee vielä kaikkiin indekseihin. Ja tämän viikon myyjien on silloin pakko ostaa takaisin.

41 tykkäystä

Kauppalehti on tarkistellut Euroclearista kotimaisten indeksirahastojen Kalmar-omistuksia.

Jutussa mainituista indeksirahastojen hallinnoijista Seligson ja OP ovat ilmeisesti jo tyhjentäneet reppunsa Kalmarista, Nordean Suomi Passiivinen -rahastosta osaketta vielä löytyy.

9 tykkäystä

Paperilla Kalmar on minulle laatuyhtiö, jota omistan ja jota saattaisin tykätä holdata ylisyklisestikin.

Ei yhtiön vahvuuksista tässä sen enempää, niitä kyllä riittää. Mutta mahdollisia kauppasotia ja blokkien välistä sapelinkalistelupolitiikkaa enemmän minua kiinnostaisi tietää seuraava (myös analyytikkojen kyselemä) asia: ovatko Kalmarin potentiaaliset asiakkaat todella valmiita valitsemaan yhtiön täyssähköiset laitteet?

…kun välillä vaikuttaa siltä, että elämme juuri tällä hetkellä aikaa, missä päästöjen vähennystavoitteet jäävät vain kauniiksi korulauseiksi ja että niistä ei olla valmiita maksamaan ylimääräistä. Toki sähköistyminen ja päästöjen vähentäminen ovat uskoakseni tällä(kin) alalla pidemmän aikavälin magetrendejä, mutta ettei tässä kävisi niin, että Kalmar joutuu antamaan aiheeseen liittyen parin vuoden sisällä valitettavan tulosvaroituksen?

3 tykkäystä

Teollisia asiakkaita kiinnostavat ennen kaikkea laitteiden omistamisen ja käytön kokonaiskustannukset; sähkö on halvempaa kuin diesel ja sähkikset vaativat vähemmän huoltoa (koska paljon vähemmän liikkuvia osia). Eli hyödyt eivät jää vain päästöjen vähentämiseen.

21 tykkäystä

@Heikki_Keskivali on myös kirjoitellut Kalmarista. :slight_smile:

Huoltoliiketoiminta on sijoittajalle mammonaa, sillä se tekee tuotoista vakaampia muuten syklisillä aloilla – usein myös paremmalla kannattavuudella.

Siinä missä uuslaitemyynti saattaa ailahdella valtavasti, huoltosopimukset rullaavat usein vuosikausia myös heikkojen aikojen yli. Kallisarvoisia laitteita kun täytyy pitää kunnossa.

22 tykkäystä

Vaihdot on nyt tämän viikon aikana ainakin romahtaneet.

6 tykkäystä

Indekseihin nousua odotellessa, niin kurssi voi saada piristystä. Voisiko Kalmar kenties nousta OMHX25 indeksiin, seuraava indeksiin kuuluvien tarkistus 1.8.2024

7 tykkäystä

@Heikki_Keskivali ja tviittiketju Kalmarista

https://x.com/hkeskiva/status/1814554825511591972

Kannattaa lukea Äxässä, mutta äxättömiä varten loppuosa tviittiketjusta:

Yhteenveto








10 tykkäystä

Sain kalmaria cargoteckin kylkiäisinä, vaikuttaako mitenkään verotukseen kalmaria myydessä?

Kalmar olisi mielestäni todella mielenkiintoinen yhtiö yksinään pitkään salkkuun, mutta tuo huollon pieni osuus liikevaihdosta saa aristelemaan. Verrattuna esimerkiksi Valmet, joka on yksi salkkuni kulmakivistä, jossa palveluiden osuus on noin 50%. Se tuo merkittävää turvaa talouden sykleissä.

Samaa pohdiskelen kuin Heikki, eli näyttääkö osake vain tällä hetkellä edulliselta. En voi olla pohtimatta, että vielä kaksi vuotta sitten, ja monia vuosia ennen sitä, sijoittaja pystyi ostamaan pörssistä kaikki silloin Cargotec kuuluneet yhtiöt samaan hintaan kuin tällä hetkellä tarjoillaan pelkkää Kalmaria :thinking: Missä kohdin sykliä Kalmarin liiketoiminta-alueen nostimet / trukit kysyntä on?

18 tykkäystä

Mitenkäs tuloksenteko ja tunnusluvut ovat muuttuneet tässä kieltämättä suhteellisen lyhyessä ajassa?

Hankintahinta verojen suhteen on alkuperäinen Cargotecin osakkeiden hankintahinta kerrottuna verottajan määrittelemällä prosentilla (jota ei ole vielä julkaistu mutta se kerrotaan piakkoin, varmaan elo-syyskuussa).

Oletetaan että suhde tulee olemaan vaikka 60% Cargotec ja 40% Kalmar ja oletetaan että olet ostanut vanhaa Cargotecia keskihintaan 40€/osake: uuden Cargotecin hankintahinta olisi 40€ * 0.6 = 24€ ja Kalmarin hankintahinta 40€ * 0.4 = 16€.

Edit: täsmennetään vielä että hankintahinta määrittyy hankintaeräkohtaisesti eli jos olet vaikka ostanut ensin 100 osaketta hintaan 30€/kpl ja sitten toiset 100 osaketta hintaan 50€/kpl niin kummatkin lasketaan erikseen. Jos esim. nyt myyt vaikka 150 Kalmarin osaketta niin FIFO-periaatteella niiden hankintahinta olisi (100 * 30€) + (50 * 50€) * verottajan määrittelemä prosenttiluku.

3 tykkäystä

Erittäin positiivisesti, ja siksi pohdinkin tuota että missä kohtaa sykliä Kalmar tällä hetkellä on :slightly_smiling_face: Useinhan näissä syklisissä menee niin, että jengi ostaa niitä huipulla, koska silloin näyttävät edullisilta. Ja taas syklin pohjalla jää ostokset tekemättä, kun näyttää vielä kalliilta kertoimien ollessa koholla syklin pohjalla.

Maailma on Trumpin potentiaalisen vaalivoiton kautta kääntymässä vielä nykyistä enemmän sisäänpäin America First ajattelun kautta, joka voisi puoltaa ajatusta että Kalmar olisi nykyisellä tulostasolla lähellä syklin huippuja?

En vaivaisi mieltäni tällaisella pohdinnalla, jos palveluiden osuus olisi suurempi. Sitä pitäisi mielestäni strategiassa saada isosti kasvatettua. Nykyinen noin neljäsosa kokonaisliikevaihdosta on liian pieni. En ole niin tarkkaan seurannut, että onko Kalmar esittänyt tämän suhteen jotain askelmerkkejä / strategiaa? Miksi palveluiden / ylläpidon osuus laahaa niin kaukana?

5 tykkäystä

Eihän se voi vielä nousta OMXH25-indeksiin, kun ei ole tarkastelujaksolla ollut edes listattuna.

10 tykkäystä

Jännä seurata kauanko tämä lafka saa jatkaa itsenäisenä pörssiyhtiönä. Varsinkin näillä arvostustasoilla ostotarjous voi tulla hyvinkin nopeasti.

7 tykkäystä

@Kryptoniitti Arvostustasohan on korkea? Syklin huipputuloksella, joka selkeästi poikkeaa viimeisten 10v keskituloksesta, p/e 10 eli näennäisesti halpa.

3 tykkäystä

Inderesin analyysin mukaan syklin pohjat on juuri nyt käsillä ja tälle vudelle ennakoitu PE rapiat 11. Voivat toki olla väärässä! Keskiväli taas edustaa varovaisempaa näkemystä.:thinking:

8 tykkäystä

Oma itsevarmuus ja alakohtainen tietämys ei tällä hetkellä riitä varmuudella sanomaan, että olisimme juuri nyt syklin huipulla, jos alalla toimivat firmat, kuten esimerkiksi Konecranes:n toimitusjohtaja sanoo tänään ilmestyneessä Q2 raportissa, että ”Kysyntäympäristö teollisuusasiakkaiden keskuudessa on pysynyt hyvänä ja jatkuu hyvällä tasolla.
Maailmanlaajuinen konttiliikenne jatkuu korkealla tasolla, ja maailmanlaajuiset konttien käsittelyyn liittyvät pitkän aikavälin näkymät ovat edelleen yleisesti hyvät.”

Entäpä jos syklin aallonpohja nähtiin 2022/2023 ja käännös parempaan tapahtui viime kesänä ja kasvu jatkuu n. 5% vuosivauhtia. Tuolloin väärässä oleva sijoittaja odottaa turhaan syklin pohjaa ja jää kyydistä. Seuraavaksi julkistusvuorossa ovat Cargotec ja Kalmar 8.8.2024. Ulkomaisista verrokeista tuloksen julkistavat mm. Kion Group (KGX) 31.7.2024, Mitshubishi 1.8.2024, Hyster-Yale (HY) 6.8.2024, Taylor (TAYD) 28.8.2024 ja Shanghai zhenhua heavy industries (600320) 30.8.2024.

Edit: Ohessa vielä oma verokkien seurantalista:

49 tykkäystä