Lyncheilyä Dürenissä
Terveisiä kesäisestä Maastrichtista!
Aikanaan tuli luvattua jotain tällaista.
Tänään vihdoin koitti se päivä, jolloin liitin vierailun Kamuxin Dürenin myymälässä pieneen viikonloppureissuun. Lisäkilometrejä tuli pari sataa, joskaan ei aivan helpointa reittiä pitkin.
Itse Düren oli ihan mukava pieni kaupunki. Olen kyllä nätimpiäkin saksalaisia kyliä nähnyt.
Jututin liikkeessä yhtä Kamuxin työntekijää. Hän taisi olla sattumoisin sama jonka näimme
joulukuussa 2021 Arimatin kanssa viimeisessä liikkeessä Hampurin alueella lyncheillessä. Hän ei tainnut minua muistaa, operoitiinhan 2021 vielä maskeilla. Esittelin kuitenkin itseni suomalaiseksi ja hän taisi heti arvata, etten ole autonostoaikeissa, koska jutustelu meni aika nopeasti Kamuxin liiketoimintaan. Tällä kertaa hän oli paremmalla juttutuulella ja keskustelusta tuli ihan antoisa.
Itse liike näytti klassiselta Kamuxilta. Saksalaiseen tyyliin suurin osa autoista oli ulkona. Niitä oli yhteensä n. 50. Piha oli aika täysi, mutta lisää autoja on kuulemma tulossa. Onhan liike ollut vasta 6 vkoa auki, joten koko kapasiteettia ei ole ehditty vielä täyttää. Tämä työntekijä toimii jonkinlaisissa johtotehtävissä ja oli nimenomaan käymässä Hampurista. Hän oli tuonut sieltä samalla yhden auton ja aikoi ajaa toisen Hampuriin. Eli siis Kamuxin autoja voi ostaa samaan tyyliin mistä tahansa liikkeestä kuin Suomessa. Varsinaisena toimienkuvana hänellä on perehdyttää uudet myyjät Kamuxin toimintatapoihin. Paikalla oli hänen lisäkseen toinen myyjä, joka parhaillaan viimeisteli kauppoja vanhemman pariskunnan kanssa. Kauppa oli kuulemma tehty rahoituksella. Muuten paikalla oli pyörimässä vain yksi toinen pariskunta.
Itsellä pisti silmään, että pihalla olleet autot olivat aika likaisia. Siitepölyn ymmärrän, mutta lintujen jätöksiä en. Lisäksi kiinnitti huomiota, että tämän T-Rocin oikea takalokari oli ottanut osumaa.
Santander näytti olevan vieläkin rahoitusten tarjoaja. Korko 6,99%
SIJAINTI
Kyselin miten juuri Düren on ajautunut uuden liikkeen lokaatioksi. Syynä kuulemma on se, että uusi maajohtaja on sieltäpäin. Tästä taisi olla puhetta jossain webcastissakin. Vaikka Düren ei mikään iso kylä ole niin Kamuxin myymälän välittömässä läheisyydessä oli useita muitakin autokauppoja. Hampurin alueella kuulemma alkaa olemaan jo sen verran myymälöitä, ettei siellä kannata enää laajentua. Ideana on laajentua Saksassa 2 liikkeen vuosivauhtia. Seuraavasta liikkeestä ei ollut tietoa. Kyselin mahdollistaako Dürenin sijainti myös autokaupan Belgian ja Hollannin välillä, mutta kuulemma ei.
OSTOTILANNE
Ostotilanne on kuulemma vieläkin hankala. Käytettyjä leasingautoja ei tule myyntiin ja hän myös vahvisti @Thomas_Westerholm in havainnon siitä, että vaihtoautot jäävät merkkiliikkeisiin uusien autojen ostojen yhteydessä. Hän sanoi, että Ruotsista saisi halvalla autoja, mutta ei ole silti kannattavaa raahata niitä sieltä Saksaan. Ei edes Hampuriin. Tässä syynä lienee pienet marginaalit, joista myöhemmin.
Yksi mielenkiintoinen kommentti oli se, että Saksassa hinnat vaihtelevat paljon alueittain. Esimerkkinä hän heitti sen, että esim Münchenin alueella Bemarit maksavat enemmän kuin muualla. Tällaisia arbitraaseja voisi yrittää käyttää hyväksi.
KAMUXIN KILPAILUEDUT SAKSASSA
Kamuxin kilpailueduksi hän maintsi halvat hinnat sekä aktiivisen myynnin. Hän sanoi, että he pyrkivät suureen volyymiin marginaalin kustannuksella. Aktiivisella myynnillä hän tarkoitti sitä, että myyjiä on paljon (tässä liikkeessä normaalisti viisi) ja he ottavat aktiivisesti kontakia paikalle tulleisiin asiakkasiin. Tämä ei kuulemma ole yleinen tapa saksalaisissa autokaupoissa. Suuret volyymit tekevät Kamuxista siten kiinnostavan työpaikan. Lisäksi hän sanoi, että Kamuxissa kaupan voi solmia nopeammin kuin muissa liikkeissä. Ei kuitenkaan yhtä nopeasti kuin Suomessa. Yleensä byrokratiaan menee Saksassa 2-3 päivää.
SÄHKÖAUTOT
Näistä käytiin mielenkiintoinen keskustelu. Pihalla oli vain kaksi sähköautoa. Yksi syy on laskenut dieselin hinta. Tesloista hän heitti niinkin radikaalin kommentin, että niitä ei oteta yhtään, koska niissä on ollut niin paljon vikoja… Tekisi mieli mainita tästä Tesla-ketjussa, mutta luulen siitä tulevan niin brutaalia liputusta, etten pystyisi istumaan moneen viikkoon.
Teslojen hintojen lasku on kuulemma tuonut duffea. Hän mainitsi keissin, missä Tesla oli ostettu sisään 50ke:lla ja myyty 35ke:lla.
Hybridejä ei ollut pihalla yhtään. Niillä olisi kova kysyntä, mutta niitä on vaikea saada.
VAKUUTUKSET
Olen miettinyt, että milloin Saksassa aletaan myymään vakuutuksia. Nyt se sitten selvisi, ei koskaan. Saksassa kuulemma vakuutusyhtiöt eivät tee rahaa autovakuutuksilla, joten niistä ei ole saatavissa komissiotakaan. Kuten täällä vasta puhuttiin, vakuutuksista ei ilmeisest tule suuria rahoja muissakaan toimintamaissa.
Saksan Kamux tarjoaa KamuxPlus-tyylistä palvelua, mutta se tulee joltain ulkopuoliselta toimijalta. Niistä he kuitenkin saavat jonkinlaisen komission.
YHTEENVETO
Jäi sellainen vaikutelma, että Kamuxilla on kyllä mahdollisuus erottua ja kasvaa Saksassa, mutta saadaanko se kunnolla kannattavaksi onkin toinen asia. Jos rautakate on pieni ja esim rahoituksen osuus tehdyistä kaupoista huomattavasti pienempi kuin muissa maissa, 30% vs 45-50%, niin mistähän ne numerot viivan alle olisi tarkoitus saada?
Inderesin paita ei herättänyt liikkeessä kummempaa huomiota. Sopii toivoa, että se toimii paremmin Maastrichtin illassa.