LYNCHEILYÄ KESKISEMMÄSSÄ SAKSASSA
Terveisiä Hamelnista! Kesäloma ja sitä kautta matka kohti Inderes-foorumin miittiä on vihdoinkin alkanut. Tällainen matka luonnollisesti vaatii omat lyncheilynsä, joten tässäpä hieman tarinaa.
Siershahn ja Hameln
Kamux on alkanut hajauttaa läsnäoloaan Saksassa uusille alueille. Viimeisimpänä Siershahn lähellä Koblenzia kolmisen kuukautta sitten ja sitä ennen Hameln lähellä Hannoveria viime syksynä. Molemmat sattuvat suht lähelle kesälomareittiäni, joten päätin pyörähtää molemmissa. Valitettavasti matkani lähtö viivästyi 24 tunnilla ja ehdin ainoastaan Siershaniin liikkeen aukioloaikana. Ajattelin, ettei se haittaa, koska varmaan sieltä kovin paljon uutta tietoa tulisikaan, mutta olin väärässä.
Siershahn ja sijainti
Siershahnin liike sijaitsi teollisuusalueen perimmäisemmässä nurkassa ja sinne sai mutkitella aika paljon motarilta ennen kuin pääsi perille.
Liike kuitenkin sijaitsi vilkkaasti liikennöidyn tien vieressä, joten sikäli näkyvyyttä on tarjolla ihan mukavasti, kunhan pihalla olevaan tolppaan saadaan Kamuxin värit. Tieltä ei kuitenkaan ole suoraa pääsyä myymälään vaan pitää kiertää.
Myymälässä oli paikalla yksi myyjä, joka osoittautui oikeinkin mukavaksi tarinankertojaksi. Asiakkaita myymälässä ei näkynyt.
Kyselin myyjältä mikrosijainnista ja hän kuittaili, että navigaattorilla kyllä pääsee perille. Joka tapauksessa ihmiset etsii auton ensin netistä, soittaa ja sopii tapaamisen. Kädet taskussa renkaita potkivia tyyppejä ei enää ilmeisesti kovin paljoa nurkissa pyöri. Poislukien satunnaiset lyncheilijät. Ostan siis tämän selityksen.
Seuraavaksi kritisoin makrosijaintia, koska seutu näytti kovin hiljaiselta. Tähän myyjä sanoi, että alueella asuu kuitenkin miljoona ihmistä. 120 000 asukkaan Koblenz on 25 minuutin ajomatkan päässä. Myyjä sanoi, että liikkeen on parempi olla kaupungin ulkopuolella, koska maalla asuvat tarvitsevat enemmän autoja. Ostan tämänkin selityksen.
Siershanin myymälä
Myymälä oli kovin pieni ja ulkoasu oli kovasti vielä työn alla.
Vähän näkyi vihreää, mutta itse logoa ei näkynyt kuin tuossa vihreässä kuplassa sekä autojen rekkareissa. Oikealla näkyvä tolppa olisi kuulemma tarkoitus kuorruttaa Kamux-brändillä. Se näkyy sitten siihen tielle. Myyjä sanoi, että liikkeessä on tällä hetkellä n. 50 autoa ja sinne mahtuu 120, kun tuo vasemmalla aidan takana oleva alue täytetään kans. Mielenkiintoinen knoppi Saksasta oli Kamuxin periaate, että myymälän sisällä pidetään vain jo myytyjä autoja.
Ihmettelin liikkeen pientä kokoa, koska Kamux on suunnannut enemmän isoihin myymälöihin. Hän sanoi, että kokeillaan nyt eka tällä, miten Kamux alkaa toimimaan tällä alueella. Hän sanoi jutelleensa maajohtajan kanssa ja kuulemma ideana on levittää Kamux koko Saksaan. Sen vuoksi sieltä Hampurista suljettiin niitä liikkeitä. Ei kuulemma ole toimiva strategia keskittää.
Kysyin tältä myyjältä, että miten Kamux erottuu muista saksalaisista autoliikkeistä. Hän naurahti, että työntekijän vai asiakkaan näkökulmasta? Pyysin ensin vastausta asiakkaan näkökulmaan.
Hän sanoi, että Kamuxilla on myynnissä hyvälaatuisia autoja halpaan hintaan. Mielenkiintoisena yksitysikohtana tähän hän mainitsi, että halpojen hintojen vuoksi autoja myydään laajalle alueelle, jopa Afrikkaan. Hän mainitsi Algerian. Tässä kohtaa puhuttiin lisää strategiasta ja hän sanoi, että halpojen hintojen ideana on kasvattaa volyymiä ja siten laajentaa toimintaa koko Saksaan. Hän myös mainitsi, että tavoite on olla Euroopan suurin.
Kun sitten kysyin työntekijän näkökulmasta niin ei hän oikein osannut sanoa mitään ja vähän naureskeli. Tällä hetkellä myymälässä on töissä kaksi ihmistä. Tämä kaveri sanoi, että rekrytoiminen on vaikeaa. Valitteli nykysukupolvea, kun heille työn ja vapaa-ajan suhde on tärkeä ja harvaa kiinnostaa graindata 6 päivää viikossa provikalla.
Juteltiin sitten Suomen ja Saksan markkinoiden eroista. Mainitsin integroidut palvelut. Hän sanoi, että tähän mennessä he ovat myyneet tästä myymälästä noin 80 autoa, joista ehkä kymmeneen on myyty rahoitus. Syyksi pieneen osuteen hän sanoi sen, että alueella asuu aika varakasta porukkaa.
Yleisesti markkinasta hän sanoi, että tällä hetkellä löytyy ostettavaa hyvään hintaan ja Kamux ostelee niitä ympäri Saksaa. Hampurissa on 3 tai 4 tyyppiä niillä töin. Kun kysyin kuinka paljon he siirtelevät autoja liikkeiden välillä, niin kuulemma kerran kuussa.
Hameln
Lauantaisin myymälät ovat neljään auki ja ehdin paikalle vasta seiskaksi. Ajattelin kuitenkin käydä katsomassa mestat. Tämä myymälä sijaitsee ruokakauppa Aldin vieressä enemmän kaupunkimaisessa ympäristössä vilkkaan tien varrella.
Myymälä oli myös isompi sisältä, ja myös pihalle mahtui ihan hyvin autoja. Sekä katoksen alle että tapakihalle. Taka piha oli kyllä aika tyhjä.
Hamelnissa on selvästi otettu hieman eri strategia ja tuotu liike lähemmäs kaupunkia. Kaupunki ei ole iso, tosin sympaattinen, joten varmaan täältäkin autolla ajelijoita löytyy vaikka julkista liikennettä hieman onkin.
Kaupungin läpi virtaa joki, jonka saaresta löytyy Biergarten. Siellä on väsyneen lyncheilijän hyvä ladata energiavarastoja ja kirjoittaa raporttia foorumille.
Johtopäätökset
Tämä vierailu vahvisti samaa johtopäätöstä, johon tulin Dürenin reissulla. Saksaa valloitetaan alhaisilla hinnoilla marginaaleista tinkien. Jos tavoite on valloittaa koko Saksa, niin tämä tulee kestämään pitkään. Koska Saksassa käytetään vähemmän rahoitusta, ei integroiduista palveluista tule koskaan kovin paljoa vetoapua marginaaleihin. Vakuutuksia ei myydä eikä käsitykseni mukaan tulla koskaan myymäänkään. Ei niistä suffelia sais kuitenkaan. Tosin tämä myyjä sanoi olleensa aikaisemmin Toyotalla töissä ja heillä oli tarjota oma autovakuutus. Tähän Kamuxilla tuskin tulee koskaan muskelit riittämään. Ehkä koon kasvaessa jonkinlainen KamuxPlus-palvelu voisi tulla kyseeseen, tällä hetkellä sitä myydään kolmannen osapuolen kautta.