Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Komeaa kasvua kieltämättä. Kovasti kiinnostaisi toki myös SAKAn liikevoiton kehitys, sen osalta kun ei mainintaa ole enkä tästä itseasiassa löytänyt tietoa edes vuoden 2021 osalta (ovat ilmeisesti tehneet jonkinmoisia yritysjärjestelyjä viime keväänä tehdyn pääomasijoituksen aikoihin, eikä tilinpäätöstä koko vuodelta näy ainakaan julkisissa lähteissä).

Aikaisempina vuosina SAKAn tulos on toki kehittynyt myös hyvin vahvasti eli sen puoleen ei ole syytä varsinaisesti asiaa epäillä. Mutta kuten tiedetään niin liikevaihtoahan tällä alalla on helppo kasvattaa, myös tai ehkä etenkin sillä tavalla ettei tulos seuraa perässä :thinking::sweat_smile:

Tuosta yhtiöiden varastojen erilaisesta asemoitumisesta on helppo olla osittain samaa mieltä. SAKAn bisnes on kokoajan keskittynyt Kamuxia uudempien ja korkeamman keskihinnan autoihin, eli varastossa on varmasti ollut suhteessa enemmän hybridejä. Sähköautojen varastoja on puolestaan tullut ihan omasta mielenkiinnosta seurattua jo pidemmän aikaa, ja niiden osalta Kamuxin varasto on ollut ennen Ukrainan sotaa jatkuvasti myös suhteessa suurempi kuin SAKAlla. Näiden osuus varastosta on kuitenkin ollut molemmilla niin pieni, ettei erolla ole isossa kuvassa mitään merkitystä.

Veikkaisin ihan mutulla, että jos myös SAKAn tulos on kasvanut liikevaihdon mukaisesti, niin taustalla lienee ainakin osittain sitä, että yhtiö on pelannut tämänkin poikkeuksellisen ja nopean markkinamurroksen ihan vain yksinkertaisesti paremmin kuin Kamux. Näinhän kävi Koronan alussa, kun Kamux veti hätäjarrua mutta SAKA painoi täysiä eteenpäin. Samalla tavalla uskoisin tässäkin tilanteessa olleen pelipaikkansa. Jos haistoi sähkäri-/hybridikysynnän räjähtävän kasvun ajoissa, niin niitä olisi varmaankin kerennyt imuroimaan vasta vain lievästi nousseisiin hintoihin laivalasteittain ympäri Eurooppaa, samalla kun muut panikoivat sodan alkua. Ikkuna reagoida oli kuitenkin varsin lyhyt, niin lyhyt että sen pystyi hyödyntämään vain ihminen. Tällaisissa nopeissa markkinamurroksissa KMS:n kaltaiset järjestelmät menettävät hetkeksi lisäarvonsa, kun eihän mikään olemassa oleva data kerro miten yllättävä musta joutsen markkinaa muuttaa. Siihen vaaditaan tosiaan ihminen, jolla on valtuudet ja osaaminen tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä, jos siis murroskohtia halutaan yrittää hyödyntää eikä pelata varman päälle (molemmat voi olla ihan järkeviä strategioita).

Tällä hetkellä SAKAlla on plug-in-hybridejä noin 480 varastossa, Kamuxilla noin 400. On tässä siis iso ero kun Kamuxin varasto Suomessa on kappalemäärältään kuitenkin noin 20-25% suurempi. Sähköautoissa varastot ovat puolestaan tosiaan suhteessa suurinpiirtein samassa tasossa (SAKA n.70 ja Kamux n.90).

30 tykkäystä