Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Pörssiyhtiönä Kamux ei voi paljastaa lukujaan lehdessä etukäteen. Oikea paikka on pörssitiedote.

28 tykkäystä

Ymmärretään toki se, mutta toki haastatella voi ja tunnelmia voi kertoa ilman tarkkojen lukujen antamista. Olisiko Kamuxilta kieltäydytty haastattelusta eli ilmaisesta mainoksesta q2 hiljaisen ajan vuoksi?

Sitähän se hiljainen aika tarkoittaa, ei saa kommentoida.

1 tykkäys

Pörssitiedote on annettava ellei tämä Q1 osarissa 15.5.2020 kerrottu enää päde.

20.3. julkaistun pörssitiedotteen mukaisesti yhtiö ei koronapandemian vaikutusten vuoksi todennäköisesti tule pääsemään keskipitkän aikavälin tavoitteisiinsa tänä vuonna.

Kamux ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Vuosille 2019-2022 yhtiön keskipitkän aikavälin vuosittaiset tavoitteet ovat liikevaihdon kasvattaminen yli 10 %, vähintään 4 %:n liikevoittomarginaali sekä osinko vähintään 30 % tilikauden voitosta.

Maailmanlaajuinen koronapandemia sekä siihen liittyvät säännökset ja rajoitukset ovat aiheuttaneet merkittäviä muutoksia yhtiön liiketoimintaympäristöön, minkä vuoksi yhtiö kertoi 20.3.2020 julkistetulla pörssitiedotteellaan, että se ei todennäköisesti tule pääsemään keskipitkän aikavälin tavoitteisiinsa vuonna 2020. Yhtiön hallituksen antamiin keskipitkän aikavälin tavoitteisiin ei ole tehty muutoksia tilanteen johdosta

Odotan Kamuxilta pörssitiedotetta ennen Q2 osaria.

13 tykkäystä

Kyllähän tuo uutinen oli otannaltaan mielestäni riittävä, kun huomioi että SAKA operoi samankaltaisella liiketoimintamallilla ja on myös kasvuyhtiö… ja kaikki data on järjestään yhtenevää muutenkin ollut.

Eiköhän tässä ole nyt latu auki (odotetusti) vähän pidemmälle nousulle…

19 tykkäystä

Itse myös vähän odotellut että minä päivänä Kamuxilta pukkaa posari. Kaipa siellä vielä ynnätään numeroita ja teoriassa semmoinen voisi vielä tässä putkahtaa minä päivänä hyvänsä. Osariin on kuitenkin vielä pari viikkoa.

4 tykkäystä

Itse en tiedotetta odota, vaikka toki mielellään sellaisen näkisinkin. Tämän hetken ohjeistuksen mukaisesti pidän erittäin epätodennäköisenä, että liikevoittomarginaali yltäisi tänä vuonna 4%:iin tai sen yli. Eihän tähän aivan päästy viime vuonnakaan, ja Q1:lle tuli kuitenkin jo ne merkittävät alaskirjaukset jotka laskivat liikevoittomarginaalia huomattavasti.

Ohjeistus tulee siis todennäköisesti pitämään, mutta toki tämä ei estä sitä jos yhtiö haluaa tulla ulos tiedotteella tyyliin “kauppa on käynyt odotettua paremmin ja liikevaihto kasvaa tänäkin vuonna voimakkaasti”.

5 tykkäystä

Tiedotteen pitäisi tulla melko nopeasti, koska muuten maaliskuun negari pätee. Tämä taas olisi surkea suoritus jos aamun Hesarin jutussa mainitut Sakan kasvuprosentit ovat lähimainkaan oikeat.

Huolettaa ottiko Kamux liian voimakkaan siilipuolustuksen tilanteessa jossa Sakan tapaan olisi voinut painaa kaasua. Varastoa dumpattiin, kun olisi ollut loistava tilaisuus ostaa kuluttajilta erityisen hyvään hintaan, kun koronapaniikki oli pahimmillaan. Kamuxhan lopetti kuluttajaostot kokonaan.

Tilanne oli maalis-huhtikuun aikana hyvin epäselvä, ja varovaisuuden ymmärtää. Nyt jälkiviisaasti voi todeta että olisi vain pitänyt painaa kaasua.

Posaria odotellessa.

5 tykkäystä

Lisäilen tähän väliin taas Kamuxin nettisivuilta kerättyjä tietoja viimeiseltä kahdelta viikolta. Q3 on lähtenyt omasta mielestäni vakuuttavasti käyntiin ottaen alkuvuoden huomioon. Etenkin Ruotsissa on ollut vahva startti, ja Kamuxin sijoitustarinassa kansainvälistymisen on tärkeässä roolissa. Kuitenkin hankala sanoa miten suuri osa tästä on Kamuxin sisäistä ristiinmyyntiä. Viime viikon luvut näyttävät huonoilta ja siksi luvuissa on tärkeämpää (mielestäni) seurata myynnin kokonaiskehitystä yksittäisten viikkojen sijaan.

Itselleni on herännyt mietteitä varaston koosta tilanteessa, jossa käytettyjen autokauppa vetää uutisten mukaan erittäin hyvin. Eikö autoja löydy ostettavaksi vai pidetäänkö vielä turvakassaa tai onko jotain muuta rahalle mielessä? Suomessa varasto oli noin 5000 autoa vielä Q1 lopussa ja nyt se pyörii 3500-3900 autossa, liikkeiden lukumäärän ollessa kuitenkin sama (en muista ulkoa onko uusiakin avattu).

kamux q33

kamux q34

59 tykkäystä

Hyvää työtä taas, kiitos!

Kalliokosken sanoin; varastonhallinnan johtaminen on ns. ”Kaasua ja jarrua -toimintaa”, sillä lailla Kamuxia ”ajetaan”. No tämän nyt kaikki täällä tiesivätkin.

Tässä kokoluokassa ja tämän hetkisessä tilanteessa, jossa tapahtuu paljon, kysyntä on ainakin hetkellisesti kovaa, pienempiä toimijoita karsiutuu jne, on selkeintä vain pysyä konseptissa ja tehdä sitten määrätietoisesti niitä peliliikkeitä, jotka edistävät sitä Euroopan ykkönen -tavoitetta… toistaiseksi vaikuttaa että juna kulkee kiskoilla :slight_smile:

Seuraan muuten IG:ssä hashtagia #kamux, tulee päivittäin ajantasaista kuulumista kaikista maista, - no enemmän ehkä kuitenkin sillä lähinnä viihdearvoa :slight_smile:

12 tykkäystä

Taulukoissa varastojen koot kasvaneet viimeviikolla (hyvä juttu jos ostettu lisää?), voisiko se vaikuttaa myyntilukuihin, vai miten nuo negatiiviset luvut myynteihin syntyvät?

Joo tätä itsekkin pohtinut, koska sama ollut joskus ennenkin. Myös aina double checkannut ettei itsellä ole virhettä. Tässä pari vaihtoehtoa syyksi

Olettaisin, että auto poistetaan näkyvistä, jos joku varaa auton tai ostaa sen. Sitten jos kauppa ei toteudukkaan syystä tai toisesta auto otetaan takaisin näkyviin ilman, että se ilmestyy uusimpiin listauksiin.

Toinen täällä aiemmin ehdotettu mahdollinen syy on se, että uudet autot eivät ilmesty uusiin listauksiin, mikäli niissä ei ole yhtään kuvia. Tällöin autot ovat listoilla aivan lopussa, mutta kuitenkin viiveellä ilmestyvät uusimpiin kunhan niihin lisätään kuvat.

3 tykkäystä

Varsinkin kun se meni heittämällä yli :smiley: Nyt huitelee 8,15 € tienoilla ja lähestyy kovaa tahtia helmikuussa tullutta ATH:ta 8,69 €.

Pienellä kenttätutkimuksella:
Naapuri osti kaks autoa kamuxilta, vaimon mukaan tarttui yksi ja kaikki kehuivat kokemuksiaan ja myyjän toimintaa.
Useampana päivänä käynyt pyörimässä ja aika monessa autossa on myyty lappua ikkunassa.

Itse en omista kamuxin osaketta tällä hetkellä, olen omistanut ja aikomuksena on omistaa kunhan pääsen seuraavaan vaiheeseen osakesuunnitelmassani.

9 tykkäystä

Olen seurannut Kamuxia listautumisesta lähtien ja monta kertaa olen meinannut hypytä mukaan, kun halvalla olisi saanut ja kasvupotentiaali on korkea. Aina kuitenkin ostopäätökseni on kaatunut mielikuvaani Kamuxista ja yhtiön maineeseen. Täällä on käyty hyvin läpi yritystä numeroiden kautta mutta jos tutkitaan yritystä enemmän kvalitatiivisesti, niin mikä on mielipiteenne Kamuxista ja sen maineesta?

Usein saa lukea keskustelupalstoilta kaikesta hämärästä, kuten autoveron kiertämisestä, rikkinäisten autojen myynnistä, korjausvastuun välttelystä, mummojen huijaamisesta, työntekijöiden kusettamisesta, naurettavan matalasta pohjapalkasta yms. Lisäksi muutama kaverini on ollut kyseisessä firmassa töissä eivätkä hekään ole hirveän positiivisesti yhtiöstä jälkeenpäin puhuneet. Onko tämä kaikki vaan kilpailijoiden, entisten työntekijöiden ja tyytymättömien asiakkaiden mustamaalaamista vai voiko tällä olla pidemmällä aikavälillä merkitystä myös Kamuxin liiketoimintaan?

4 tykkäystä

Tuo on juuri se sama syy, miksi itsellä vähän epäilyttää koko Kamux. Meidän perheeseen ostettiin tässä kesällä uus auto ja Kamuxillakin toki käytiin. Lopulta päädyttiin kuitenkin Sakalta ostamaan. En ollut kovinkaan tyytyväinen Kamuxin asiakaspalveluun. Mulle jäi jotenkin sellainen kuva, että heidän tarjouksensa oli “ota tai jätä” -tyyppinen. Ei tullut soitteluita perään tms. joita muut myyjät kyllä tekivät.

2 tykkäystä

Itsellä myös Kamuxin mukaan hyppäämisen ovat estäneet negatiiviset kokemukset kahdella viimeisellä kulkupelin päivityskerralla. Asiakaspalvelu ollut niin ja näin ja selkeät viat autoissa on kuitattu tyyliin “tällaisiahan nää tuppaa olemaan”.

Pitää varmaan käydä seuraavalla kerralla autoa hankkiessa taas testaamassa, onko tilanne muuttunut. Kuitenkin sen verran varovainen olen sijoittajana, että en sijoita sellaiseen, minkä kilpailuetua en edes jotenkin ymmärrä ja käytännön kokemukset ainakin hämärtävät tätä Kamuxin kohdalla.

4 tykkäystä

Siis mitä posaria odotatte? Liikevoittomarginaali 4%iin Kamux ei todellakaan pääse tänä vuonna, ja liikevaihtoon voisi/pitäisi yltää vahventuneen markkinan takia.

Onko tuo sitten osarin yhteydessä niin mielestäni se riittäisi. :man_shrugging:

2 tykkäystä

Käytettyä tuotetta ostaessa kuluttajalla on kuin on velvollisuus tutustua tuotteeseen etukäteen. Jos toistasataa tuhatta autossa jarrut ovat vaihtokunnossa tai pellissä on nirhaumaa niin ainahan niistä voi tingata halutessaan. Harvassa liikkeessä noita urakalla syynätään. Aika monessa liikkeessä on käytössä “musta lista” epäluotettavista automalleista, mutta näissäkin tapauksissa auto voidaan ottaa sisään pienemmällä hyvityshinnalla

Myyjän virhevastuu astuu tietenkin kuvioihin piilevissä vioissa, mutta ajetut kilometrit vaikuttava tällöin. Esimerkiksi työkaverin Lexuksessa ilmeni kansivika ja Kamux hyvitti remontin lähes täysin

Itsehän olen autokauppiaan painajainen. Olen noita vanhoja ruoskia katsellut ja ainahan niistä jotain vikaa tuppaa löytyvän. Niistä sitten nillitän myyjälle ajankuluksi :smiley:

11 tykkäystä

En minä muuten, mutta hieman epärealistista odottaa wanhan auton käyvän ja kukkuvan täydellisesti. Huolettomia kilometrejä jos haluaa niin voi marssia marmorille ja maksaa siitä tehokkaammalla moottorilla varustellusta kiesistä se 30+ kiloeuroa

Tai sitten maksaa sen 15 tonnia jonkin verran ajettuna ja korjailla sitä myöten kun tulee ongelmaa. Tietenkin kun porukka vähillä rahoilla ostaa pätkällä käytetyn auton ja sen pitäisi toimia täydellisesti niin tyytymättömyyttä ilmenee ja alan maine on surkea. Elämä on!

e. sijoitusmielessä keskustelu menee tässä topikissa monin paikoin vikateille. Kamux myy suhteellisen järkevään hintaan ja tehokkaasti autoja noudattaen hyvin kuluttajaviranomaisten tulkintoja. Ennen kaikkea varmasti alan keskiarvoa paremmin, joka on mielestäni hyvä juttu jatkoa ajatellen

23 tykkäystä