Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Nin ei liikevihto nyt ole autuaaksi tekevä, vaan alin viiva on sitä.
Nyt täytyy muistaa, että josko käytettyjen autojen hintataso pikkupulan takia nousee, niin katteet paranee vanhan varaston osalta… Eihän autoista pulaa oikeasti ole, hinnnat vaan hiukan nousevat kun kysyntä “ylittää” tarjonnan… Vanhoja henkilöautoja on jokapaikka täynnä, älkää peljätkö !

1 tykkäys

Mutta eikös Kamuxin osaria ennen myyneet olleet täysin oikeassa? Ainakin itse koin olevani oikeassa ja olisin voinut toki hypätä uudestaankin kyytiin heti seuraavana päivänä. Meillä monella on osakkeissa erilaisia painotuksia, mitkä riippuvat pitkälti strategioista. Itselleni 50% arvonnousut ovat usein lunastuksen paikkoja, kuten tälläkin kertaa. Joskus yhtiön tarina poikkeaa teknologisen murroksen, erityisen kilpailuedun, vahvan markkina-aseman tms. takia, mistä syystä sellaiset viihtyvät ainakin omassa salkussani pidempään.

Olisinko pitänyt Kamuxin 9€:n laput jos olisin tiennyt sen jatkavan nousuaan? Tottaka olisin. :slight_smile: Ennustajia ei meistä ole kukaan, mutta jälkiviisautta piisaa tapahtui mitä hyvänsä. Oman kokemuksen perusteella pitää seurata omaa suunnitelmaa tai yhtiön roolia omassa salkussa ja toimia sen mukaan. Liian monesti on vuosikymmenten saatossa jäänyt myös kaluttu tai puhdas luu käteen, kun ei ole ollut hereillä oikeaan aikaan. Tiedon lisääntyessä osakkeen arvostukset muuttuvat eikä silloinkaan ole myöhäistä hypätä uudestaan kyytiin. Minun strategiassani myynti ei ole koskaan ollut este niitä seuraaville ostoille.

Mutta, hienoa nähdä, että Kamuxiin edelleen luotetaan ja että kurssi jatkaa nousuaan. Yhtiö sai tukea analyytikoilta, joten riskiä uskalletaan ottaa ehkä tavanomaista enemmän. Omassa salkussa Kamuxille ei juuri nyt ole tilaa tai roolia, mutta ehkä sitten, jos päädytään taas selvästi alihinnoiteltuun tilaan, kuten aiemmin keväällä. En osaa ottaa kantaa onko Kamux-sijoittaminen jotenkin erityisen tunteellista joillekin kanssasijoittajille. Osta halvalla, myy kalliilla tai vielä kalliimmalla. Pala kakkua. :slight_smile:

19 tykkäystä

Tässä koronaisessa OMXH:ssa on ollut vaikea löytää ostettavaa ja menestyjiä. Kamux on ollut yksi niitä harvoja ja siksi jatkuva ATH-ralli jatkuu. Setä ei anna sijoitusneuvoja eikä -suosituksia, mutta sedän näkemykset, mielipiteet ja omat tekemiset näyttävät kiinnostavan - myös Latelaa :slight_smile:

Masse-setä, FA, Simple is beautiful = let your profits run (eikun roll) :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car:

9 tykkäystä

Nopeimmat meistä ehtivät ostaa lisää osaridipistä ja keventää osan pois kun lähdettiin laukalle (liian aikaisin, tietty) :smiley:

8 tykkäystä

Olen tästä kirjoittanut useasti ennenkin mutta nämä laput kannattaa laittaa holdiin. 10 meni rikki jo vielä nopeammin kuin arvelin (en tosin jaksa kaivaa vanhaa viestiäni mutta arvelen arvelleeko sen tapahtuvan viimeistään Q4) mutta edelleen suunta on selvä. Kamux puksuttaa kohti kahtakymppiä kuin juna. Pieniä hikkoja tulee toki matkan varrella mutta iso kuva on ja pysyy.

Kasvu ja iso markkina
25% ROE
Hyvä johto jolla omat rahat pelissä.

Montakos näitä löytyy Helsingistä?

22 tykkäystä

24.8.2020 Maaseudun Tulevaisuus

Korona kiihdytti autorahoitusta ja vanhensi autokantaa

LähiTapiola arvioi, että vain 30 prosenttia käytetyistä ja 10 prosenttia uusista autoista ostetaan enää käteisellä. Niin ikään pankkilainalla ja kulutusluotolla maksetaan entistä harvemmin autoja, sillä nyt suosituin rahoitusmuoto on osamaksu. LähiTapiola Rahoituksen toimitusjohtaja Arttu Nykänen sanoo, että myös yksityisleasingin merkitys kasvaa. Nykäsen mukaan osamaksun suosiota kasvattaa helppous ja alempi hinta verrattuna vakuudettomiin luottoihin. Autorahoituksen markkinajohtaja on Santander ja sen jälkeen tulevat OP, Nordea, LähiTapiola, Danske ja Toyota. Päästötavoitteiden toteutumisen kannalta autokannan tulisi olla uudempaa, suomalainen auto on keskimäärin 12,1-vuotias.

7 tykkäystä

Eikös se juuri ole Kamuxin vahvuus kilpailijoihin verrattuna, että on kolmen maan varasto mitä myydä Suomessa? Asiakkaan kannalta ero tulee vain toimitusajassa mikä on muutaman päivän pidempi. Monesti nämä autot voidaan myydä Suomessa korkeammalla hinnalla, joten on myös parempi katteista toimintaa.

Se tuleeko selvää liikevaihtoylitystä Q3/19 lukuihin jää nähtäväksi. On kuitenkin hyvin todennäköistä että Kamux pärjää nykyisessä markkinatilanteessa kilpailijoita paremmin. Esim. Sakan varasto painunut 1500 kpl tasolle, mikä on 40% alle normitason (2500kpl). Kamuxilla Suomessa myytävä varasto (4100kpl) on n. 18% alle normitason (5000kpl).

2 tykkäystä

Hyvin sanottu. Kommentoin tähän nyt lyhyesti itsekin, vaikka ei tämä lyhyen aikavälin kurssien kommentointi ehkä kauhean hedelmällistä ole.

Olen mielestäni ollut (ja olen edelleen) yksi härkäisimmistä kamuxlaisista tällä forumilla (oli myös yksi top 3 valinnoistani seuraavalle 10 vuodelle toisessa ketjussa). Tämä ei tarkoita, etten voisi yrittää veivailla lyhyellä aikavälillä nousuja ja laskuja omaa painotustani muutellen sen mukaan mikä on lyhyen aikavälin näkymä.

Aiemmat osto- ja myyntipaikkani on teknisen analyysin perusteella onnistuneet todella hyvin (vihreällä ostot, punaisella myynnit). Nämä viimeisimmät isot myynnit olivat sitten virhe jälkikäteen tarkasteltuna. Tekisin samoilla tiedoilla samalla hetkellä edelleen samat myynnit. Mielestäni se oli EV-positiivinen veivaus, joka nyt vain meni tällä kertaa pieleen. Tällaista rallia kuin viimeiset päivät ei ole nähty osakkeen historiassa koskaan. En kiellä yhtiön pitkän aikavälin hyviä näkymiä ja nousuvaraa, mutta en usko, että foorumilla olisi yhtään sielua, joka olisi viime viikolla uskonut, että tällä viikolla osake heiluu melkein 11€ssa (kaikki me tietysti uskottiin, minä mukaan lukien, että se hieman myöhemmin siellä heiluu).

Itselleni ei ainakaan tuota ongelmaa ostaa osaketta takaisin kalliimmalla kuin olen myynyt, sillä tarkastelen aina tuotto-odotuksia kyseisellä ajanhetkellä omia aiempia tekemisiäni noteeraamatta.

20 tykkäystä

Aikavälisi on tässä noin 3 kk, johon sisältyy 3 ostoa ja 2 myyntiä. Miten menee 5-10 vuoden päästä? Se kertoo ehkä todellisuuden paremmin. Mutta hyvä, jos tuottoa tulee! :+1:

1 tykkäys

Seppo, tuo sedän luottoTA-mies, taaplaa tyylillään, mutta hitaan vanhan nakkisormen on ollut kovin vaikea löytää myy-osta paikkoja tuosta Sepon ylläkuvaamasta, niin ihanaisesta, nousevasta eksponenttikäyrästä :slight_smile:

Masse-setä, FA, tykkää kun kaikki voittavat :moneybag: :heavy_dollar_sign: :heavy_dollar_sign: :heavy_dollar_sign: :moneybag:

6 tykkäystä

Hienoa, että olet onnistunut ja maltat käyttää teknistä analyysia. Et edusta kuitenkaan taitoinesi sijoittajien valtajoukkoa. Tutkimusten mukaan 95 prosenttia veivaajista epäonnistuu ja heidän omaisuutensa vähenee mitä pidempään he treidaamista harrastavat. Yksittäiset kerrat voivat toki onnistua. Eli puhut nyt sen 5 prosentin puolesta.

2 tykkäystä

Kuulun niihin jotka myivät “liian aikaisin” jälkikäteen katsottuna. Tein kesällä päätöksen että käytän enemmän TA:ta tukena päätöksissäni, se tarkoittaa osaltaan menetettyjä tuottoja mutta tuo vähän pienemmän riskin salkulle. Vähän harmittaa nähdä Kamuxin juoksevan karkuun mutta mielummin menetettyjä tuottoja kuin realisoituneita tappioita.

Olen aika varma että jossain vaiheessa palaan omistajaksi.

EDIT: tässä olisi pitänyt käyttää sopivaa trailing stop lossia eli olisi pitänyt antaa juosta ja antaa automatiikan hoitaa myyminen. Tämäkin pitää oppia paremmin.

10 tykkäystä

Nyt menee jo reilusti OTksi, mutta viittaat tässä varmasti treidaajiin (vaikka puhut myös veivaajista). Itse pidän itseäni Kamuxin suhteen nimenomaan veivaajana koska omistan osaketta koko ajan (niiden määrä vain vaihtelee). Treidaaja ostaisi shortteja ja longeja eikä omistaisi osakkeita (joita siis edelleen omistan, vain vähemmän kuin viime viikolla). En oikein ymmärrä miten tällaisessa “veivauksessa” omaisuuteni vähenisi (ellei sitten tietysti ko. yrityksen kurssi mene alamäkeä, jolloin kyllä holdaajakin häviää). Sijoittajana välttelen todella paljon liikaa riskiä, mikä tarkoittaa myös sitä, että pienennän positioitani kun ne joko kasvavat liian isoksi tai näyttävät teknisesti siltä, että voivat laskea reilusti. Kuten yllä todettu, aina tämä ei onnistu, toistaiseksi mielestäni on kuitenkin ihan hyvin onnistunut kokonaisuutena ei pelkästään vain Kamux vaan myös muut omistukseni huomioiden.

Tämä oli vain esimerkki viimeisimmistä Kamux-kaupoistani. Totta kai on mahdollista, että häviän pitkässä juoksussa Kamuxin-ikiholdaajalle, tämä nähdään sitten 5-10 vuoden päästä :slight_smile: . Tätä on tietysti vaikea mitata pelkästään yksittäisen osakkeen kohdalla, koska eivät ne Kamux-rahanikaan tällä hetkellä tilillä makaa vaan muissa osakkeissa. Siksi seuraankin salkkuni kokonaistuottoa ja vertaan indeksiin. Jos huomaisin, että häviäisi indeksille niin lopettaisin aktiivisen sijoittamisen ja löisin rahani indeksiin. Toistaiseksi olen vielä pärjännyt. Osakepoimintahan ylipäätään tuottaa tutkimusten mukaan huonommin kuin indeksi ja silti me kaikki sitä täällä teemme yrittäen tehdä ylituottoa :slight_smile: (joku sanoisi että tämä on viihdettä mistä pitää välillä vähän maksaakin :wink: )

Mutta lopetan nyt tämän OT-kommentoinnin. Halusin vain tuoda esille, että kaikki eivät myyneet “fomossa” vaan osa teki myyntinsä ihan oman sijoitusstrategiansa mukaisesti ja että jälkiviisaus ei oikein ansaitse tulla kutsutuksi viisaudeksi ollenkaan.

13 tykkäystä

Vaikka ollaankin OT:lla Kamuxin suhteen haluaisin myös suuresti painottaa Sepon ensimmäistä vastausta! On ihan eri asia olla all-in / out kuin painotella painotusten välillä. Olen tässä itsekkin kirjoittanut useampaan otteeseen tuosta miten vahvan momenttumin ja kasvutarinoiden korjausliikkeet on niitä mahdollisuuksia ottaa ylipainoa/ tehdä ylituottoa. Kamux Interan myynteineen on mitä parhain osake ollut tälläiseen “veivaukseen”. Riskien hallinta on myös toinen hyvä näkökulma Keisarilta.

Ja panikiin lietsomiseksi myin tänään puolet pois Kamuxeista. :sweat_smile:

2 tykkäystä

Minä kuulun yleensä siihen joukkoon joka ostaa lisää kalliimmalla kun hyvää fundaa on tarjolla (ja momentumia ylös) ja keventävät vaikka ylipainoa pois kun kurssi alkaa rauhoittumaan, ehkä vähän huuipun alta sitten. Tai sitten vaan holdaan (mutta veivaanhan minä jotakin kokoajan :slight_smile: ).

Kysynkin miksi te päädyitte myymään edellisen kvartaalin analysoinnin jälkeen? tämä voisi olla arvokasta näkemystä, vaikka hetkellisesti ainakin meni teiltä pieleen!

3 tykkäystä

Niinkin tylsä syy, että mulla osake oli aika kovassa ylipainossa. Olikohan heinäkuu, kun osake dippasi ja tyyliin seuraavana päivänä oli tulossa käytettyjen autojen myyntiluvut ja “luotettavien” lähteiden mukaan data tulee olemaan kovaa. Tuohon asti olin malttanut istua käsieni päälle, mutta sitten lisäsin aika reilusti entisestään (itselleni) isoa positiota. Ajatuksena oli jo tuolloin, että pitkään en uskalla niin isoa pottia pitää ja ajattelin kurssin lähdössä odotetusti nousuun, että kevennän heti, kun trendi kääntyy. Pidin mahdollisena trendin käännöstä osarin jälkeen, vaikkei siinä mielestäni vikaa ollutkaan. Kamux on edelleen suurin positioni.

1 tykkäys

Löytyykö edeltäviä lukuja tuon “vain 30 prosenttia käytetyistä autoista ostetaan enään käteisellä” vastapainoksi? Onko aiemmin vielä ostettu 50% käteisellä, vai 32,3%? Ihan vain jos on isokin ero koronaa edeltävään aikaan, niin ehkä noissa integroitujenkin tuotoissa on nousupainetta.

En itse löytänyt uutista siis, jos oli edes netin puolella.

2 tykkäystä

Ihan puhtaasti RSI:n myötä, oli niin vahvasti yliostettu pidemmälläkin TF:llä että siksi myin. Fiksumpaa olisi ollut pistää trailing stop loss mutta sekään ei ole aukoton.

Itse kevensin puhtaasti poikkeuksellisen voimakkaan heiladuksen vuoksi. Olin ostanut kunnolla lisää osaridipistä joka mielestäni oli perusteeton ja odotin pomppua takaisin, mutta sitten alkoi vähän joka mittari sanomaan että nyt on vauhtia siinä määrin että tämä on potentiaalisesti lyhyt pomppu. Joten nakkasin kolmasosan yli laidan voittoja kotiuttaen ja olin valmis ostamaan takaisin jos niiataan uudestaan ja nyt kun ei niiattu, katson tyytyväisenä loppuläjän paisumista. Jos tulee uudestaan merkittävämpi dippi, ostelen lisää taas. Jos nousee kohtuuttomasti lisää ilman hyvää syytä, saatan höylätä lisää pois. Tuskin heitän kaikkia pois ellei näkymät jotenkin isommin heikkene.

3 tykkäystä

Kuulostaa ihan pätevältä. Itse kevensin ennen osaria vähän ja sitten en tehnyt mitään vaan odottelin tilaisuuden (Osari tilaisuuden). Heti lukujen jälkeen kyllä kävi mielessä keventää, mutta kurssi olikin laskenut ja aloin harkitsemaan ostoa, niin se alkoi jo olla palautumassa :roll_eyes:.

Sen jälkeen oon itsekin katsellut vaan position paisumista vaikka lisä ostot kävi mielessä. Vähän vaan rahat kiinni siellä täällä.