Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Ihan mielenkiinnosta kysyn:
Miksi veivaatte Kamuxia salkussa ees ja taas?

Eikö tuollaisen junan kyydissä kannattaisi nostaa jalat ylös ja nauttia vain matkasta niin kauan kuin maisevat vaihtuvat oikeaan suuntaan.

Vapautuneen energian voisi käyttää sitten johonkin hyödyllisempään :slight_smile:

10 tykkäystä

Itse kuulun myös siihen joukkoon, joka kevensi merkittävän osan Kamux-positiotaan siinä vajaan 10€ tienoilla.

Mitä fundamenttidataa on tullut Q2 raportin jälkeen osakkeen tueksi? Ei käsittääkseni mitään. Keskeisin ajuri kurssinousulle taitaa olla Dansken aloittama seuranta ja korkea tavoitehinta ja sitä seurannut osakkeen ostopaine ulkomailta. Millä perusteella kukaan olisi voinut tuota ennakoida?

Stop losseista sen verran, että ne eivät juuri auta jos yhtiö antaa negatiivista tietoa markkina ollessa suljettuna ja osake avaa -15% laskussa.

3 tykkäystä

Nyt sitten vaan Kamux liike myös Eskilstunaan.
Amazon tuo työpaikkoja ja ihan asuttua seutua tuo muutoinkin, jonkun kerran ajellut tuosta Ruotsin ralllia seuraamaan. Asukkaita tuossa n. 65.000, kantaa toki autokaupan…

https://www.google.fi/maps/place/Eskilstunan+kunta,+Ruotsi/@59.3448175,16.3598362,11.2z/data=!4m5!3m4!1s0x465e93b30aa1e85f:0x400fef341e48dd0!8m2!3d59.3712486!4d16.5098045

5 tykkäystä

No korona minut säikäytti ja kurssin voimakkaasti noustua valmistauduin ostamaan dipin, josko huono q2. Mutta ei kai tuossa sinällään isoa syytä näin jälkikäteen olisi ollut.

1 tykkäys

Salkustani on lähes puolet Kamuxia, enkä vielä edes harkitse keventämistä. Syy on niinkin yksinkertainen, kuin että yhtiö ei mielestäni ole vieläkään kallis fundaan (ja pörssin yleiseen hintatasoon) nähden. Näen viimeaikaisen kurssirallin lähinnä pitkään jatkuneen aliarvostuksen purkautumisena.

Tilanne voisi toki olla toinen, jos näkisin pörssissä yhtään houkuttelevampia ostokohteita.

29 tykkäystä

Näinhän se juuri on. Harmi, että tätä tällaista pohdintaa on tullut vasta DB:n toimenpiteiden ja viimeisen kurssinousun jälkeen, todella moni meni luopumaan liian aikaisin ja nyt haetaan hätäpäissään uusia kohteita.

Fundamies! onnittelen sinun kamux menestyksestä, mutta puolet yhtä yhtiötä salkussa olisi minulle itselleni aivan liikaa, vaikka sinullakin siinä on varmasti arvonnousua.
Salkun kasvaessa arvostaa hajautuksen tuomaan turvaa, vaikka tuossa Korona laskussa ei hajautuksesta ja loistavista yhtiöistä ollutkaan etua hintojen laskussa, mutta nousussa oli / olisi ollut!

Siinä ainakin itse arvioin väärin ja siksi minulta esim. talenomia tuli myytyä niin halvalla, kun olin varma, että ei Talenom voi niin merkittävästi laskea ja kun paniikki iski ja olisi pitänyt ostaa lisää, minä möin osan… :smiley: .

Kamux on kyllä toisaalta varmasti ihan hyvä hevonen tuollaiseen puolen salkun osuuteen…

4 tykkäystä

Itse en myy Kamuxia yksinkertaisesti siitä syystä etten halua maksaa massiivisia veroja vaikka yli 30% paino hieman jännittääkin, luottoa kuitenkin on pidemmälle ajalle ja tästä voi tulla myös osinko-osake jos Saksa ja Ruotsi etenee hyvin.

2 tykkäystä

Sijoittajiakin on monenlaisia. Itse myin kaikki pois yksinkertaiseksi siksi, että en ole varakas ja tarvitsin rahaa musiikkilaitteeseen, jota olin pitkään etsinyt. Kun säästöjä taas kertyy, hyvin luultavasti hyppään Kamuxin, ensimmäisen sijoitukseni ikinä, matkaan uudestaan. :heart_eyes:

3 tykkäystä

Kiitos onnitteluista viljo. Mutta en minä jaksa tästä viimeaikaisesta arvonnoususta liikaa innostua, katse on Kamuxin osalta pidemmällä horisontissa. Voi olla, että kurssi taas kohta laskee (viimeistään Interan myynneistä). Veivata en uskalla, kun en osaa ennustaa paljonko kurssi nousee ennenkuin se laskee. Sain tästä myös opetuksen, kun kevensin Remedyä ajatuksella “ostan kohta lisää, tuskin tämä hetkeen nousee”. Kahvit juon vasta sitten, kun Saksassa onnistumisesta saadaan kunnon näyttöjä. Sitä ennen voi toki käydä niin, että hinta nousee liian suolaiseksi ja/tai pörssistä löytyy kiinnostavampi kohde.

Hajautuksesta: olen sijoittajana vielä sen ikäinen, että riskiä kannattaa ottaa, kunhan sillä on oikea hintalappu. Uskon, että minulle paras mahdollisuus ylituottoon on panostaa kouralliseen yhtiötä, joihin olen perehtynyt tarkkaan. Sitten, kun alan kaipaamaan hajautuksen tuomaa turvaa, sijoitan luultavasti suoraan indeksiin. Ei 45 prosentin Kamux-paino toki ideaali ole, mutta lappu oli niin pitkään mielestäni alihintainen, että näin tässä vaan kävi.

18 tykkäystä

Hienoa analyyshiä, onnittelut! Näinhän se sijoittajan ura menee: ensin riskiä, sitten hajautuksen tuomaa keski-iän turvaa ja lopuksi setä-vaiheessa taas riskiä, kun elämään kaipaa viihdejännitystä :slight_smile:

Masse-setä, FA, Kamux sopii kaikkiin 3 vaiheeseen (today ATH, again) :blue_car:

41 tykkäystä

Mielestäni eri päätöksiä ei pitäisi liiaksi kritisoida tai ihmetellä täällä ketjussa. Jokainen sijoittaja on erilainen ja erilaisia strategioita löytyy monia. Osa sijoittaa teknisen analyysin perusteella, toinen taas fundien perusteella. TA voi tarjota aivan erilaista näkökulmaa kuin fundat. Toisen sijoitushorisontti on pitkä ja toisen taas lyhyt. Turhaan myyntejä ja ostoja eri paikoissa jäädään ihmettelemään täällä ketjussa, kun jokaisella on kuitenkin se jokin motiivi taustalla.

Omasta perspektiivistäni katson Kamuxia pitkällä tähtäimellä ja jättäydyn pois veivaamisesta. Markkinaosuutta Kamux voi joka vuosi kasvattaa eri maissa (esim. Saksassa vielä selvemmin) ja näin parantaa tulostaan ja kehittää toimintaansa hyvällä tahdilla. Kasvuhorisonttiahan voikin pitää markkinaosuuksien valtaamisen kannalta melko pitkänäkin vielä.

26 tykkäystä

Kirjoitat vähän mutta asiaa. Olen omissa ammattipiireissäkin sanonut, että kaikilla menee paremmin jos keskittyy ihan vain omien rahojen laskemiseen eikä aina toisten. Mutta turha sitä on suomalaiselle selittää :grinning: mutta antaa olla karavaani kulkee ja koirat haukkuu. Sellaisiakin sijoittaja tapaisia on kuten kausiyrittäjät, joilla on kerran vuoteen sijoitettavaa ja jossakin vaiheessa sitten tarve purkaa ne pois.
No kaikki mikä nousee kovaa ylös, tulee joskus myös alas. Itse laitoin kamuxit ulkoruokintaan päivää liian aikaisin, mutta ajattelin kestää sen. Varmistin 70 % voiton. Palaan kaupoille seuraavassa intera-dipissä. Eikös se db 13 euron tavoite ollut jossain vuoden parin tähtäimessä.

2 tykkäystä

Onhan tästä vaikka mitä tutkimuksia että B&H on keskimäärin tuottavin strategia… aika kokeneet ja viisaat ovat myös kertoneet että markkinan ajoittaminen on lisäksi vaikeaa.
Portfolion (ja indeksien) tuotosta usein iso osa tulee muutamasta erittäin onnistuneesta poiminnasta ja jos myyt juuri ne pois kun arvostustaso hieman nousee, niin se ylituotto jää tulematta.

3 tykkäystä

Kamux on koronakvartaalilla osoittanut mielestäni olevansa jonkin tasoinen laatuyhtiö, ainakin laadukkaasti & datalla johdettu yhtiö. Lisäksi yhtiön näkymä pitkälle eteenpäin säilyy kirkkaana… ollaan mahdollisen kansainvälistymisen läpimurron äärellä seuraavan parin vuoden aikana… Siispä on aika tarkastella taas arvonmäärityksen hurun Aswhton D. Livingdaranin menetelmillä, mitä viimeisen kuukauden aikana on tapahtunut osto- ja myyntirintamalla:

TOP-3 myyjät viimeisen kk aikana:

  1. NordNet (2,5 m€!)
  2. SEB (1,5 m€)
  3. OP (1,4 m€)

TOP-3 ostajat viimeisen kk aikana:

  1. Morgan Stanley (1,0 m€)
  2. UBS (0,9 m€)
  3. Credit Suisse (0,8 m€)

34 tykkäystä

Onhan se hyvä että Dansken ja muiden ulkomaisten toimesta saadaan Kamuxiin laajempi omistuspohja. Nyt kun Intera ulostaa loput ( jos ulostaa), niin uskon että kysyntää, siis joku haluaa kuitenkin isomman siivun…

Kotipörssissä on vaan nyt niin pieniä määriä kaupan, heti myyntilaita tyhjä kun joku hiukan vetää ostoshortseja kinttuihin…
Itsellä Kamuxin paino nyt 15% salkussa ja aion nostaa 20%iin…
Jos kaikki aikoo nostraa Kamuxin osuutta niin osakkeesta tulee pulaa…

2 tykkäystä

Sellaista tuossa viileässä loppukesän aamussa töihin polkiessani pohdin, että syksy ja talvi tulee vesi- ja räntäsateineen ja sokerisimmat työmatkapyöräilijät siirtyvät kulkemaan busseilla. Vaan entä jos se joukkoliikenne on vielä loppuvuodestakin riskialtis vaihtoehto liikkumiseen? Olisiko tässä potentiaalisia halpojen autojen hankkijoita?

3 tykkäystä

Epäilen että yksityisautoilun renesanssi iskee sitä mukaa kun Suomen Kesä alkaa pistämään vaakasuoraan räntäsadetta tässä lähiaikoina. Eli kyllä, tässä on hyvät saumat että autoa käy loppuvuonna kaupaksi ennätystahtiin. Busseihin ja metroihin ei hirveästi napostele mennä ellei ole Aivan Pakko.

2 tykkäystä

HSL otti tälle viikolle ihan hyvän lähestymistavan ja jakaa ilmaisia maskeja.

Toki tätä pitäisi jatkaa niin kauan, kun korona on käynnissä.

HSLn veto on kannatettava ja hyvä niille joilla ei ole vaihtoehtoja, mutta toisaalta “piru on merrassa”-flagi niille joilla on…