Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Hyviä uutisia osakkeiden omistajille! Tanskalainen vuokrausalusta GoMore (ei Gofore) on rantautunut Suomeen, joka saattaa vähentää entisestään yksityisautoilua. Miksi tämä on hyvä uutinen? Koska niin kauan, kun yhtiön ympärillä puhutaan yhtiön bisneksen uhkakuvista ja pahanilmanlinnuista ja muista negatiivisista asioista, on osakkeita melko turvallista omistaa. Sitten kun kaikki hehkuttaa samaan aikaan yhtiötä (Qt…), silloin kannattaa huolestua. No, tuskin tämä paljon isossa kuvassa näkyy.

Olen saanut vaihtoplussasta älyttömän hyvää palvelua, ja vieläkin he ohjaavat minua esim autoon liittyvien huoltojen kanssa, vaikka kaupasta on jo tovi. Varmaan antaisi alennusta jos menisin uudestaan kaupoille. Ehdottomasti ostaisin sieltä uudestaankin auton, vähintääkin menisin sinne ensiksi katsomaan, ei epäilystä. Kuuluukohan Kamuxin tapoihin tämmöinen asiakkaiden ”kaappaaminen”, eli pidetään asiakkaasta kiinni myös kauppojen jälkeen, vai onko siellä vain meno ”rahat pois”, ”tulos tai ulos” jne. Niin tai näin, olen vaihtoplussan jälkeen entistä vakuuttuneempi että isoimmat autokaupat tulevat pärjäämään tulevaisuudessa, joilla on varaa joustaa asiakkaan kanssa, joka on tietenkin hyvä Kamuxin omistajan kannalta.

4 tykkäystä

No sen verran täytyy ottaa takasin @Astrix kommentista, että uudenlainen toimija, joka kilpailee jossain määrin samoista asiakkaista, ei kyllä ole hyvä uutinen. En pidä tätä toistaiseksi pahana uhkana, mutta voihan olla, että vaikka vuonna 2030 tilanne on jo ihan toinen. Eihän nettikauppakaan ollut uhka stockmannille vai mitä? :wink:

4 tykkäystä

En kyllä pidä tätä juuri minään uhkana. Onhan tämän tyylisiä palveluita ollut jo olemassa ja ovat kyllä nopeasti kuihtuneet sitten pois.

3 tykkäystä

Asiakaskokemuksia Kamuxista:

  • Yhteydenotto kahdesta autosta Kamuxille 8.1. Soittivat 15min sisällä toisesta autosta, puhelun aikana käytiin läpi molempien autojen tilanne ja vaihtotarve. Käytiin puhelimessa läpi arviot hyvityshinnoista.
  • Vaihtoautoja ei omilla kriteereillä ollut kuin toiselle autolle Kamuxilla. Ja tämä toisen auton potentiaalinen vaihtoauto oli lähes identtisillä specseillä noin 8% halvemmalla Käyttöautolla myynnissä. Käyttöauto tarjosi myös suuremman hyvityshinnan heti kättelyssä. Auto vaihdettiin Käyttöauton kanssa.
  • Toiselle autolle ei vieläkään löydy Kamuxilta sopivaa vaihtoehtoa, joten päädyin kysymään suoraa kauppaa. He vastasivat saman hinnan jonka sain muilta ketjuliikkeiltä viime syksynä, tuhansia kilometrejä vähemmän ajettuna. Sovin, että auto myydään Kamuxille ja etsin vaihtoauton muualta. En saa tietenkään markkinahintaa autosta, mutta kilometreihin ja markkinahintaan nähden olen tyytyväinen. Auton arvo kuitenkin laskisi minulla vielä entisestään ja kilometrejä kertyisi huomattavasti lisää. Kauppa suoritetaan paikallisessa myymälässä, mutta olen pitänyt yhteyttä Kaarinan toimipisteeseen. Etäkauppa näyttää sujuvan heiltä vähintäänkin kohtalaisen hyvin.

Kamux otti siis alle vartissa yhteyttä lomakkeen lähettämisestä. Kysyivät vielä sähköpostitse seuraavana arkipäivänä tilanteesta. Sain puhelimeen tekstiviestillä asiakastyytyväisyyskyselyn. Mielestäni hyvä hyvityshinta. Joskin valikoimassa hinnoiteltu autot hieman kalliimmaksi, kuin muilla liikkeillä, en käynyt koko valikoimaa läpi, vaan omilla hakukriteereillä. Täytyy todeta, että tilanteeseen olen tyytyväinen. Vaikkakin haen vaihtoautoa nyt sitten muualta.

31 tykkäystä

Sellaisen mielikuvan näistä foorumille tulevista henkilökohtaisista kokemuksista saa, että Kamux on todella hyvin pallon päällä asiakaskokemuksessa. Ainoastaan Inderesin hintatietoiset autonhakijat kieltäytyvät tarjouksista, mutta suurempaan massaan tämän toiminnan pitäisi upota kuin kuuma veitsi voihin!

11 tykkäystä

Nyt tuli auto perille, ja kävin sen eilen lunastamassa. Ensin koeajo, auto ok. Paperit hoitui 20 minuutissa (kauppakirja ja loppumaksu). Palvelu on ripeää verrattuna merkkiliikkeisiin. Täytyy sanoa että prosessi on aika hyvässä kunnossa. Ostaminen on tehty helpoksi ja turha byrokratia on riisuttu.

Tarjoavat aktiivisesti lisäpalveluna kaskoa ja jotain turvaa, jos autoon tulee vika. En niitä ottanut, kun sain kaskon edullisemmin suoraan vakuutusliikkeestä. Uskon että moni ostaja ottaa nuo lisäpalvelut, niillä saa parannettua autokaupan katetta.

Ainakin tämän oston kokemuksella jatkan Kamuxin omistajana, enkä laita lappuja laitaan. Saatanpa harkita lisäostoa.

27 tykkäystä
18 tykkäystä

Vinkkaahan Arimatti kun ipo!

3 tykkäystä

Tekisiköhän hyvää Kamuxin arvostuskertoimille… :thinking:

9 tykkäystä

Auto1 taitaa siis olla pelkästään alusta, mutta eivät myy itse, jos olen käsittänyt oikein?

Edit: tekeekin vissiin molempia?

1 tykkäys

Tässä heidän suomenkielinen verkkosivu:

AUTO1 com on Euroopan johtava verkossa toimiva kauppapaikka, jolla on oma sertifioitu ja laaja varastonsa. Auto1.com on automerkeistä riippumaton autojen tukkumyyjä, joka tarjoaa “kauppiailta kauppiaille suunniteltua” palveluaan yksinomaan vaihtoautojen jälleenmyyjille.

Autohero on sitten se kuluttajille suoraan myyvä:

Alla heidän tilaus-toimitus prosessi (vrt. Carvana)

3 tykkäystä

Eihän tällöin Auto1 ole Kamuxin kilpailija, vaan potentiaalisesti yhteistyökumppani vaihtovermeitä tukussa ostettaessa ja myytäessä.

3 tykkäystä

Mistä se tuollaisen liikevaihdon sitten kaivaa? Vai onko joku provikka per auto ja autoja myydään hiukkasen paljon. Mainostus yms. Päälle. Oikein osaa kuvitella muuten tuollaista liikevaihtoa, jos ei myy itse autoja. Käsitin kyllä, että myyvät myös.

Tukkumyyjä. Myyvät autoja vaihtoautokauppialle isolla volyymilla. Ostavat autot omaan taseeseensa oman verkoston kautta, joita myyvät sitten vaihtoautokauppiaille.

3,5 miljardia liikevaihtoa / 615 000 autoa tekisi tosiaan n. 5700€ / auto. Järjevin selitys lienee, että auton omistus käy Auto1:sellä transanktion aikana, tai ainakin omistajaa vaihtavat rahat kirjataan heidän myynniksi (vaatiiko tämä sitten omistuksen käyttämistä välittäjällä?)

Ruotsin käytettyjen autojen myynnistä löysin kuukausittaista dataa Motorbranschens Riksförbundin sivuilta, joulukuussa myytiin 6,1% enemmän käytettyjä autoja kuin vuonna 2019. Kiinnostavasti näissä tilastoissa eritellään vain käytettyjä autoja myyvät yritykset. Se osa markkinoista on ainakin Q4:llä kasvanut tasaisesti muuta käytettyä markkinaa enemmän. Aika turvallisin mielin voi tämän kotteron kyydissä istua.

Lähde: https://www.mrf.se/medlem/affarsomraden/bilhandel/statistik/

34 tykkäystä

Sieltä se IPO tuli, pyrkii nostamaan jaardin markkinoilta. Varmaan aika aggressiivista markkinoiden valtausta luvassa.

Kysymys seuraavaan Kamux @Verneri_Pulkkinen ROAST:iin miten Kamux näkee Auto1 ja vastaa kilpailuun, differoinnit jne

13 tykkäystä

Yritetään muistaa! :smiley:

Yhdysvalloissa on vastaavanlaisia ainakin Cargurus jos joku haluaa enemmän verrata ja perehtyä.

9 tykkäystä

Eikö cargurus ollut ihan vain nettiauto:n kaltainen platformi? Tästä taisit jommassa kummassa roastissakin kysellä?

Auto1 vissiin myös joku platform, mutta tarkoituksena kasvaa ennenkaikkea käytettyjen autojen myyjänä kasvattamalla autohero yhtiötään.

“The Company targets gross proceeds from the placement of new shares of approximately €1
billion. It intends to invest approximately €750 million of the net proceeds from the Offering to
further accelerate the growth of its business, especially of its Autohero offering through
investments in marketing, personnel to support customers, an increase of working capital,
branded transporters and additional refurbishment capabilities, to fund further operational
investments, and to strengthen its balance sheet.”

Ilmeisesti ei ole vielä kannattava, joten joko huono bisneksessä, tai sitten panostavat kasvuun hirmuisesti.

4 tykkäystä

Mahtaakohan Kamuxin Saksan q1 luvut kärsiä suuresti jos myymälät pysyvät Saksassa pitkään kiinni