Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

En tiedä tähän tarkkaa vastausta, mutta tuo sinun ajatteluketju kuulostaa järkevältä.

Ulkomailla on isommat valikoimat ja sieltä voi saada hyviä autoja vähän halvemmalla tuotua Kamuxin toimintamaihin ja laaja varasto houkuttelee asiakkaita käymään Kamuxin liikkeissä/nettisivuilla, siksi tuontiautojen rooli konsernissa on isompi kuin mitä pelkästään niiden suhteellinen myyntimäärä verrattuna kaikkiin yhtiön myymiin autoihin. Sitten varsinkin Ruotsin osalta yhtiö voi käyttää EUR/SEK -arbitraasia hyödykseen ja ostaa sieltä euroilla halventunutta kruunua hyväksikäyttäen autoja ja sillä tavalla parantaa vielä omaa katettaan otollisessa markkinatilanteessa.

Kalliokoski aina toteaa, että “Tämä on Kate kertaa Kierto -bisnestä”.

Tässä tuontiautot vs. kotimaan myynti -kysymyksessä on kyse juuri tuon varastonkierron ja autokohtaisen katteen yhdistelmästä, mikä vaikuttaa tulokseen ja oman pääoman tuottoon (ROE-%) niin paljon, että vaikea antaa suoraa vastausta tuohon kysymykseesi. Tuontiautoissa kestää aina useita päiviä, kun ne saadaan Kamuxin kanaviin myyntiin. Siinä välissä yhtiö voi hyvässä lykyssä myydä kotimarkkinoilla parikin autoa jo ennen kuin kyseinen tuontiauto ehtii ulkomailta Kamuxin kauppaan asti, joten tuontiauton katteen pitää olla tosi hyvä, jotta saadaan kotimarkkinoilta ostettujen ja nopeasti myytyjen autojen varastonkierto kiinni.

Jokainen auto on myöskin yksilö ja se mikä kate siitä saadaan johtuu ostotoiminnan onnistumisesta, myyjän onnistumisesta ja siitä miten isoa kysyntää sille autolle on yleisestikin, että kuinka nopeasti varasto kiertää. En usko, että yhtiöltä tulee tähän suoraa vastausta, mutta voin vaikka kysyä tätä kysymystä Q4-tulosjulkistuksessa, koska itseäkin kiinnostaa tämä aihe. Mielenkiintoista kuulla mitä yhtiö tähän vastaa.

28 tykkäystä

Tästä tuli mieleen kun q3 tai q2 aikaan mainitsit että varastonkiertoa täytyy ruveta seuraamaan tarkemmin. Onko tämä Saksan tuonti selittävä syy siihen että varastonkierto on suurempi?
Eihän tämä mikään dramaattinen muutos ollut mutta selittyisikö tällä?

Varastonkierto hidastuu pääsääntöisesti, kun

  1. Avataan nopeassa tahdissa uusia myymälöitä (pitää pumpata alkuvarasto täyteen ja lähteä liikkeen kanssa toimimaan “nollista”) tai
  2. Ruotsin ja Saksan osuus myynnistä kasvaa (koska näissä Suomea hitaampi varastonkierto) tai
  3. jos myynnistä isompi osa tulee tuontiautoista (koska niiden rahtaamisessa kestää).

Kamuxilla tosiaan varastonkierto on viime vuosina liikkunut vähän heikompaa suuntaan, mistä ei pidä huolestua, mutta siitä pitää olla ainakin vähän huolissaan (jos tässä sanonnassa on mitään järkeä :slight_smile: ).

Varastonkierto
2014: 36,6 päivää
2015: 38,6 päivää
2016: 43,1 päivää
2017: 46,8 päivää
2018: 49,6 päivää
2019: 44,5 päivää

30 tykkäystä

Auto1 ensimmäinen kaupankäyntipäivä ensi viikolla. Auto1 wholesale brändi ja Autohero suoraan kuluttajille. Pyrkivät tekevät tekemään saman kuin Carvana Jenkeissä eli kuljettavat autoja omilla rekoilla. En tiedä onko myös omat kuljettajat kuten Carvanalla.

https://www.google.com/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN28K0LG

Autohero tosin vasta pieni osa koko konsernin bisnestä mutta tarkoitus kasvattaa vauhdilla. Se myös pääosin IPOn syynä. 2019 konserni myi yhteensä 616k autoa joista Auto1 610k ja Autohero vain 6k. Gross margin noin 10 prosentissa eli alle Kamuxin. Valuaatio noin 1.5x EV/sales vs Carvana 5x ja Kamux 0.5x.

Kannattanee laittaa seurantaan.

Kirjoitin aiemmin logistiikkaan liittyen seuraavaa. Carvana vs Vroom:

35 tykkäystä

Moikka,

Kamux sen kuin jatkaa dippiä :roll_eyes:
Itse lähin mukaan aika kalliilla hinnalla ja nyt vähän iski paniikki. Itse kuitenkin oon mukana pitkässäjuoksussa eli en nyt lähde myymään ja niele tappiota vielä.
Tietysti moni asia tähän vaikuttaa, mutta mitäs te arvoisat foorumilaiset veikkaatte osakkeen hinnan olevan noin 2v päästä jos kaikki menee hyvin?

Lähdin siis mukaan +14,20…

Tämä on vain indeksipeesausta. Korkeintaan ostopaikka koska mikään ei tietääkseni ole Kamuxin tarinassa muuttunut. Olen itse useamman kerran ottanut ihan ylös muistiinpanoja tilanteista joissa näyttää salkku ikävältä ja tekisi mieli pistää yli laidan ja lähes järjestään olisi päivää paria myöhemmin kaduttanut “pohjilta keventely”. Kun kaikki punottaa raskaasti on jo myöhäistä panikoida ellei oikeasti edessä ole CoronaDip-tason markkinajäristys. Onko uutisvirrassa jotain tämän kokoluokan asiaa?

Dipit voivat kestää pari-kolme päivää ilman että kyse on mistään isommasta. Joo, jos panikoi ekana päivänä niin voi tehdä hyvin tiliä mutta takaisin sisään menon ajoitus on myös haastavaa. Liian herkästi veivaamisesta hyötyy lähinnä välittäjä.

“Stonks only go up” niin oli helppoa. Nyt ei enää only go up, nyt se vaikeustasovipu on nostettu normitasolle :smiley:

46 tykkäystä

No onhan tässä tarinassa muutoksia.

Saksa on kiinni, Suomessa SAKA kasvaa nopeammin ja tekee parempaa tulosta ja uusia kilpailijoita tulee markkinoille eri puolilla.

Saksassa koronasuluista voi olla pitkän aikavälin hyötyä, jos Saksassa lähtee digitaalinen kaupankäynti kasvamaan (mikä ei ole lainkaan itsestään selvää, koska Saksa on internetin kanssa alkutekijöissä, ja se ei totisesti johdu siitä, etteikö teknologiaa olisi saatavilla tai ihmisillä olisi teknisiä valmiuksia), mutta lyhemmällä tähtäimellä se johtaa siihen, että Saksasta Suomeen tuotavien autojen kohdalla varaston kierto pitenee → kate laskee.

Suomessa SAKA:n hyvä suorittamisen lisäksi on avannut Ruotsi-autoja tuova Riddermark vai mikä se oli nimeltään. Joten kilpailutilanne Suomessa on kiristynyt.

Euroopassakin tulee uusia diilereitä markkinalle, oliko nyt Auto1 vai mikä.

Ja tuohon päälle indeksi-peesaus.

Eli kyllä tässä muutoksia on. Perustelevatko ne tämän kaiken, se jää itse kunkin arvioitavaksi.

5 tykkäystä

Vertaa huviksesi Harvian YTD käppyrää Kamuxiin, itseäni ainakin helpotti.

2 tykkäystä

Eikös Saka ole tehnyt heikompaa tulosta, vai muistanko täysin väärin…?

No voi olla että mä muistan tai oon ymmärtänyt väärin, mutta musta tässä ketjussa aiemmin käsiteltiin sitä, että SAKA on kasvanut 2020 enemmän ja tehnyt parempaa tulosta.

Toivon kyllä tulevani korjatuksi jos tarve on.

Kamux tekee parempaa tulosta Suomessa kuin Saka - siitä huolimatta että liiketoiminnan fokus on kv-kasvussa.
Muutamia viestejä ylöspäin löytyy dataa.

18 tykkäystä

Saattaa olla vähän offtopic, mutta milloin tulee käytettyjen autojen myyntitilastot tammikuulta?

1 tykkäys

helmikuun eka arkipäivä eli 1.2?

2 tykkäystä

Itse pidän jäitä hatussa. Jos saa halvalla niin ostan halvalla. En vieläkään tätä niin halpana pidä että lisäilisin jo valmiiksi massiviseen pottiin.

Joku viisas joskus vertasikin osakkeita asunnon ostoon. Jos olet ostanut talon 200te:llä ja joku tarjoaa siitä muutaman kuukauden päästä 190te niin ethän sinä sitä taloa ihan pelkästään siksi myy että sen hinta on laskenut…

Toki itseäkin on alkanut jänskättää kilpailutilanteen muutos, mutta katselen senkin kehitystä rauhassa ja annan raporttien puhua puolestaan. Mulla ei kiinnosta jos saka on kannattavampi ja kasvaa nopeammin (koska en voi siihen kuitenkaan sijoittaa), mutta jos se alkaa vaikuttaa merkittävästi kamuxin lukuihin niin sitte alkaa kiinnostaa.

Edit: vastaten vielä kysymykseen hinnasta 2v päähän, kukaan ei tiedä eikä kykene arvioimaan. Jos joku sanoo jonkun numeron, on se puhdas arvaus ja todennäköisesti väärin.

8 tykkäystä

2019 Sakalla oli aavistuksen parempi liikevoittoprosentti kuin Kamux Suomella.

Saka liikevoitto% 2019 6,2%:
Saka liikevoitto 2019

Kamux Suomi liikevoitto% 2019 6,0% (29,4/491):
Kamux liikevoitto 2019

1 tykkäys

Johan itse viestissäsi kysymykseen vastasit, saman vastauksen antaa myös jo pelkkä nimimerkkisi.

Mikäli oikeasti pelaat pitkää peliä, ei yksittäisen pörssipäivän sisäisen heilahtelun kuulu vaikuttaa yhtään mihinkään. 2 vuotta on myös aikavälin vielä melkoisen lyhyt. Monelle tekisi hyvää olla katsomatta kursseja päivittäin. Itseäni kiinnostaa lähinnä alla pyörivä liiketoiminta, osakekurssi kyllä seuraa pitkällä aikavälillä perässä, vaikka jonain yksittäisenä päivänä tultaisiinkin pari prosenttia alas.

11 tykkäystä
65 tykkäystä

Avaan omiakin ajatuksia siitä onko ollut muutoksia.
Lähtien viime osarijulkistuksesta.

  • Hyvää myyntidataa käytetyistä Suomessa ++
  • Posari jo 2 viikkoa ennen vuoden vaihdetta* +++
  • Julkinen liikenne jatkaa epäsuosiotaan +
  • Göteborgin suurmyymälä avaus & laajennukset Tampere & Espoo** +
  • Saksan rajoitukset -
  • Sakan hyvä suoriutuminen - -

*Posari selkeästi ennen vuodenvaihdetta oli minusta parempi signaaliarvo kuin vuodenvaihteen jälkeen.
** Kasvupanostusten uudelleenkäynnistäminen oli kovin odotettua ja toivottua. Kamux on kommunikoinut ettei markkinaepävarmuuksien vuoksi ole hätäillyt uusissa avauksissa. Nämä osoittavat Kamuxin uskoa epävarmuuksien pienenemisestä. Joskin tällevuodelle pitää tulla tasaiseen tahtiin lisää avauksia, että ennusteisiin päästään.

Saman aikaisesti melko heikkoa suoritumista vs indeksi. (Toki valittu, heti nousun jälkeinen ajanjakso, mutta otin ajanjakson yo. tapahtumien ajalta - eli Q3 jälkeiset tapahtumat)

Koronamittarin julkisen käyttö:
image

37 tykkäystä

Erittäin hyviä pointteja. Tiesin toki kaikista, mutta olin kiinnittänyt huomiota vain kielteisiin signaaleihin. Se kertoo enemmän minusta itsenstäni kuin firmasta. Ja siitä, miten psykologista hommaa tämä on.

Kokonaisuutena: firman toimintaympäristö vaikeutuu ja kilpailu kiristyy, mutta firman suorittaminen on myös hyvää. Kyllä minä pidän edelleen kokonaisuutena Kamuxia sijoituksena, jota aion lisätä, ja jossa aion olla mukana pitkään.

7 tykkäystä

Rumat luvut tammikuulle, -8,6% käytettyjen myynti

7 tykkäystä