Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

En oikein usko tätä. Jos negari olisi ollut luokkaa “Aiemmin ohjeistettiin oikaistun liikevoiton olevan 30M ja nyt 28M”, niin sitten joo. Mutta kun aikaisempi ohjeistus oli, että viime vuotta parempi eli mun muistin mukaan 30+M ja nyt alalaita tipahti 23:een. En jaksa uskoa, että tuollainen romahdus on mahdollista, mikäli puolessa välissä vuotta oltaisiin vielä ohjeistusvauhdissa.

Onko sitten “tiedetty” jo jonkin aikaa, että ei tulla pääsemään ohjeistukseen, mutta on haluttu myös antaa uusi ohjeistus, niin on pitänyt kerätä dataa uuden ohjeistuksen tueksi? Todella hämärää touhua mikäli näin olisi. Toivottavasti ei.

2 tykkäystä

Huomenna nähdään. Itse uskon, että Q2 menee alle inden muttei niin paljon kuin negarista voisi kuvitella jolloin juuri heinäkuu on ollut surkea.

1 tykkäys

Päätellen tuosta osavuosikatsausten aina kohtuullisen myöhäisesta julkaisuajankohdasta ei Kamuxin konsernin luvut valmistu ihan käden käänteessä. En usko, että tarvitsevat lähes samoina pysyvien osaritaulukoiden hiomiseen koko aikaa.

Nyt oli 9. työpäivä heinäkuun päättymisen jälkeen. Voisi olla about niitä hetkiä, kun konserni on saatu tuloksen osalta alustavasti valmiiksi, ja luvut 1.-7.2022 olivat tänään hallituksen käytettävissä. Aiemmin olisi ollut mahdollisesti vasta sitä jatkuvaa myyntidataa ynnä muuta heinäkuun osalta, ei valmiita kirjanpidon lukuja.

Toki jos huomenna tulee jo aivan karmeat Q2 luvut herättää se kysymyksiä Kamuxin talousohjauksesta ja kuinka hyvin hallitus pidetään informoituna.

Omasta puolestani Kamux voisi heittää koko vuosiohjeistamisen toistaiseksi romukoppaan ja keskittyä pitkään peliin. Datannälkäiselle markkinalle voisi aivan hyvin antaa jotain kuukausittaisia myyntilukuja sen sijaan.

38 tykkäystä

Voisihan se olla mielenkiintoista ja Helsingin osalta massastakin erottuvaa, jos esim. julkaisisivat kuukausittain myytyjen autojen lukumäärän vaikka ilman tarkempia lukuja. Toki sitä varmaan estelee se kuuluisa “emme halua paljastaa kilpailijoille” tai aikaisemminkin käytetty “pelaamme pitkää peliä”

12 tykkäystä

Eikö ne nyt olisi voineet vaikka syödä palaveripullia sen 5 min? Tämä näyttää minulle ihan suoralta keskisormen osoitukselta.

Luotto johtoon sai säröjä jo vuosi sitten, nyt alkaa olla se piste saavutettu, että harkitsen irtautumista osakkeesta.

12 tykkäystä

Olisi mielenkiintoista nähdä Juha Kalliokosken ja Petri Kajaanin keskustelu tästä tulosvaroituksesta näin yhtiökumppaneiden kesken.

Onhan tässä aika kauas tultu Kajaanin tuloslivestä missä kahvit meni kurkkuun ja torille oltiin menossa Ferrarilla

47 tykkäystä

Huomenna on pakko katsoa Kamux-live. Ei muuta kuin kahvit tulille! Tulee mielenkiintoinen tapahtuma. En epäile salaliittoa, mutta ainakin Kamuxin toiminta parantaa huomisen lähetyksen katsojalukuja. :smiley:

41 tykkäystä

Itselle se ja sama koska sen negarin antaa. Sen sijaan 7€ kurssilla osake alkaa olemaan jo halpa huolimatta huonosta vuodesta 2022. Autokaupan keskiarvovuosi on aika helppo katsoa historiasta, joka vuosi ei tule sotaa Eurooppaan. Aika huonosti saa Kamux vetää, jos kurssi on alle 7€ vaikkapa viiden vuoden päästä ja osingotkin rullaavat sen aikaa.

12 tykkäystä

Pidätkö vertailutasona historiasta poikkeavaa viimeistä 2 vuotta? Koska en pidä jaksoa välttämättä hirveän hyvänä vertailutasona.

Ja kun se poistetaan ei osake yhäkään, edes 7€ tai 6€ hinnalla vaikuta mahdottoman hyvältä tai varmalta sijoitukselta.

6 tykkäystä

Nyt kun olen asiaa 2h pohtinut, niin ei tässä todennäköisesti mitään suurempia muutoksia ole tapahtunut. Ennustan että huomisessa rapsassa Q2 EBIT ~5-6 milj., mikä on kädenlämpöinen, mutta kuitenkin melko lähellä Inderesin ennustetta. Heinäkuu katseltiin josko markkina kääntyisi, mutta myös Q3 on ollut ilmeisen vaisuhko, mistä syystä päädyttiin antamaan tulosvaroitus tässä vaiheessa. Ajoitus on hieman kiusallinen, mutta mikäli tulosvaroitusta ei olisi annettu tänään, niin huomenna ohjeistuksen säilyttäminen olisi varmasti herättänyt kysymyksiä ja ehkä vääränlaista toiveikkuutta Q3:n tuloskunnosta. Myös viime vuonna Kamuxin tulosohjeistusta jännättiin loppumetreille ja ohjeistukseen päästiin lopulta hienon loppukirin ansiosta vain vaivoin.

Toki tuon tiedotteen julkistamisen kanssa olisi voitu odottaa n. 10 minuuttia ja kritiikki tähän liittyen on perusteltua.

Itselläni tällainen negari ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Tiedossa oli että tämä vuosi on hankala autokaupalle. Q1-rapsan aikoihin odotin paljon heikompaa - mahdollisesti jopa tappiollista - osaria, ja olin silloiseen pehmeään tulokseen varsin tyytyväinen. Siihen nähden esim. 28 milj. EBIT ja 10% kasvava liikevaihto tältä vuodelta on aivan ok.

Kyllä tulee vielä sekin päivä kun autokauppa taas vetää :smile:

19 tykkäystä

Miten näet Glarin EPS-tason kamuxille vuosille 22, 23?

Ja sopiva p/e? Luokkaa 8x, 10x vai 12x?

Pitää kyllä katsoa vaikka viimeistä kymmentä vuotta, mutta onhan Kamux voittanut markkinaosuuksia tänä aikana ja hakee kasvua myös ulkomailta, eiköhän tämä jatku ainakin jollakin tasolla. Autokauppa ei voi mitenkään olla viittä vuotta alamaissa, tulppa poistuu aikanaan. Viiden vuoden aikana Kamux maksaa myös reilusti yli euron osinkoja.

Vaikka negari harmittaa ja osakkeen huono menestys turhauttaa, niin pitkäaikaiselle sijoittajalle 7€ on nyt hölmö paikka myydä, se juna meni jo kuukausia sitten. Riski on pieni, että enää tekisi tappiota holdaamalla vuosia. Ennemmin kyttäisin ostopaikkaa huomenna klo 10-11, kun turhautuneet myyvät hinnasta välittämättä.

22 tykkäystä

Negarin ajoitus on kyllä huono, mutta voihan taustalla olla ihan tietoinenkin päätös siivota valikoimaa kannattavuuden kustannuksella loppuvuoden aikana.

5 tykkäystä

Koronapohjista päädyin Kamuxin kelkkaan ja sit vähän liian aikasi möin pois. Kurssi jatkoi nousua koviin tulevaisuuden odotuksiin ja koko firma jäi todella vähäiselle seurannalle.
Erityisesti polttoaineiden hintojen noustessa rajusti keväästä kesään ja median otsikoiden “huutaessa” dieselien huonoutta seurasin sivusta, et automyyjillä ei voi mennä kovin vahvasti fossiilisten raatojen ruostuessa pihaan.
Foorumilla vaikutti olevan käsittämätöntä uskoa firmaan ja nyt se vihdoin odotetusti kostautui.
Itse olen hallituksen jäsenenä noin 10 milj.€ liikevaihtoa tekevässä yhtiössä ja hallitus kokoontuu kuukausittain käyden läpi joka kerta talouskatsauksen ja näkymät loppuvuoteen.
Joko Kamuxissa ei hallitusta infota riittävästi tai sitten sijoittajat eivät kiinnosta firman johtoa ollenkaan.

21 tykkäystä

Onkohan diesel autojen kysyntä tippunut merkittävästi?
Olen käynyt muutamassa Kamux liikkeessä ja siellä pääsääntöisesti oli diesel autoja myynnissä niin en ole löytänyt omille tarpeille sopivaa vaihtoehtoa.
Onko Kamuxilla vielä paljon käytettyjä sähköautoja ja mitenkä varautunut tähän trendiin?

Analyytikon kommentit liittyen Kamuxin eiliseen negariin. :point_down:

3 tykkäystä

Itseäni ei häiritse tuo negarin julkaisuajankohta sinällään. Se nyt pitää julkaista silloin kun ei ole enää realistista päästä ohjeistukseen ja uusi ohjeistus on saatu sommiteltua. Jos johto ei tiedä ennen, niin ei sitten tiedä (surullista). Se on itse asiassa hyvä, että se julkaistaan just silloin kun se on valmis.

Se minua häiritsee, että tiedolla johtamista ja varaston kiertonopeutta korostava yhtiö huomaa 11.elokuuta, että kysyntä polttomoottoriautoilla on niin huonoa, että ohjeistukseen ei päästä. Itse odotin jo Q1-osarin yhteydessä varaston alaskirjausta ja tännekin useampaan otteeseen siitä kesän aikana kirjoitellut Nyt aloin jo uskomaan, että Juha on vetänyt taas kanin hatusta ja möi ne 4200 dieseliä sittenkin hyvällä katteella, vaikka kukaan ei niitä halua ostaa.
Maaliskuussa varastossa oli n. 4200 diesel-autoa ja 1300 bensa-autoa. Putinin hyökkäyksen vaikutuksesta polttomoottoriautojen kysyntä romahti aiheuttaen keskimäärin -1500e (hatusta vedetty) arvonmuutoksen per auto. Se tekee noin 8,25 miljoonaa euroa.

Se mikä tässä on positiivista, niin tämän PITÄISI olla vain yksittäinen shokki, sikäli kun sitä oikeanlaista varastoa saadaan haalittua tulevaisuudessa entiseen malliin.

No luetaanpa osari ja kuunnellaan tarinat. Moititaan sitten lisää tai nieleskellään selitykset. Todennäköisesti moititaan lisää.

15 tykkäystä

Kamux.fi ja polttoainevalinnasta sähköautot, melko helppoa …

https://www.kamux.fi/?fuelTypeCode=EL&page=1

2 tykkäystä

Kuvitellaanpa, että osari tulee näyttämään lähes siltä miltä Q2 pitäisi. Kalliokoski kertoisi, että viimeaikaisen datan perusteella loppuvuodesta odotetaan haasteellista, jonka takia ohjeistusta alennettiin.

Olisiko negari pitänyt silloin antaa aiemmin vai luotatteko, että hallitus olisi nyt saanut parhaan mahdollisen tiedon arvioidakseen ohjeistusta uudelleen?

Mielestäni ikävä ajankohta antaa tuo negari, kun tunteet ottaa niin nopeasti vallan eikä kerkeä pohtimaan tai lukemaan selityksiä ennen pörssin sulkeutumista. Toisaalta, jos se perustuu viimeisimpään dataan, niin kai se menisi silloin oikein?

Odotellaan ennen kuin huudellaan ja syytellään rikoksista ja ties mistä.

Ps. En omista Kamuxin osakkeita.

2 tykkäystä

Joka tapauksessa olisivat voineet odottaa pörssin sulkeutumista, jotta sijoittajilla aikaa analysoida tilanne ja tehdä harkittuja toimenpiteitä aamuhuutarissa, kaikki samalta viivalta. Nyt oli paniikki loppuhuutarissa ja aamulla myyjiä tulee olemaan ihan vaan tuon toimintatavan takia. Yrityksen johdolle ja hallitukselle ehdottomasti mainehaitta.

Itse ostan kasseittain lisää jos mennään alle 7€, koska tarina ei sinänsä ole muuttunut, vaan jonkin aikaa markkinaympäristöstä tulee jarrua ja olen kaiken aikaa tiedostanut liiketoiminnan olevan syklistä ja 10 vuoden horisontilla tällä ei ole mitään merkitystä.

8 tykkäystä