Karkaa hieman ketjun aiheesta, mutta kun automarkkinan tilastoinnista puhutaan…
Oletetaan että autokaupan asiakkaat ovat (Tilastokeskuksen ryhmittelyn vuoksi) vähintään 20-vuotiaita.
- Näitä vähintään 20-vuotiaita suomalaisia on vuoden 2023 lopussa ollut 4 456 814 henkeä.
- Vähintään 65-vuotiaita puolestaan on ollut 1 309 376 henkeä
→ Vähintään 20-vuotiaista suomalaisista yli 29 % on vähintään 65-vuotiaita
Autokaupassa “jopa 17 prosenttia” on siis potentiaalisten autokaupan asiakkaiden joukossa aliedustettu ryhmä, eikä ainakaan sen vuoksi olisi perusteltua olla erityinen kohderyhmä. Toinen kysymys sitten on miten varallisuus/maksukyky jakautuu ikäluokittain, mutta mainitut bensa-Toyotat tuskin ovat ainakaan sitä kovakatteisinta kauppatavaraa.