Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Eipä taida ihan noin mennä. Provisiopalkkaan vaikuttaa moni muu kuin kauppahetki.

Myyjällä on väliä muutenkin yritykselle. Osa myy oikeasti. Osa täyttää dokumentteja. Menisitkö itse huippumyyjänä pelkällä provisiopalkalla odottamaan että tulee hyvää myytävää sisään tai ostajia ovesta? Varsinkin kun koko maan kaikki myyjät voivat myydä samoja huipputuotteita? Et mene.

Ala ei muutenkaan ole ihan noin mustavalkoinen ja on kehittynyt valtavasti. Uskallan väittää että kaupanteon ongelmat ovat ihan muuta kuin myyjien kohtuuttomat provisiot.

  • asiakkaat tietävät mitä haluavat jolloin tietyt merkit ja mallit ovat ylitse muiden, vaihtoautoksi otetaan ennemmin vaikka pienemmällä katteella sellainen joka liikkuu
  • Myyjien ei tarvitse osata enää niin autojen tekniikasta ja suositella asiakkaalle mitään, koska asiakkaat tietävät kaiken autosta ja mitä haluavat. Myyjien tietotaito laskee myös sisään tulevien autojen osalta ja riskit korjauksille kasvavat
  • asiakkaat osaavat optimoida oman auton kohdalla koska siitä kannattaa luopua ja siirtää riski toisaalle
  • Hintatietoisuus on asiakkailla korkea ja tuotteet on helppo kilpailuttaa eri toimijoiden välillä, jolloin hinta on pakko määrittää markkinan mukaan
  • pienillä asioilla kuten myytävän auton varusteilla on iso merkitys

Kyllä autokaupassa voidaan myydä myös muuta. Unohdat kaiken oheismyynnin, turvat, huollot etc. Näillä voidaan tehdä katetta. Katetta voidaan parantaa myös uittamalla autoja Suomeen Ja tekemällä kaikenlaisia osamaksu- ym. järjestelyitä.

Vaihtoautokaupassa pelataan myös aina vaihtohinnalla. Eli voidaan pelata ostettavan auton ja myytävän auton hinnalla papereissa. Tällä voidaan optimoida mihin kate kahdentuu.

En silti ota kantaa, kannattaako alaan sijoittaa. Sen päättäkööt kaikki itse. Mutta ehkä suurin riski, riski kuitenkin, ei ole työntekijöiden provisiopalkat.

Toki mielestäni aina on tilaa kärkkäille mielipiteille, mutta joku roti.

20 tykkäystä