Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Uusien markkinoilla näkyy ostovoiman lisäksi Suomessa edelleen vallitseva hintapreemio. AitoSuomiAuto on saksalaista kalliimpi osin verojen vuoksi, mutta verot eivät selitä koko hintaeroa, ei läheskään. Tullimuurin suojissa on totuttu inflatoituun hintatasoon, etenkin kun Saksassa ei tarvitse maksaa edes saksalaista ohjehintaa vaan kaksinumeroiset alennusprosentit ovat arkipäivää uuden auton ostajalle.

Koska uusista saa liikkeiden ulkopuolisten brokerien kautta merkittäviä alennuksia, myös käytettyjen hinta putoaa nopeasti vaikka käytettyjen hinnoista ei sitten paljon tingitäkään. Oma ostoperiaatteeni on ollut jo pitkään vähän ajettu toissavuoden malli tehdastakuulla puolella uuden hinnasta.

Saksan ja ilmeisesti myös Ruotsin markkina on niin verissä päin kilpailtu, että suomalaistyylinen autojen jakaminen pyydetyn hinnan maksaville asiakkaille ei siellä toimi. Kamux ei osaa tätä peliä koska se poikkeaa suomalaisesta autokaupasta.

Suomalaisessa autokaupassa Kamux ulkomaisine liikkeineen ja kalliine varastoineen ja liiketilouneen häviää Sakalle, joka vain hankkii tuontiautoja kevyellä ympäri Saksaa liikkuvalla agenttiverkostolla ilman omaa varastoa.

Tämän lisäksi suomalaisostajien usko AitoSuomiAuton kullitettuun lämmityslaitteeseen alkaa horjua. Suolamarinoidun AitoSuomiAuton ylistäjät eivät ole vieläkään osanneet antaa tehtaan autolle kirjoittamasta kantakortista erottuvaa AitoSuomiAuton varustekoodia. Me vuosikymmeniä tuontiautolla ajaneet olemme huomanneet, että isosta valikoimasta saa valita mieleisensä uuden tavoin tekniikan, varusteet, värit ja materiaalit valiten ja tuon yksilöllisen juuri minun näköiseni toissavuoden käytetyn takuuauton löytäminen puolella uuden hinnasta onnistuu nopeammin kuin uuden auton tehdastilaus.

Järjestin huvikseni viime vuoden tullitilaston hintajärjestykseen. Noin 40.000 tuontiauton hintamediaani kulkee hyvin lähellä uusien AitoSuomiAutojen keskihintaa. Autoa ei enää haeta viimeisillä pennosilla karvakäsien häkkikaupasta, vaan merkkiliikkeestä uudehkoja tehdastakuu vaihdokkeja, joista maksetaan uuden ASAn hinta.

Rouva pisti minulle nykyiseen autoonsa tiukan haasteen. E-sarjan farkku perus 220d 9G-Tronic automaatilla ja tehtaan vetokoukulla on helppo. Multibeam matriisivalotkaan ei rajaa kohtuuttomasti. Mutta kun Pikku Myyn autolle ei riitä että se on iso, mukava, käytännöllinen ja tasapainoisen hyvä ajaa talvella, vaan sen pitää olla myös Hyasintinpunainen ja mustalla sisustuksella, niin valikoima hupenee rajusti. Tuo lisähintainen Manufaktur helmiäisväri rajaa 99% vaihtareista ulos, joten viimeistelin vaatimuslistan isolla Wide screen cockpit näytöllä ja tummaksi mattalakatulla avohuokoisella saarnikojetaululla ja keskikonsolilla. Tällä hakuseulalla koko värimaailma ja tekniikka ovat kuin olisimme sen itse tilanneet tehtaalta. Sitä autoa haettiin kuukausi.

Käytetty on muuttunut entistä realistisemmaksi vaihtoehdoksi uudelle, kun kaikkea saa, kaikki on halvempaa ja sillä on AitoSuomiAutoa parempi tehtaan 2 tai jopa 5 vuoden kansainvälinen vaihtoautotakuu.

13 tykkäystä