Kamuxiin ja Sakaan kohdistuneet kuluttajaasiamiehen tutkinnat tai tietopyynnöt, on kyllä kolaus maineelle, jos sitä nyt enää on ollu. Nykyään tieto leviää valtavaa vauhtia ja jos menettää asiakkaiden luottamuksen ei sitä helpolla palauteta. Jos näitä kuluttajansuojan laiminlyöntejä nyt tutkitaan, on ne jatkuneet jo kauan.
Tietyllä tavalla kuluttajan näkökulmasta järjestelmä on rikki. Kuluttajansuojalaki on selkeä, mutta prosessit sen toteuttamiseksi ontuu. Autoliikkeet tietää vuosien ajalta käytänteet, minkälaisia kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja on tehty. Pahin skenaario kaupalle on että kuluttajalta palautuu rikkinäinen auto nolla katteella. 0+0=0. Tämän takia ne välttävät kaupan purkua kuin ruttoa, autoja korjataan ja korjataan vaikka se tuntuisi järjettömältä, mutta jos se vain saadaan jäämään asiakkaalle on se liikevaihdon näkökulmasta parempi. Saadaan edes jonkinlainen kate kaupalle.
Niin tuo ontuminen. Eli kuluttajariitalautakunnan käsittelyajat ovat luokkaa 12kk. Jos autoliikkeen kanssa riidasta sovittava summa ei ylitä kohtuuttomuuden rajaa, ei kukaan jaksa odottaa, joutuu ostamaan tilalle auton ja siitä voi olla kulut suuremmat. Kohtuullisuuden ja kohtuuttomuuden raja kulkee jossain 2000€ paikkeilla, lautakunta sen ratkaisee tapauskohtaisesti. Näillä ykkös tonnien summilla kuluttajariitalautakunta todennäköisesti tekisi kuitenkin saman ratkaisun mitä autoliike on esittänyt, eli vuoden päästä tilanne on sama, mutta nyt omistat kaksi autoa, joista toinen on seisonut vuoden korjaamon pihalla. Eipä kannata. Joku juristi taisi joskus sanoa että käräjille ei alle 10 000€ riidan takia kannata edes lähteä. Sieltä toki saa oikeutta mutta se maksaa ja taas riskinä että voitat jutun osittain ja joudut maksamaan edes omat kulusi, on summa isompi kuin “pari tonnia”, ja taas odotetaan ja ostetaan ehkä tilalle auto ja sekin maksaa. Oikeusturva vakuutuksia on, mutta antaako vakuutusyhtiö luvan prosessiin ja ei sekään kaikkea korvaa.
Tässäpä ajatuksia ja tajunnan ahtautta aamusta.