Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Vaikka vähän lupailin, etten tuki ketjua omilla kokemuksilla, mutta kaverini onnistui väistämään tämän luodin:

Sylinterivika Porschessa (lähde: Tekniikan Maailma 7/2025)

Tapani Koski osti Kamuxilta toukokuussa 2020 vuoden 2007 Porsche Caymanin, jolla oli ajettu alle 90 000 kilometriä, ja vain kesäisin, mikä on tyypillistä tuon autoluokan autoille. Auto oli autoliikkeen myyjän omistuksessa.

”Auton vakuutettiin olevan täysin kunnossa. Tästä on olemassa sähköpostiviesti. Lisäksi myyjä sanoi olevansa koulutukseltaan automekaanikko ja kertoi pitäneensä autosta todella hyvää huolta”, kirjoitti Koski reklamaationsa perusteluihin.

Tarkastuksessa Porsche-autoihin erikoistuneessa liikkeessä oli nimittäin käynyt ilmi, että kahden sylinterin pinnoitteessa oli naarmuja. Korjaus maksaisi reilusti yli kymppitonnin ja jos jättäisi korjaamatta, olisi suuri riski, että sylinteristä irtoilevat pinnoitteen palaset joutuvat moottoriöljynkiertoon ja aiheuttavat täydellisen moottoririkon.

Autoliike kielsi kaiken vastuunsa ja vetosi auton ikään ja ja normaaliin kulumiseen. Koski vaati autoliikkeeltä joko kaupan purkua, vian korjaamista tai tuntuvaa hinnanalennusta. Porsche on arvokas auto käytettynäkin, kauppahinta oli ollut 31 900 euroa.

Kiistan ratkaisu löytyi auton vaihdosta. Kamuxilla oli suunnilleen samanikäinen mutta vähän edullisempi Ford Mustang GT, johon Koski sai vaihtaa Porschensa.

”Laskin että minun oli parempi ottaa tuossa kohtaa kolme tonnia takkiin kuin odottaa mahdollisesti pitkä aika kuluttajariitalautakunnan päätöstä auton kanssa, jota en voi käyttää.”

Kaverini oli ostamassa tuota autoa Tapani Kosken jälkeen Kamuxin Järvenpään liikkeestä. Kävin itse katsomassa auton ja huomasin, että öljyn taso oli liian matalalla suhteessa öljynvaihdon suorituksen aikatauluun ja sen jälkeen ajettuihin kilometreihin. Selvitin tietenkin auton historian ja huomasin että auto oli ollut Kamuxin omistuksessa, ollut yksityishenkilöllä ja palannut takaisin Kamuxille. Tämä sai hälytyskellot myös kilisemään. Myyjä väitti kirkkain silmin, että asiakas oli sittenkin halunnut Porschen sijaan Mustangin ja siksi oli tuonut auton nopeasti vaihtoon. Tarina ei kuulostanut uskottavalta. Ennen Tapania auto oli ollut Kamuxin myyjän autona ja poikkeava öljynkulutus oli varmasti tullut ilmi jo hänen aikanaan.

Kaverini jätti Porschen ostamatta.

Myöhemmin sama, helposti värimaailman perusteella tunnistettava yksilö, oli myyty toiselle asiakkaalle ja tuli erään Porscheihin erikoistuneen pääkaupunkiseudulla toimivan korjaamon halliin. Autossa todellakin oli sylinteripinnoitteessa naarmuja, Kamux tiesi sen autoa myydessään, mutta ei siitä huolimatta kertonut sitä ostajalle eikä osallistunut korjauskustannuksiin. Kustannukset olivat noin 1/3 auton kauppahinnasta. Auton Kamuxilta ostanut asiakas loppujen lopuksi tietääkseni myi auton rikkinäisenä eteenpäin korjaamolle, joka pystyi kunnostamaan auton kustannustehokkaasti omia osakanaviaan käyttäen ja hiljaista aikaa hyödyntäen.

Mielestäni tuossa olisi ollut Kamuxilla täysin selvä homma nostaa kädet pystyyn ja korjata auto jo heti sen jälkeen kun se oli myyty Tapani Koskelle. Sen sijaan alettiin ämpyillä ja venkoilla sekä myytiin vielä rikkinäinen auto eteenpäin ja kieltäydyttiin sen korjaamisesta uudelleen. En yhtään ihmettele että KKV tutkii toimintatapoja.

41 tykkäystä