Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Nämä Sijoituskästin tviittiketjut ovat mahtavia! :slight_smile:

https://twitter.com/sijoituskasti/status/1778670767040827662

Yhteenveto

image







image

34 tykkäystä

Hyvää pyörittelyä Sijoituskästiltä.

Itsellä on ollut ja tulee olemaan vahva usko siihen että nuo ulkomaat saadaan kyllä kannattamaan. Sen ei nimittäin pitäisi vaatia mitään ihmeitä, vaan ihan perus järjen käyttöä ja työtä. Pajuharjulta löytyy sekä työmoraali että älli ja hän on kuskin paikalla. Itselläni kysymys on lähinnä siitä että saadaanko muutokset ajettua missä ajassa, että meneekö alle vai yli 5v. Tuo 5v on ehkä aika realistinen, oma kokemus on ollut että muutoksissa kestää se muutama vuosi mennä organisaatiossa läpi, toki omat kokemukset on eri alalta. Hyvä myös huomioida että asioille on alettu tekemään jotain jo vuosi tai pari sitten, että voi olla paremmat luvut jo '26-'27, jolloin vuosituotoksi tulisi reilusti enemmänkin kuin kästin bull skenaario.

Omissa ajatuksissa firman menoon vaikutti negatiivisesti myös ohjelmistojen päivitys ja käyttöönottoon liittyvät ongelmat, jotka sekoitti myös tekemistä. Ylipäätään mun mielestä siis ongelmien juurisyynä on ollut se että on ollut liian monta rautaa yhtä aikaa tulessa kun toiminta on samalla ollut hyvin yrittäjähenkistä. Sitten kun ongelmia tuli, ja vielä monelta suunnalta yhtä aikaa, niin homma lähti käsistä, koska kaikki oli perustajan osaamisen vastuulla.

Nyt on merkit ilmassa että homma on hallussa. Parannettavaa löytyy, mutta se on positiivista kun se tarkoittaa tulevaa tuottoa, kuten kästikin maalailee.

19 tykkäystä

Kamux ja Mekonomen yhteistyöhön Ruotsissa huoltopalveluissa:

https://www.kamux.se/blog/kamux-och-mekonomen-ingar-samarbete

21 tykkäystä

Kamuxin AGM:stä viime viikolla ei olekaan kukaan kirjoittanut. Sitähän pystyi netinkin välityksellä seuraamaan, pari yksityiskohtaa Tapion CEO-katsauksesta, jotka itselle jäi mieleen, on voinut olla muuallakin esillä. Yleisesti ottaen tietysti paljon viime vuoden ja CMD:llä esitellyn strategian kertausta.

  • En ihan muista sanamuotoa, mutta ohjeistuksen yhteydessä antoi ymmärtää että ihan pieni parannus viime vuoteen ei ole yhtiön odotuksissa, meilläkin toki 22 MEUR vs. 18 MEUR viime vuonna, joka on jo ihan kunnon parannus

  • Ruotsin osalta sanoi, että parikymmentä henkeä (noin 10 % Ruotsin henkilöstöstä) vaihtui väärinkäytöscasen yhteydessä, osa sai kenkää ja osa päätti itse lähteä. Suhteellisen merkittävää mylläystä siis edelleen ollut menossa Ruotsissa. Ajallisesti ei selvinnyt oliko nämä jo viime vuoden lopussa vai myös Q1 aikana

  • Saksassa ollaan kohta avaamassa 10:tä myymälää

  • Kamuxin tietojärjestelmästä (KMS) Tapio sanoi että keskivertohenkilö (myyjä) osaa käyttää ehkä 60 % sen hyödystä/ominaisuuksista ja tätä pitää nostaa että saadaan järjestelmästä tehoa irti

  • Rahoitustuottojen osalta mainittiin, että korkojen muutokset (tai korkokate) vaikuttaa lähinnä Suomessa, muualla rahoitustuotot on pitkälti komissio sopimuksen teosta

69 tykkäystä

Eli tulkitsenko oikein, että toimitusjohtaja lupaa Kamuxin tulokseen mojovaa parannusta 2024? Olisihan se mukava päästä takaisin menestyksen tielle… kovin pitkään on nimittäin matkanteko ollut ns. via dolorosaa vihreän kuplan kyydissä.

AGM = Annual General Meeting, suomeksi ilmeisesti vuosikokous.
(AGM tarkoittaa myös akkua, jossa erityistä lasivillamattoa käytetään erottimena. :wink: )

2 tykkäystä

No eihän kukaan sentään lupaa mitään ja kyllähän jo vaikka 2 MEUR parannus on yli 10 % ja siten oleellinen. On aika loogistakin että vuoden alussa tuloskasvua ohjeistettaessa ei yhtiön odotus ole hyvin pieni parannus vaan ohjeistuksessa on myös turvamarginaalia.

Viime vuonnahan yhtiö ohjeisti vertailukautta parempaa tulosta läpi vuoden ja päätyi vain 0,5 MEURn parannukseen. Tuota parempaan pitäisi tänä vuonna pystyä :slightly_smiling_face:

8 tykkäystä

Kertoo hyvin kiinnostuksesta firmaa ja osaketta kohtaan tällä hetkellä. :smirk: Tänään oli toivottavasti hyvä päivä sipaista dipistä!

13 tykkäystä

Kamux jatkaa strategian mukaista siirtymistä suurempiin myymälöihin.

https://www.kamux.com/tiedotteet-ja-julkaisut/tiedotteet/kamux-uusiin-tiloihin-hyvinkaeaellae-2024-04-24/

Tuleeko tässä nyt sitten yksi myymälä lisää kun vanhoihin tiloihin tulee hyötyajoneuvoja myyvä Kamux Worx?

10 tykkäystä

Hetkinen, Mapsista kun katsoin niin tuolla ei hirveästi isoja tiloja ole. Ainoa vähänkään järkevä tila on LänsiAuton nykyiset tilat, joten siirtyykö Kamux LänsiAuton uusien kaupasta vapautuviin tiloihin? Worx jäisi silloin nykyisiin tiloihin kadun toiseen päähän.

2 tykkäystä

Saksassa painetaan kaasua ja laajennutaan uudelle alueelle kuten CMD:lla lupailtiin. Martin Verrellistä jäi muuten hyvä kuva allekirjoittaneelle CMD:n perusteella :+1:

42 tykkäystä

"
Lisää hyvää rahaa huonon perään, erikoinen kuvio. Vaikea ymmärtää muutoin kuin vastaiskuna SAKA:lle joka jyrää tällä hetkellä Kamuxia mennen-tullen käytettyjen maahantuonnissa. Laajennetaan ostoaluetta Saksassa autoille jotka tuodaan Suomeen myytäviksi. Vaikuttaisi että kasvanut ulkomaille vienti on nostanut hintatasoa Ruotsissa esim Volvoissa XC60/40 lataus-hybridit joiden hinnat on nousseet viime aikoina paljon.
"

-Voisiko liputtajat ystävällisesti kertoa mikä tuossa viestissäni on sopimatonta?
-Pään pensaaseen laittaminen ja negatiivisten faktojen piilottaminen ei pitäisi kuulua asiantuntevalle sijoituspalstalle.

-Saksan ongelmista tuskin kukaan palstallakaan on epätietoinen, Sakan menestys perustuu juuri käytettyjen maahantuontiin jossa Kamux kompuroi:

9 tykkäystä

CMD:llä kävi hyvin ilmi miksi Saksa on mennyt niin huonosti ja siihen parannukset ovat jo työn alla. Myös tämä laajentuminen perusteltiin hyvin. Suosittelen katselemaan tuon CMD-videon jos on kiinnostunut Kamuxista sijoituskohteena ja haluaa ymmärtää tämänkin laajentumisen.

12 tykkäystä

Pientä spekulointia Teslan viimeaikaisesta kehityksestä ja mahdollisesta vaikutuksesta käytettyjen autojen kauppaan, @Rauli_Juva

Jos oletamme, että Tesla ratkaisee autonomisen ajamisen aidosti ensimmäisenä. Tästä on viitteitä viimeisessä osarissa julkaistu ride-hailing appi, jossa Model Y noutaa asiakkaan Uber tyylisesti. Lisäksi yhtiö on ilmoittanut pitävänsä elokuun 8 päivä Robotaxi Unveil -tilaisuuden, jossa todennäköisesti konseptia esitellään tarkemmin ja saatetaan myös julkaista kokonaan uusi polkimeton/ratiton auto. Teslan FSD softa, johon autonomisuus perustuu, on kehittynyt hurjaa vauhtia viimeaikoina, josta oletettavasti kumpuaa luottamus edellä mainittuihin julkaisuihin. Hahmottelen asioita, joita itse voisin pitää mahdollisena lähivuosina:

  1. Uusien autojen ostajat haluavat ostaa enenevissä määrin Teslan, koska ne ajavat itsestään aina tai halutessaan. Auton voi laittaa myös taksiajoon, jos lisätulot kiinnostavat. Teslojen myyntiä tukee myös tuotteiden hinnat, jotka ovat jo tällä hetkellä kilpailukykyisiä, mutta uuden pienemmän kokoluokan mallin julkaisun jälkeen entistä kilpailukykyisempiä
  2. Käytettyjen Teslojen hinnat nousevat ja ne ”viedään käsistä”, koska niistä saa ohjelmistopäivityksellä lisämaksusta autonomisia. Tästä on esimerkki, mm. 4 vuotta vanha model Y on saanut viimeisimmän päivitysversion FSD softasta USA:ssa. Tämä voisi johtaa käytettyjen autojen kauppiaiden hintakilpailuun Tesloista, laskien autoista saatavia marginaaleja
  3. Ihmisten halu ostaa perinteisiä autoja tyrehtyy, mutta myös vähän käytetyt, muiden valmistajien sähköautot eivät näyttäydy enää kovin houkuttelevina, koska ne eivät ole autonomisia, eikä niistä saa sellaisia
  4. Ennen kuin muut sähköautovalmistajat saavat autonomisia autoja markkinoille, on heidän ratkaistava 1) miten valmistaa sähköautoja voitollisesti (pl. BYD), 2) miten ratkaista autonomisuuden teknologiahaaste (partneroituminen vs. omat investoinnit). Tesla on sanonut lisensoivansa muille autonvalmistajille teknologiansa ja tänä vuonna saatetaan nähdä ensimmäiset dealit. Mahdollisista dealeista tuotantoon menee kuitenkin muutamia vuosia vähintään. Omat investoinnit on käytännössä poissuljettu monella, koska a) valittu jo alkuun väärä teknologia, b) toimiva teknologia vaatii hirvittäviä summia AI-infraan/osaamista, c) AI-infra vaatii valtavan määrän reaalimaailman dataa, jotta sitä voidaan opettaa. Dataa taas ei ole, jos sitä ei ole kerätty kameroiden avulla aiemmin myydyistä autoista. Dataa tarvitaan myös viranomaisille todisteeksi, että AI ajaa turvallisemmin kuin ihminen (oletettavasti miljardeja maileja).

->> Edellä mainitut huomioiden, voisiko markkinoille syntyä joksikin aikaa tilanne, jossa käytettyjen autojen myyjien varastot kiertävät selvästi normaalia hitaammin ja samalla autojen hinnat ottavat reippaamman pudotuksen alaspäin? Toisin sanoen hitaampaa kasvua, heikompia marginaaleja ja arvonalentumisia. Tilanne korjaantuu ajan kanssa, kun riittävä määrä kiinnostavia autoja tulee taas kiertoon?

2 tykkäystä

No nyt oli melko korkealentoista juttua yllä. Suomen autokannasta n. 1,9% on edes täyssähköautoja ja ennen kuin ym. skenaario toteutuu edes lähimaille ollaan vuosikymmenien päässä. Auton keskimääräinen myyntihinta Suomessa on joku 6k€. Ei tule tuollainen vaikuttamaan Kamuxiin ja muihin käytettn kauppiaihin mitenkään.

Suurin ongelma sähköautoissa käytetyn myyjille on niiden jatkuvasti tippuvat hinnat. Varastonkierron oltava todella nopeaa.

15 tykkäystä

Tämä Kamuxin rohkeus laajentaa Saksassa on iso positiivinen yllätys, minkä nyt vasta huomasin.
Tästä itse vedän sellaisen johtopäätöksen, että Saksassa nähdään tuloksen nousevan vielä plussalle.
Yksi uusi liike pilaa toki koko kvartterin tuloksen Saksan osalta, mutta maltetaan, maltetaan vielä!

6 tykkäystä

Kamuxissa ainakin itse kaipaan kasvua, kunhan tulos ei kovasti niiaa.

1 tykkäys

Spekulointi toki sallittakoon, ja hyvähän näitä alaa disruptoivia asioita on miettiä. Oma näkemykseni aiheesta:

  1. FSD:n laajasti markkinoille tulon aikataulu on edelleen erittäin epävarma. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että Suomessa olisi itse itseään laillisesti koko matkan paikasta A paikkaan B ajavia autoja liikenteessä 5 vuoden sisällä. Sanotaanko, että maksimissaan 10% mahdollisuuden näen tälle. Sen sijaan autoja, jotka pystyvät ajamaan kesällä normaaleissa liikenneolosuhteissa 95% ajasta ilman ihmisen apua on huomattavasti todennäköisemmin saatavilla - mutta vastuu tullee olemaan vielä täysin kuskilla. Ero disruption laajuudessa on merkittävä, sillä niin kauan kun autoa ei voi lähettää matkalle ilman kuljettajaa, kyseessä on kuitenkin vain ajoa avustava teknologia, ei sitä korvaava.
  2. Vaikka olisin edellisessä kohdassa väärässä, ja markkinoille tulisikin täysin itsenäisesti kulkevia autoja, vie niiden yleistyminen pitkään. Ei keskimääräisellä kansalaisella ole varaa uuteen autoon, vaan valtaosa ostaa edelleen käytetyn. Käytettyjen autojen myyjälle on ihan sama, millaiset valtasuhteet uusien autojen kaupassa on. Perinteiset autonvalmistajat voivat mennä vaikka konkurssiin, mutta se ei vaikuta niiden merkkien käytettyjen menopelien arvoon. Vanhojen teslojen arvo voi toki tällaisessa tilanteessa nousta pilviin, mutta niitä on markkinoilla kuitenkin niin pieni suhteellinen osuus, ettei se juuri vaikuta muiden merkkisten käytettyjen hintaan. Pikku hiljaa, kun tesloja tulee enemmän käytettyjen markkinoille, muiden autojen hinnat laskevat, mutta muutos tapahtuu niin hitaasti, ettei se syö käytettyjen kauppiaan marginaaleja. Niistä maksetaan aina vaan hieman vähemmän sekä ostaessa että myydessä.
2 tykkäystä

Oon samaa mieltä yllä kommentoiden kanssa että tuskinpa tämmöinen kysynnän muutos kovin äkillisesti iskisi ja tuntuu aika kaukaiselta Kamuxin liiketoimintaan liittyen. Toki esim. toissa vuonna nähtiin vähän vastaavaa kun kysyntä aaltoili eri käyttövoimien välillä.

Kamux tiedotti muuten tänään Ruotsissa yhden myymälän sulkemisesta ja kahden siirtymisestä suurempiin tiloihin. Ruotsissa on yhteensä tämän jälkeen 22 myymälää. Verkoston läpikäynti siis etenee, jolla (muuan muassa) pitäisi saada tehokuutta irti Ruotsissa.

https://www.inderes.fi/releases/kamux-uudistaa-ruotsin-myymalaverkostoa

34 tykkäystä

USA:n markkinoilta tuli tieto, että kuuden maan suurimman auto dealerin myynti on kääntynyt heikompaan suuntaan, joissakin tapauksissa kaksinumeroisesti. Liikkeet ovat myös raportoineet huomattavista myyntikatteen laskuista varsinkin uusien autojen kohdalla.

Useat tekijät ovat syyllisiä yhtiöstä riippuen, mukaan lukien ajoneuvojen pienentynyt bruttokate, kasvavat kulut, kohonneet kustannukset (lue inflaatio) ja korkeammat korot. Jotkut ovat ostaneet lisää jälleenmyyjiä, varsinkin Lithua, Asbury ja Group 1.
Mutta myymälöiden lisääminen voi myös lisätä kustannuksia, jotka vähentävät voittomarginaalia per myyty ajoneuvo.

“Usein kustannukset nousevat hieman, kun otamme haltuumme uusia yrityksiä”, Group 1:n talousjohtaja Daniel McHenry sanoi sijoittajille 24. huhtikuuta pidetyssä puhelussa.

Toiset keskittyvät huolto- ja varaosatoimintojensa kasvattamiseen . Esimerkiksi AutoNation, Asbury ja Penske joko kokevat tai odottavat saavansa palvelutoimintojen tuloja, kun ne investoivat liiketoimintansa tämän puolen kasvattamiseen.

Asbury
Nettotulos: 147,1 miljoonaa dollaria, -19% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 4,2 miljardia dollaria, +17% prosenttia verrattuna 2023 Q1. Ennätys.

AutoNation
Nettotulos: 190,1 miljoonaa dollaria, -34% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 6,5 miljardia dollaria, +1% kuin 2023 Q1.

Group 1
Nettotulos: 147,9 miljoonaa dollaria, -6,7% kuin 2023 Q1.
Liikevaihto: 4,5 miljardia dollaria, +8,2% verrattuna 2023 Q1.

Lithia
Nettotulos: 165 miljoonaa dollaria, -28% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 8,6 miljardia dollaria, uusi ennätys ja +23% prosenttia kuin 2023 Q1.

Penske
Nettotulos: 216,2 miljoonaa dollaria, -28% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 7,45 miljardia dollaria, +1,5% enemmän kuin 2023 Q1.

Sonic
Nettotulos: 42 miljoonaa dollaria, mikä on -11% vähemmän kuin 2023 Q1.
Liikevaihto: 3,4 miljardia dollaria, -3% prosenttia kuin vuoden 2023 Q1.

Hmmm… voi tulla myös Euroopan markkinoille. Olisin ihan mielenkiinnosta katsonut Hedin Mobility Groupin 2024 Q1 katsauksen, mutta sitä ei vielä saatavana. Korkojen laskua odotellessa…

7 tykkäystä

Tuoreet tilastot käytettyjen autojen kaupasta:

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

Vahva vihreä palkki piirtyy huhtikuulta joskin vertailukuukausi heikko. Vahvin palkki kolmeen vuoteen kuitenkin. Pääsiäisen ajankohta vaikuttanee suhteellisen vaisuun maaliskuuhun ja vahvaan huhtikuuhun.

Raulilta saamme varmaan tarkemmat tiedot myöhemmin myös liikkeiden tekemästä kaupasta ja kommentit liittyen huhtikuun tilastoihin.

36 tykkäystä