Nämä Sijoituskästin tviittiketjut ovat mahtavia!
https://twitter.com/sijoituskasti/status/1778670767040827662
Nämä Sijoituskästin tviittiketjut ovat mahtavia!
https://twitter.com/sijoituskasti/status/1778670767040827662
Hyvää pyörittelyä Sijoituskästiltä.
Itsellä on ollut ja tulee olemaan vahva usko siihen että nuo ulkomaat saadaan kyllä kannattamaan. Sen ei nimittäin pitäisi vaatia mitään ihmeitä, vaan ihan perus järjen käyttöä ja työtä. Pajuharjulta löytyy sekä työmoraali että älli ja hän on kuskin paikalla. Itselläni kysymys on lähinnä siitä että saadaanko muutokset ajettua missä ajassa, että meneekö alle vai yli 5v. Tuo 5v on ehkä aika realistinen, oma kokemus on ollut että muutoksissa kestää se muutama vuosi mennä organisaatiossa läpi, toki omat kokemukset on eri alalta. Hyvä myös huomioida että asioille on alettu tekemään jotain jo vuosi tai pari sitten, että voi olla paremmat luvut jo '26-'27, jolloin vuosituotoksi tulisi reilusti enemmänkin kuin kästin bull skenaario.
Omissa ajatuksissa firman menoon vaikutti negatiivisesti myös ohjelmistojen päivitys ja käyttöönottoon liittyvät ongelmat, jotka sekoitti myös tekemistä. Ylipäätään mun mielestä siis ongelmien juurisyynä on ollut se että on ollut liian monta rautaa yhtä aikaa tulessa kun toiminta on samalla ollut hyvin yrittäjähenkistä. Sitten kun ongelmia tuli, ja vielä monelta suunnalta yhtä aikaa, niin homma lähti käsistä, koska kaikki oli perustajan osaamisen vastuulla.
Nyt on merkit ilmassa että homma on hallussa. Parannettavaa löytyy, mutta se on positiivista kun se tarkoittaa tulevaa tuottoa, kuten kästikin maalailee.
Kamux ja Mekonomen yhteistyöhön Ruotsissa huoltopalveluissa:
https://www.kamux.se/blog/kamux-och-mekonomen-ingar-samarbete
Kamuxin AGM:stä viime viikolla ei olekaan kukaan kirjoittanut. Sitähän pystyi netinkin välityksellä seuraamaan, pari yksityiskohtaa Tapion CEO-katsauksesta, jotka itselle jäi mieleen, on voinut olla muuallakin esillä. Yleisesti ottaen tietysti paljon viime vuoden ja CMD:llä esitellyn strategian kertausta.
En ihan muista sanamuotoa, mutta ohjeistuksen yhteydessä antoi ymmärtää että ihan pieni parannus viime vuoteen ei ole yhtiön odotuksissa, meilläkin toki 22 MEUR vs. 18 MEUR viime vuonna, joka on jo ihan kunnon parannus
Ruotsin osalta sanoi, että parikymmentä henkeä (noin 10 % Ruotsin henkilöstöstä) vaihtui väärinkäytöscasen yhteydessä, osa sai kenkää ja osa päätti itse lähteä. Suhteellisen merkittävää mylläystä siis edelleen ollut menossa Ruotsissa. Ajallisesti ei selvinnyt oliko nämä jo viime vuoden lopussa vai myös Q1 aikana
Saksassa ollaan kohta avaamassa 10:tä myymälää
Kamuxin tietojärjestelmästä (KMS) Tapio sanoi että keskivertohenkilö (myyjä) osaa käyttää ehkä 60 % sen hyödystä/ominaisuuksista ja tätä pitää nostaa että saadaan järjestelmästä tehoa irti
Rahoitustuottojen osalta mainittiin, että korkojen muutokset (tai korkokate) vaikuttaa lähinnä Suomessa, muualla rahoitustuotot on pitkälti komissio sopimuksen teosta
Eli tulkitsenko oikein, että toimitusjohtaja lupaa Kamuxin tulokseen mojovaa parannusta 2024? Olisihan se mukava päästä takaisin menestyksen tielle… kovin pitkään on nimittäin matkanteko ollut ns. via dolorosaa vihreän kuplan kyydissä.
AGM = Annual General Meeting, suomeksi ilmeisesti vuosikokous.
(AGM tarkoittaa myös akkua, jossa erityistä lasivillamattoa käytetään erottimena. )
No eihän kukaan sentään lupaa mitään ja kyllähän jo vaikka 2 MEUR parannus on yli 10 % ja siten oleellinen. On aika loogistakin että vuoden alussa tuloskasvua ohjeistettaessa ei yhtiön odotus ole hyvin pieni parannus vaan ohjeistuksessa on myös turvamarginaalia.
Viime vuonnahan yhtiö ohjeisti vertailukautta parempaa tulosta läpi vuoden ja päätyi vain 0,5 MEURn parannukseen. Tuota parempaan pitäisi tänä vuonna pystyä
Kertoo hyvin kiinnostuksesta firmaa ja osaketta kohtaan tällä hetkellä. Tänään oli toivottavasti hyvä päivä sipaista dipistä!
Kamux jatkaa strategian mukaista siirtymistä suurempiin myymälöihin.
Tuleeko tässä nyt sitten yksi myymälä lisää kun vanhoihin tiloihin tulee hyötyajoneuvoja myyvä Kamux Worx?
Hetkinen, Mapsista kun katsoin niin tuolla ei hirveästi isoja tiloja ole. Ainoa vähänkään järkevä tila on LänsiAuton nykyiset tilat, joten siirtyykö Kamux LänsiAuton uusien kaupasta vapautuviin tiloihin? Worx jäisi silloin nykyisiin tiloihin kadun toiseen päähän.
Saksassa painetaan kaasua ja laajennutaan uudelle alueelle kuten CMD:lla lupailtiin. Martin Verrellistä jäi muuten hyvä kuva allekirjoittaneelle CMD:n perusteella
"
Lisää hyvää rahaa huonon perään, erikoinen kuvio. Vaikea ymmärtää muutoin kuin vastaiskuna SAKA:lle joka jyrää tällä hetkellä Kamuxia mennen-tullen käytettyjen maahantuonnissa. Laajennetaan ostoaluetta Saksassa autoille jotka tuodaan Suomeen myytäviksi. Vaikuttaisi että kasvanut ulkomaille vienti on nostanut hintatasoa Ruotsissa esim Volvoissa XC60/40 lataus-hybridit joiden hinnat on nousseet viime aikoina paljon.
"
-Voisiko liputtajat ystävällisesti kertoa mikä tuossa viestissäni on sopimatonta?
-Pään pensaaseen laittaminen ja negatiivisten faktojen piilottaminen ei pitäisi kuulua asiantuntevalle sijoituspalstalle.
-Saksan ongelmista tuskin kukaan palstallakaan on epätietoinen, Sakan menestys perustuu juuri käytettyjen maahantuontiin jossa Kamux kompuroi:
CMD:llä kävi hyvin ilmi miksi Saksa on mennyt niin huonosti ja siihen parannukset ovat jo työn alla. Myös tämä laajentuminen perusteltiin hyvin. Suosittelen katselemaan tuon CMD-videon jos on kiinnostunut Kamuxista sijoituskohteena ja haluaa ymmärtää tämänkin laajentumisen.
Pientä spekulointia Teslan viimeaikaisesta kehityksestä ja mahdollisesta vaikutuksesta käytettyjen autojen kauppaan, @Rauli_Juva
Jos oletamme, että Tesla ratkaisee autonomisen ajamisen aidosti ensimmäisenä. Tästä on viitteitä viimeisessä osarissa julkaistu ride-hailing appi, jossa Model Y noutaa asiakkaan Uber tyylisesti. Lisäksi yhtiö on ilmoittanut pitävänsä elokuun 8 päivä Robotaxi Unveil -tilaisuuden, jossa todennäköisesti konseptia esitellään tarkemmin ja saatetaan myös julkaista kokonaan uusi polkimeton/ratiton auto. Teslan FSD softa, johon autonomisuus perustuu, on kehittynyt hurjaa vauhtia viimeaikoina, josta oletettavasti kumpuaa luottamus edellä mainittuihin julkaisuihin. Hahmottelen asioita, joita itse voisin pitää mahdollisena lähivuosina:
->> Edellä mainitut huomioiden, voisiko markkinoille syntyä joksikin aikaa tilanne, jossa käytettyjen autojen myyjien varastot kiertävät selvästi normaalia hitaammin ja samalla autojen hinnat ottavat reippaamman pudotuksen alaspäin? Toisin sanoen hitaampaa kasvua, heikompia marginaaleja ja arvonalentumisia. Tilanne korjaantuu ajan kanssa, kun riittävä määrä kiinnostavia autoja tulee taas kiertoon?
No nyt oli melko korkealentoista juttua yllä. Suomen autokannasta n. 1,9% on edes täyssähköautoja ja ennen kuin ym. skenaario toteutuu edes lähimaille ollaan vuosikymmenien päässä. Auton keskimääräinen myyntihinta Suomessa on joku 6k€. Ei tule tuollainen vaikuttamaan Kamuxiin ja muihin käytettn kauppiaihin mitenkään.
Suurin ongelma sähköautoissa käytetyn myyjille on niiden jatkuvasti tippuvat hinnat. Varastonkierron oltava todella nopeaa.
Tämä Kamuxin rohkeus laajentaa Saksassa on iso positiivinen yllätys, minkä nyt vasta huomasin.
Tästä itse vedän sellaisen johtopäätöksen, että Saksassa nähdään tuloksen nousevan vielä plussalle.
Yksi uusi liike pilaa toki koko kvartterin tuloksen Saksan osalta, mutta maltetaan, maltetaan vielä!
Kamuxissa ainakin itse kaipaan kasvua, kunhan tulos ei kovasti niiaa.
Spekulointi toki sallittakoon, ja hyvähän näitä alaa disruptoivia asioita on miettiä. Oma näkemykseni aiheesta:
Oon samaa mieltä yllä kommentoiden kanssa että tuskinpa tämmöinen kysynnän muutos kovin äkillisesti iskisi ja tuntuu aika kaukaiselta Kamuxin liiketoimintaan liittyen. Toki esim. toissa vuonna nähtiin vähän vastaavaa kun kysyntä aaltoili eri käyttövoimien välillä.
Kamux tiedotti muuten tänään Ruotsissa yhden myymälän sulkemisesta ja kahden siirtymisestä suurempiin tiloihin. Ruotsissa on yhteensä tämän jälkeen 22 myymälää. Verkoston läpikäynti siis etenee, jolla (muuan muassa) pitäisi saada tehokuutta irti Ruotsissa.
https://www.inderes.fi/releases/kamux-uudistaa-ruotsin-myymalaverkostoa
USA:n markkinoilta tuli tieto, että kuuden maan suurimman auto dealerin myynti on kääntynyt heikompaan suuntaan, joissakin tapauksissa kaksinumeroisesti. Liikkeet ovat myös raportoineet huomattavista myyntikatteen laskuista varsinkin uusien autojen kohdalla.
Useat tekijät ovat syyllisiä yhtiöstä riippuen, mukaan lukien ajoneuvojen pienentynyt bruttokate, kasvavat kulut, kohonneet kustannukset (lue inflaatio) ja korkeammat korot. Jotkut ovat ostaneet lisää jälleenmyyjiä, varsinkin Lithua, Asbury ja Group 1.
Mutta myymälöiden lisääminen voi myös lisätä kustannuksia, jotka vähentävät voittomarginaalia per myyty ajoneuvo.
“Usein kustannukset nousevat hieman, kun otamme haltuumme uusia yrityksiä”, Group 1:n talousjohtaja Daniel McHenry sanoi sijoittajille 24. huhtikuuta pidetyssä puhelussa.
Toiset keskittyvät huolto- ja varaosatoimintojensa kasvattamiseen . Esimerkiksi AutoNation, Asbury ja Penske joko kokevat tai odottavat saavansa palvelutoimintojen tuloja, kun ne investoivat liiketoimintansa tämän puolen kasvattamiseen.
Asbury
Nettotulos: 147,1 miljoonaa dollaria, -19% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 4,2 miljardia dollaria, +17% prosenttia verrattuna 2023 Q1. Ennätys.
AutoNation
Nettotulos: 190,1 miljoonaa dollaria, -34% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 6,5 miljardia dollaria, +1% kuin 2023 Q1.
Group 1
Nettotulos: 147,9 miljoonaa dollaria, -6,7% kuin 2023 Q1.
Liikevaihto: 4,5 miljardia dollaria, +8,2% verrattuna 2023 Q1.
Lithia
Nettotulos: 165 miljoonaa dollaria, -28% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 8,6 miljardia dollaria, uusi ennätys ja +23% prosenttia kuin 2023 Q1.
Penske
Nettotulos: 216,2 miljoonaa dollaria, -28% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 7,45 miljardia dollaria, +1,5% enemmän kuin 2023 Q1.
Sonic
Nettotulos: 42 miljoonaa dollaria, mikä on -11% vähemmän kuin 2023 Q1.
Liikevaihto: 3,4 miljardia dollaria, -3% prosenttia kuin vuoden 2023 Q1.
Hmmm… voi tulla myös Euroopan markkinoille. Olisin ihan mielenkiinnosta katsonut Hedin Mobility Groupin 2024 Q1 katsauksen, mutta sitä ei vielä saatavana. Korkojen laskua odotellessa…
Tuoreet tilastot käytettyjen autojen kaupasta:
https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa
Vahva vihreä palkki piirtyy huhtikuulta joskin vertailukuukausi heikko. Vahvin palkki kolmeen vuoteen kuitenkin. Pääsiäisen ajankohta vaikuttanee suhteellisen vaisuun maaliskuuhun ja vahvaan huhtikuuhun.
Raulilta saamme varmaan tarkemmat tiedot myöhemmin myös liikkeiden tekemästä kaupasta ja kommentit liittyen huhtikuun tilastoihin.