Pientä spekulointia Teslan viimeaikaisesta kehityksestä ja mahdollisesta vaikutuksesta käytettyjen autojen kauppaan, @Rauli_Juva
Jos oletamme, että Tesla ratkaisee autonomisen ajamisen aidosti ensimmäisenä. Tästä on viitteitä viimeisessä osarissa julkaistu ride-hailing appi, jossa Model Y noutaa asiakkaan Uber tyylisesti. Lisäksi yhtiö on ilmoittanut pitävänsä elokuun 8 päivä Robotaxi Unveil -tilaisuuden, jossa todennäköisesti konseptia esitellään tarkemmin ja saatetaan myös julkaista kokonaan uusi polkimeton/ratiton auto. Teslan FSD softa, johon autonomisuus perustuu, on kehittynyt hurjaa vauhtia viimeaikoina, josta oletettavasti kumpuaa luottamus edellä mainittuihin julkaisuihin. Hahmottelen asioita, joita itse voisin pitää mahdollisena lähivuosina:
- Uusien autojen ostajat haluavat ostaa enenevissä määrin Teslan, koska ne ajavat itsestään aina tai halutessaan. Auton voi laittaa myös taksiajoon, jos lisätulot kiinnostavat. Teslojen myyntiä tukee myös tuotteiden hinnat, jotka ovat jo tällä hetkellä kilpailukykyisiä, mutta uuden pienemmän kokoluokan mallin julkaisun jälkeen entistä kilpailukykyisempiä
- Käytettyjen Teslojen hinnat nousevat ja ne ”viedään käsistä”, koska niistä saa ohjelmistopäivityksellä lisämaksusta autonomisia. Tästä on esimerkki, mm. 4 vuotta vanha model Y on saanut viimeisimmän päivitysversion FSD softasta USA:ssa. Tämä voisi johtaa käytettyjen autojen kauppiaiden hintakilpailuun Tesloista, laskien autoista saatavia marginaaleja
- Ihmisten halu ostaa perinteisiä autoja tyrehtyy, mutta myös vähän käytetyt, muiden valmistajien sähköautot eivät näyttäydy enää kovin houkuttelevina, koska ne eivät ole autonomisia, eikä niistä saa sellaisia
- Ennen kuin muut sähköautovalmistajat saavat autonomisia autoja markkinoille, on heidän ratkaistava 1) miten valmistaa sähköautoja voitollisesti (pl. BYD), 2) miten ratkaista autonomisuuden teknologiahaaste (partneroituminen vs. omat investoinnit). Tesla on sanonut lisensoivansa muille autonvalmistajille teknologiansa ja tänä vuonna saatetaan nähdä ensimmäiset dealit. Mahdollisista dealeista tuotantoon menee kuitenkin muutamia vuosia vähintään. Omat investoinnit on käytännössä poissuljettu monella, koska a) valittu jo alkuun väärä teknologia, b) toimiva teknologia vaatii hirvittäviä summia AI-infraan/osaamista, c) AI-infra vaatii valtavan määrän reaalimaailman dataa, jotta sitä voidaan opettaa. Dataa taas ei ole, jos sitä ei ole kerätty kameroiden avulla aiemmin myydyistä autoista. Dataa tarvitaan myös viranomaisille todisteeksi, että AI ajaa turvallisemmin kuin ihminen (oletettavasti miljardeja maileja).
->> Edellä mainitut huomioiden, voisiko markkinoille syntyä joksikin aikaa tilanne, jossa käytettyjen autojen myyjien varastot kiertävät selvästi normaalia hitaammin ja samalla autojen hinnat ottavat reippaamman pudotuksen alaspäin? Toisin sanoen hitaampaa kasvua, heikompia marginaaleja ja arvonalentumisia. Tilanne korjaantuu ajan kanssa, kun riittävä määrä kiinnostavia autoja tulee taas kiertoon?