Spekulointi toki sallittakoon, ja hyvähän näitä alaa disruptoivia asioita on miettiä. Oma näkemykseni aiheesta:
- FSD:n laajasti markkinoille tulon aikataulu on edelleen erittäin epävarma. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että Suomessa olisi itse itseään laillisesti koko matkan paikasta A paikkaan B ajavia autoja liikenteessä 5 vuoden sisällä. Sanotaanko, että maksimissaan 10% mahdollisuuden näen tälle. Sen sijaan autoja, jotka pystyvät ajamaan kesällä normaaleissa liikenneolosuhteissa 95% ajasta ilman ihmisen apua on huomattavasti todennäköisemmin saatavilla - mutta vastuu tullee olemaan vielä täysin kuskilla. Ero disruption laajuudessa on merkittävä, sillä niin kauan kun autoa ei voi lähettää matkalle ilman kuljettajaa, kyseessä on kuitenkin vain ajoa avustava teknologia, ei sitä korvaava.
- Vaikka olisin edellisessä kohdassa väärässä, ja markkinoille tulisikin täysin itsenäisesti kulkevia autoja, vie niiden yleistyminen pitkään. Ei keskimääräisellä kansalaisella ole varaa uuteen autoon, vaan valtaosa ostaa edelleen käytetyn. Käytettyjen autojen myyjälle on ihan sama, millaiset valtasuhteet uusien autojen kaupassa on. Perinteiset autonvalmistajat voivat mennä vaikka konkurssiin, mutta se ei vaikuta niiden merkkien käytettyjen menopelien arvoon. Vanhojen teslojen arvo voi toki tällaisessa tilanteessa nousta pilviin, mutta niitä on markkinoilla kuitenkin niin pieni suhteellinen osuus, ettei se juuri vaikuta muiden merkkisten käytettyjen hintaan. Pikku hiljaa, kun tesloja tulee enemmän käytettyjen markkinoille, muiden autojen hinnat laskevat, mutta muutos tapahtuu niin hitaasti, ettei se syö käytettyjen kauppiaan marginaaleja. Niistä maksetaan aina vaan hieman vähemmän sekä ostaessa että myydessä.