Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Spekulointi toki sallittakoon, ja hyvähän näitä alaa disruptoivia asioita on miettiä. Oma näkemykseni aiheesta:

  1. FSD:n laajasti markkinoille tulon aikataulu on edelleen erittäin epävarma. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että Suomessa olisi itse itseään laillisesti koko matkan paikasta A paikkaan B ajavia autoja liikenteessä 5 vuoden sisällä. Sanotaanko, että maksimissaan 10% mahdollisuuden näen tälle. Sen sijaan autoja, jotka pystyvät ajamaan kesällä normaaleissa liikenneolosuhteissa 95% ajasta ilman ihmisen apua on huomattavasti todennäköisemmin saatavilla - mutta vastuu tullee olemaan vielä täysin kuskilla. Ero disruption laajuudessa on merkittävä, sillä niin kauan kun autoa ei voi lähettää matkalle ilman kuljettajaa, kyseessä on kuitenkin vain ajoa avustava teknologia, ei sitä korvaava.
  2. Vaikka olisin edellisessä kohdassa väärässä, ja markkinoille tulisikin täysin itsenäisesti kulkevia autoja, vie niiden yleistyminen pitkään. Ei keskimääräisellä kansalaisella ole varaa uuteen autoon, vaan valtaosa ostaa edelleen käytetyn. Käytettyjen autojen myyjälle on ihan sama, millaiset valtasuhteet uusien autojen kaupassa on. Perinteiset autonvalmistajat voivat mennä vaikka konkurssiin, mutta se ei vaikuta niiden merkkien käytettyjen menopelien arvoon. Vanhojen teslojen arvo voi toki tällaisessa tilanteessa nousta pilviin, mutta niitä on markkinoilla kuitenkin niin pieni suhteellinen osuus, ettei se juuri vaikuta muiden merkkisten käytettyjen hintaan. Pikku hiljaa, kun tesloja tulee enemmän käytettyjen markkinoille, muiden autojen hinnat laskevat, mutta muutos tapahtuu niin hitaasti, ettei se syö käytettyjen kauppiaan marginaaleja. Niistä maksetaan aina vaan hieman vähemmän sekä ostaessa että myydessä.
2 tykkäystä

Oon samaa mieltä yllä kommentoiden kanssa että tuskinpa tämmöinen kysynnän muutos kovin äkillisesti iskisi ja tuntuu aika kaukaiselta Kamuxin liiketoimintaan liittyen. Toki esim. toissa vuonna nähtiin vähän vastaavaa kun kysyntä aaltoili eri käyttövoimien välillä.

Kamux tiedotti muuten tänään Ruotsissa yhden myymälän sulkemisesta ja kahden siirtymisestä suurempiin tiloihin. Ruotsissa on yhteensä tämän jälkeen 22 myymälää. Verkoston läpikäynti siis etenee, jolla (muuan muassa) pitäisi saada tehokuutta irti Ruotsissa.

https://www.inderes.fi/releases/kamux-uudistaa-ruotsin-myymalaverkostoa

34 tykkäystä

USA:n markkinoilta tuli tieto, että kuuden maan suurimman auto dealerin myynti on kääntynyt heikompaan suuntaan, joissakin tapauksissa kaksinumeroisesti. Liikkeet ovat myös raportoineet huomattavista myyntikatteen laskuista varsinkin uusien autojen kohdalla.

Useat tekijät ovat syyllisiä yhtiöstä riippuen, mukaan lukien ajoneuvojen pienentynyt bruttokate, kasvavat kulut, kohonneet kustannukset (lue inflaatio) ja korkeammat korot. Jotkut ovat ostaneet lisää jälleenmyyjiä, varsinkin Lithua, Asbury ja Group 1.
Mutta myymälöiden lisääminen voi myös lisätä kustannuksia, jotka vähentävät voittomarginaalia per myyty ajoneuvo.

“Usein kustannukset nousevat hieman, kun otamme haltuumme uusia yrityksiä”, Group 1:n talousjohtaja Daniel McHenry sanoi sijoittajille 24. huhtikuuta pidetyssä puhelussa.

Toiset keskittyvät huolto- ja varaosatoimintojensa kasvattamiseen . Esimerkiksi AutoNation, Asbury ja Penske joko kokevat tai odottavat saavansa palvelutoimintojen tuloja, kun ne investoivat liiketoimintansa tämän puolen kasvattamiseen.

Asbury
Nettotulos: 147,1 miljoonaa dollaria, -19% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 4,2 miljardia dollaria, +17% prosenttia verrattuna 2023 Q1. Ennätys.

AutoNation
Nettotulos: 190,1 miljoonaa dollaria, -34% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 6,5 miljardia dollaria, +1% kuin 2023 Q1.

Group 1
Nettotulos: 147,9 miljoonaa dollaria, -6,7% kuin 2023 Q1.
Liikevaihto: 4,5 miljardia dollaria, +8,2% verrattuna 2023 Q1.

Lithia
Nettotulos: 165 miljoonaa dollaria, -28% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 8,6 miljardia dollaria, uusi ennätys ja +23% prosenttia kuin 2023 Q1.

Penske
Nettotulos: 216,2 miljoonaa dollaria, -28% kuin vuoden 2023 Q1.
Liikevaihto: 7,45 miljardia dollaria, +1,5% enemmän kuin 2023 Q1.

Sonic
Nettotulos: 42 miljoonaa dollaria, mikä on -11% vähemmän kuin 2023 Q1.
Liikevaihto: 3,4 miljardia dollaria, -3% prosenttia kuin vuoden 2023 Q1.

Hmmm… voi tulla myös Euroopan markkinoille. Olisin ihan mielenkiinnosta katsonut Hedin Mobility Groupin 2024 Q1 katsauksen, mutta sitä ei vielä saatavana. Korkojen laskua odotellessa…

7 tykkäystä

Tuoreet tilastot käytettyjen autojen kaupasta:

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

Vahva vihreä palkki piirtyy huhtikuulta joskin vertailukuukausi heikko. Vahvin palkki kolmeen vuoteen kuitenkin. Pääsiäisen ajankohta vaikuttanee suhteellisen vaisuun maaliskuuhun ja vahvaan huhtikuuhun.

Raulilta saamme varmaan tarkemmat tiedot myöhemmin myös liikkeiden tekemästä kaupasta ja kommentit liittyen huhtikuun tilastoihin.

36 tykkäystä

Juu hyvä huhtikuu.
Jos katsotaan 1-4.2024 vs 2023 niin ollaan 5,3% edellä kappaleissa.
Vuonna 2023 tammi-huhtikuu 175.451 henkilöautoa.
Vuonna 2024 tammi-huhtikuu 184.796 henkilöautoa.

Ja liikkeiden myynti lienee vielä parempi kuin tuo +5,3%, koska yksityiset myyvät tarpeettomia autojaan liikkeille enenevässä määrin, eivätkä toisilleen…

6 tykkäystä

Kamuxilla itsellään on ollut Suomessa varastossa enemmän täyssähköjä ja hybridejä alkuvuoden mitä viime vuonna, joten luulisi autokohtaista liikevaihtoa kertyvän myös enemmän (rahoitettuja euroja sitä myöten).

4 tykkäystä

Rauli ei vielä ehtinyt kommenttiaan tehdä, mutta tästä Kauppalehden uutisesta selviää että liikkeiden tekemä kauppa kasvoi taas suhteellisesti enemmän huhtikuussa kuin kokonaismarkkina:

“Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin huhtikuussa 14,7 prosenttia viime vuoden huhtikuuta vilkkaammin.”

“Alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty noin yhdeksän prosenttia viime vuotta vilkkaammin”

“Käytettyjen autojen kysyntä on ollut koko alkuvuoden kasvussa, mutta huhtikuussa kasvu oli huomattavasti talvikuukausia nopeampaa. Huhtikuussa autoliikkeiden kautta kulki enemmän vaihtoautoja kuin kertaakaan kymmenen viimeisimmän huhtikuun aikana

19 tykkäystä

Onko jossakin vastaavaa vertailua euromääristä tai autojen keskihinnoista?

Tilastokeskukselta löytyy käytettyjen autojen hinnoista tilastoa:

kuva

Raulihan nosti tuota hintojen laskua esiin loppuvuodesta, mutta nyt se on tasoittunut.

Pidemmältä ajalta sama:

kuva

8 tykkäystä

Meillä tippui tässä @Thomas_Westerholm kanssa vähän pallo eilen ja saatiin vasta nyt kommentti ulos.
Tuo liikkeiden tekemä kauppa ei kuitenkaan ole mitään meidän nuuskimaa salatiedettä, vaan löytyy suoraan autoalan julkaisemista tiedotteista täältä

18 tykkäystä

K Autolta näköjään saa nykyään renkaita ostettua autoihin. Eipä ole aiemmin tullut vielä vastaan.
Samaa Tapsa väläytteli myös Kamuxin suhteen kun uusista kuvioista puheli.

2 tykkäystä

Ruotsin markkinasta tuli pe-illalla lukuja, sielläkin käytetyissä vahva 20 % kasvu huhtikuulta, pääsiäinen näkynee tässäkin, mutta myös YTD yli 10 % kasvussa.

Bilmarknaden april 2024 | vroom Stockholm AB (mynewsdesk.com)

34 tykkäystä

Kamux joutuu koko ajan kopioimaan jälkijunassa muiden markkinainnovaatioita. Väärä yhtiö pörssissä alalta.

2 tykkäystä

Onhan K-auto myynyt renkaita jo pitkään ainakin toimipisteessä missä minä olen asioinut. Uusien autojen myyjänä niille luonnollinen homma kun porukka yleensä hankkii uuteen autoon myös toiset renkaat samalla. Rengashotellia ja renkaidenvaihtopalvelua ollut myös tarjolla pitkään.

4 tykkäystä

Sakalla myös yllättäen tutun kuulloista maalailua palveluiden lisäämisestä tulevaisuudessa:

1 tykkäys

Kävin kamuxissa viime viikolla. Myyjä tarjosi hyvin perusteluin kamux turvaa (n.30t auto) ja myös renkaita ja vanteita kun tässä ruotsin tuontiautossa oli vain yhdet.

16 tykkäystä

LinkedInissä Marko Lehtosen summausta CFO-taipaleelta. :+1:

Lehtonen

27 tykkäystä

Joo toki Marko ihan “amattimies” kuten JVG laulaa…

Mutta olihan se Saksan neljän miljoonan koijjaus eli saamatta jääneet autot sellainen kupru, että siitä tuli pikku lommo Markokin kilpeen.

1 tykkäys

Kamux-tuloslive tarjolla perjantaina 17.5. klo 8.55 alkaen. :point_down:

11 tykkäystä

Tulosliven lisäksi Kamuxista olisi myös ensimmäistä kertaa tarjolla ennustekisa, jossa parhaille ennustajille on jaossa Inderes Premium vuodeksi (arvo 199€) ! :crystal_ball: Käykäähän täyttämässä omat ennustukset ennen perjantaita! :sunglasses:

Jos herää tarkempia kysymyksiä kisaan liittyen, niin @Miikka_Laitila ja @Antti_Luiro osaavat vastata kysymyksiinne!

32 tykkäystä