Q1 varastotilanteesta:
Keskimääräiset varastojen lukumääräiset koot 2024 Q1 vs. 2023 Q1 (lähteenä oma epävirallinen kirjanpito kamux.fi/se/de myynti-ilmoituksista, 23 datapistettä per maa):
Suomi: 2024 Q1 5239 autoa. 2023 Q1 4853 autoa. +8,0%
Ruotsi: 2024 Q1 1509 autoa. 2023 Q1 1422 autoa. +6,1%
Saksa: 2024 Q1 813 autoa. 2023 Q1 712 autoa. +14,1%
Yhteensä: 2024 Q1 7561 autoa. 2023 Q1 6955 autoa. +8,7%
Saka: 2024 Q1 3393 autoa. 2023 Q1 3301 autoa. +2,8%
K-Auto: 2024 Q1 2570 autoa. 2023 Q1 2455 autoa. +4,7%
Riddermark Bil: 2024 Q1 5436 autoa. 2023 Q1 3390 autoa. +60,4%
Q2 alkuvarasto vs. 2023 Q2 alkuvarasto:
Suomi: 2024 Q2 alku 5138 autoa. 2023 Q2 alku 5229 autoa. -1,7%
Ruotsi: 2024 Q2 alku 1652 autoa. 2023 Q2 alku 1301 autoa. +27,0%
Saksa: 2024 Q2 alku 1001 autoa. 2023 Q2 alku 691 autoa. +44,9%
Yhteensä: 2024 Q2 alku 7791 autoa. 2023 Q2 alku 7221 autoa. +7,9%
Saka: 2024 Q2 alku 3555 autoa. 2023 Q2 alku 3131 autoa. +13,5%
K-Auto: 2024 Q2 alku 2806 autoa. 2023 Q2 alku 2391 autoa. +17,4%
Riddermark Bil: 2024 Q2 alku 5952 autoa. 2023 Q2 alku 3458 autoa. +72,1%
Q1:n alussa Kamux-konsernin vaihto-omaisuus oli 2,7% vertailukautta suurempi (117,2M vs. 114,1M) ja kappalemääräinen varasto oli kirjanpitoni mukaan Q1:n alussa noin 4% suurempi. Näistä laskettuna varaston keskihinta Q1:n alussa olisi ollut suunnilleen vertailukauden tasolla.
Varastotasot näyttävät olleen hyvällä tasolla ja odotan Q1:ltä hyviä myyntilukuja ja uskon tuloksenkin olevan lähempänä 2022 (EBIT 5,7M) kuin 2023 (oik. EBIT 0,8M) tasoa. Perjantaina ollaan viisaampia. Kamuxin kokonaisvarastotasossa mennään alltime high tasoilla (Suomi ja Saksa ATH, Ruotsi jonkun verran alle).
SAKAn varastotasojen kehitys ollut yllättäen vaisumpaa, kun katsoo vähän enemmän taaksepäin. 2022 Q2 alussa autoja oli heillä listattuna lähes 4400.
Riddermark näyttää jatkavan jäätävän kovaa kasvua Ruotsissa.