Itseasiassa mekatroniikka sieltä pettää kun saa jäähdytysnestettä , nyrkkipajat noita korjaa ja hyvin saa jo osia.
Ei sinänsä liity kamuxiin mutta näiden ongelma on se että kun korjaamo kertoo ettö tulee kallista, niin ihmiset vie auton vaihtoon. Eikä ne myyjät edes aja vaihtureita. Kamuxille sekä myynyt että vaihtanut autoja. Niin vaihturit on kaikki jäänyt kokeilematta
Pitkään tullut seurattua keskustelua tällä palstalla, sekä Kamuxia yhtiönä ja tietenkin kilpailijoita ja hypännyt Kamuxin omistajaksi tuossa syksyllä. Sakalla näyttää tulleen luvut asiakastietoon. Aika kovaa tekemistä kilpailijalta 2023 vuodelta.
Tein autokaupat alkuviikosta ja päädyin ostamaan/vaihtamaan Sakalta auton. Oli puhetta myyjän kanssa ja puheli, että ovat uusien tämän vuoden tilastojen myötä siirtyneet kärkipaikalle vs. Kamux ja Rinta-Jouppi esim. (tosin en tämmöistä tilastoa ole mistään löytänyt)
Itsekin Kamuxia osakkeita omistan ja on kiinnostanut kilpailijoiden luvut. Hyvä kun laitoitte lukuja tulemaan.
Kyllä kyllä. Nyt kuitenkin täytyy myös muistaa, että pienempiä autokauppoja on lopettanut toimintansa myös nyt 2024 puolella, eli vaikka autoliikkeiden myynti kasvaisi 1% niin parhat kasvavat reippaasti ja pienemmät joutuvat lopettamaan nousseesta kustannustasosta johtuen.
Eli kakun uusjako on käynnissä.
Toivotaan Kamuxin osalta myös positiivista Q2 niin Ruotsista kuin Saksastakin!
Tämä menee jännäksi!
Hiukan outoa kylläkin, että käytettyjen myynti toukokuussa +7% ja liikkeillä vain +1% ?
Eli rekiströitäisiinkö tuontiauto heti ostajan nimelle tai vaihdokki rekisteröidään suoraan seuraavan yksityishenkilön nimelle, aikaahan on 7pv + taktiset venytykset….
Onkohan tuo oikeasti noin… jos on, niin yksityisten välillä on ollut varsinainen hulabaloo…
Sakalla käynyt kauppa alkuvuonna (liikevaihto Q1 182,9M€ vs. Kamux Suomi 172,1M€) ja arvioivat nyt olevansa Suomen suurin vaihtoautokauppa liikevaihdolla mitattuna.
"Yleisesti ottaen käytettyjen autojen markkina on piristynyt alkuvuonna kautta linjan – meidän lukumme eivät tee asiassa poikkeusta. Ensimmäisellä kvartaalilla liikevaihto oli peräti 182,9 miljoonaa euroa, eikä alkukesän helteet ole hidastaneet kesän kaupankäyntiä, päin vastoin.
“Käytettyjen autojen kokonaismarkkina on kasvanut ennakoimallamme tavalla ja koko vuoden myyntimäärän odotamme edelleen olevan yli 600 000 autoa. On mahdollista, että kesällä käytettyjen autojen hinnat nousevat”, Poukkula kertoo.
“Vaikuttaa siltä, että tulemme kasvamaan viime vuoden liikevaihtoon nähden reilusti myös toisella kvartaalilla, sillä kesän startti on ollut vahva. Näiden lukujen valossa arvioisin, että olemme alkuvuoden liikevaihdolla mitattuna Suomen suurin vaihtoautokauppa”, hän päättää."
Itsellä pisti jutusta silmään tuo “On mahdollista, että kesällä käytettyjen autojen hinnat nousevat”. Tämähän on varsin hyvä uutinen kannattavuuden näkökulmasta, jos autojen hintojen lasku ainakin loivenisi. Jospa kannattavuus alkaisi paranemaan tästä ja päästäisiin jollain aika välillä samoihin lukemiin kuin historiassa.
Kamuksin tapauksessa kyse on osto- ja myyntihinnan erotuksesta. Se ei valmista käytettyjä autoja vaan ostaa ja myy niitä. Käytettyjen hintojen nousu siis vaikuttaa myös tuohon ostohintaan.
Ei nyt ihan näinkään. Toimintaympäristö on helpompi silloin kun hinnat nousevat verrattuna siihen kun laskevat. Turskaa tulee vähemmän siitä kun auto seisoo varastossa ja arvo tippuu versus kun jos arvo
nousee tai tippuu vähemmän.
Karkea esimerkki: Oletetaan että Kamuxin vaihto-omaisuus on vaikka 120milj€. Jos autojen arvot tippuu 10% vuodessa niin tekee 12miljoonaa, jos 5% niiin vain 6 miljoonaa.
Vaikeinta on silloin jos hinnat liikkuvat isosti ja kysyntä poukkoilee kuten kävi Venäjän hyökättyä Ukrainaan (kysynnän vaihtelu eri käyttövoimien välillä+ esim. Teslan hinnanalennukset).
Toki vaikuttaa ostohintaan myös, mutta kyllä pyyntihintojen päivittäminen ja alennuksen antaminen varastossa olevista autoista vähenee ja näin helpottaa varmasti Kamuxin toimimista. Ostohinnat nousee myös osittain varmasti siitä syystä kun pyyntihinnat nousee niin autoliikkeet voivat maksaa autoista enemmän ja saavat edelleen saman katteen autosta.
Se on sitten eriasia, jos ostomarkkina tiukentuu ja autoja ei ole tarjolla ja joudutaan ostamaan pienemällä katteella sisään.
Yleltä poimittua, mihin aiemmissa viesteissä viitattiin. Korkeat korot, sähköautojen hintojen lasku yms. johtivat Xbilin talousvaikeuksiin. Liikevaihto oli reilu 60 miljoonaa, joten yksi pieni putiikki taas vähemmän.