Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

En ole varma onko ruotsissa samanlailla, kun Suomessa, mutta jos on, niin heikoimmista myyjistä on helppo päästä eroon. Tämä takia ainakaan Suomessa ei käynnistetä yt:tä.

Jos jäät toistuvasti sinulle asetetuista myyntitavoitteista, niin käynnistetään 12vkon myyjäseuranta. Jos tämän aikana myynnit ei kehity kohti koilista, niin henkilö voidaan irtisanoa.

Noista kuluista, niin myyjäthän ovat autoalalla halpoja työntekijöitä pienine pohjapalkkoineen.

Toki, kuten sanoit jos myydään yrityksen kamaa omaan fikkaan, niin se on vähä huono😁.

Ja jos katsoo noita omaan silmään varsin vaatimattomia kpl määriä vuosittain, niin ei noilla määrillä kestä olla kovin kalliita myyjiä🤔

6 tykkäystä

Toki. Samaan aikaan kun Ruotsissa on tuota vilppiä (esimerkkeinä mainittuna kausirenkaiden myynti omaan taskuun tai kaverille auto rabatilla), niin tässähän tulee turpaan tuplavivulla.

Vaatii tiukkoja toimenpiteitä (myös porkkanoita!), että tuollainen kulttuuri saadaan loppumaan. Luulisi olevan helppo jäljittää mitä minkäkin auton mukana on ostettu, mikä on asetettava myyntihinnan haarukka ja toisaalta myynnissä vastaavat - ja kuka on myynyt.

Mikäli edellinen ei toimi tai väärinkäytökset on niin laaja-alaisia, että vaikea päästä kärryille, niin vaaditaan tiukempia toimenpiteitä heikoimpien myyjien osalta. Tästä onkin ollut keskustelualue yllä.

No joo, nämä asiat on varmasti Kamuxin tiedossa ja tehokkaasti näkyville. Eiköhän lääkkeet löydy. Luulisi että tuollainen toiminta on riittäävä niin irtisanomisille kuin em. toimenpiteet maan myynnin kohottamiseksi pakkotehostamalla työntekijöiden toimintaa irtisanomisen uhalla (keppi).

2 tykkäystä

Vaikea uskoa että suuresta ilmiöstå kyse. Niin helppo jäljittää enkä uako että moraali niin löyhä naapurimaassa. Prosessikuntoon vaan

Olihan näitä täälläkin jollain ketjulla. Automyyjä myi autoja ja kauppakirjassa tilinumero omalle tilille. Omaam silmään tosi outoa koska kiinni jää varmasti ja yksittäistapaus.

Tavoitehinta: 6.40€, Suositus: Osta

P/B on 1.7 vuodelle 2024, onhan tämä aivan halpaa kuin saippua mikäli enää päästään lähellekään historiallisia 20% oman pääoman tuottoja.

34 tykkäystä

Jos liikevaihto ei kasva, ei tarvita paljon lisää pääomaa vaihto-omaisuuteen.

image
@Rauli_Juva uuden raportin kolmannen skenaarion osakekohtaisesta käyvästä arvosta on tainut pilkku unohtua pois? :slight_smile:

28 tykkäystä

Analyytikon aamukatsauskommentit. :point_down:

17 tykkäystä

No niinpä, kiitos. Tuli vielä oikoluvun jälkeen kymmenyksen muutos tuohon niin en näköjään onnistunnut kaikkia kohtia korjaamaan oikein.

10 tykkäystä

OP pitää VÄHENNÄ-suosituksensa ja tarkistaa tavoitehintansa 5,40 euroon (aik. 5,80). Tavoitehinta pohjautuu näihin arvostuskertoimiin sekä heidän tämän ja ensi vuoden ennusteisiin:

EV/EBIT P/E
2024 ~12x ~14x
2025 ~10x ~12x

Oikaistun liiketuloksen elpyminen ei vastannut analyytikko Joona Häyhän odotuksia. Hän arvioi paluun vuosien 2020-2021 tulostasolle vievän aikaa ja vaativan tuntuvaa volyymikasvua lähivuosina.

9 tykkäystä

Onhan OP:n Vähennä ja tavoitehinnan lasku 5,40 ihan soopaa.
Nyt kun tammi ja helmukuun luvut ovat jo tiedossa Suomen osalta ja eletään maaliskuuta, niin vuoden 2023 menestys ei ole peruste suositukselle.

Itse uskon et Kamux parannusta 2024 tulee myös Saksasta ja varsinkin surkeasta Ruotsista.

Vaihtuvakorkoinen autorahoitustuote voisi olla killeri Kamuxilta. ELi korko 3kk Euribor + sopiva marginaali.
Ei tarvisi ostajan murehtia josko korot laskee vasta syksyllä, hänen autorahoituksen koroko laskisi myös. En tiedä miksi tällaista ei ole, ei järjestelmän ja sopimusjuridiikan rakentaminen nyt niin vaikeaa ole. Kamuxin tase kestäisi rahoittaa omista varoista edullisemman pään kiesit.

7 tykkäystä

“Kamux on solminut yhteistyösopimuksen autoja palveluna tarjoavan Beelyn kanssa. Maaliskuun aikana Suomessa käynnistyvä yhteistyö monipuolistaa Kamuxin palvelutarjontaa, kun suuri osa Kamux Suomen valikoimassa olevista autoista on asiakkaiden saatavilla myös Beelyn tarjoaman palvelukokonaisuuden kautta. Uuden myyntikanavan lisäksi yhteistyö tarjoaa Kamuxille myös mahdollisuuden ostaa Beelylle palautuvia autoja.”

60 tykkäystä

Eli leasing-palvelun osalta Kamux päätyi valitsemaan kumppanin sen sijaan että omaan Kamux Huoleton -palveluun olisi panostettu enemmän. Joku foorumilla huomasikin, että Huoleton oli jo hetki sitten poistunut valikoimasta.

Nopeasti etsittynä ei osunut silmään tietoja Beelyn volyymeistä, mutta liikevaihtoa firma teki 2022 6,3 MEUR. Jos hyvin karkeasti olettaisi että autokohtainen kuukausiveloitus olisi keskimäärin 500 EUR, niin tuo tarkoittaisi noin 1000 auton volyymiä. Kamuxin Suomessa myydyn 50k auton määrään nähden tästä siis tuskin kovin näkyvää tukea tulee Kamuxille, mutta ihan järkevän kuuloinen yhteistyö kun samalla saadaan myös hankintapuolelle yhteistyötä.

EDIT: kun katsoin tarkemmin Beelyn sopimuksia, niin itse asiassa siellä tehdään erikseen rahoitussopimus Lähitapiolan kanssa ja palvelusopimus (esim. huollot) Beelyn kanssa. Voi siis olla, että Beelyn liikevaihdossa ei näy lainkaan tuota rahoitusosuutta, jolloin tuo laskelma menee metsään ja volyymi on moninkertainen.

46 tykkäystä

En tunne tätä palvelua ja toimintatapaa, mutta jos Beely toimi leasingyhtiön tavoin, niin eikö tässä yhteistyössä Kamuxilta jää saamatta rahoitustuotot, vakuutustuotot ja kamux plus tuotot ainakin?

00:00 Aloitus
00:19 Vuoden 2023 ohjeistukseen yllettiin juuri ja juuri
01:18 Ei erityisempiä huoltotoimenpiteitä vielä Pajuharjun aikakaudella
02:33 Oliko laajentuminen ulkomaille virhe?
03:46 Potentiaali hyvään sijoitetun pääoman tuottoon löytyy
04:40 Arvostus houkuttelevalla tasolla

12 tykkäystä

Moro Rauli!

Haluaisitko kertoa, että mikä tuosta yhteistyöstä tekee järkevän kuuloisen? Olisi kiva kuulla Kamuxin ansaintalogiikasta yhteistyön takana tarkemmin, mutta kovin kummoinen se ei voi oman pääoman tuotolla laskettuna olla?

Jos käytetään esimerkkinä Beelyn sivuilta löytyvää esimerkkilaskelmaa:

Jos tuo auto on Kamuxin omistuksessa (?) leasingin ajan, niin miten tuosta voi saada hyviä pääoman tuottoja? Jos laskee tuon 272e / kk x 12 = 3264 euroa vuodessa. Siitä kun otetaan taulukon mukaisesti pois huollot, korjaukset ja katsastukset 780e vuodessa, jää jäljelle 2484e. Siitä sitten arvonalenemaa pois vuoden ajalta vaikkapa 2000 euroa, niin jäljelle jää 484 euroa. 484euroa vuodessa 15 tuhannen euron seisottamisesta varastossa kiinni? Toki se 484e jaetaan sitten vielä Beelyn ja Kamuxin kesken ilmeisesti jollain jakosuhteella. Siitä sitten verot pois, no positiivista on, että niitä ei kyllä paljoa jää maksettavaksi tuosta yhtälöstä… En näe logiikkaa, missä menen vikaan, vai meneekö Kamux? En usko, että tuosta pitkäaikaista toimintaa tulee.

Toinen on tuo hankinta yhteistyö, millä asiaa perusteltiin. En usko sen kovin merkittävää olevan, koska Beelyn liikevaihto on aivan olematon Kamuxin toimintaan suhteutettuna. Toisekseen, en ymmärrä miksei Kamux voisi ostaa autoja Beelyltä muutenkin, kyllä ne niitä markkinoiden suurimmille pelureille tarjoaisivat ostettavaksi joka tapauksessa, jos niitä isoja virtoja tulisi…

Kaikenkaikkiaan kuulostaa minun mielestäni Kamuxin epätoivoiselta yritykseltä saada jotain uusia lähtöjä aikaan bisneksen saralla.

7 tykkäystä

Auto ei lähes satavarmasti ole Kamuxin omistuksessa leasingin ajan.

Tuo Beelyn malli näyttää sivujen perusteella olevan käytännössä aivan täysi kopio Kamuxin Huolettomasta (tai no siis todennäköisesti niin päin että Huoleton oli kopio Beelystä). Kummassakaan ei ole kyse ns. täysverisestä leasingistä, vaan auto on sopimusajan käyttäjänsä omistuksessa. Pakettiin on leivottu sisään rahoittajan rahoitussopimus, huollot yms kiinteään hintaan, jolloin se loppukäyttäjälle on kuitenkin lähes täysin vastaava kuin leasing. Beelyn sivujen perusteella heillä rahoittajana on aina LähiTapiola(mikä oli muuten yhden kappaleen näytemäärällä myös Huolettoman rahoittaja), eli LähiTapiola rahoittaa leikin ja kantaa jäännösarvoriskin, mikä tosin ainakin Huolettomassa vaikutti olevan häviävän pieni rahoitussopimuksen maksuajan oltua muistaakseni vain 60kk.

Uusi myyntikanava tämä Beely näyttää Kamuxille siis lähinnä olevan, ja eiköhän sieltä sitten myös kaikki juoksevat tuotot ja kulut jaeta Kamuxin ja Beelyn kesken jollakin mallilla. Ilmeisesti Kamux katsoi että itse koko showta pyörittämällä ei riski-/tuottosuhde ole maittava, vaan parempi ulkoistaa palvelumallit ja keskittyä itse ydinbisnekseen. Ainakin lyhyellä tähtäimellä tuloksen kannalta varmasti parempi näin, ei tarvitse kaataa markkinointirahaa palvelun tunnettuuden nostamiseksi, pidemmän tähtäimen upside toki sitten jää myös maltillisen pieneksi.

20 tykkäystä

Joo se olisi huomattavasti järkevämpää, että autot eivät olisi Kamuxin omistuksessa, eikä Kamuxilla olisi niihin takaisinosto sopimuksia, mutta onko vai ei?

Ja mistä se Kamuxin järki siltikään liiketoiminnallisesti tulisi? Ei tuossa jää mitenkäänpäin aateltuna muuta kuin murusia jaettavaksi.

Ainoa idea olisi tosiaan se, että Kamux saisi myytyä hyvällä hintaa autoja Beelylle, mikä taas ei kuulosta sekään kestävältä liikeidealta, koska Beelyn kannattavuus on paineessa jo muutenkin aivan tarpeeksi pahasti, jotta alkaisivat vielä “ylihintaa” kalustosta maksamaan…

2 tykkäystä

Ei jää Kamuxin taseeseen ja tuskin on Kamuxilla mikään pakko ostaa takaisin yhtäkään…

Autojahan se Kamux myy ja tämä on vain yksi kanava lisää.

Asiakashan sen mahdollisen pienen lisän maksaa. Ei Beely. Todennäköisesti Kamux ottaa noista vähän parempaa rautakatetta kun rahoitusta eikä vakuutuksia saada myytyä kylkeen. Niitä sitten menee tai ei mene.

2 tykkäystä

Jos ne menee LähiTapiolalle omistukseen leasing ajaksi, niin kenelle ne palautuvat sieltä? Kyllä kait jollain takaisinostosopimus on? Vaikea kuvitella, että LähiTapiola niitä itelleen haluaisi 12kk jälkeen, elleivät sitten ottaisi melko isoa korvausta siitä (jota mielestäni tuo yllä oleva esimerkkilaskelma ei tarjoa)

1 tykkäys

Toistaseksi ainakin vaikuttaa, että Beely on ollut maksajan paikalla

4 tykkäystä