Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Näinhän tässä tosiaan kävi, markkina oli tällä kertaa viisaampi ja tämän vuoden raju kurssilasku näyttää nykyisillä tiedoilla varsin perustellulta. Mun teesi tässä oli aiemmin että Suomi on ihan ok ja ulkomaat pystytään taivuttamaan pienellä plussalle. No, ensin Ruotsin tappiot syvenivät tänä vuonna ja sitten etenkin eilinen profari näyttää että Suomessakin tuloksentekokyky on murentunut/murentumassa tai ainakin aiempia ajatuksia heikompi. Kun kyky kasvaa ja tehdä tulosta on heikentynyt, niin luonnollisesti hyväksytyt kertoimetkin laskevat, eikä ensi vuoden arvostus reippaasti leikatuilla ennusteilla enää näytä mitenkään edulliselta, eikä edes kannattavuusparannusta odottava DCF-arvo ole kuin 3 euroa.

Siitä olen kyllä eri mieltä että näin raju Q4:n sukellus olisi ollut nähtävissä kovin helposti. Q2:lla kyllä Suomi(kin) hieman yski, mutta teki kuitenkin about vertailukauden tasoista tulosta, samoin Q3. Ruotsin suhteen taas ei Q4:lle ollut mitään isoja odotuksia käänteestä eli varoitus oli käsittääkseni pitkälti Suomi-vetoinen, josta ei kovinkaan selkeitä merkkejä viime kvartaaleilla ollut. Toki kilpailun kiristyminen ja Kamuxin kilpailukyvyn heikentyminen on ollut nähtävissä mutta ei tämän mittaluokan tulospudotus sen seurauksena.

Ei tietysti uskotakaan, tai en minä ainakaan.

Tähän jo kertaalleen vastasin, mutta sanotaan nyt vielä selvemmin: Se tuleeko yhtiö/toimari haastatteluihin on heidän päätös, ei meidän. Jos katsoo mun raporttien/kommenttien/foorumikirjoitusten määrää niin passiiviseksi kamuxissa on mielestäni vaikea sanoa.

108 tykkäystä