Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Ei ole tarkoitus tehdä tästä käyttövoimaväittelyä, mutta nopeasti katsottuna taseessa näytti olevan 1000 plug-in-hybridejä. Niiden suhteelliseen arvonkehitykseen saattaa nimittäin liittyä luottamukseen liittyvä uusi riskitekijä.

Bensa/Diesel → plugari → sähkö on monen kuluttajan (ja autoliikkeen) turvallinen reitti autoilun käyttövoiman murroksessa. Mutta korjaamopuolelta on viime aikoina alkanut kuulumaan uutisia ja suosituksia, jotka haastavat tämän reitin. Miksi oleellista Suomessa ja Kamuxille? Koska +100K ajettujen käytettyjen kauppa yhä merkittävämpää. Koska suomalaisilla ei ole varaa ostaa niitä uusia.

Korjaamot (ja tohtori-tason akkututkijat) eivät siis dissaa vain tiettyjä merkkejä, vaan perustelevat tätä (akku)kemialla. Eli käytännössä nykyisellä akkukemialla akku kuin akku kestää sen 3000 lataussykliä. Ja plugarilla pienen akkukoon johdosta se riski kohoaa jo siellä 120tkm jälkeen (40km range x 3000). Versus sähkärin 350 km x 3000 = 1 miljoona km.

Jos nämä akkutohtorit & korjaamot ovat oikeassa…?

Ja jos näitä lööppejä tulee lisää myös jatkossa…?

….Saatta olla, että plugarien suhteellinen riski taseessa nousee? Kuluttajien luottamustekijöitä ei kannatta ainakaan aliarvioida. Ainakin Kamuxin riskimanagement osastolle iltapäivän workshopin aiheeksi?

3 tykkäystä