Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Jälleenmyynti keskittyi jälleen, kun Penske Automotive osti briteissä toimivan 80-vuotiaan perheyrityksen Rybrook Groupin. Yhtiö pyöritti reilun miljardin liikevaihtoa 40 liikkeen voimin. Liikkeet olivat sitten keskittyneet aina tietyyn merkkiin. Merkkivalikoima oli Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini, Maserati, Lotus, Porsche, Pininfarina, McLaren, Land Rover, Jaguar, BMW (myös pyörät), Mini ja Volvo. Kauppahintaa ei ilmoitettu.

5 tykkäystä

Ruotsissa Kamux pyrkii ottamaan loppukiriä edullisemmalla korkotarjouksella.
Kyllä korkojen lasku alkaa piristämään kauppaa, Suomessakin uusiin on jo edulisia korkotarjouiksia.
Odotukset vuoteen 2024 kyllä nousee, lähteekö Kamux taas ns. nelipyöräsladiin !!

16 tykkäystä

Inderes julkaisi päivitetyn Kamux-analyysinsä. Suositus (LISÄÄ) ja tavoitehinta (6,40 €) pysyvät ennallaan.

:gem: Ohjeistukseen pääseminen pienestä kiinni - Inderes

17 tykkäystä

Tilastokeskuksen raportoima Suomen käytettyjen autojen hintataso pysyi syyskuuhun asti hyvin vakaana, mutta on loka-marraskuussa notkahtanut selvästi alas. Pudotus ei ainakaan vielä ole yhtä suuri kuin viime vuoden lopulla nähty, mutta uskomme markkinahintojen laskun vaikuttavan Kamuxin tulokseen jonkin verran negatiivisesti.

Onko @Rauli_Juva tietoa onko nämä hintatasot like-for-like muutoksia vai ennemmin vain kaikkien myytyjen autojen keskihinta? Eli onko sen uudehkon mersun hinta laskenut vai kuluttajat ostanut uudehkon mersun sijaan vähän vanhemman toyotan?

Aiemmin kamux taisi tehdä parempaa kannattavuutta halvemmilla autoilla, mutta tämä on saattanut korkojen nousun sun muiden mukana heittää jo häränpyllyäkin.

3 tykkäystä

Kuluttajahintaindeksissä käytetään käytettyjen autojen osalta hedonista menetelmää eli ominaisuudet vakioidaan tietylle tasolle => voidaan seurata laatuvakioiden hyödykkeen hintaa. Eli hinnoilla yritetään kuvata juuri like-for-like muutoksia.

7 tykkäystä

Tilaston pitäisi tosiaan kuvata vertailukelpoista hintaa, mutta toki ne ei ole täysin aukottomia/kattavia. Yhtiöstä kerrottiin ettei myyntimixissä markkinalla ole oleellista muutosta ollut q4 aikana, halvemmat autothan on vetänyt hyvin koko vuoden ja siellä kamux on suhteellisesti vahvempi joka tukee heidän markkinaosuutta.

9 tykkäystä

Käytetyn auton ostaja ostaa käytetyn auton vaikka VW laskisikin hintoja. Ihan vaan omalla mutulla arvioiden ei se hinnan tiputtaminen omaa ostokäyttäytymistä muuta.

Mikäli käytettyjen autojen keskihinta tippuu niin katteen osalta on ratkaisevaa mihin hintaan Kamux on auton ottanut myytäväksi. Saksasta ja Ruotsista tuotujen käytettyjen autojen tuonti Suomeen ja eteenpäin myyntihinta ratkaisee. Ruotsin kruunun halpuus luulisi antavan hyvät lähtökohdat tuoda Ruotsista käytettyjä autoja Suomeen, joka parantaa katteita.

Noh. Nämä puhtaasti omia pääni sisäisiä mietteitä tutustumatta asiaan sen syvällisemmin.

Nythän ei ole kyse ostokäyttäytymisen muuttumisesta, vaan taseessa olevien autojen käyvästä arvosta. Hankala niitä vähän ajettuja samaan hintaan on kaupata mikäli uuden saa lähes samaan hintaan ja todennäköisesti edullisemmalla rahoituksella

Mutta eihän tuo määränä mikään kovin merkityksellisen ole

Kruunu näköjään vahvistunut lähes kymmenen prosenttia pohjilta

10 tykkäystä

Eipä taida monet teistä seurata Kamuxin markkinointia (joka mielestäni nykyään alan paras ainakin Suomessa).

37 tykkäystä

Korkokampanja ei kyllä missään nimessä ole hyvä signaali autokaupalle. Tätä tehdään silloin, kun kauppa ei muuten meinaa käydä ja yleensä kampanjoiden jälkeen on erittäin vaikeaa myydä autoja isommalla korolla. Lisäksi tuloksenteossa rahoitustuotot ovat Kamuxilla niin suuressa roolissa, ettei tästä tuleva lisäkauppa mitenkään kata sieltä korosta lähteviä menetyksiä.

3 tykkäystä

Kyllä se muuttaa, ei käytetyn ostaja tyhmiä ole, jos lähes uuden saa samaan hintaan kuin vanhan. Nähtiinhän se siinä Peugeotin Stockmann tarjouksessakin, autiot loppui heti kun myytiin edullisesti ja oli siksi vaihtoehto käytetylle.
Sinänsä en tiedä syytä, mutta olen 5 uutta autoa ostanut ja aina vaihdokista on tarjottu uuteen noin 10% enemmän vaihdossa kuin käytettyyn vaihtaessa. Uusissa tulee usein rengaspakettia yms, myös mukaan, käytetyssähän ne on melkein aina loppuun ajettuja ja pitää hihnaa vaihtaa ja remppaa tehdä paljon. uudella saa muutaman vuoden ajaa ilman huolia ja huollot edullisia alkuvaiheessa. Viesti siis se että jos uusi on edullinen niin kyllä kysyntä siihen kohdistuu, samalla samanlaisen käytetyn hinta laskee merkittävästi, mutta pienellä viiveellä koska käytettyjen autoliikkeillä on korkea kynnys laskea hintaa.

2 tykkäystä

Ja totta kai uuden auton hinnanmuutokset vaikuttavat myös käytetyn markkinaan. Esimerkiksi Tesloilla Kamux teki todella suuret tappiot hintojen syöksyssä kuten muutkin autokauppiaat.

Heräsikö tarve ennustemuutoksiin ollessasi yhteyksissä yhtiöön vaan menikö tämä toisinpäin (kiinnitit huomiota hintadataan ja olit yhteyksissä Kamuxiin)?

Lienee ehkä jo ollutkin asiasta, mutta aikaisempi hyvä kannattavuus perustui erään alalla työskennelleen mukaan siihen, että Kamux toi Saksasta ja Ruotsista halvalla autoja Suomeen. Muut eivät sitä ennen harrastaneet, mutta nyttemmin kyllä eli kilpailu kiristynyt entisestään…,kuluttajan hyväksi…

3 tykkäystä

Meni juuri näin. Firma ei kuluvan kvartaalin hinnoista tai kannattavuuksista sano mitään joten ihan omaa arvailua joutui harrastamaan sen suhteen. Markkinastahan saadaankin kohtuullisesti julkista dataa.

Lupasin itselleni joulun ajaksi digitauon, joten palataan asiaan ensi vuonna. Hyvää Joulun aikaa kaikille!

45 tykkäystä

Tässä ketjussa on paljon datanpyörittäjiä. Aika harvoin kuitenkaan tulee lukuja Ruotsista tai Saksasta. Koska @Sijoittaja-alokas halusi tai vaati joululahjaksi laatua yhtiöketjuihin, päätin näin joulun kunniaksi jakaa omat lähteeni näiden maiden tilastojen osalta, onhan tieto sijoittajan perusoikeus.

Ruotsi

Tänne ilmestyy jossain vaiheessa kuukautta jotain dataa käytettyjen autojen kaupasta. Tämä taitaa sisältää kaikki kaupat. En itse käytä tätä dataa, koska täällä

ilmoitetaan aina kuun 2. päivä alle 10 vuotta vanhojen autojen kaupat. Kamuxin luvut korreloi aika hyvin tämän datan kanssa mielestäni.

Saksa
Lahjoin saksalaisen kaverini etsimään minulle vastaavat datat Saksasta ja hän innostui asiasta niin paljon, että muutaman sähköpostin jälkeen hän onnistui saamaan käsiinsä tämän linkin.

Uusi data päivitetään aina kuun puolessa välissä ja sieltä löytyy numerot osavaltioittain. Inderes ja moni muu ilmoittelee usein koko Saksan luvut, jotka pyörii sadoissa tuhansissa. Kamuxin tapauksessa on järkevää keskittyä Hampurin alueeseen, jossa myydään vaivaiset 7000-8000 käytettyä autoa kuukaudessa. Tästä on helppo laskea, että Kamuxin markkinaosuus Hampurin alueella on n. 5%. Nyt Kamux on toki laajentunut muille alueille ja esim North Rhine-Westphaliassa, missä Düren sijaitsee, myydään yli satatuhatta autoa kuussa! Nyt tulee vielä lisäksi uusi Hannoverin lähellä oleva liike, jonka kanssa pitänee seurata Ala-Saksin lukuja. Siellä myydään reilut 10 000 autoa kuussa.

Hyvää joulua Kamux-ketjuun ja antoisia Excel-hetkiä. Joulun pyhät on hyvää aikaa tehdä laadukasta osaketutkimusta!

79 tykkäystä

Kamux - välipäivämarkkinat

8 tykkäystä

Tässä on Raulin kommentit Kamuxista liittyen yhtiörapsaan. :slight_smile:

Käytettyjen autojen hintataso on laskenut Suomessa loka-marraskuussa, minkä uskomme heijastuvan negatiivisesti Kamuxin tulokseen. Laskimme tämän myötä ennusteitamme 6 % tälle vuodelle ja odotamme vain hienoisesti viime vuotta parempaa koko vuoden tulosta, Kamuxin ohjeistaessa tuloskasvua. Emme näe pidemmän aikavälin näkymissä muutosta ja toistamme lisää-suosituksen sekä 6,4 euron tavoitehinnan.

14 tykkäystä

Suuria eroja on eri puolilla eurooppaa uusien autojen rekisteröinnissä. Tämä säteilee tietysti myös käytettyjen kauppaan. Saksa on niin iso markkina, että yhtä huonoa kuukautta tai kvartteria ei pidä säikähtää. Ja sähköautoilu-hype on pohjoismainen ilmiö, saksalaiset eivät laita 100.000e Teslaan.
Kyllä Kamuxille arbitraaseja löytyy kunhan autonkuljetusrekat vaan pitävät kumit kuumina.

4 tykkäystä

Nyt kun on vuosi 2023 paketissa myös Kamuxin osalta, on todella mielenkiintoista nähdä toteutuneet luvut.
Onko miljardin liikevaihto mennyt puhki ? (miljardi on 1.000.000.000€ eli helvetillinen luku).

Itse koen, että nyt 2024 on Kamuxille selkeästi paremmat odotukset horisontissa kuin oli 2023.
Inden odotukset Kamuxin osalta on mielestäni kovin pessimistiset, siis kasvu% -24 ja myös EBIT.
Nyt on kuitenkin sähkövoimalinjan autojen hinnoittelu hakenut uomansa ja niiden osalta ennustettavuus parantunut. Toki automallikohtaisia riskejä on edelleen, mutta luotan Kamuxin osaamiseen, heillä on käytössä automallikohtaiset riskiluokat, näin tutulle olivat kertoneet…

15 tykkäystä