Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Vuonna 2022 negaroitiin vuoden viimeinen päivä ja vuonna 2021 posari annettiin 21.1. Eli näillä main varmaan jotain lukuja voidaan olettaa olevan valmiina, mutta koska alitus voi olla pienestä kiinni, niin jännittää saadaan varmaan pidempään. Mitään isompaa alitusta nyt toki ei varmaan ole tulossa sikäli kun ihan lähiaikoina ei kuulu mitään.
Henkilökohtaisesti en kyllä usko negariin. Oletan autojen alenevien hintojen koskevan enemmän niitä autoja, mitä Kamuxilla ei ole valikoimassa suhteessa niin paljon. Lisäksi uskon rahoitusbonusten siivittävän luvut ohjeistukseen. Väärässä olen toki ollut ennenkin ja ehkä nytkin, mutta oikeastaan ei taida olla isossa kuvassa merkitystä muutamalle sadalle tuhannelle. Ilolla sitä vastoin ottaisin vastaan tiedotteen, missä kerrotaan liikevaihdon ylittäneen ensimmäisen kerran miljardin.

15 tykkäystä

Kamux on Suomen autokaupan digitalisaatiossa edelläkävijä. Samoin siirtymisessä yhä suurempiin myymäläkokoihin: Kamux on ilmoittanut avaavansa Tampereella 400 auton suurmyymälän keväällä.

1 tykkäys

Millä perusteella Kamux on edellä tässä esim. SAKAa, Vaihtoplussaa, Hediniä, Wetteriä tai Rinta-Jouppeja?

15 tykkäystä

Uutta palkitsemisjärjestelmää muille kuin ihan ylimmälle johdolle.

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b7711c55a27a3cb1263530e46a8700f54&lang=fi&src=listed

Hallitus ilmeisesti ollut koolla eli ainakaan tässä vaiheessa ei ole ollut negari asialistalla :grin:

35 tykkäystä

Luulen, että mennyt vuosi oli asialistalla, mutta tässä kohtaa ei nähty tarvetta negarille joko syystä, että alustavin luvuin näyttää siltä, ettei tarvetta negaroida tai tällä hetkellä ei tarvittavaa dataa vetää johtopäätöksiä (esim. integroitujen palveluiden vuosibonarit vielä auki). Mahdollisesti syynä molemmat.

4 tykkäystä

Kamux ja Saka molemmat aallonharjalla, Bilar ja K-auto ovat hyvin päässeet kuin myös digitalisaation kelkkaan. Joupit jäivät rajusti telineisiin jo vuosia sitten, kuten myös muut pienemmät maakunnalliset tekijät. Toisella Joupilla oli esimerkiksi varastolistat paperisena versiona tulostettuna myyjille vielä 2020-luvulla, joista sitten päivän mittaan kuulakärkikynillä vedettiin rekkareita yli sitä mukaa kun kauppa kävi. Kamuxilla kulttuuri on jo ollut pitkään se, että “sitä saat mitä mittaat.” Dataa on siis kerätty ihan eri tavalla kuin esimerkiksi perinteisemmillä kilpailijoilla.

3 tykkäystä

Jos muistan oikein niin mitäs datan hyödyntämisestä kertoo ne tulosjulkistusta edeltävien päivien negarit jne :sweat_smile: En nyt ihan tällä tasolla kehtaisi Kamuxia ylistää datalla johtamisesta, kun jos minkälaista ihmettelyä tälläkin foorumilla käyty viimeisten vuosien aikana aiheesta.

20 tykkäystä

Ainakin Xbil on sulkenut Porin myymälän ja kertonut, että markkina on vaikea.

Kun katsoo yhtiön kasvulukuja, niin voisi perustellusti sanoa, että yhtiö on kuulunut voittajiin. Kuitenkin liikkeen sulkeminen ja yrityksen kommentit vaikeasta markkinasta kertoo minulle, että Kamux, Saka yms. pärjäävät hyvin vaikeassakin markkinassa. Uskoisin siis, että jotain vallihautaa koko näyttää tuovan, Kamuxin “kehnosta tilasta” huolimatta.

6 tykkäystä

Datalla johtamisesta en kirjoittanut, datan keräämisestä puhuin. Ainakin näin autokauppaa sisältä ja ulkoa seuranneena olen huomannut sen operationaalisella tasolla. Myyjät ja myynninjohto seuraavat vaikkapa rahoituspenetraatiota tai keskikorkoa sen ollessa tavoitteesta ja myyjät usein saavat porkkanaa huomion kiinnittämisestä näihin. Sitä tarkoitin tuolla “sitä saa mitä mittaa.”

1 tykkäys

Tuo nyt on ihan peruskauraa jokaisessa isommassa firmassa. Oleellisempaa olisi mikäli data kertoisi minkälaisia autoja pitäisi ostaa varastoon ja mitä vähentää. Tätä se data ei ole kertonutkaan

1 tykkäys

Tähän vaikutsmahdollisuudet kai rajalliset? Asiakkaat antaa vaihdossa mikä sattuu olemaan, jos vaihdokkia ei ota ei tule kauppojakaan.

Tämä nyt on aivan peruskamaa ihan jokaisessa vähääkään isommassa autoliikkeessä. Tiedän faktana, että Kamuxilla on tasan samat järjestelmät kuin muillakin isoilla toimijoilla, eikä esimerkiksi hinnoitteluun, datalla johtamiseen tai myyntiin ole mitään sen kummempaa jippoa käytössä kuin kellään muullakaan.

Rahoituspenetraatiota nyt esimerkkinä on seurattu livenä Suomen suurimmissa ketjuissa jo n. 15 vuotta.

7 tykkäystä

Jokin syy on kuitenkin Kamux:in nopeaan kasvuun viime vuosina eli joten on silloin tehty kilpailijoita paremmin.

Listautumisannilla kerätyt rahat. Helppo kasvaa kun kassa pullistelee rahaa. Jos pääomat kasvuun pitäisi riipiä liiketoiminnan rahavirrasta niin olisi paljon nihkeämpää.

5 tykkäystä

Kyllä kasvuun on käytetty myös yhtiön voittovaroja. Kamux maksaakin suhteellisen vaatimatonta osinkoa, jotta laajentumista ei tarvitse tehdä puhtaasti velkarahalla. Kamuxin tase on varsin vakaa ja velkaantumisaste huomattavasti alhaisempi kuin vaikkapa kilpailija Wetterillä.

Kamuxin hallitukseen tulossa (vihdoin) yksi ulkomaalainen, mekin ollaan hallituksen suomalaisuutta kritisoitu, ottaen huomioon firman toiminta-alue ja tavoitteet. Hallitukseen liittyvä saksalainen Maren Kroll on tosin henkilöstötaustainen henkilö, joten sieltä ei taida mitään taikasauvaa operatiiviseen toimintaan ulkomailla löytyä, mutta askel oikeaan suuntaan silti.

47 tykkäystä

Tuoreesta kuluttajadatasta poiminta, että auton ostoaikomus on palannut normaalille tasolle:

kuva

Näyttäisi vielä, että käytettyjen autojen ostoaikomus on palautunut paremmin kuin uusien autojen.

kuva

17 tykkäystä

Niin eikö just henkilöstön kanssa ole ollut Kamuxilla saksassa ongelmaa?
Heiltä varastettiin siellä 4miljoonaa riihikuivaa, mikä ajoi koko Saksan liiketoiminnan laajentumisen tulevaisuuteen. Eli heillä oli osaamatonta henkilökuntaa, ketkä sinisilmäisesti uskoivat autojen hämäriin tukkukauppiasiin.
Ja muutoinkin Saksassa on kamuxin jengi vaihtunut kuin porukka Esson baarissa.
Tämä henkilöstön iso vaihtuvuus johtoportaassa koskettaa koko Kamuxia myös.

Eli laatua rekryihin ja hyvä, että ihan hallituksessa on henkilöstöasioista osaamista.

Ja on hyvä että yhtiön hallituskin uudistuu ja Kalliokoski polkee Kamuxiin uutta ahtopainetta!

2 tykkäystä

Juu, varmasti henkilöstöpuolellakin ollut haasteita. Ei ollut tarkoitus sanoa, etteikö henkilöstöosaamista tarvittaisi, vaan lähinnä sitä, että jollain alan kokemusta omaavalla voisi olla suoraan jotain ajatuksia miten Saksan toimintaa operatiivisella tasolla kehitetään.

5 tykkäystä

Keskon näkymät autokauppaan tänä vuonna:

image

Käytetyissä siis odotetaan kasvua, jota meidänkin Kamux-ennusteet olettaa, uusien autojen osaltahan alan etujärjestö on jo aiemmin ennustanut pientä laskua. Ei siis mitään yllättävää näissä.

22 tykkäystä