Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Tässä on kolmessa minuutissa luettava juttu K-Autosta, joka pääsi kaikkien aikojen ennätystulokseen. Ei maksumuuria.

Viime vuosi lukeutui kotimaisen autokaupan synkimpiin miesmuistiin. K-Auton toimialajohtaja Sami Kiiski ennusti syksyllä kylmää talvea, ja joidenkin kohdalla se on jo täyttä totta.

Sen sijaan Keskon autopomo voi hengittää jo vähän vapaammin. Kiiskin luotsaama K-Auto ylsi vaikeana aikana jopa ennätyksellisen vahvaan vireeseen.

Alaotsikot:

  1. Vahva tilauskanta
  2. Sähköinen kiihdytys
  3. Yritysautojen kannustimet pöydälle
4 tykkäystä

Kun kokonaismarkkina ei juuri kasva, niin kaikki ei kasva, jos joku kasvaa kokonaismarkkinaa enemmän?

Näinhän se tottakai menee, mutta koska nyt puhutaan K-Autosta Kamuxin ketjussa, niin todettakoon että 75% (vuonna 2022) K-Auton liikevaihdosta tulee uusista autoista eikä käytetyistä kuten Kamuxilla…

12 tykkäystä

Olisi mukava tietää paljonko noista uusien autojen toimituksista oli edellisen vuoden myyntejä kun toimitusajat paukkuivat pitkiksi. Korostui tietysti sähköautoissa.
Tämä vuosi tullee näyttämään “totuuden” kasvun tasosta.

2 tykkäystä

apajille lisää “kuormasta syöjiä”. eikö Länsiautolla ollut joitakin entisiä Kamuxilaisiakin hallinnossa?
”Kannattavuushaasteita” – Tunnettu autotalo vetäytymässä uusien autojen kaupasta | Kauppalehti

1 tykkäys

Thomasilla oli Wetteri-ketjussa hyvä kommentti Bilian tuloksesta, josta tämä käytettyä koskeva huomio on hyvin relevantti tietysti myös Kamuxille. Tarjonnan mahdollinen niukkuus aiheuttaa tietysti volyymimielessä pientä haastetta, mutta voi toisaalta ajaa hintatasoa ylemmäs, joka lähtökohtaisesti on Kamuxille hyvä (kun varastossa seisovien autojen arvo nousee tai ei ainakaan laske niinkuin normaalitilanteessa).

26 tykkäystä

Pajuharju Kasvukäyrä -podcastissa:

"Tämä podijakso tarjoaa syvällisiä oivalluksia johtajuudesta eri maiden kulttuureissa, hyvän strategian rakentamisesta ja kuluttajatrendien oikea-aikaisesta hyödyntämisestä innovaatioissa.

Lisäksi Tapio jakaa toimintatapansa, mitä hän uutena toimitusjohtajana tekee ensimmäisen 100 päivän aikana aloittaessaan uudessa yrityksessä tai toimialalla, josta hän ei itse – omien sanojensa mukaan – tiedä mitään.

Mihin suuntaan Tapio näkee käytettyjen autojen elinkaaripalvelujen ja markkinan kehittyvän tulevaisuudessa? Miten ostajien pään sisään päästään?"

24 tykkäystä

“Strategiaprosessia on päättymässä. — Ehkä se “Go greener” on tavallaan se että, me ollaan vihreämpi ja vihreämpi tarkoittaa kahta juttua eli ollaan nimenomaan ympäristöystävällisempi, ‘greener’ on myös vähän ystävällisempi. Moneen muuhun verrattuna pyritään olemaan kuitenkin olla lähellä sitä asiakasta ja sitten tavallaan sillä luottamuksella varmaan se päärooli siinäkin.”

Tuosta pieni sneak peek millä Tapio aikoo lähteä pistämään Kamuxin myyntiä kasvuun. Omasta mielestäni Tapio on ymmärtänyt autojobbarien suurimman kynnyskiven ja mitkä on ne tekijät, jolla luodaan se tämän markkinan todelliset vallihaudat.

12 tykkäystä

Oliko täällä palstalla jotain tietoa tuosta kun Jani Koivu merkattuna Kamuxin sivuilla toimitusjohtajaksi? Vai onkohan joku kotisivujen päivitys menossa ja hetkellinen virhe vain?:thinking:

1 tykkäys

Koivu näyttää olevan Kamux Suomi Oy:n toimitusjohtaja, eli siis Suomen maayhtiön toimari. Näköjään myös Ruotsin ja Saksan maajohtajien titteli on vaihdettu kunkin maayhtiön toimitusjohtajaksi.

Ei mitään erikoista siis tässä, vain pientä tittelien päivittämistä.

4 tykkäystä

Ruotsissa kilpailija kaatunut. Tiedä sitten onko tässä haettu liikevaihtoa hinnalla millä hyvänsä “Auto Lounge on ollut tunnettu myös vaihtoautoista ja erittäin alas painetuista yksityisleasingtarjouksistaan .”

Vai oliko impperiumin rakentaminen kuitenkin ongelma " se oli muuttanut vain muutama kuukausi sitten täysin uuteen kauppatilaan eli niin sanottuun lasipalatsiin Göteborgin eteläpuolelle."

10 tykkäystä

Konsolidaatio siis jatkuu, oli se sitten yrityskauppojen tai konkurssien kautta. Nyt vaan Kamux ottamaan noita syliin tulevia asiakkaita uuden strategian mukaisesti ystävällisesti vastaan.

aika paljon kertoo pohjoismaiden samankaltaisista markkinoista. saman merkin edustukset kovassa myllerryksessä suomessa, että ruotsissa
“Auto Lounge kertoo olevansa Skandinavian suurin Abarth-, Fiat-, Alfa Romeo-, Jeep-, Peugeot-, Opel-, Citroen-, DS- ja Mitsubishi-jälleenmyyjä. Uutena yritys on myynyt myös Subaruja.”
Suomeenkin autoja vievä Auto Lounge meni konkurssiin - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)

Mikähän se on kun pistää Kamuxin mataamaan näin totaalisesti ? Pidän osaketta halpana.
Onko se mm. Keskon ja Länsiauton jne keskittyminen vaihtoautokauppaan, kun uuden auton myymisessä on aikamoinen myllerrys käynnissä?
Esim. Toyota laittaa uuden aiton myynin uusiksi, jopa Rinta-Jouppi lopettaa Pohjanmalla Toyotan myymisen, vaikka on ikoninen Toyota-liike.
Tuleeko Kamuxille markkinalla ahdasta Suomessa, mistä tulos on perinteisesti syntynyt?
Koska Ruotsista kunnon tulosta ?
Koska Saksasta plussaa ja oikeaa kasvua?

On tässä Pajuharjulla tekemistä, vielä ei hänen kädenjälki näy isommin, Q4 taas todella mielenkiintoinen.
Ainakin negari jäi tulematta, eikö nyt jo olisi joku luonnos olemassa 2023 luvuista?

kulunut 12kk

Koko tarina pörssissä

14 tykkäystä

olettaen, että K-auto tulee toimimaan samoin. VW jälleenmyynti kokonaisuudessaan omaan hallintaan.
jos pitäisi veikata, Käyttöauto (edustus: MB &VW) myydään seuraavaksi. (Wetteri / K-auto)

1 tykkäys

Älä nyt sano… Sitten ku osari ulkona 1.3., voidaan sanoa.

Karkauspäivän yllätys?

4 tykkäystä

Eipä Tapsa tuossa hirveästi Kamuxista jutellut, enemmän käytiin hänen uraa läpi. Mutta yksi mielenkiintoinen pointti siellä oli, kun hän sanoi odottavansa että käytetyissä autoissa kuluttajien välinen kauppa katoaa ajan mittaan kokonaan (tai jotain tällaista). Tuskinpa ihan niin käy, mutta jos edes tuohon suuntaan mennään, niin se on Kamuxille ja muilla käytettyjen ammattimaisille myyjille iso kasvupotentiaali, kun Suomessakin vielä puolet kaupasta on kuluttajien välistä.

34 tykkäystä

Kuluttajansuoja ja virhevastuu on sitä luokkaa kovat, että tietyn ikä-, kilsa- ja hintaluokan (puhumattakaan ns. tyyppivikaisista autoista) jälkeen B2C -myynti on aika riskistä korjauskustannusten ja/tai reklamaatioprosessien kalleuden vuoksi. Se, mitä kuitenkin on jo tapahtunut, on se että yhä useampi liikkeeseen vaihdossa tuleva auto laitetaan esim. huutokaupat.com -palvelun kautta myyntiin. Hinta ei ole niin hyvä kuin muutoin olisi eikä vaihtoautoa tule uudelleen myytäväksi, mutta onpa toisaalta sitten riskitkin todennäköisesti aika paljon pienemmät.

Kamux on näköjään ilmoittanut tuota kautta kesäkuusta 2014 lähtien 31 129 kertaa ja tällä hetkellä näyttää olevan 69 ilmoitusta aktiivisena. Palautteet eivät mairittele, vain 74 % on positiivisia, mutta en kyllä usko että tuon kaliiberin myyntituotteissa päästään tilanteeseen, jossa tuote vastaisi ostajan odotuksia saatikka olisi niitä parempi.

1 tykkäys

Tuolla volyymilla vanhimpien/halvimpien autojen myynnissä palaute on ollut mielestäni erinomaista Kamuxille: 73% positiivista, 24% neutraalia ja vain 3% negatiivista. Väittäisin, että iso osa myydyistä menee myös ilman koeajoa, joka nostaa riskiä olla tyytymätön. Ja jos kuluttaja ei ole tyytyväinen, käsittääkseni kaupat voi myös perua.

12 tykkäystä

Tämä jäätävän kova kuluttajansuoja on oikeasti iso ongelma koko käytettyjen autojen bisnekselle. 12kk virhevastuuolettama on hirvittävä riski myyjäliikkeelle; etenkin kun kyse on halvemman hintaluokan autoista, joissa mitä todennäköisimmin on jonkinlaista remonttia on tulossa.

En tiedä eritteleekö Kamux tuloksessaan mitenkään, paljonko on ns. jälkikulujen osuus katteessa? Sen tiedän faktana, että ennen tätä kuluttajansuojalain uudistamista Kamux oli todella taitava taiteilemaan itseään ulos maksamasta oikeastaan mitään, mutta iso muutos tapahtui 1/2022.

1 tykkäys