Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Olin ajatellut että Carvanalla nämä omat “Last mile” hakuverkosto sekä autojen huoltoprosessi on ne suuret etupainotteiset investoinnit jotka edellyttää valtavia volyymejä jotta niistä tulee kannattavia, ja siksi tappiollinen firma näin ylösajovaiheessa.

Huolto- ja tarkistusprosessi on kriittinen osa liiketoimintamallia, koska puhtaassa internet-kaupassa tavaran täytyy olla jollain tavalla homogeenistä että kuluttaja viitsii sokkona shoppailla.

Näitä asioita Kamux haluaa vältellä kuin ruttoa, markkina kun ei näitä edellytä ja varsinkin tarkistus ja huolto hidastaa pääoman kiertoa. Ajattelin että Kamuxin investoinnit on ihan eri mittakaavassa. Panostukset autojen virtuaaliseen esittelyyn on toki identtistä molemmilla ja se on Kamuxin low effort tapa yrittää luoda luottamusta tuotteeseen. Mikäli markkinalla kuitenkin olisi toimija joka myy käytettyjä autoja laatutakuulla, niin ainakin itse valitsisin sen automaattisesti.

Nämä oli omia mutuiluja, numeronmurskaukseen tarvitaan joku fiksumpi.


6 tykkäystä

Itse itseäni vielä kommentoiden, Kamuxin malli voi hyvin olla voittajan strategia koska nykyisellään volyymien rakentaminen onnistuu matalan riskin taktiikalla. Kun ja jos joskus koittaa aika, jolloin automyyjät korvataan roboteilla, niin markkinajohtajalla on suurin volyymi ja siten kannattavimmat infrainvestoinnit. Edellyttäen siis että joku ei tule disruptoimaan ennen aikojaan. Ja iso kysymysmerkki on että onko automyyjiin pohjautuva bisnes kykenevä muuntumaan tarpeen tullen, mutta se on sen ajan murhe. Kamux FTW

3 tykkäystä

Vai että myyjät korvataan roboteilla? Toimii ainoastaan, jos ostaja on robotti. Vai käytätkö itse mielellään niitä chat"robotteja" asiakaspalvelutilanteessa?

3 tykkäystä

Robotit, analytiikka, tiedolla johtaminen, keskitetyt prosessit. Nämä tarkoittaa kaikki samaa asiaa. Miten myyjä tietää paljonko vaihdokista maksetaan? Tietokone kertoo. Miten myyjä tietää paljonko vakuutuksen ostajalle voi antaa alennusta? Tietokone kertoo. Kamux tekee tätä jo. Sitten kun tietokone kertoo tarpeeksi asioita niin ei myyjää enää tarvita asiakaspalvelijaa tarvita. Carvanalla se toimii ihan hyvin.

3 tykkäystä

Topikissa asiallista pohditaa! Olen long Kamux kohtuullisella osuudella salkusta. Kuitenkin tuntemukseni Kamuxin kanssa ovat hyvin ristiriitaiset, ja viime aikoina kriittinen Kamuxin tarkastelu on ollut vähissä (sen sijaan kaikki uutiset lockdownista kilpailijoiden tuloon tuntuvat kääntyvät positiiviseksi…).

Kamux top-3 haasteet tiivistettynä:

  1. Kilpailuetu kapenee
  2. Miten vastata todelliseen disruptioon
  3. Miten rakentaa brändiä

Pidemmät ajatukseni:

Kamuxin kilpailuetu. Kamuxin kilpailuetu ei mielestäni missään vaiheessa ole ollut muuta kuin kaupan konsolidaatiossa ekana oleminen, aikaisempi digitalisoituminen, erittäin tehokkaat prosessit ja myyntiin rakennettu organisaatio… “mitään muuta” :wink: Toki tuokin on hieno lista, mutta olen aina miettinyt, että siinä ei ihan aidosti ole mitään mitä ei voitaisi kopioida todella nopeasti, erittäin matalalla kynnyksellä, suhteellisen pienellä pääomalla.

Kaikkien ketjujen digitalisointi etenee vauhdilla. Jotkut jäykät marmoriliikkeetkin tulevat jo samoihin myynnin työkaluihin pikkuhiljaa. Räikein esimerkki on tietenkin Saka - osoitus siitä, miten tämän mallin saa toimimaan, jopa nopeammin. Koska joku uskottava brändi Saksanmaalla sovittaa tämän mallin siihen markkinaan sopivaksi? Ehkäpä se on jo käynnissä (en ole tutkinut, vaikka pitäisi). Kysymys tietenkin kuuluu, kuinka paljon vielä samalla konseptilla pelaavia mahtuu markkinaan. Yhtä kaikki, “kilpailuetu”, siten kun se täällä keskustelussa esiintyy, on mielestäni tämän päivän markkinan itsestäänselvä toimintamalli. Kamuxille hatunnosto tietenkin sen vauhdittamisesta.

Disruptio. Autonkaupan suuri murros voi Kamuxin ja Sakan sijaan tulla alustatoimijalta. Tässä vertaan Kamuxia vähän kotimaiseen verkkokauppaan. Kuten tuossa edellä capex -viittauksilla todettiin, tällainen todellisen disruptoijan tulo edellyttää todella syviä taskuja sekä tinkimätöntä fokusta suurimpiin markkinoihin. Alustatoimija voisi olla jotain Carvanan tyyppistä, tai sekoitelma erityyppisiä alustoja (varastointi, romutus, varaosat, huolto, sisäänosto, leasaus…) eri markkinoihin. Tai alusta voi olla myöskin riisuttu Amazon, ilman omaa varastoa, toimien vain välityspaikkana autonoston taloudellista riskiä kantaen…

Tällaiset suuret, alustatalouden visiolla pelaavat kilpailijat ovat mielestäni Kamuxin kaltaisen yhtiön suurin este / haaste kansainvälisille markkinoille, kuten Saksa. (Toisaalta kääntäen, verkkokauppa -casen kaltaisesti, isoimmat alustapelurit eivät tänne periferiaan välttämättä ensimmäisenä tule, jolloin kotimarkkina on turvatumpi). Tällaista kilpailua vastaan pelkkä prosessien tehostaminen ei riitä, vaan pitää pystyä vastaamaan hintakilpailuun, jopa sotaan, Amazon -tyyppisesti. Olen muiden kirjoittajien tapaan erittäin skeptinen, pystyykö kuitenkaan “puoli-digitaalinen”, Kamux konvertoimaan koko strategiansa rahoituksesta operaatioihin vastaamaan tuohon uhkaan ulkomailla. …

Brändi. Mikään ei ole niin vaikeaa kuin kuluttajien mieltymysten ennakointi… näinkös buffett tai munger sanoi. Ja sama pätee myös keskusteluun siitä, miten kotimarkkinoilla Kamux / Saka / muut markkinaosuudet tulevat elämään. Asian mittaaminen on vaikeaa, mutta kasvulukujen perusteella sekä tuttavapiirin lyhyellä otannalla, Saka on nouseva ykkösbrändi tunnettavuudessa meidän perustuularien keskuudessa. Erot ovat hiuksenhienoja toki, mutta nyt pitäisi olla jo uudet erottautumistekijät olemassa. En ole havainnut mitään tällaista brändin rakentamista.

En tunne kansainvälisiä markkinointa yksityiskohtaisesti, mutta asia josta olen hyvin skeptinen on mm Kamux brändin pitkäaikainen uskottavuus ja luotettavuus kansainvälisesti. Kasvua voidaan saada aikaan kovalla rahalla syöden kannattavuutta ja nostaen tunnettavuutta, mutta tekeekö Kamux tällaista panostusta riittävästi? Itselläni on kahtiajakoiset ajatukset siitä, että pitäisikö Saksan myynnin olla “kannattavaa” heti… vai pitäisikö ottaa riskisempi strategia markkinan valtaamiseen ja brändin kasvatukseen ennenkuin paikalliset Sakat ym alkaa nousta?

52 tykkäystä

Muutaman päivän ollut poissa foorumilta ja tännehän on tullut taas ihan älytön määrä viestejä :slight_smile:
Tervetuloa foorumille @Porssi-Petteri . Hienoa, että teroitit kynän ensimmäistä kertaa pitkän seuraamisen jälkeen.

Kyllähän tuo SAKA:n tekeminen on vakuuttavaa ja alkaa jo hätyytellä Kamuxin Suomen liikevaihdon lukuja selvästikin. Ptää kuitenkin nostaa tässä heti jo esille se mitä itsekin tuossa totesit, että Kamuxin sijoitustarinan pihvi on jo pitkään ollut kansaivälistymisessä ja siksi ehkä sijoittajien kannattaa katsoa myös Ruotsin ja Saksan osuuttaa liiketoiminnasta. Suomi on hyvä lypsylehmä Kamuxille ja siellä on vielä kasvuvaraa, mutta kyllähän isossa kuvassa se 10x mahdollisuus Kamuxille tulee Suomen ulkopuolelta. Kamuxilla on selvästikin visiona Euroopan valloitus, kun SAKA vielä ainakin tässä vaiheessa keskittyy Suomeen. Se antaa ehkä Sakalle myös enemmän luottoa panostaa nyt täysillä Suomeen, kun Kamuxilla katse on isommilla markkinoilla. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että kyllä Kamuxin pitää kotimarkkinoillaankin olla kilpailukykyinen ja voittaa markkinaosuuksia myös jatkossa.

Näissä luvuissa ja SAKA:n toiminnassa yleensäkin näkee, että sielä on seurattu tarkkaan Kamuxin pelikirjaa ja lähdetty tekemään perässä samanlaisella otteella sitä mitä Kamux on Suomessa tehnyt jo uranuurtajana 20 vuotta. Nyt SAKA on tehnyt tämän saman jutun vaan jo valmiiksi kirjoitetuilla ohjeilla ja kopioinut mallia ja tehnyt sen vähän nopeammin. Ala kehittyy ja vauhti kiihtyy selvästikin ja Kamux saa lisää kovis haastajia. Tätä mielestäni nämä SAKA:n luvut kertovat. Kamuxin malli on monistettavissa ja tässä on yksi hyvä todiste siitä. SAKA:lla olen huomannut olevan myös vähän kalliimpia ja harinaisempia automalleja myymälöissään, joten selvästikin niiden malli ei nojaa niin orjallisesti hyvin liikkuviin halvempiin autoihin ja varastonkierron optimointiin toisin kuin Kamuxilla.

Kyllähän SAKA hengittää kovaa niskaan ja luo kilpailupainetta. Siellä on uskallettu painaa kaasua kovempaan, kun latu on ollut valmiiksi aurattu ja on ollut liitokelit. Taitaa olla vauhti kovempi strategiassa muutenkin jos vertaa esim. vuotta 2020. Kamux vähän himmaili ja suojeli kassaa/kannattavuutta, kun SAKA:n lukujen perusteella siellä on otettu toisenlainen asenne koronavuoteen.

Mielestäni kuitenkin Suomeen mahtuu näitä Kamuxin tyyppisiä toimijoita muitakin, jos ne yhdessä jatkavat markkinaosuuden voittamista ns. perinteisiltä toimijoilta. Kamuxillahan on viimeisempien lukujen mukaan noin 8-9 %:n markkinaosuus Suomen käytettyjen autojen kaupasta ja SAKA:lla vähän pienempi, vaikkakin alkaa olla melko lähellä jo Kamuxia. Hyvin voi olla mahdollista, että Kamux ja SAKA jatkavat vahvaa kasvuaan ja markkinaosuuksien voittamista näillä ylivoimaisilla konsepteillaan ja 10-20 vuoden päästä heillä on käytettyjen autojen kaupasta samanlaiset markkinaosuudet kuin S-Ryhmällä ja Keskolla on tänä päivänä ruokakaupassa eli jotain 46% ja 36 %. Mun mielestä on lähes yhdentekevää kumpi silloin on 46 % ja 36 %, jos näin tapahtuu, niin molemmat omistajat ovat varmaan saamaansa tuottoon erittäin tyytyväisiä. Pitää muistaa, että vähittäiskaupassa kokoluokka tuo huikeita skaalaetuja ja yleensä isot jatkaa kasvamista isoksi ja pienet pelurit syödään tässä kisassa pois. Katsokaa vaikka mitä Suomen ruokakaupassa on tapahtunut. Kunhan Kamux jatkaa markkinaosuuksien voittamista vuodesta toiseen, niin mielestäni on ihan sama vaikka SAKA menisi markkinaosuudessa Kamuxin ohi lähivuosina. Tietysti se ykköspallin menettäminen olisi symbolisesti iso juttu, mutta ei siitä Kamuxin koko sijoitustarina ole kiinni.

131 tykkäystä

Kuinka mahdollista tai todennäköistä, että Kamux ostaa Sakan tai toisinpäin? Olisiko tällaisessa edes mitään järkeä?

Saka ei saa Kamuxia ostettua eikä Kamuxilla ole paljoa järkeä ostaa Sakaa koska heillä myyntipisteet usein lähellä toisiaan, 1+1 ei tässä tapauksessa ole 2 myynnin suhteen.

Ja Kamuxin ei kannata Suomeen panostaa enään lisäpaukkuja IMHO, nyt pitäisi suunnata paukut ulkomaille.

39 tykkäystä

Tod näk vipua tai dilutaatiota on ollut. Jos ROI-% on samaa luokkaa kuin Kamuxilla (15-20%) ja vivutettu oma pääoma tuplaksi ottamalla velkarahaa päälle niin siitä saadaan suoraan tuo ROE-% 30-40% → Sakan tämän vuoden kasvu. Sakan alkuvuosien tuotto (+100%) on ollut niin kovaa etten usko että Saka on kyennyt noin koviin pääoman tuottoihin → pakko olla takana jotain lainaa tai osakeanteja.

Vipuhan voi yritystoiminnassa tulla myös joitain muita reittejä pitkin kuin pääomalainana. Esim jos on pitkät maksuehdot ostopuolella mutta myynnissä maksu tulee heti niin silloin rahoittajana toimii yritykselle myyntiä tekevät tahot.

Sijoittaja voi myös hoitaa vivun salkussaan ostamalla yritystä osittain lainarahalla. Periaatteessa on melkein sama asia onko vipu yhtiössä vai osakesalkussa.

Saksan tuonti on myös ROE.n (kasvun) kannalta kaksipiippuinen juttu. Toisaalta kate per auto on sitä kautta parempi, mutta toisaalta varaston kierto pitenee. @Petri_Kajaani satutko tietämään miten ROE/ROI (tai varaston kierto ja autojen kate) vertautuu Kamuxilla tuontiautojen ja kotimaan myynnin välillä?

Pitää varmaan raahautua Kamuxin yhtiökokoukseen mekastamaan kasvuprosenteista ensi keväänä :smiley:.

All in all sijoittaisin kyllä itse mieluusti myös Sakaan jos sitä saisi pörssistä. Omalla kohdalla tämä ei johdu Kamuxin tämän vuoden strategisista valinnoista, koska ne laskivat myös riskitasoa merkittävästi, vaan pidemmän ajan kasvuträkistä. Toisaalta pidän Sakaa kokonaisuutena riskisempänä yhtiönä, joten myös Kamux on salkussa mukavaa vakautta tuova firma.

6 tykkäystä


Onko kaikki NONnerot myymässä Kamuxia juuri ennen lähesvarmasti hyvää osaria, jotta voivat ostaa Nokiaa vai mitä :rofl:

20 tykkäystä

Tai sitten ilmassa on paniikkia kun SAKA mainittu ja kasvaa nopeammin kuin Kamux suomessa…

13 tykkäystä

Ruotsalaisen Avanza Bankin perustajan ja hallituksen puheenjohtajan Sven Hagströmerin Tukholmaan listattu sijoitusyhtiö Creades löi tänään erinomaisen tilinpäätöksen pöytään. Q4 tankkailtu portfolioon mitäs muutakaan kuin Kamuxia. :sunglasses:

https://twitter.com/AslanInvest/status/1354068193422290944

38 tykkäystä

En tiedä tähän tarkkaa vastausta, mutta tuo sinun ajatteluketju kuulostaa järkevältä.

Ulkomailla on isommat valikoimat ja sieltä voi saada hyviä autoja vähän halvemmalla tuotua Kamuxin toimintamaihin ja laaja varasto houkuttelee asiakkaita käymään Kamuxin liikkeissä/nettisivuilla, siksi tuontiautojen rooli konsernissa on isompi kuin mitä pelkästään niiden suhteellinen myyntimäärä verrattuna kaikkiin yhtiön myymiin autoihin. Sitten varsinkin Ruotsin osalta yhtiö voi käyttää EUR/SEK -arbitraasia hyödykseen ja ostaa sieltä euroilla halventunutta kruunua hyväksikäyttäen autoja ja sillä tavalla parantaa vielä omaa katettaan otollisessa markkinatilanteessa.

Kalliokoski aina toteaa, että “Tämä on Kate kertaa Kierto -bisnestä”.

Tässä tuontiautot vs. kotimaan myynti -kysymyksessä on kyse juuri tuon varastonkierron ja autokohtaisen katteen yhdistelmästä, mikä vaikuttaa tulokseen ja oman pääoman tuottoon (ROE-%) niin paljon, että vaikea antaa suoraa vastausta tuohon kysymykseesi. Tuontiautoissa kestää aina useita päiviä, kun ne saadaan Kamuxin kanaviin myyntiin. Siinä välissä yhtiö voi hyvässä lykyssä myydä kotimarkkinoilla parikin autoa jo ennen kuin kyseinen tuontiauto ehtii ulkomailta Kamuxin kauppaan asti, joten tuontiauton katteen pitää olla tosi hyvä, jotta saadaan kotimarkkinoilta ostettujen ja nopeasti myytyjen autojen varastonkierto kiinni.

Jokainen auto on myöskin yksilö ja se mikä kate siitä saadaan johtuu ostotoiminnan onnistumisesta, myyjän onnistumisesta ja siitä miten isoa kysyntää sille autolle on yleisestikin, että kuinka nopeasti varasto kiertää. En usko, että yhtiöltä tulee tähän suoraa vastausta, mutta voin vaikka kysyä tätä kysymystä Q4-tulosjulkistuksessa, koska itseäkin kiinnostaa tämä aihe. Mielenkiintoista kuulla mitä yhtiö tähän vastaa.

28 tykkäystä

Tästä tuli mieleen kun q3 tai q2 aikaan mainitsit että varastonkiertoa täytyy ruveta seuraamaan tarkemmin. Onko tämä Saksan tuonti selittävä syy siihen että varastonkierto on suurempi?
Eihän tämä mikään dramaattinen muutos ollut mutta selittyisikö tällä?

Varastonkierto hidastuu pääsääntöisesti, kun

  1. Avataan nopeassa tahdissa uusia myymälöitä (pitää pumpata alkuvarasto täyteen ja lähteä liikkeen kanssa toimimaan “nollista”) tai
  2. Ruotsin ja Saksan osuus myynnistä kasvaa (koska näissä Suomea hitaampi varastonkierto) tai
  3. jos myynnistä isompi osa tulee tuontiautoista (koska niiden rahtaamisessa kestää).

Kamuxilla tosiaan varastonkierto on viime vuosina liikkunut vähän heikompaa suuntaan, mistä ei pidä huolestua, mutta siitä pitää olla ainakin vähän huolissaan (jos tässä sanonnassa on mitään järkeä :slight_smile: ).

Varastonkierto
2014: 36,6 päivää
2015: 38,6 päivää
2016: 43,1 päivää
2017: 46,8 päivää
2018: 49,6 päivää
2019: 44,5 päivää

30 tykkäystä

Auto1 ensimmäinen kaupankäyntipäivä ensi viikolla. Auto1 wholesale brändi ja Autohero suoraan kuluttajille. Pyrkivät tekevät tekemään saman kuin Carvana Jenkeissä eli kuljettavat autoja omilla rekoilla. En tiedä onko myös omat kuljettajat kuten Carvanalla.

https://www.google.com/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN28K0LG

Autohero tosin vasta pieni osa koko konsernin bisnestä mutta tarkoitus kasvattaa vauhdilla. Se myös pääosin IPOn syynä. 2019 konserni myi yhteensä 616k autoa joista Auto1 610k ja Autohero vain 6k. Gross margin noin 10 prosentissa eli alle Kamuxin. Valuaatio noin 1.5x EV/sales vs Carvana 5x ja Kamux 0.5x.

Kannattanee laittaa seurantaan.

Kirjoitin aiemmin logistiikkaan liittyen seuraavaa. Carvana vs Vroom:

35 tykkäystä

Moikka,

Kamux sen kuin jatkaa dippiä :roll_eyes:
Itse lähin mukaan aika kalliilla hinnalla ja nyt vähän iski paniikki. Itse kuitenkin oon mukana pitkässäjuoksussa eli en nyt lähde myymään ja niele tappiota vielä.
Tietysti moni asia tähän vaikuttaa, mutta mitäs te arvoisat foorumilaiset veikkaatte osakkeen hinnan olevan noin 2v päästä jos kaikki menee hyvin?

Lähdin siis mukaan +14,20…

Tämä on vain indeksipeesausta. Korkeintaan ostopaikka koska mikään ei tietääkseni ole Kamuxin tarinassa muuttunut. Olen itse useamman kerran ottanut ihan ylös muistiinpanoja tilanteista joissa näyttää salkku ikävältä ja tekisi mieli pistää yli laidan ja lähes järjestään olisi päivää paria myöhemmin kaduttanut “pohjilta keventely”. Kun kaikki punottaa raskaasti on jo myöhäistä panikoida ellei oikeasti edessä ole CoronaDip-tason markkinajäristys. Onko uutisvirrassa jotain tämän kokoluokan asiaa?

Dipit voivat kestää pari-kolme päivää ilman että kyse on mistään isommasta. Joo, jos panikoi ekana päivänä niin voi tehdä hyvin tiliä mutta takaisin sisään menon ajoitus on myös haastavaa. Liian herkästi veivaamisesta hyötyy lähinnä välittäjä.

“Stonks only go up” niin oli helppoa. Nyt ei enää only go up, nyt se vaikeustasovipu on nostettu normitasolle :smiley:

46 tykkäystä

No onhan tässä tarinassa muutoksia.

Saksa on kiinni, Suomessa SAKA kasvaa nopeammin ja tekee parempaa tulosta ja uusia kilpailijoita tulee markkinoille eri puolilla.

Saksassa koronasuluista voi olla pitkän aikavälin hyötyä, jos Saksassa lähtee digitaalinen kaupankäynti kasvamaan (mikä ei ole lainkaan itsestään selvää, koska Saksa on internetin kanssa alkutekijöissä, ja se ei totisesti johdu siitä, etteikö teknologiaa olisi saatavilla tai ihmisillä olisi teknisiä valmiuksia), mutta lyhemmällä tähtäimellä se johtaa siihen, että Saksasta Suomeen tuotavien autojen kohdalla varaston kierto pitenee → kate laskee.

Suomessa SAKA:n hyvä suorittamisen lisäksi on avannut Ruotsi-autoja tuova Riddermark vai mikä se oli nimeltään. Joten kilpailutilanne Suomessa on kiristynyt.

Euroopassakin tulee uusia diilereitä markkinalle, oliko nyt Auto1 vai mikä.

Ja tuohon päälle indeksi-peesaus.

Eli kyllä tässä muutoksia on. Perustelevatko ne tämän kaiken, se jää itse kunkin arvioitavaksi.

5 tykkäystä

Vertaa huviksesi Harvian YTD käppyrää Kamuxiin, itseäni ainakin helpotti.

2 tykkäystä