Samaa retoriikkaa tai enemmänkin ehkä pohdintaa polttomoottoriautojen hinnanromahduksesta ja sen vaikutuksista Kamuxiin on aika ajoin esiintynyt myös täällä, joten seuraavalla kerralla kun asia nousee pinnalle niin täytyypä kaivaa nämä Kalliokosken kommentit aiheesta esiin.
Hyvin Juha kyllä putsasi pöydän ja näin Kamux-bandwagonin takapenkillä istuessa tuosta melkeinpä tuli fiilis että käyttövoiman transformaation eteneminen vähän eri vaiheissa eri puolilla Eurooppaa tuo Kamuxin ketterän ostamisen, myynnin ja etäkaupan sekä nopean varastonkierron myötä lähinnä mahdollisuuksia, ei uhkia.
En uskonut näkeväni että autokauppojen hyytymisestä voidaan syyttää huonoa säätä. Mä luulin että se olis prosessi- (Talvivaara kröhöm) ja tapahtumateollisuuden selityksiä…
Kysyin tätä asiaa ja tilasto ei sisällä kaikkia käytettynä maahantuotuja autoja. Tilasto kuitenkin sisältää ne autot jotka ovat ennen asiakkaalle myyntiä rekisteröity kotimaisen autoliikkeen nimiin (eli esimerkiksi Kamuxin tuomat).
Nyt oli ilmeisesti tuontitilastokin päivittynyt ja tilasto näyttää 2796 henkilöauton tuontia tammikuussa. Oman ymmärrykseni mukaan voi siis olla mahdollista, että valtaosa tuosta tuontimäärästä on autoliikkeiden tuomaa ja lisäksi puuttuvat käytettyjen autojen myyntitilastosta. Jos asia on näin, oikeampi luku lienee yli 48k myytyä käytettyä autoa. Siinäkin toki pientä laskua vuodentakaiseen.
Edit: ei sillä, että näkisin tällä olevan suurempaa merkitys sijoituskeissin kannalta. Kunhan kiinnoistuin huomioista.
Nyt kaipaisin perusteluja sinulta Menikö sulla autokauppa ja kaivosteollisuus nyt sekasin?
Vai muuten vaan paukuttelet henkseleitäsi täällä…?
Tammikuussa en päässyt edes autolle muutamaan päivään kun parkkiruudussa oli 1,5 metriä lunta. Tietkin oli vaarallisessa kunnossa, IMO -8,6% täysin perusteltavissa sääolosuhteilla.
Tästä avauksesta olis kyllä mielenkiintoista kuulla Kalliokoskelta lisää q4 tuloksen yhteydessä. Jännä, ettei mitään tiedotetta ole tullut tähän liittyen.
Itselläni olisi muistikuva että olisin nähnyt joskus aikaisemminkin jonkun yksittäisen moottoripyörän Kamuxin listaamana/myymänä. Tästä olisi kyllä kiva kuulla lisää jos aikovat aikaisempaa laajemmin myymään eri ajoneuvoja
Mielenkiintoinen nosto! Äkkiseltään kuulostaa hieman kaksijakoiselta omiin korviini.
Hyvä, että palvelu monipuolistuu - asiakkaat luultavasti arvostavat ja myyntivolyymit voivat tätä kautta piristyä entisestään. Toisaalta taas herää pelko siitä, että osataanko tarjota järkevää hintaa vaihdokeille, jos kyseessä on esim. vesijetti. Riskinä on se, että tuote seisoo pitkään varastossa/liikkeessä ja sitä kautta tekee turskaa (varastonkierron heikentymisen myötä). Sen sijaan vahvuudeksi tämä kääntyy siinä vaiheessa, jos vastaanotettavien vaihdokkien hinnoittelu todellakin toimii yhtiön eduksi.
Ja toki voi myös olla niin, että näille “muille kuin autoille” on aivan omat jälleenmyyntikanavat, johon ne käytännössä siirtyvät suoraan asiakkaalta (tai menevät esim. myyntiin huutokaupat.comiin tms.). Aika näyttää, mielenkiintoista kyllä olisi kuulla lisää tästä!
Toivottavasti menee nollakatteella tms. suoraan huutokaupan kautta myyntiin, tai jollekkin yhteistyökumppanille tms., ettei jää nurkkiin pyörimään ja varastonkiertoa heikentämään.
Ja kannattaahan kamuxin ottaa vaikka asiakkaitten vanhat lempikirjat vaihdossa, jos vain saadaan se kohtuu hintaan ja myytyä auto hänelle.
Hurjalta tuntuisi, jos omaan taseeseen jäisivät.
Uskoisin, että jokin yhteistyökuvio taustalla - voi olla jopa aikalailla nollakatteista touhua, joskin nopeuttaa sitten myyntejä
Ps. Mietinkin sähköpostin saadessani, että ”enää se kuuluisa perse puuttuu”
On näkynyt kamuxin sivuilla jo vuosia myynti-ilmoituksia moottoripyöristä ja mönkijöistä. Uskoisin että veneet ja jetit myydään suoraan jollekkin niitä myyvälle taholle sovittuun hintaan, tämä vain omaa pohdiskelua.
Kaksipyöräisten ja mönkijöiden osalta uskoisin että tässä on juoni yrittää kasata jonkinlaista varastoa kun tulee kevät ja näiden kysyntä taas herää niin Kamuxilta löytyy näitäkin. Ja lopputalvi on parasta aikaa ostella näitä vaihdossa kun monella seisoo juuri nyt toimettomana tämmöiset vempaimet ja yksityiseltä toiselle moiset eivät hirveästi liiku niin kauan kuin on lunta maassa. Näiden osalta en näe tässä muuta kuin potentiaalisen asiakaskunnan koon kasvua. Vesivempaimet saattavat sitten olla jo vähän hankalampi rasti kierrättää joten myös arvelen että ne pistetään eteenpäin sopivan yhteistyökumppanin kautta.
En olisi niinkään huolissaan näistä pienkoneista. Kamuxinkin kokoisessa talossa on varmasti tietoa kyseisistä laitteista.
Kuka harrastaa moottoripyöriä, kuka jettejä jne.
Jos miettii paria viime kesää, niin prätkät, jetit, veneet ym ovat olleet todella kovassa huudossa.
Osaa jeteistä ja mönkijöistä ym on saanut odottaa kuukausikaupalla, jopa lähes puolivuotta.
Itse näen tässä mahdollisuuden, joka antaa taas Kamuxille mahdollisuuden tehdä laajempaa kauppaa tuotteesta välittämättä
Osahan Suomessakin suurista autoliikeketjuista jo nyt mainostaa, että ostamme prätkät ja moottorikelkat ja kaikki käy vaihdossa.
Vaihtohyvityksen voi kysyä veneliikkestä, jos semmosta joku tarjoaa vaihdossa. Veneen voi sitte sielä vaihtaa rahaksi tai hetken koittaa ite saaha siitä enempi. Näihän toimii kaikki jotka haluaa kauppaa tehä. Kamuxin kokoisessa kaupassa nämä vimpaimet kerkiää hävitä henkilökunnan omien suhteiden kautta, eikä välttämättä edes käy julkisessa myynnissä. Luulisin että vaihtokauppa käy molempiin suuntiin. Kamux ostaa karavaani, mönkijä, vene yms. liikkeistä sinne tarjotut henkilöautot ja päinvastoin.