Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Tommi Iiskonmäen lyhyt haastattelu Tekniikka&Talous 4.4.:

  • Ruotsissa jo 20 myymälää ja 130 työntekijää
  • Kamux avaa toukokuussa Göteborgiin koko konsernin kaikkien aikojen suurimman liikkeen
  • Iiskonmäen mielestä Kamuxin brändin tunnettuus Ruotsissa on parantunut hänen edellisestä Ruotsin maajohtajan kaudestaan 2016−2018
    => esim. hakijoiden määrä Kamuxin avointa työpaikkaa kohden on tuplaantunut
  • hänen mielestään Pohjanlahden molemmin puolin asiakkaissa on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja: Suomessa hinnalla on suurempi painoarvo ostopäätöksessä, kun taas Ruotsissa autokauppiaan luotettavuudella on suuri merkitys.

Salkunrakentajan juttu 4.4.:

40 tykkäystä

Kalliokoski ykköspallilla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-toimitusjohtajat-omistavat-johtamansa-yhtion-osakkeita-helsingin-porssissa-erot-johtajien-valilla-hurjia/1ef8876d-b167-41a6-be2f-f2ca776e530b

46 tykkäystä

Erittäin tärkeä data! Tähän kun vielä saisi prosenttiosuuden näkyviin. Esim. Pesonen omistaa UPMää miljoonilla mutta prosenttiosuus on hyvin pieni.

Maalaisjärjellä ajateltuna: Osta firmoja joissa päättävillä elimillä on merkittävä omistusosuus, koska he tuntevat huonot päätöksensä pahiten omassa nahkassaan! (Ei valtionfirmoja tai eläkevakuutusfirmoja tms)

“Skin in the game”

3 tykkäystä

Sillä prosenttiosuudella firman omistuksesta ei sinänsä ole merkitystä vaan merkitystä olisi prosenttiosuudella henkilön koko omaisuudesta.

Oletan että Kalliokosken >80 miljoonaa on aika suuri osa hänen koko omaisuudesta. Huonona puolena tässä voi olla että hän voi alkaa varmistelemaan liikaa ja välttämään riskejä, mikä on taas huono uutinen hyvin hajauttaneelle piensijoittajalle.

17 tykkäystä

Liskonmäki tuossa haastattelussa:
Ruotsissa käytettyjen autojen markkina on kaksi kertaa suurempi ja vielä hajanaisempi kuin Suomessa. Kamux on noin prosentin markkinaosuudella Ruotsin kymmenen suurimman myyjän joukossa. Ruotsissa kuluttajien välinen autokauppa on ollut perinteisesti suurempaa kuin Suomessa, mutta on nyt hiipumassa kaikkialla.

Eli kun markkina on Ruotsissa tupla vs Suomi ja siellä Kamuxilla 20liikettä ja 130 työntekijää, sama siis kuin Suomessa olisi 10 liikettä ja 65 työntekijää, aika kesyä. Eli Ruotsissa olisi kasvuvaraa hur och mycket…
Ehkä siksi Liskonmäki laitettu taas asialle…
Kovettua oli Kamuxin puheet tulevasta kasvusta, mutta kyllä sille on tilaa ihan Ruotsin ja Saksan liikkeiden ”kupeessa”…

Nyt vaan tarvii suorittaa, toki uskon että näin tulee myös tapahtumaan.

14 tykkäystä

Mulle tuli eräältä Inderesin palvelun käyttäjältä pääsiäisenä kysymys siitä, että miten olemme ottaneet analyysissämme huomioon Kamuxista tehtyjen runsaiden valitusten määrän kuluttajaviranomaisille ja olemmeko tietoisia tällaisesta. Vastasin meiliin tänään aamulla ja ajattelin, että voisin jakaa ajatukseni aiheestä tänne. Saattaisi olla hyödyllistä luettavaa myös muille Foorumilaisille.


Hei .
Hyvä ja aiheellinen kysymys.

Olemme tietoisia Kamuxista kuluttajaviranomaisille tehdyistä kanteluista. Tästä on kirjoteltu jo pitkään ihan valtakunnan isoissa uutiskanavissa.

Kamux on ollut tämän tilaston kärkisijoilla viime vuosina ja yhtiöstä liikkuu netissä paljon negatiivista palautetta. Osittain tämä on vaikuttanut myös yhtiön osakkeen arvostukseen, koska osa sijoittajista ei halua sijoittaa näin huonomaineiseen yhtiöön ja osaketta on hinnoiteltu pitkään selvällä alennuksella Helsingin pörssin muihin yhtiöihin verrattuna, vaikka Kamuxin taloudellinen suorittaminen on ollut samaiseen ryhmään verrattuna ensiluokkaista. Vaikka näitä valituksia tulee paljon, Kamux silti vuodesta toiseen jatkaa markkinoita nopeampaa kasvua jokaisessa toimintamaassaan, yhtiöltä ostetaan jatkuvasti enemmän autoja, joten kyllä tällainen vauhti loppuisi nopeasti, jos suurin osa ihmisistä pitäisi palvelua tai tuotetta jotenkin ala-arvoisena. Kamuxin kaltainen taloudellinen suoritus (kts. Kuvat alla) ei varmaankaan olisi mahdollista, jos yhtiö hoitaisi asiat selvästi kilpailijoitaan heikommin. Ennen pitkää kuluttajat äänestäisivät jaloillaan. Näin ei kuitenkaan ole selvästikään käynyt. Jos näiden valitusten määrä kasvaa selvästi, niin tällainen riski on tietysti olemassa.

Näissä riskianalyyseissä siis mielestäni kannattaa aina ottaa huomioon asian mittakaava ja suhde markkinakokoon sekä muihin toimijoihin. Muuten näitä riskejä voi alkaa ylikorostamaan ja saattaa jäädä hyvät sijoitukset tekemättä. Voisin melkein väittää, että kaikissa yhtiöissä on jotain huonoja asioita, joista saa haettua syitä miksi yhtiöön ei kannata sijoittaa. Sellaista puhdasta pulmusta ei taida tästä maailmasta löytyä, etteikö yhtiöstä tai sen menettelyistä löytyisi jotain syytä olla huolissaan ja jättää sijoittamasta vaikka ihan periaatteen vuoksi.

Kamuxin sija tällaisen tilaston ykköspaikalla on siinä mielessä luonnollinen, että Kamux on Suomen selvästi suurin käytettyjen autojen kauppias. Muistakin autokaupoista tehdään runsaasti valituksia ja ne menevät jotakuinkin markkinaosuuksien mukaan. Listalta löytyy Kamuxin jälkeen Rinta-Joppia, Deltaa, Käyttöautoa, Laakkosta ja Pörhöä. Käytettyjen autojen kauppiailla on yleisestikin huono maine ja se johtuu osittain varmaankin tästä. Jokainen tuntee jonkun, joka on saanut huonoa palvelua autokaupassa tai auto on hajonnut tietyn ajan kuluessa. Ne pitävät myös asiasta yleensä suurinta mekkalaa ja ne kaikki, jotka ovat tyytyväisiä palveluun ovat useimmiten hiljaa.

Autokaupoista otettiin KKV:hen vuonna yhteyttä 16 tuhatta kertaa, mikä on todella paljon. Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn tuli 1007 autoasiaa. Kamuxilta ostettuja autoja oli näistä 82. Kun huomioidaan, että Kamux myi vuonna 2019 Suomessa 43 tuhatta käytettyä autoa, niin näiden tapausten osuus kaikista myydyistä autoista on noin promillen. Ikävää, että tällaista sattuu, mutta käytettyjen autojen kohdalla tällaisista tapauksista päästään tuskin koskaan eroon.

Kamux pyrkii aktiivisesti ratkaisemaan nämä tapaukset ja joskus ratkaisun löytäminen vaatii apua ulkopuolisilta tahoilta. Tässä on Kamuxin oma video siitä, miten Kamux seuraa ja johtaa asiakastyytyväisyyttä.

Uskon, että Kamuxin johdossa on sen verran välkkyä porukkaa, että tajuavat heikon asiakaspalvelun johtavan ennen pitkää asiakkaiden katoamiseen ja yhtiön olemassaolon mahdollisuuksien heikkenemiseen. Tähän mennessä liiketoiminta on sujunut erittäin hyvin, vaikka valituksia on matkalla tullut. Jos palvelutaso alkaisi selvästi heikentyä ja sillä olisi negatiivinen vaikutus liiketoimintaan, niin varmasti johtoryhmä ja viime kädessä omistajien etua valvova hallitus huomaisi tällaisen asian ja ryhtyisi korjaaviin toimenpiteisiin.

Terveisin
Petri

171 tykkäystä

Kiitos @Petri_Kajaani loistavasta kirjoituksesta! :+1:
Tämä asiahan täällä foorumillakin tasaisin väliajoin nousee esille ja itsekin olen yrittänyt vastaavilla argumenteilla (en tosin näin hyvin muodoilluilla) asiaan vastata. Pistin tämän viestin kirjanmerkkeihini talteen niin voi sitten tulevaisuuden tiedustelijoille vain linkata aina tämän.

22 tykkäystä

Tämä on muuten kohtuullisen hyvin linjassa Kamuxin Suomen markkinaosuuden kanssa käytettyjen autojen kaupassa. Eli Kamuxin asiakkaat valittavat about yhtä todennäköisesti, kun mistä tahansa muunkin myyjän osalta.
Hienoa toki olisi, jos valituksia tulisi keskimääräistä vähemmän. Sen voisi kääntää kilpailueduksi mielikuvapuolella.

3 tykkäystä

Kamuxin vaihtuvuudella se voisi olla kyllä aika haastavaa. Auton vähänkään tarkempi tarkastus vie kyllä aika hyvin aikaa, joka on pois myynnistä ja syö katetta suhteellisen paljon vs hyöty. Katsastuskonttoreihinkaan sitä on vaikea ulkoistaa, kun Suomen katsastus ei ole kovin tiukka, jos vertaa esim. Britteihin ja Saksaan.

Kolme pointtia joiden vuoksi en näe mahdottomaksi, että Kamux pystyisi saamaan vähemmän valituksia, kuin toimialalla keskimäärin = kääntämään luotettavuuden kilpailueduksi

  • Uuden strategian mukaiset isommat myymälät ja spesifit toimenkuvat. (huom. aiempi postaus uudesta tehtävästä: autontarkastusmestari
  • Datan käyttö: Kamux jos joku osaa hyödyntää dataa: Missä mallissa mitäkin tyyppivikoja, millä malleilla on korostunut riski saada valituksia, mitkä mallit kannattaa jättää ostamatta, mitä asioita mistäkin mallista kannattaa tarkastaa yms.
  • Kustannus vs hyöty trade-off: Uskon Kamuxin olevan keskimääräistä kyvykkäämpi toimija arvioimaan paljonko resursseja mihinkin tehtävään kannattaa panostaa, siten että menetetty työpanos korvaantuu viivan alle.
20 tykkäystä

Varmasti tätä “datan käyttöä” voidaan tehostaa, mutta kuten monesti on tuotu ilmi, on se jo Kamuxin edge suhteessa suurimpaan osaan muista toimijoista.

Myyjät ja organisaatio tuntee auton kuin auton. Tapasin muissa ympyröissä Kamuxin myyjän ja pyysin tältä arvion romu… autoni arvosta. Auto on harvemmin liikenteessä vastaantulevaa sorttia, mutta silti myyjä osasi suorilta sanoa mikä tässä kyseisessä mallissa mättää ja hinta-arvion. Hän laittoi myöhemmin vielä tekstiviestiä tarkemmilla parametreillä, kun oli myymäläpäällikön kanssa käynyt auton läpi.

Tilanne oli kuten hän (ja minä) olimme heti arvioineet. Autosta ei käytännössä saa mitään, vaikka vastaavia myydäänkin ihan ok rahalla. Tyyppiviat ovat sitä luokkaa, että auton myynti on liikkeelle riski, joten heidän korvauksensa siitä minulle olisi heikko.

Koitan siis sanoa, että kyllä siellä jo nyt tiedetään todella hyvin mitä kannattaa ottaa vastaan ja mitä ostajat haluavat ostaa. Kun tiedetään mitä kannattaa ostaa, ei kannattane panostaa järjestelmällisesti autojen kunnon tarkastukseen tyyppivikojakaan katsoen. Yksi janari kun puolipäivää tuommoista tarkastelee, niin siinä on jo puolet auton nettokatteesta syöty.

Tuo valitusprosentti (tai promille) on häviävän pieni suhteessa volyymiin. Auto on rahallisesti iso ja tunteikas sijoitus. Aina tulee tulemaan jonkin verran rapaa, varsinkin näillä myyntimäärillä.

43 tykkäystä

Hmm uusi metriikka: Reklaamaatiot / myydyt autot ?

2 tykkäystä

Tulin pohtineeksi, löytyykö jostain dataa kuinka paljon autojen yksityisleasing on kasvanut Kamuxin nykyisillä kohdemarkkinoilla ja minkälaista kasvua sille odotetaan? Saksa varmaan kriittisin kasvun kannalta. Kamuxin tulevaisuus vaikuttaa valoisalta, mutta jos jotain karhukeissiä yrittäisin keksiä niin se olisi että auton omistamista ei nähtäisi enää houkuttelevana vaihtoehtona.

Nordea viittaa vuosi sitten johonkin Value Clinic:in tutkimukseen, jonka mukaan puolet kuluttajista pitää yksityisleasingia houkuttelevana vaihtoehtona https://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdistotiedotteet/press-releases/2020/03-11-08h00-yksityisleasingin-suosio-kasvaa-nopeasti.html

Itselläni ei ole tarkempaa tietoa, mutta kiinnostaisi ymmärtää ihmisten suhtautumista auton omistamiseen ja minkälaiselta trendi näyttää.

3 tykkäystä

Mistäs ne autot leasataan?

Vastaan itselleni, kun tulee toisenlaista signaalia: Poimitty viisaan silmän ketjusta BMW Group on clear growth path with record first-quarter sales Ehkä tämä ei ole aiheellinen riski, että auton omistaminen ei enää kiinnostaisi :woman_shrugging:

5 tykkäystä

Eipä niitä autoja asiakkaat nytkään omista, jos ostavat osamaksulla auton. Omistusoikeus visusti rahoitusyhtiöllä, kunnes viimeinenkin erä on maksettu tai auto myyty kesken sopimuskauden.

Suomessa tuo yksityisleasing ei valitettavasti verotussyistä ole laisinkaan järkevä, minkä takia tuo ei ainakaan Suomessa tule läpi lyömään, ellei verotusta uudisteta.

Tällä hetkellä hankkiessasi yksityisleasingilla auton, maksat autoveron ja käyttöveron lisäksi vielä leasingpalvelusta Alvin. Eli räikeänpuoleinen kolminkertainen verotus.

13 tykkäystä

Ruotsissa autokauppa tuntuu kulkevan. Uudesta tulee käytetty, kun sen liikkeestä ajaa ulos.

65 tykkäystä

Kamuxin tavarantoimitusketju siis palautumassa normaalimmaksi, ei lopu käytetyt tästä maailmasta… tietenkin voi ehkä spekuloida että ostajat jälleen kääntymässä enemmän uusiin vs käytettyihin, mutta ilman tarkempaa tietoa miten kokonaismarkkina (uudet+käytetyt yhteensä) kehittyy niin en ole varma onko tämä mikään ongelma jos “iik koronabussit, hyi en mene”-efektiä edelleen on, eli yksityisautoilu olisi nosteessa.

4 tykkäystä

Lisää Virtasia Keskolle eli Kamuxin entinen hpj Keskon autokaupan toimialajohtajaksi:

14 tykkäystä

Kielii siitä, että Kesko laittaa isosti muskeleita autokauppaan, mikä on ihan luonnollista, sillä sektori on niitä harvoja pirstaleisia jäljellä olevia.

Kamuxin vuosikertomuksista ilmenee, että M. Virtanen on ollut erittäin keskeisessä roolissa Kamuxin laajentaessa ulkomaille. Voisikohan Keskolla olla vastaavia ambitioita? Itse uskon, että lähivuosille Kesko keskittyy kotimarkkinaan ja erityisesti vaihtoautokaupan prosessien viilaamiseen. Kilpailukenttä siis kiristyy entisestään ja kohti konsolidaatiota mennään. Loogista.

IMO Kesko on ollut muskeleihinsa nähden vaihtoautoissa krooninen alisuorittaja menneet vuodet, siksi toki Kamuxin ja SAKAnkin on ollut helpompi luovia samassa toimiympäristössä.

5 tykkäystä