Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Käy mulle! Saahan tuosta komeat kasvuluvut vaikka Q1-tason liikevaihdolla, kun vertailukaudella oli käsijarru päällä. Esim. uudestaan tämä nyt toteutunut 210Me liikevaihto tekisi Q2/2020 verrattuna mukavat 39% kasvun :sunglasses:

4 tykkäystä

Alle 200m liikevaihto Q2 tämän hetken näkymillä menisi jo melkein pettymyksen puolelle :no_mouth:. Mutta hyvä että analyytikko pitää ennusteet alhaisina niin saadaan taas katsella tuloslivessä kahvisekoiluja :rofl:

14 tykkäystä

Mä luulen, että tässä tilanteessa Petri ja Juha ovat vähän yhdessä sekoilleet terassillakin :beers::rocket:

20 tykkäystä

@Petri_Kajaani pystytkö avaamaan vähän ajatuksia näiden numeroiden takana? Poikkeaa tosiaan aika selkeästi siitä, mitä foorumilla on tehty havaintoja Q1 vs Q2 ja myös edellisvuoden osalta.

Jos tässä on joku typo, niin Kamuxin ohjeistus on ihan paperia loppuvuoden osalta.

16 tykkäystä

Todella outo oletus kyllä että Q2 olisi noin paljon heikompi kuin mennyt Q1.

24 tykkäystä

Moikka. Joo ihan aiheellinen huomio täältä foorumilta ja voi olla, että jätin turhan matalaksi noi Q2-liikevaihtoennusteet. Yhtiöllä oli tosiaan hyvän kokoinen varasto, kun lähettiin Q2:lle ja vertailukausi ei ollut erityisen kova, eli kyllä tässä olisi ihan hyvät mahdollisuudet tehdä kovempikin parannus Q2:lle kuin mitä omat ennusteeni nyt näyttävät.

Mietin ja epäröin ehkä sitä, että jos tässä nyt ollaan menty jo kohta puolet tuota Q2:sta ja yhtiöllä olisi jotain aivan megaluokan 30 %:n kasvulukuja siellä taulussa, niin kyllä tässä varmaan olisi jo nostettu vuoden 2021 ohjeistusta :thinking: Se oli ehkä itselläni se himmaava tekijä ennusteiden nostossa tällä kertaa ja miksi en nostanut Q2-liikevaihtoennustetta selvästi korkeammalle. Kannattaa huomioida, että meillä on nyt jo koko vuoden 2021 liikevaihtoennuste 862 MEUR:ssa (mikä tarkoittaa 19 %:n kasvua viime vuodesta), kun yhtiön ohjeistushaarukka tälle vuodelle on 800-850 MEUR (10-17 %:n kasvu). Eli ollaan jo nyt aika paljon yhtiön oman ohjeistuksen yläpuolella.

Voihan siitä tietysti keskustella, että olisiko pitänyt laittaa Q2:lle kovemmat kasvuluvut ja sitten tasottaa Q3:lta ja Q4:ltä vähän pois (varmasti olisi ihan viisas teko), mutta katsoisin mielelläni nyt vielä nämä touko- ja kesäkuun käytettyjen autojen myyntitilastot ja saisin sieltä vielä vähän lisää luottamusta heittää ennusteet vielä enemmän yhtiön liikevaihto-ohjeistushaarukan yläpuolelle.

Yhtiönhän pitää pörssin sääntöjen mukaan viipymättä nostaa ohjeistustaan, jos näyttää, että se ylitetään. Voi olla, että jos touko- ja kesäkuu menee käytettyjen autojen markkinoilla lujaa (ja liikevaihto menisi Q2:lta jonnekin 200 MEUR:n hujakoille mitä tuossa ylempänä on arvioitu) niin sitten varmaan Kamuxin pitäisi nostaa jo ohjeistusta hyvissä ajoin ennen kuin Q2-raportti tulee ulos. Viimeistään siinä vaiheessa tulen sitten varmasti nostamaan ennusteeni Q2:n osalta :slight_smile:

Pieni konservatiivisuus on varmaankin mulla ennusteissa aina päällä varsinkin nyt kun Saksassakin on lockdown-tilanne ja tosiaan, kun vuositason ennusteissa olen jo yhtiön oman ohjeistuksen yläpuollella. Tuntuisi hassulta alkaa vetää ennusteita vielä korkeammalle sillä tavalla että minulla olisi jotain tarkempaa tietoa yhtiön myyntiluvuista kuin johdolla itsellään. Mutta joo… olisi ehkä voinut painottaa Q2:lle enemmän tuosta tämän vuoden liikevaihtoennusteesta siinä olette kaikki foorumin ihmettelijät ihan oikeassa.

157 tykkäystä

Veikkaan että Kamux vetää vähän käsijarru päällä (heh) juuri koronan takia eli mitään uutta ohjeistusta ei anneta ennenkuin nähdään q2 luvut.

10 tykkäystä

@Petri_Kajaani , Kamuxilla kuitenkin koko vuoden liikevaihtoennustus 800-850M ja eletään vasta toukokuuta eikä koronakaan ole vielä ohi. Vaikka tämä puolikas Q2:sta olisikin ollut todella hyvä, niin aika erikoista olisi nostaa rajusti ohjeistusta kun ei tuosta loppuvuodesta vielä kuitenkaan tiedä mitään. Tämä siis vain omaa pohdintaa. Itsellä on omassa excelissä Kamuxille tämän vuoden liikevaihtoennusteet kvartaalittain nyt 210M - 218 M - 240 M ja 212 M = 880 M (ennen Q1-tuloksia mulla oli tasan 850M).

27 tykkäystä

Onko jollain tietoa miten vaihto-omaisuuden kierto lasketaan? Se oli 20% nousussa Q1llä ja johto selitti tätä varaston kasvulla.

Lasketaanko se “toteutuneiden kiertojen” mukaan, eli vain yksittäisten autojen kierto luvut huomioidaan, ja esim. varastossa vielä olevat 2 autoa (varastossa 2 päivää ja 100 päivää) ei huomioida laskuissa.

Vai lasketaanko kaikkien autojen omistus päivät yhteen (jokaisen auton jokainen päivä) ja tämä jaetaan sitten myytyjen autojen määrällä tms… Esim 6000 auton varastolla joka päivä tulee 6000 “autopäivää” lisää laskuihin, jotka kaikki huomioidaan varaston kierrossa.

Jos menee jälkimmäisen mukaan, niin esim etelä euroopasta ostettujen 100 auton rahtaaminen suomeen kasvattaa hetkellisesti tätä numeroa kovasti.

1 tykkäys

Kaava löytyy osarin liitteistä:

vaihto-omaisuuden kierto

Siis: 365 * Keskimääräinen varaston arvo viimeisten 12kk aikana (varasto arvotetaan ostohinnoilla) / edellisten 12kk:n kumulatiiviset ostot

Eli kyseinen tunnusluku elää tavanomaisesti melko hitaasti suuntaan ja toiseen. Suht merkittävä kierron hidastuminen tosiaan Q1/2021 vs Q1/2020. Varastoa on kasvatettu poikkeuksellisen aggressiivisesti nyt alkuvuodesta, jotta kesän kuumassa sesongissa on mitä myydä. Mielestäni tällöin on ihan loogista, että varaston kierto hidastuu hetkellisesti merkittävästikin (heilauttaen noita 12kk lukuja), koska alkuvuoden kysyntä ei ole sillä tasolla, että näin suuri määrä autoja liikkuisi nopealla kierrolla.

8 tykkäystä

Tuo ylärivin “keskiarvo” lasketaan “(alkusumma+loppusumma)/2”, joten loppupään nopea kasvu tosiaan nostaa tuota varastonkiertoa ihan vain laskennallisista syistä.

Toisaalta jos varastoa myydään alemmaksi kuin vertailukaudella, näyttää varaston kierto myös paljon paremmalta.

3 tykkäystä

Ehkä vähän sama tilanne, kuin viime vuoden lopussa, kun näytti ns. täysin selvältä, että koronan jälkeinen ohjeistuksen vetäminen tai laskeminen tultaisiin ylittämään ja Kalliokoski kommentoi, että koska koronatilanne voi muuttua äkillisestikin, niin eivät ala nostamaan ohjeistusta, ennen kuin se on ihan varma jutu. Tuolloinhan aika lailla kaikki täälläkin olivat kohtuu varmoja, että ohjeistus tullaan ylittämään ja posari tulee, mutta se tosiaan tuli myöhään.

Ehkä sama juttu tälläkin kertaa? Ohjeistuksen ylittäminen lienee lähes selviö, mutta sitä ei nosteta niin pitkään, kun on olemassa pienikin mahdollisuus sille, että jostain kainuun korvesta löytyy uusi koronamutaatio ja pistää puoli maailmaa lock downiin ja hidastaisi Kamuxin bisnestä niin, ettei ohjeistusta sitten ylitettäisikään.

Edit. Sellainen huomio vielä, että en tiedä, minkä verran tämä näkyi jo Q1:ssä, eli myytiinkö todellisuudessa “saman tasoisia” autoja, joiden hinnat ovat vain nousseet, vai menikö nyt paremmat autot kaupaksi esim. kotitalouksien säästöjen ansiosta. Eli mikä oli myytyjen autojen keskihintaa nostanut tekijä. Mutta nyt käytettyjen autojen hinnat ovat ymmärtääkseni nousseet aika kovaakin, jota on nosteltu esiin inflaatiokeskusteluissa. Ilmeisesti Kamux on saanut kuitenkin varastojaan täytettyä ainakin jossain määrin jo ennen tätä kehitystä, eli tästä voisi olla tulossa merkittävä kertaluontoinen boosti liikevoittoon. Toki tämä joko sitten myöhemmin normalisoituu, eli hinnat jäävät pysyvästi nykyiselle tasolle, jolloin se näkyy myös sisään ostettavien autojen hinnoissa ja marginaali palaa entiselleen, tai sitten jossain vaiheessa lasketaan takaisin ja tulee samansuuruinen negatiivinen kertaerä. Joka tapauksessa voisi olla hyvinkin tulossa positiivinen vaikutus Q2:en, jonka taas ei pitäisi pitkässä juoksussa merkata mitään.

17 tykkäystä

Ohessa myytyjen autojen keskihinnat ja bruttokatteet maittain:

Keskimyyntihinnat 2020 Q1 2021 Q1 muutos
Suomi 11 146 € 12 108 € 9 %
Ruotsi 20 036 € 21 845 € 9 %
Saksa 14 421 € 19 381 € 34 %
Bruttokate / myyty auto
Suomi 1 326 € 1 528 € 15 %
Ruotsi 1 297 € 1 252 € -3 %
Saksa 854 € 819 € -4 %
17 tykkäystä

OP - Kamux Q1-tulos 12.5.2021

8 tykkäystä

Vielä ennusteeseen liittyen, Q2 LV-ennuste on vain 12% suurempi kuin Q2-2019. Jotenkin tuo nyt tuntuu olevan virheellinen tai vuoden liikevaihto ei ole jakautunut oikein kvartaalien välillä? Vähintään samoihin lukuihin pitäisi päästä kuin Q1.

2 tykkäystä

Näin tosiaan vuosikertomuksen perusteella on, ja kokeilemalla luvut näyttäisivät tällä kaavalla täsmäävän.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että tämä on aika köyhän miehen varaston kiertonopeuden laskentatapa. Lukema voi heilua hyvinkin nopeasti, koska vaihto-omaisuuden datapisteinä toimii vain kaksi ajankohtaa vuoden päässä toisistaan. Lukema olisi huomattavasti tarkempi ja kuvaavampi, jos tuo vaihto-omaisuuden keski-arvo laskettaisiin esimerkiksi jokaisen kuukaudenvaihteen varastoista. Toki tasaisessa “normaalitilanteessa” tämä nykyinenkin laskentatapa on niin sanotusti tarpeeksi tarkka, mutta mitä suurempia varastotason vaihteluita tulee niin sitä epäinformatiiviseksi nykyinen lukema muuttuu. Toisaalta jos Kamuxin toiminnanohjausjärjestelmä on niin hyvä kuin on kerrottu, niin eipä pitäisi olla mitään ongelmaa laskea varastonkiertoa jopa auto-/päiväkohtaisista tiedoista jolloin lukema olisi niin täydellinen kuin olla ja voi, toki tässä laskennan kompleksisuus voisi jo hyvinkin kumota saavutettavat hyödyt.

Laskentatavan seurauksena voidaan todeta, että Q1- raportissa huolestuttavan nopean näköisesti noussut vaihto-omaisuuden kierto johtuu nimenomaan kvartaalin aikana poikkeuksellisen nopeasti kasvaneesta varastosta, emmekä pysty tästä vetämään tarkkoja johtopäätöksiä todellisesta kiertonopeuden kehityksestä.

24 tykkäystä

No on kyllä kieltämättä heikko laskentatapa. Havainnollistan asiaa vielä parilla graafilla.

Kuvitteellisen Oy Auto Ab:n osto- ja myyntimäärät kuukausittain:
image

Varasto heiluu siis näin:
image

Kamuxin käyttämällä laskentatavalla vaihto-omaisuuden kierto heiluu kuten keltainen viiva, kun taas joka kuukauden arvoja käyttämällä kierto on flätti viiva:
image

Eli vaikka molemmissa vaihtoehdoissa on ostettu ja myyty yhtä monta autoa samalla ajanjaksolla, voi yhdellä laskentatavalla saada hyvin erilaisen kiertoarvon kuukaudesta riippuen, kun taas toisella (tarkemmalla) tavalla kierto pysyy vakaana.

22 tykkäystä

Ehkä yritetään olla antamatta kilpailijoille tarkkoja tietoja varastosta, joten käytetään vain jo julkisia numeroita.

7 tykkäystä

Tällöinkin voitaisiin käyttää kvartaalien päätösten vaihto-omaisuuksia, eli laskennassa olisi edes neljä datapistettä kahden sijaan, jo tämä tasoittaisi varaston kausivaihtelun aiheuttamaa vääristymää. Tosin itse en tällaisia asioita kovin kilpailusensitiivisinä pidä, näkeehän kuka tahansa kilpailija Kamuxin varaston milloin vain menemällä heidän nettisivuilleen.

Rumasti sanoen vaikea tälle laskentatavalle on oikein muita syitä keksiä kuin laiskuus laskentatavan päivittämisen suhteen. Voi hyvin olla, että ennen pörssiaikoja raportointi on ollut sen verran epätarkkaa, että vain tilinpäätöslukujen käyttäminen on ollut tässä suhteessa relevanttia, ja tässä on sitten vain jatkettu vanhalla kaavalla. Noh, tämä nyt oli vain arvailua, mutta vähän kyllä ihmetyttää miksi halutaan tällaista jopa hiukan harhaanjohtavasti heiluvaa, kuten @Fundamies yllä hyvin havainnollisti, lukua sijoittajille näyttää.

9 tykkäystä

Kun Saksasta ollaan täällä puhuttu, niin tietääkö joku viisas täällä miten tuo Kamux vertaa esim tuohon Auto1:een (wirkaufendeinauto.de). Vertaa noita osakekursseja niin aika erilaista on ollut meininki. Onko firmoilla jotenki erilainen businessmalli tai lagaako Saksa versus Suomeen/Ruotsiin?

2 tykkäystä