Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Heitän vielä yhden vaihtoehdon: Kamux odottelee yhteistyökumppaneiltaan (lisäpalvelut) täsmäytyksiä vuoden 2021 myyntibonareista, jotka tulevat käsittääkseni Q4:lle ja arvatenkin aika viimeisillä viikoilla vasta ynnäillään. Tämä selittäisi, miksi liikevaihtoon ja -voittoon liittyy epävarmuuksia viimeisille viikoille saakka :slight_smile:

6 tykkäystä

Mikäli tämä vaihtoehto toteutuisi tarkottaisi se mielestäni sitä, että myytyjen autojen kappalemäärä laskee eli kasvua ei siltä osin tapahdu. Heittäisinkin ilmoille kysymyksen kumpi olisi parempi vaihtoehto: liikevoittotavoitteeseen päästään, mutta myytyjen autojen määrä laskee vai liikevoitttotavoitteesta jäädään, mutta myytyjen autojen määrä jatkaa nousuaan?

Jokatapauksessa tässä taitaa käydä niin, että ylitykset tai alitukset tavoitteisiin nähden tulevat olemaan Juha Mieto maista sadasosa -peliä.

Pitkällä aikavälillä ei ole kovin suurta merkitystä päästäänkö ohjeistukseen vai ei ja uskon ettei johtokaan kovin erikoisia veivejä tee siihen pääsemiseksi. Myydään vaan autoja mahdollisimman hyvillä katteella mahdollisimman paljon.

Shorttaajia ei näyttäisi enää olevan : ShortNordic.com - updated short positions

14 tykkäystä

Kamux taitaa olla kova kandidaatti veromyyntikohteeksi. Joulukuun kurssiliikkeet ovat usein tunnettujen anomalioiden alaisia.

1 tykkäys

Ei vastata reklamaatio viesteihin ennen alkuvuotta (miten nämä kirjataankaan osareihin)
TJ kantaa laatikkokaupalla kuitteja CFOlle ja kirjanpitäjälle, että “saisko näitä kahvinkeitin hankintoja aktivoitua investoinneiksi?”

Helpoin tapa tehdä tulosta on arvottaa vaihtoauto varasto vähän pitkäksi. Lähtökohtaisesti eri toimijat pyrkivät pitämään vaihtoauto varaston arvon mahdollisimman oikeana / pienenä.
Vaihtokalusto rohkeammin arvottamalla saadaan tulosta viivan alle, lämmittää hetken, mutta ei enään seuraavassa kvartaalissa, tuolla pystyy helposti yhdelle kvartaalille pelaamaan kivalta näyttävän tuloksen jos haluaa.

Samaan liittyy se mitä moni kommentoi että vaihtoautovarasto on hyvällä tasolla, tässä lajissa vaan ei pelkästään ratkaise se paljonko varaston arvo on vaan, onko se oikeassa hinnassa jotta katetta voidaan tehdä.

Heitän vielä yhden vaihtoehdon: Kamux odottelee yhteistyökumppaneiltaan (lisäpalvelut) täsmäytyksiä vuoden 2021 myyntibonareista, jotka tulevat käsittääkseni Q4:lle ja arvatenkin aika viimeisillä viikoilla vasta ynnäillään. Tämä selittäisi, miksi liikevaihtoon ja -voittoon liittyy epävarmuuksia viimeisille viikoille saakka :slight_smile:

Kamux hallinnoi itse kamux turvaa vai mikä se heillä ikinä onkaan, lisäksi rahoitusyhtiöiltä saa hyvinkin tarkan raportin tulevista rahoitustuotoista. Eli uskoisin että heillä on varsin hyvä tieto mitä sieltä on tulossa.

2 tykkäystä


Nyt jo Microsoftinkin mielestä “Epäilyttävä sivusto” :smiley:

Ja pientä ennustelua myytyjen autojen määrästä, kun Q3 osalta osuin lähes täsmälleen oikeaan (Ennuste lopussa, välissä perusteluja):

Traficomin tilastojen ja Kamuxin tuloskatsausten perusteella Kamuxin markkinaosuus Suomessa oli Q4 2020 hieman yli 7,4% ja 11 456 autoa.
Q3 2021 hieman alle 7,4% ja 13 171 autoa.
Tekemästäni tarkastelusta huomasin, että Q3 Kamuxin markkinaosuus Suomessa on ollut aina hieman pienempi kuin Q4, toki mukana vain muutama vuosi, joten aineisto aika suppea. Sekä 2019, että 2020 markkinaosuus oli sama n. 7,4% Q4. Tänä vuonna kaikilla muilla kvartaaleilla kuitenkin markkinaosuudet kasvaneet edellisvuosiin.

Tuon 7,4% voinee kuitenkin olettaa vähintään säilyvän. Q4 Suomessa markkinan koko laskenut n. 3% ellei joulukuun luvut muuta merkittävästi suuntaan tai toiseen. Markkinan koko Q4 voisi siis olla jotain 149k luokkaa. Tästä Kamuxin osuudeksi voidaan arvioida vähintään jotain 11 000 paikkeille. Jos markkinaosuus olisikin 8%, niin voitaisiin päästä lähemmäs 12 000

Ruotsin kappalemäärä kasvaa melko varmasti, Q3 2021 ja Q4 2020 perusteella veikkaan varovaiset n. 3300-3600. Saksa on hieman kinkkisempi. Ei uusia avauksia, mutta Q4 2020 oli osittain kiinni. Veikkaan n. 1300-1450 autoa.

Yhteensä voin melko luottavaisesti ennakoida myytyjen autojen määräksi:
Alalaita 15600 autoa
Ylälaita 17000 autoa.
Ja koska uskon markkinaosuuden kasvuun myös Q4, niin arvioin myytyjen autojen määräksi 16500 (n. 5% kasvu)

Disclaimer. Nämä siis ellei kaapista löydy uusia luurankoja tai Kalliokosken taikahatusta uusia ihmeitä, Kuten Q4 edellisvuosina tainnut löytyä

51 tykkäystä

Ensin ajattelin, etten vastaa, koska asiasisältö käy vähän laihaksi eikä edes kovin Kamux-liitännäiseksi. Toisen ketjun keskustelu herätti kuitenkin himon puolustaa omaa “unpopular opinionia”. Onko sinulla siis varmaa tietoa, että tuon tyyppisissä rahoitus- ja yhteistyökuvioissa saa todellakin edes kohtuullisen reaaliaikaista, luotettavaa ja kattavaa raportointia yhteistyökumppaneiltaan? (EDIT: saan siis viboja, että työskentelet alalla tai sen läheisyydessä?)

Aiempi kommenttini perustui kokemuksiini B2B yhteistöiden raportoinnista, joka kaikkein vähiten on luotettavaa ja kattavaa, vaikka jotain numeroita taulukossa kuukausittain saataisiinkin. Yleensä sitten vuoden lopuksi (tai muulla sovitulla aikavälillä) täsmätään, että molemmilla osapuolilla on sama käsitys tapahtuneista liiketoimista ja selvitellään mahdolliset erot, jotka voivat erinäisten data-ongelmien takia olla joskus muutakin kuin hampaan koloon menevää kohinaa.

Ja lopuksi vastuuvaraumalauseke: En siis väitä, että näin Kamuxin kohdalla on, vaan halusin tarjota yhden vaihtoehdon ja mielestäni mahdollisen maailmantilan, jolle annan nollaa suuremman todennäköisyyden. Selittäisi myös epävarmuuden jatkumista varsin myöhäisiin ajankohtiin, koska nuo provikat käsittääkseni suurimmaksi osaksi ajoittuvat Q4 loppuun.

1 tykkäys

Mun mielestä tällä hetkellä Kamux on se"Sinking ship" ja vaikka haluaisin ostaa lisä osaketta en pystyy perustella mihin tätä kamuxin tarina etenee? Ois kivaa kuulla miks ihmiset luulevat et kamuxilta tulisi Eurooppaan isoin autokauppaan?

2 tykkäystä

Mun mielestä olisi hauska kuulla pienet perustelut, että miksi Kamux ei voisi olla Euroopan ykkönen?

2 tykkäystä

Kyseenalastan, että miksi Kamuxin pitäisi olla Euroopan suurin? Nykyinen LTM PE on n. 20 ja kasvua ollut 20%+. Ei Kamuxiin ole hirveästi haudottu odotuksia. Kamuxin ei todellakaan tarvitse olla Euroopan suurin tai paras oikeuttaakseen nykyisen arvostustason. Tietysti jos Kamux saavuttaisi tällaisen statuksen, niin sijoittajat pääsisivät nauttimaan suuresta vivusta kun sekä kertoimet että yhtiön voitto kasvaisi saman aikaisesti.

Toisin sanoen: Kamuxilla on paljon sitä kuuluisaa virhemarginaalia.

37 tykkäystä

Ilmapiiri Kamuxin ympärillä on edelleen varsin negatiivinen ja uskon, että tarjoilee hyvän ostopaikan vähänkään pidemmällä tähtäimellä. Itse otin 1000 lisää tänään.

Uskon, että Kamuxiin on jo hinnoiteltu mm. katteiden tasaisuus (vs nousu), Saksan ja maayhtiöiden haasteet, sekä koventuvaa kilpailuakin.

Kovenevan inflaation ympäristössäkin tällainen nopean varastonkierron osta-myy -firma pärjää hyvin.

Tietyistä haasteista huolimatta Kamux on kuitenkin jatkanut tasaista kasvua ja markkinaosuuden ottamista. Varsin kannattavasti.

Esim. AutoHeron kuluttajaliiketoiminnan liiketoimintamalli ei ole vielä mitenkään todistettu ja kustannusrakenne rekkakuljetuksineen ihan eri luokkaa kuin Kamuxilla. Hype on toki kova. Joka tapauksessa markkinaa riittää jaettavaksi monille pelureille.

9 tykkäystä

Autohero kasvaa nopeasti, ja auto1 on annin jälkeen rahaa syytää kuljetusrekkoihin, joten ne ostellaan sijoittajien rahalla, mutta tosiaan kamuxilla on oma toimiva mallinsa.

Samoin vuokraavat niitä isoja käsittelykeskuksia eri maissa. Kamux puuhaa myös omiaan ainaki Oulu ja oliko Göteborg? Muistatteko millainen kapasiteetti kamuxilla on käsittelykeskuksilleen?

Carvana taitaa olla usassa tehnyt vastaavat liikkeet ja onnistunut siellä hyvin, kuin mitä auto1 koittaa.

Tuskin kamuxille on omista myymälöitä kuitenkaan mitään haittaa ja kyllähän kamux myös toimittaa autot asiakkaalle.

Varmasti tilaa on molemmille. Toisaalta toivoisi kamuxilta kohta myös avauksia Saksaan jos johdosta tuntuu, että panostaa voi. Toki juuri nyt omicron vyöryy Eurooppaan, joten muutaman kuukauden voi joutua odottelemaan, varsinkin kun saksaa johdetaan Suomesta käsin.

Arvostus on kamuxilla kyllä nyt valunut jo aika paljon joten siinä mielessä uudet sijoitukset voi tehdä vähemmin odotuksin kuin 17 eurossa/osake, joten vähän löysää voi yhtiölle ehkä vaatimuksissa antaa.

3 tykkäystä

Jos firma on sinking ship niin kummallinen on ajatuksesi juoksu kun mieli tekee silti ostaa lisää. Eikö yksinkertaisesti kannattaisi lopettaa itsensä kiusaaminen ja antaa olla? Tai valita että uskooko yrityksen tarinaan vai ei, sen sijaan että on solmussa välitilassa ja postaa nolla sisältöä lankaan omista ristiriitaisista fiiliksistä?

Euroopan tavoitteesta: Kamux on jo nyt Euroopan top-10:ssä käytettyjen autojen kauppiaiden listalla. Ihan järkevä tavoite pyrkiä sen paalupaikalle ja vaikka sinne ei päästäisi niin ei se keissistä vielä huonoa tee.

25 tykkäystä

Mistä on tieto että Kamux puuhaa jotain käsittelykeskusta Ouluun?

1 tykkäys
5 tykkäystä

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/osakkeenomistajien-nimitystoimikunnan-ehdotukset-kamux-oyjn-varsinaiselle-0

Hallitukseen uutta osaamista ja Interan Jokke Paananen jättäytyy hallituksesta.

“Yhtiön nykyinen hallituksen jäsen Jokke Paananen on ilmoittanut, ettei ole enää käytettävissä hallituksen jäseneksi. Yhtiö ja yhtiön osakkeenomistajien nimitystoimikunta haluavat kiittää Jokke Paanasta ansiokkaasta työstä yhtiön hyväksi hallituksen jäsenenä.”

“Hallituksen uudeksi jäseneksi ehdotettava Jaana Viertola-Truini (KTM, s. 1972, Suomen kansalainen) toimii tällä hetkellä ruotsalaisen Mathem AB:n talousjohtajana. Viertola-Truinilla on pitkä kokemus vaativista talousjohdon tehtävistä sekä liiketoiminnan kasvattamisesta sekä Suomesta että ulkomailta. Ennen nykyistä tehtäväänsä hän on toiminut Rusta AB:n talousjohtajana (2016–2020), Bringwell AB:n (publ.) talousjohtajana ja Bringwell Finlandin toimitusjohtajana (2013–2016) sekä useissa talousjohdon tehtävissä Mondelez-konserniin kuuluvissa yhtiöissä (1997–2013). Viertola-Truini toimii Broman Groupin hallituksen jäsenenä. Hän on asunut Ruotsissa vuodesta 2010 ja tätä ennen useita vuosia Iso-Britanniassa ja Sveitsissä. Viertola-Truini ei omista tällä hetkellä Kamux Oyj:n osakkeita.”

“Hallituksen uudeksi jäseneksi ehdotettava Terho Kalliokoski (KTM, s. 1961, Suomen kansalainen) toimii tällä hetkellä hallitusammattilaisena. Kalliokoskella on erittäin vahva tausta kuluttaja- ja vähittäiskaupan johtotehtävissä myös kansainvälisesti. Hän on aiemmin työuransa aikana toiminut Kesko Oyj:n johtoryhmän jäsenenä (2005–2017) ja lukuisissa johdon, myynnin ja taloushallinnon tehtävissä Kesko-konsernin palveluksessa (1985–2017), mukaan lukien Rautakeskon toimitusjohtajana (2013–2017) ja Ruokakeskon toimitusjohtajana (2005–2013). Viimeisimmässä tehtävässään Kesko Oyj:n varatoimitusjohtajana Kalliokoski vastasi Keskon kansainvälisestä liiketoiminnasta rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialajohtajana. Kalliokoski toimii tällä hetkellä Lumon Invest Oy:n, Jetta-Talo Oy:n ja Katri-Antell Oy:n hallituksen puheenjohtajana tai hallituksen jäsenenä. Aiemmin Kalliokoski on toiminut muun muassa European DIY Retail Association EDRA:n, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Mainostajien liiton hallituksessa. Kalliokoski omistaa tällä hetkellä 76 000 Kamux Oyj:n osaketta.”

Edit:

Vahvistus tälle:
Kalliokoski

16 tykkäystä

Terho saattaa olla Juhan serkku, maksumuurin takia ei pääse tarkistamaan:

Tänään hallitus ilmeisesti kokoontunut (jos tälläiset vaativat myös hallituksen kokoontumista), muttei tullut päivitystä 2021 ohjeistukseen, joten ehkä ohjeistus pitää (vaikka toki saa jännittää Q4 rapsaan asti). En keksi juuri muuta keinoa miten sekä liikevaihto että liikevoitto ohjeistus voisi pitää, kuin että tehtäisiin Q2/20 tyyppinen rotaatio halvempiin autoihin, joilla saataisiin liikevoitto skaalaamaan normaalia mixiä paljon paremmin, mutta toki likevaihdon kustannuksella.

Kyllä vaikuttaa CVn osalta täysin pätevältä hommaan, eli ei ollut tarkoitus mitään negaa tästä sukulaissuhteesta etsiä, jonka @Lohestaja varmistikin.

5 tykkäystä

En pääse tarkastamaan minäkään, eikä sitä tässäkään vahvisteta, mutta saa oman uskoni sukulaisuussuhteeseen vahvistumaan.

4 tykkäystä

Jossei muuta niin saadaanpahan vaihteeksi joku Kesko-taustainen Kamuxille (vaikkei nyt ilmeisesti enää Keskolla ole) ettei osaajavirta ole täysin yksisuuntainen :rofl:.

Hyvä että omistaa myös kohtalaisen määrän osakkeita.

Mitä tulee mahdolliseen sukulaisuuteen, tuskin kai sukulaisten työskentelemistä samassa johtoryhmässä ole laissa kielletty, mikäli henkilö on taustaltaan sopivan pätevä ja yhtiökokous hyväksyy ehdotuksen?

10 tykkäystä

pahoittelut laiskuudestani lukea 7414 viestiä, mutta onko tässä ketjussa arvioitu kuinka paljon Kamuxin tuloskasvuun on vaikuttanut vaihtoautojen hinnan tilapäinen nousu komponenttipulasta johtuen.

Eli sisällä oleva varasto, sen arvo on noussut ja kate onkin ollut hieman suurempi kuin sisäänostaessa arvioitiin?

Melko apea tunnelma täällä, mutta onhan tämä nyt kuitenkin puolessatoista vuodessa tuplaantunut, vaikka tietysti huipustakin puolittunut.