Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Tämä hälvensi ainakin omia huoliani johtoryhmän vaihtuvuuden suhteen. Viime viikolla julkistetut muutokset olivat siis sittenkin onneksi yrityksestä lähtöisin olevia, eli alennuksen saamassa olleet nostivat vain kytkintä.

64 tykkäystä

Tämä vahvistaa näkemystä siitä, että Kamuxilla ja Kalliokoskella on homma hanskassa. High performance yhtiöllä on myös high performance vaatimustaso ja monen vuoden johtoryhmäkokemus ei ollutkaan suojatyöpaikka. Hienoa!

63 tykkäystä

Samaa mieltä. Nyt oli juuri sellaisia rekrytointeja joita tässä tilanteessa pitääkin. Itse kirjoittelin pari päivää aiemmin epäilyksistäni juuri tähän liittyen, että pystyykö Kamux houkuttelemaan meritoituneita henkilöitä ja ainakin tämän uutisen perusteella huoli oli turha.

Näen tämän erittäin positiivisena uutisena.

36 tykkäystä

No olipa rauhoittavaaa luettavaa, hyvältä vaikuttaa pitkä peli tämän suhteen.

10 tykkäystä

Saksan maajohtajan CV näyttää vakuuttavalle! Olisi tässä nyt viimein se johtaja joka tekee läpimurron Saksassa. :slight_smile:

75 tykkäystä

image
@Thomas_Westerholm - Onko teillä tästä dataa pidemmältäkin aikaväliltä?

Löysin itse vain tämän uutisen, jossa mainittiin 321000 2021 ja 306000 2020
Eli liikeiden markkinaosuus olisi noussut 48,3%:sta 51,2%:iin
Tämä jää monelta vähemmälle huomiolle, että Kamuxin markkinasegmentti kasvaa kohtuullista tahtia.
Onko Inderes ennusteessa jotain arvioita tämän kehitykselle pidemmällä aikavälillä?

27 tykkäystä

Tai sitten se johtuu käytettyjen autojen hinnannoususta, joka tarkoittaa monelle auton hankkimista rahoituksella. Muutamassa eri liikkeessä olen nähnyt rahoitustarjouksia yli 8% todellisella vuosikorolla, eli ehkä auton hinta on siirretty tuohon rahoituksen korkoon.

Alan kokemusta on runsaasti mikä on hyvä asia. Mutta muuten olisin varovainen vetämään CV:stä vielä mitään johtopäätöksiä. Omalla työurallani olen lukemattomia kertoja törmännyt - ja sigh myös rekrynnyt- henkilöitä joiden CV:t näyttävät loistavilta. Valitettavasti se ei takaa mitään, kyseinen henkilö voi olla loistava tekijä tai pelkkää kuollutta painoa. Mutta tämä tosiaan yleisenä kommenttina että ellei henkilöä tunne niin parempi ottaa sellainen neutraali asenne tässä vaiheessa ja odottaa tuloksia.

25 tykkäystä

Toki voi johtua muistakin asioista kuin tuosta yhdestä mainitsemastani asiasta. Btw, onko tietoa lisääntyikö rahoituksilla tehty autokauppa viimevuonna vai vähentyikö?

Kamuxilla myyty viimevuoden Q3 mennessä 5% enemmän rahoitusta Suomessa. Tai rahoituksien %-osuus kasvanut 5%.

Ps. Toimiiko muilla kamuxin raporttien lataus heidän verkkosivuilta? Itsellä linkistä puuttui yksi /-merkki eikä meinannut avata.

Juu, kasvanut 43%sta 46% myydyistä autoista Suomessa, toki myytyjen autojen määrä kasvanut tähän päälle.

5 tykkäystä

Suhteessa myyntimäärään?

Taidan olla aika tyhmä kun väännän näitä exceleitä. Muistin tossa juuri että olen myös inden premiumin tilaaja joten voisin suoraan väijyä noi luvut sieltä rapsasta. :sweat:
Mutta kun nyt olen näitä nyt kuitenkin huvikseni laskenut niin olkaahan hyvät. Tein pienet ennusteet liittyen tuleviin Q4 lukuihin kun täällä on ollut keskustelua että tuleeko posari, negari, negari-posari vai posari-negari.

Nyt kun koko maan käytettyjen autojen myyntiluvut on tulleet julkisiksi niin jos olettaa että markkinaosuus pysyy siinä vaakaalla 7,4% kulmilla missä se nyt on pyörinyt viime aikoina niin myynti olisi suomessa noin 10840 autoa ja YoY n. -5%. Samalla jos pidetään erittäin konservatiivisena estimaattina ruotsi ja saksa +10% YoY niin tulisi (3450 ja 1530 autoa).

Noilla ennusteille liikevaihtoa tulisi edellisen kvartaalin keskihinnoilla tältä kvartaalilta yhteensä 216,5 milj ja koko vuodelta 909 800 000 € eli ihan miniä lv posaria saisi tulla jos kattoo mitä firma sanoo
Ohjeistus (Ennallaan) Vuonna 2021 Kamux odottaa liikevaihdon olevan 850-900 MEUR

Vastaavasti käyttää noita lukuja ja jos liikevoitto per auto pysyy samana kuin tämän vuoden ekan kolmen kvartaalin keskiarvo niin liikevoitto olisi Q4:ltä 6,1milj, ja siihen jos lisää aiempien kolmen kvartaalin (oikaistun) 22,4 niin saadaan vasta 28,45milj, joka jää alle ohjeistuksen.
oikaistun liikevoiton kasvavan edellisvuodesta (2020: 30,7 MEUR).

Tässä myös hieman konservatiiviset ennusteet koska liikevoitto per auto on ollut nousussa nyt loppuvuotta kohti, toivottavasti trendi säilyy. Varsinkin Ruotsi teki edelliselle kvartaalille kunnon parannuksen.
Tähän loppuun pieni leikkimielinen ennustus tähän vielä että miltä voisi näyttää.
image
image

ps. ja siis tota yoy myynnin laskua tällä kvartterilla selittää se että käytettyjen autojen markkina on Q4:llä ollut pienempi kuin viime vuoden vastaava, markkinaosuus tosiaan pysyy kutakuinkin samana.
image

Mitä mieltä olisitte markkinareaktiosta, odottaako markkina samoja lukuja?

Edit. korjasin liikevaihdon luvut vielä, loppupäätelmä sama mutta paljon pienempi. Q4 LV ennuste olisi siis noin 216,5 milj ja siihen päälle edellisten kvartaalien 693,3 niin lopputulemana olisi 909,8milj - tarkistuslaskennassa myös Q1-3 liikevoitto oli laskettu väärin, nyt korjattu.

93 tykkäystä

Myytyjen autojen määrä meneillään olevalla kvartaalilla on melko helppo ennustaa oikein jo ennen kvartaalin loppuakin, mutta liikevaihdon ja varsinkin liikevoiton arvailu lienee tällä hetkellä melko haastavaa kun ei tiedä onko Kamuxin meno jatkunut samalla lailla kun Q2 ja Q3, vai ollaanko kannattavuutta saatu takaisin “normaaliin” päin.

Kuitenkin se, ettei kumpaakaan tulosvaroitusta ole vielä annettu, vaikka tämän päiväinen johtomuutostiedote lienee vaatinut johdon kokousta, tarkoittanee että joko kummastakaan ei ole antaa minkäänlaista varoitusta, tai sitten ylitys tai alitus on niin marginaalista, että joudutaan odottelemaan joulukuun lukuja tammikuun puoliväliin.

Mielestäni osakkeen nykyhintaan on jo muovattu negari mutta mielestäni sillä ei myöskään ole pitkässä juoksussa paljoakaan merkitystä josko vuoden 2021 liikevoitto on 30,1 tai 31,1 miljoonaa €. Kuitenkin Kamuxin kaltaisen firman tähtäin on jossain 2025.

Mielenkiintoista toki nähdä kuinka kurssi reagoi, oli sitten minkälainen rapsa tahansa.

5 tykkäystä

Joo samaa mieltä, siksi noi ennusteetkin on aika leikkimielisiä. Nimenomaan siis kyse ei ole omasta mielestäni siitä että tuleeko liikevaihtoa 880milj vai 920milj ja negaria vaan siitä että millaisilla odotuksilla ja sentimentillä jengi odottaa niitä. Ts mikä olisi hyvä tulos ja mikä riittää.

Itse lasken näitä auki, jotta en olisi niin kujalla kun numerot ja sieltä tulee kuitenkin joku ylläri. Jos katsot kulunutta vuotta

niin Q2:n ylilyönnin jälkeen ja siitä seuranneen Q3 krapulan kanssa olen jäänyt miettimään, että mitkä on markkinaodotukset koska koko vuoden yli keskiarvoisesti yrityshän on tehnyt mallikkaan vuoden mutta aikamoista tunteiden ja osakekurssin vuoristorataa se on ollut. :slight_smile:

ps. ja lopetan tän siihen millä aloitin. onhan se aika tyhmää näitä miettiä kun voisi näitä samoja analyysejä lukea laadukkaammastakin mediasta kuten inden pitkästä rapsasta :smiley:

18 tykkäystä

Eikös Q4:llä tarvitsisi tehdä 8,4M€ oikaistua liikevoittoa (+12,0% vertailu Q4:n 7,5M€), jotta ei tarvitsisi antaa negaria? Tällöin koko vuoden oikaistuksi liikevoitoksi tulisi 30,8M€ (=kasvaa edellisen vuoden 30,7M€:sta). Q4 6,1M€:lla jäätäisiin koko vuodelta 24,6M€ liikevoittoon ja 28,5M€ oik. liikevoittoon.

15 tykkäystä

Kiitos korjauksesta! Oikaisin oikaistuja lukuja ja nyt seison oikaistuna, (stand corrected ei noin oikeasti voi sanoa).

Korjattu myös ylös.

7 tykkäystä

Käytettyjen autojen kauppaan erikoistunut Kamux siirtyy isompiin tiloihin Vantaan Petikossa.

”Petikko on sijainniltaan loistava autokauppapaikka Kehä III:n kupeessa, ja nyt pääsemme muuttamaan samalla alueella isompaan myymälätilaan. Siirrymme kauppakeskus Viisariin, joka sijaitsee Kehä III:n eteläpuolella. Myymälätilat ovat meille myös nykyistä toimivammat. Autokauppaa pääsemme tekemään tässä tilassa jo toukokuussa”, Kamux Suomen aluepäällikkö Jani Saarinen sanoo.

67 tykkäystä

Juu mulla on Kamux nykyään. Tuo sama aihe herätti kyllä itselläkin huolia, että miksi johtohenkilöstöä valuu talosta ulos ja meneekö muulta johdolta nyt liikaa ja huomiota tulipalojen sammuttamiseen. Omia huoliani tuo eilinen tiedote kyllä helpotti, koska 1) tuossa olisi looginen syy kyseisille tulipaloille ja 2) uusien rekryjen perusteella niiden sammuttaminen on jo hanskassa.

Ennusteemme eivät sisällä arviota liikkeiden osuuden kehityksestä käytettyjen autojen kaupassa. Ilman säännöllistä dataa ja useampaa datapistettä tuota trendiä on todella hankala ennustaa. En ole nähnyt tuosta vanhempaa tilastoa Autoalan Tiedotuskeskukselta, mutta laitoin heille pyynnön voisivatko lähettää tilastosta pidempää aikasarjaa, jos sellainen löytyy.

Kuluttajien välisen kaupan suosio vaihtelee markkina-alueittain ja on Ruotsissa Suomea yleisempää. Kamuxin listelleottoesitteessä arvioitiin 45 %:n käytettyjen autojen kaupoista olevan kuluttajien välisiä (epäilen, että luvut eivät ole täysin verrannollisia). Tämä tarkoittaisi, että liikkeiden osuus on jopa laskenut siitä. Itse uskon pitkässä juoksussa päinvastaiseen trendiin. Alla kuvankaappaus Kamuxin listalleottoesitteestä kuluttajien välisen kaupan heikkouksista.

40 tykkäystä

Sakalta jäätävää kasvua viime vuonna.

33 tykkäystä