Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Vahvaa tekemistä Q4:llä tiukassa markkinassa ja merkittävistä sairauspoissaoloista huolimatta. :+1:
Vaikuttaa hyvältä liikkeeltä lähteä muuttamaan myyntimixiä pykälää hinnakkaampiin autoihin.
Pitäisi tuoda hieman enemmän euromääräistä katetta per auto (rautakate + juoksevat rahoitustuotot)
verrattuna edullisempien autojen myyntiin suunnilleen samoilla resursseilla.

Seuraavista toimintamaista:

Kalliokoski mainitsi jossain aikaisemmassa webcastissa, että seuraavan uuden maan tulisi olla sellainen, jota pystyttäisiin johtamaan jonkin nykyisen toimintamaan maaorganisaatiolla. Näin ollen uuden maan konsernikulut jäisivät pieniksi, jolloin toiminta voisi olla kannattavaa jo melko varhaisessa vaiheessa. Äkkiseltään tulisi mieleen, että esim. Tanska voisi olla hoidettavissa Ruotsin maaorganisaatiolla ja Viro Suomesta käsin. Saksan maaorganisaatiolla lienee pitkäksi aikaa tarpeeksi työmaata omallakin alueella.

Hieman pidemmällä aikavälillä jokin Itä-Euroopan maa voisi olla mielenkiintoinen:

Hyvä tosiaan kuitenkin, että kuluvalla strategiakaudella keskitytään nykyisiin maihin, kun markkinaosuudet vielä pieniä/minimaalisia, eikä skaalaedut ole vielä isommin tulleet Ruotsissa ja Saksassa läpi.

16 tykkäystä

Uusi rapsa ulkona.
https://www.inderes.fi/fi/system/files/company-reports/yhtiopaivitys_kamux_050322_1.pdf

34 tykkäystä

Vähintäänkin mielenkiintoiset ennustukset liikevoitolle vuodelle 2025.
Joko kyseessä on typo, tai sitten analyytikko @Thomas_Westerholm näkee kristallipallossaan jotain hyvin mielenkiintoista. :grin:

Kamux_liikevoitto

18 tykkäystä

Kilpailun pitää kyllä kiristyä merkittävästi, jotta Suomen kannattavuus painuu tuolle tasolle. :face_with_monocle: Mulla oli jäänyt segmenttiennusteet tuomatta esille, joten malli oletti kaikkien segmenttien olevan yhtä kannattavia. Nyt ennusteet eivät enää ole aivan niin mielenkiintoisia

22 tykkäystä
11 tykkäystä

Handelsbanken aamupala: OSTA, tavoitehinta 14 euroa

18 tykkäystä

Muutos Kamuxin johtoryhmässä: Mikko-Heikki Inkeroinen siirtyy uusiin tehtäviin yhtiön ulkopuolelle | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus muutos johtoryhmässä

17 tykkäystä

Tässä kohtaa pitää varmaan jo alkaa “ignooraamaan” muutokset yhtiön johdossa ja olettaa että niitä tulee tulemaan aktiivisesti myös tulevaisuudessa, mutta uskoa (toivoa), että niillä ei tule olemaan vaikutusta liiketoimintaan. Eipä ole aikaisemminkaan menoa haitannut, paitsi Saksan osalta (vaikka vaikea vetää rajaa laajentumisen hitauden syille koronan ja maajohtajan välillä) :smiley:

3 tykkäystä

Toivottavasti Kamux Management System saatiin nyt kunnolla pelaamaan, eikä jätetty keskeneräiseksi ja jonkun tulevan johtajan riesaksi. Uutisoinnin perusteella vaikuttaisi kuitenkin käyttöönotto onnistuneen ihan hyvin.

3 tykkäystä

Kallioskoskihan totesi webcastissä, että KMS:n käyttöönotto Ruotsissa meni jopa odotuksia paremmin. Muuallahan se oli jo aiemmin käytössä.

13 tykkäystä

Jos KMS olisi mennyt enemmän puihin niin neljännellä kvartaalilla olisi näkynyt ihan varmasti viivan alla. Ei jokainen IT-projekti automaattisesti tule silmille. Kyllä tuo näyttää olevan hoidossa koska bisnekset etenee hyvin.

2 tykkäystä

Tämmöisen isomman projektin loppu on luonnollinen aika vaihtaa työpaikkaa btw. Kiitokset omasta puolestani melko kivuttomasti menneestä uudistuksesta Inkeroiselle ja mitä parhainta jatkoa.

52 tykkäystä

Osaako joku sanoa ulkomuistista miksi vuonna 2019 operatiivinen kassavirta ja investoinnit poikkeavat niin paljon edeltävistä ja seuraavista vuosista? (Tiedän kyseessä ote vanhasta raportista)

Varmaan tuosta IFRS-16 siirtymästä ainakin investoinnit heittää. Tuosta aiheutuneet nousseet poistot nostaa myös operatiivista kassavirtaa, jota mm. varaston koko (käyttöpääoma) saattaa heiluttaa paljonkin:

4 tykkäystä

Kamux 2021 vuosikertomus aika kivasti paketoituna.

25 tykkäystä

Tämä ilmiö näkynee myös käytettyjen autojen myynnissä.

Mielenkiintoista nähdä myydäänkö sähköautot loppuun varastosta:

image

Ja vastaavasti näillä polttoainehinnoilla voi olla vaikeaa saada varastoja tyhjennettyä polttomoottorivehkeistä.

5 tykkäystä

Tuon mukaan sivuilla olevien autojen määrä on ylittänyt (mahdollisesti) ensimmäistä kertaa 6000kpl eli ATH-kahvit tulille! :grinning:

17 tykkäystä

Täytyy muistaa, että monilla ei ole varaa vaihtaa sähköautoon, joka täyttää kotitalouden tarpeelliset kriteerit. Tästä syystä myös päivittäminen uudempaan (taloudellisempaan) polttomoottoriautoon on monilla varmasti ajankohtainen tapahtuma.

32 tykkäystä

Kamuxin vuosikertomuksesta poiminta reklamaatioihin ja asiakastyytyväisyyteen liittyen:

“Vuonna 2021 Kamux myi Suomessa yhteensä 48 660 (45 435) käytettyä autoa. Toteutuneista kaupoista 68 (68) eli 0,1 % päätyi kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn vuonna 2021. Käsittelyyn johtaneiden tapausten määrä pysyi edellisvuoden tasolla huolimatta myytyjen autojen määrän kasvusta. Se tarkoittaa, että onnistuimme vähentämään erimielisyyksien määrää suhteessa myytyihin autoihin. Kuluttajariitalautakunnan päätös puolsi Kamuxin asiakkaalle tekemää ehdotusta 54 % tapauksista, ja korjaavien päätösten määrä oli 0,08 % suhteessa myytyihin autoihin.”

Ei kovin huonoa suorittamista tältä “kusettajafirmalta” minun mielestäni :slight_smile:

159 tykkäystä

Handelsbanken:

image

image

Tosin 4.3% liikevoittomarginaali 2024E ei kuulosta ainakaan helposti saavutettavalta.

65 tykkäystä