Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Käytettyjen autojen bisnes on ollut yleisesti aika sitkeää ja ei laskenut esim. finanssikriisissä mitenkään erityisen kovaa. Verkkokauppa.com on siinä mielessä huono esimerkki, että sieltä ostetaan ymmärtääkseni pääasiassa viihde-elektroniikkaa - paino sanalla viihde. Siitä on helppo karsia, kun pitää kiristää vyötä. Auto on jossain kivan lelun ja välttämättömyyden välimaastossa, eli jos talous yskii, niin uusien autojen kysyntä sakkaa lujaa, mutta osa näistä siirtyy sitten ostamaan sen sijaan käytettynä, jolloin käytettyjen luvut eivät tule samalla tavalla tonttiin.

23 tykkäystä

Niin miten kävikään kun Korona iski?
No Kamuxin ns. rautakate vaan nousi per myyty auto.
Tietty talouden epävakaus voi kauppamääriä laskea, mutta kun osa ihmisistä haluaa autoistaan eroon, niin nämä autokauppiaat pääsevät ostaman sopivasti…

En mä usko, että Kamux on heikoilla makrkkinan jäähtyessä, moni pieni yksittäinen autoliike kyykkää ennen isoja ketjua, tätähän on jo tapahtunutkin markkinalla.

Sähköautoja varastossa enää 55kpl kun niitä oli 13 pvä sitten 76 ja Dieseleitä tullut vajaa 100kpl lisää varastoon. Selvä suuntaus on näkyvissä mutta mistä saada tarpeeksi sähköautoja myyntiin on varmaan iso ongelma.

4 tykkäystä

Vaikka kuinka uskon, että Kamuxilla osataan ostaa oikeita autoja oikeisiin hintoihin, niin silti luulen, että tämä ulkopuolinen shokki markkinoihin Venäjän hyökättyä Ukrainaan vaikuttaa negatiivisesti. Diesel- ja bensa-autoja ostettiin varastoon loppuvuodesta/alkuvuodesta varmasti sen hetkisen trendin mukaisesti sopivasti, mutta kun nykyinen polttaineiden hintakehitys on vähentänyt entisestään ihmisten halukkuutta ostaa enää diesel- tai -bensa-auto, niin jonkinlaista varastojen alaskirjausta lienee odotettavissa? Diesel- ja bensa-autot ovat kuitenkin niin iso osa varastoa.

2 tykkäystä

Diisseleitä aivan tolkuton määrä tietääkö kukaan mikä on about normaali määrä mitä kamuxilla yleensä ollut diisseleitä?

Sillä on totta kai vaikutusta Kamuxin kasvuvauhtiin, että tuleeko markkinoilta vetoapua vai vastatuulta, mutta pääasiassa tämä vaikutus kuitenkin näkyy vain Suomessa, jossa Kamuxilla on oikeasti jo merkittävä markkinaosuus. Esim. Saksassa Kamuxin markkinaosuus on jotain pyöristysvirheen tasoa, joten siellä markkinan supistumisenkaan ei pitäisi niin isosti vaikuttaa Kamuxin kasvumahdollisuuksiin ja tämähän on se pihvi. Suomi on lähinnä kassavirta-automaatti, jolla sitten mahdollistetaan Ruotsin ja erityisesti Saksan kasvu.

En myöskään olisi niin huolissani siitä, että “jääkö dieselit varastoon happanemaan tai joudutaan myymään polkuhintaan”. Varmasti tällaisista markkinatilanteen muutoksista voi hetkellisesti tulla negatiivista vaikutusta, mutta kun varastonkierto on kohdillaan ja reagointikyky niin hyvä kuin mitä Kamux on todistanut sen olevan niin vahinko jää yksittäisen kvartaalin tasolle. Täytyy tässä taas muistuttaa, että Kamux on “välittäjä”, joka ottaa vain siivun oston ja myynnin välistä. Jos jonkun tietyn tuotteen myynti sakkaa niin totta kai se näkyy myös ostopuolella ja katteen välissä pitäisi pysyä suht vakiona, joka riippuu lähinnä oman toiminnan tehokkuudesta.

Isoon tarinaan matkalla Euroopan suurimmaksi käytettyjen autojen kauppiaaksi tällaisilla markkinaheilahduksilla ei niinkään ole vaikutusta

42 tykkäystä

Koronan osalta mielestäni on luontevaa, että ihmiset kokivat turvallisemmaksi toteuttaa arjen välttämättömät liikkumiset omalla autolla julkisten kulkuvälineiden sijaan.
Käsillä olevassa tilanteessa julkiset kulkuvälineet tuntuvat taas mahdollisesti turvallisemmilta, ja auto, joka monille on asunnon jälkeen suurin investointi, saatetaan kokea nousseine ylläpitokuluineen liian kalliiksi.

2 tykkäystä

Dieseleitä on ollut jo vuosikausia helpointa tuoda ulkomailta, niin tämä nyt näkyy negatiivisesti Kamuxin varastossa korostetun suuresti. Tulevaisuudennäkymät korreloivat hyvin pitkälle polttoaineen hinnan kanssa.

Ylläpitokulut ei sinänsä ole nousseet, mutta kallistunut polttoaine toki meinaa sitä että “hupiajo” vähenee.
Mielestäni ainakaan Suomen tyyppisessä maassa ei hirveetä loikkausta julkisiin tule. Hankala lapsiperheiden on yhtäkkiä autoa lihoiksi laittaa ja jäänee lapsetomillakin enempi satunnaisiksi

5 tykkäystä

Käytettyjen autojen markkina on defensiivinen. Verkkokauppa on huono verrokki, koska kodinelektroniikka ala koki melkoisen boomin koronan aikana mitä varmasti nyt sulatellaan. Käytettyjen autojen kauppa ei samanlaista boomia kokenut jos YoY lukuja vertailaa näiden toimialojen välillä. Lisäksi verkkokaupalla on venäjän kauppaa, joka loppui.

Kamux fiksusti lähti vuoteen ennätys suurella varastolla ja kertoi tankanneensa ekstra määrän autoja varastoon. Nyt uusien autojen markkina on häiriintynyt entisestään konfliktin takia, joten tässä oli hyvää tuuriakin. Vieläkin, jos katsoo Kamuxin varasto lukuja fi,se,de sivuilta on varastotasot hyvin korkealla, mikä on pääajuri kasvulle CFO mukaan.

Kamuxilla on yli kymmenen vuoden kokemus ja data käytettyjen autojen kaupasta, joten uskon, että he tietävät paremmin, mikä myy kuin foorumin gurut. En voi mitenkää uskoa, että he vain kasvattaisivat diesel autojen varastoa, jos näille kysyntä samalla laskisi.

Lopuksi Motorpoint, mikä on Kamuxin verrokki antoi tänää ennakkotietoja sen 31.3. päättyneestä tilikaudesta ja kertoi sen menneen hyvin vaikka uusien autojen saatavuus häiritsee markkinaa.

Katsotaan miten kaikki tämä konvertoituu luvuiksi Q1 raportin yhteydessä, mutta uskon sen olevan vahva Kamuxin hyvästä positiotumisesta johtuen ja viime vuoden kovasta kasvusta tulee hyvä integroitujen palkkioiden kasvu “carry”.

28 tykkäystä

Pakko kommentoida tähän käytettyjen autojen kaupan defensiivisyyteen, että ei se loppujen lopuksi nyt kovin defensiivistä ainakaan omasta mielestäni ole. Riippuu toki myös miten määrittelee defensiivisyyden/mihin vertaa, merkittävästi defensiivisempää kuin vaikkapa uusien autojen kauppa kuitenkin:

The used-car market is less susceptible to market shocks.

Tuo 1990-luvun alun korkea us inflaatio oli muuten “vain” 5,4%, korot toki myös ihan eri tasolla mitä nyt, että en tiedä kuinka verrannolinen tuo tilanne on, mutta ehkä tästä ainakin autokaupan defensiivisyyteen jotain osviittaa voi saada? Pitkällä aikavälillä tällä ei toki Kamuxin kannalta niin suurta merkitystä ole. Kuva pöllitty oheisesta jutusta jos joku haluaa lukaista: https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/used-cars-new-platforms-accelerating-sales-in-a-digitally-disrupted-market

11 tykkäystä

Nopeassa varastonkierrossa on se haaste, että se ei kestä sitä pitkään, jos yksi tuoteryhmä ei myy ollenkaan ja samaan aikaan tuotetta tulee kuitenkin sisään tasaiseen, jopa kiihtyvään tahtiin.

Pian varasto voi kiertää sellaiseksi että siellä on sisällä vain sitä tuotetta, joka ei myy.

Kamuxissa on varmasti hyvinkin tiedostettu diesel-autojen kysyntäkuvio. Oma kysymys on se, onko tässä valittu riskinottoa niin, että veikataan dieselin kysyntäongelman olevan lyhytkestoinen ja siksi sallitaan ylipaino diesel-autoissa.

Jos diesel-autojen kysyntä sulaisikin pidemmällä aikavälillä alta, silloin voi olla edessä isot “pakkohalpuutukset” diesel-autojen määrän ollessa varastossa paljon ylipainossa, jotta varaston kierrolle saadaan tehtyä tilaa.

Mutta eipä tällaisen ongelman pitäisi kovin kauan varastossa siltikään kestää vaan tasapainotusta varmasti löytyisi. Toki jos diesel-autoja pitää alkaa jopa välttelemään, ei se kaupankäyntiä tietysti jouduta. Varmasti siinä auton myyjäkin alkaa miettimään että odotellaanpa parempia aikoja, jos tarjoukset diesel-autosta valuvat huonoiksi.

6 tykkäystä

Olen kanssasi samaa mieltä. Haluan kuitenkin mainita, että en kyllä itse vielä dieseleiden ylipainosta puhuisi. Tällaiset yllättävät muutokset vaikuttavat toimintaan aina viiveellä ja vaikka kyseisten autojen määrä onkin hienoisessa nousussa niin nopeakin reagoiminen näihin muutoksiin ei vaikuta reaalimaailmassa heti. Jos tuo määrä jatkaa kasvuaan niin silloin toimet, joita ostopuolella on aloitettu tekemään, eivät ole riittävät. Se, että osuus hetkellisesti kasvaa ei vielä kerro mistään muusta kuin että markkinalla on käynnissä muutos. Eiköhän tämä Kamuxilla tiedosteta. @Thomas_Westerholm voisi kuitenkin kysäistä Q1 haastatteluiden yhteydessä, että miten Kamuxilla tähän muuttuneeseen tilanteeseen on reagoitu.

2 tykkäystä

Eiköhän ne dieselitkin edelleen mene kaupaksi kun hinnasta sovitaan, pitää muistaa että uusista on edelleen pulaa ja autojen tarve maailmasta ei ole kadonnut mihinkään. Joko on luottoa siihen että Kamux osaa säätää osto- ja myyntihintoja niin että viivan alle tulee jotain tai sitten ei ole. Itsellä historiallisen track recordin perusteella tätä luottoa nykyjohtoon tältä osin edelleen on.

20 tykkäystä

Eihän sinne varastoon vaan “tule” jostain niitä autoja vaan kyllä ne ihan tietoisesti sinne ostetaan. Jos joku tuoteryhmä ei myy niin ei niitä sitten sinne ostetakaan. Tosin enemmän kuin “myy / ei myy” kyseessä on kuitenkin “mihin hintaan” jokin auto myy. Eihän tämä niin ole, että yhtäkkiä diesel-autot olisi muuttuneet ydinjätteeksi ja kukaan ei niitä enää mihinkään hintaan ostaisi. Varmasti käyvät edelleen kaupaksi kun vain hinnasta sovitaan. Joten jos esim. diesel-autojen myyntihinnat laskisi niin totta kai niiden ostohinnatkin sitten laskisi, jotta niidenkin osalta kiertonopeus saataisiin pidettyä hyvänä ja katteet kunnossa.

Tässähän se oli hyvin kiteytettynä. Kuten totesin niin tällaisen äkillisen markkinamuutokset seurauksena tällä voi yksittäiseen kvartaaliin olla vaikutusta. Varaston kierto oli Kamuxilla viime vuonna alle 50pv ja esim. Venäjän hyökkäys Ukrainaan alkoi 42pv sitten, joten valtaosa nykyisestä varastosta on ostettu jo sodan aikana. Tämä ehkä kuvastaa sitä, kuinka lyhyeksi tällaisten markkinashokkien vaikutus jää Kamuxille ja se on totta kai yksi nopean varastokierron isoja etuja.

36 tykkäystä

Tämän päiväinen tilanne:

  • Hybridi (645)
  • E85 (1)
  • Bensiini (1390)
  • Diesel (4081)
  • Kaasu (17)
  • Sähkö (56)

Yhteensä 5820 autoa, joista dieseleitä on 70%.

En tiedä, mikä on historiallinen jakauma ollut, mutta perstuntumalta näyttää diesel-ylipainolta.

Tuohon sanaleikkiin en lähde. :slight_smile: Mutta kirjoittelin tuossa, että jos Kamux ostaa dieseleitä sisään toivoen kysyntäongelman olevan lyhyt, niin voipi olla, että dieselit on pian pakko myydä melkoisella halpuutuksella ulos, jos dieselin kysyntä sakkaa pahasti.

Kamux elää varastonkierrosta eikä siellä voida hillota 70-80% osuudella huonosti liikkuvaa tavaraa.

Isossa kuvassa riskit dieselin huonon kysynnän kanssa ovat seuraavat:

  • varaston purkaminen diesel-autoista alentaa katetta hetken aikaa
  • autot liikkuvat huonosti, kun diesel-autoista joutuu tarjoamaan ehkä niin vähän, että omistajat lykkäävät auton vaihtoa. Näkyy osaltaan autokaupan hidastumisena. Vaikutus mahdollisesti pidempiaikainen kuin kohta 1

Isossa kuvassa autokauppa on luonteeltaan sellaista, että kaupan tahmeus otetaan takaisin melko pian ja päinvastoin. Vaihtelua kvarttaalien ja vuosien välillä tulee ympäristössä, mutta se ei vaikuta Kamuxin strategiseen etenemiseen juurikaan.

4 tykkäystä

Ellemme tiedä osto- ja myyntihintojen eroja, ei voi sanoa mitenkään että tämä olisi huono juttu Kamuxille. Jos ostohinnat pidetään kurissa ja halvemmalle Dieselillekin löytyy ottajaa, markkinahäiriö vain lisää vaihtoa ja Kamux kerää rahaa joka transaktiosta. Eiköhän siellä osata ihan päivittäin veivata hintoja niin että kauppa käy tilanteesta riippumatta. Se että varastonumerot painottuvat Dieseliin kertoo mielestäni vain sen että Dieseleistä saa nyt Kamuxille myyvä taho huonosti rahaa ja muista saa paremmin, ei muuta.

Vähän kun sanoisi että osakevälittäjällä on huonot ajat edessä kun markkina sukeltaa. Ei tietenkään, ainoa asia millä on merkitystä on vaihto… Se millä hinnoilla kaupat toteutuvat on merkityksetöntä. Sitten jos varastokierron nopeus sakkaa, ts. tavaraa jää käsiin niin sitten on syytä huoleen, mutta en tätä näe todennäköiseksi. Kamux kyllä tunaa hintaa aktiivisesti ettei näin käy - tämä on niille ihan perustason juttuja ja koko kiska olisi ollut jo kauan konkassa jos eivät osaisi tätä hoitaa. Hetkelliset notkahdukset katteissa jos liikkeet ovat nopeita voin uskoa, mutta moinen hukkuu todennäköisesti kohinaan.

13 tykkäystä

Ei kai kukaan ole sanonut, että on huono juttu ja huonot ajat edessä. Negatiivisen kuuloisia tulkintoja.

Kunhan pohdin mahdollisia syitä ja seurauksia tuon ison diesel-varaston osalta riskien kautta. Muita mahdollisuuksia on tietenkin myös.

Ainakin itselleni oli yllätys noin suuri osuus varastosta, niin piti hieman pureskella siksi asiaa.

Isossa kuvassa ei asialla suurta merkitystä ole, autokauppamarkkinan kohinaa. Enemmänkin seuraan kiinnostuksella, mikä on Kamuxin taktiikka asiassa. Markkinahäiriöissä voi tulla erikoisia tilanteita ja niissä luoviminen on oma pelinsä, jossa toinen onnistuu paremmin ja toinen hieman huonommin.

Lisäys: Sakalla dieseleitä näyttää olevan 4392 autosta 2895 autoa eli 66%. Eli kilpailijoilla on ilmeisesti saman suuntainen suhdeluku.

6 tykkäystä

Löytyi äkkiseltään ainakin alle liitetty postaus parin vuoden takaa, mistä nopeasti laskettuna dieselien osuus kaikista myytävistä oli jotain 60%:n luokkaa. Kun varaston kiertonopeus on keskimäärin 1,5 kuukauden luokkaa, on luonnollista että määrä on muuttuneen tilanteen johdosta hieman koholla. Kuten mainitsin, aloitetut toimet näkynevät viiveellä. Jos tilanne jatkuu tällaisena niin sitten voi hieman huolestua, mutta kuten ylempänä mainittiin worst case on silti aika rajattu, koska mahdolliset varastoon jämähtävät diesel-autot saa melko varmasti myytyä vähintään pienellä tappiolla.

Edit: Huomautetaan myös, että mikäli tässä dynamiikassa sekä bensa että sähkö/hybridi autoja myydään vielä tavanomaista vauhdikkaammin, saattaa dieseleiden osuus vääristyä, vaikka niiden myynti ei edes sakkaisi. Mielelläni tästä kaikesta kuitenkin kuulisin firmalta kommentit.

3 tykkäystä

Kenties tuota dieselin painotusta tarkasteltaessa kannattaisi ottaa pakettiautot pois laskuista, koska niiden osuus kaikista dieseleistä Kamuxilla (reilu 4000 autoa) on yli 700 kpl, eikä kyseisessä kategoriassa ole dieselille juuri vaihtoehtoa.

11 tykkäystä