Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Käytettyjen autojen markkina on defensiivinen. Verkkokauppa on huono verrokki, koska kodinelektroniikka ala koki melkoisen boomin koronan aikana mitä varmasti nyt sulatellaan. Käytettyjen autojen kauppa ei samanlaista boomia kokenut jos YoY lukuja vertailaa näiden toimialojen välillä. Lisäksi verkkokaupalla on venäjän kauppaa, joka loppui.

Kamux fiksusti lähti vuoteen ennätys suurella varastolla ja kertoi tankanneensa ekstra määrän autoja varastoon. Nyt uusien autojen markkina on häiriintynyt entisestään konfliktin takia, joten tässä oli hyvää tuuriakin. Vieläkin, jos katsoo Kamuxin varasto lukuja fi,se,de sivuilta on varastotasot hyvin korkealla, mikä on pääajuri kasvulle CFO mukaan.

Kamuxilla on yli kymmenen vuoden kokemus ja data käytettyjen autojen kaupasta, joten uskon, että he tietävät paremmin, mikä myy kuin foorumin gurut. En voi mitenkää uskoa, että he vain kasvattaisivat diesel autojen varastoa, jos näille kysyntä samalla laskisi.

Lopuksi Motorpoint, mikä on Kamuxin verrokki antoi tänää ennakkotietoja sen 31.3. päättyneestä tilikaudesta ja kertoi sen menneen hyvin vaikka uusien autojen saatavuus häiritsee markkinaa.

Katsotaan miten kaikki tämä konvertoituu luvuiksi Q1 raportin yhteydessä, mutta uskon sen olevan vahva Kamuxin hyvästä positiotumisesta johtuen ja viime vuoden kovasta kasvusta tulee hyvä integroitujen palkkioiden kasvu “carry”.

28 tykkäystä

Pakko kommentoida tähän käytettyjen autojen kaupan defensiivisyyteen, että ei se loppujen lopuksi nyt kovin defensiivistä ainakaan omasta mielestäni ole. Riippuu toki myös miten määrittelee defensiivisyyden/mihin vertaa, merkittävästi defensiivisempää kuin vaikkapa uusien autojen kauppa kuitenkin:

The used-car market is less susceptible to market shocks.

Tuo 1990-luvun alun korkea us inflaatio oli muuten “vain” 5,4%, korot toki myös ihan eri tasolla mitä nyt, että en tiedä kuinka verrannolinen tuo tilanne on, mutta ehkä tästä ainakin autokaupan defensiivisyyteen jotain osviittaa voi saada? Pitkällä aikavälillä tällä ei toki Kamuxin kannalta niin suurta merkitystä ole. Kuva pöllitty oheisesta jutusta jos joku haluaa lukaista: https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/used-cars-new-platforms-accelerating-sales-in-a-digitally-disrupted-market

11 tykkäystä

Nopeassa varastonkierrossa on se haaste, että se ei kestä sitä pitkään, jos yksi tuoteryhmä ei myy ollenkaan ja samaan aikaan tuotetta tulee kuitenkin sisään tasaiseen, jopa kiihtyvään tahtiin.

Pian varasto voi kiertää sellaiseksi että siellä on sisällä vain sitä tuotetta, joka ei myy.

Kamuxissa on varmasti hyvinkin tiedostettu diesel-autojen kysyntäkuvio. Oma kysymys on se, onko tässä valittu riskinottoa niin, että veikataan dieselin kysyntäongelman olevan lyhytkestoinen ja siksi sallitaan ylipaino diesel-autoissa.

Jos diesel-autojen kysyntä sulaisikin pidemmällä aikavälillä alta, silloin voi olla edessä isot “pakkohalpuutukset” diesel-autojen määrän ollessa varastossa paljon ylipainossa, jotta varaston kierrolle saadaan tehtyä tilaa.

Mutta eipä tällaisen ongelman pitäisi kovin kauan varastossa siltikään kestää vaan tasapainotusta varmasti löytyisi. Toki jos diesel-autoja pitää alkaa jopa välttelemään, ei se kaupankäyntiä tietysti jouduta. Varmasti siinä auton myyjäkin alkaa miettimään että odotellaanpa parempia aikoja, jos tarjoukset diesel-autosta valuvat huonoiksi.

6 tykkäystä

Olen kanssasi samaa mieltä. Haluan kuitenkin mainita, että en kyllä itse vielä dieseleiden ylipainosta puhuisi. Tällaiset yllättävät muutokset vaikuttavat toimintaan aina viiveellä ja vaikka kyseisten autojen määrä onkin hienoisessa nousussa niin nopeakin reagoiminen näihin muutoksiin ei vaikuta reaalimaailmassa heti. Jos tuo määrä jatkaa kasvuaan niin silloin toimet, joita ostopuolella on aloitettu tekemään, eivät ole riittävät. Se, että osuus hetkellisesti kasvaa ei vielä kerro mistään muusta kuin että markkinalla on käynnissä muutos. Eiköhän tämä Kamuxilla tiedosteta. @Thomas_Westerholm voisi kuitenkin kysäistä Q1 haastatteluiden yhteydessä, että miten Kamuxilla tähän muuttuneeseen tilanteeseen on reagoitu.

2 tykkäystä

Eiköhän ne dieselitkin edelleen mene kaupaksi kun hinnasta sovitaan, pitää muistaa että uusista on edelleen pulaa ja autojen tarve maailmasta ei ole kadonnut mihinkään. Joko on luottoa siihen että Kamux osaa säätää osto- ja myyntihintoja niin että viivan alle tulee jotain tai sitten ei ole. Itsellä historiallisen track recordin perusteella tätä luottoa nykyjohtoon tältä osin edelleen on.

20 tykkäystä

Eihän sinne varastoon vaan “tule” jostain niitä autoja vaan kyllä ne ihan tietoisesti sinne ostetaan. Jos joku tuoteryhmä ei myy niin ei niitä sitten sinne ostetakaan. Tosin enemmän kuin “myy / ei myy” kyseessä on kuitenkin “mihin hintaan” jokin auto myy. Eihän tämä niin ole, että yhtäkkiä diesel-autot olisi muuttuneet ydinjätteeksi ja kukaan ei niitä enää mihinkään hintaan ostaisi. Varmasti käyvät edelleen kaupaksi kun vain hinnasta sovitaan. Joten jos esim. diesel-autojen myyntihinnat laskisi niin totta kai niiden ostohinnatkin sitten laskisi, jotta niidenkin osalta kiertonopeus saataisiin pidettyä hyvänä ja katteet kunnossa.

Tässähän se oli hyvin kiteytettynä. Kuten totesin niin tällaisen äkillisen markkinamuutokset seurauksena tällä voi yksittäiseen kvartaaliin olla vaikutusta. Varaston kierto oli Kamuxilla viime vuonna alle 50pv ja esim. Venäjän hyökkäys Ukrainaan alkoi 42pv sitten, joten valtaosa nykyisestä varastosta on ostettu jo sodan aikana. Tämä ehkä kuvastaa sitä, kuinka lyhyeksi tällaisten markkinashokkien vaikutus jää Kamuxille ja se on totta kai yksi nopean varastokierron isoja etuja.

36 tykkäystä

Tämän päiväinen tilanne:

  • Hybridi (645)
  • E85 (1)
  • Bensiini (1390)
  • Diesel (4081)
  • Kaasu (17)
  • Sähkö (56)

Yhteensä 5820 autoa, joista dieseleitä on 70%.

En tiedä, mikä on historiallinen jakauma ollut, mutta perstuntumalta näyttää diesel-ylipainolta.

Tuohon sanaleikkiin en lähde. :slight_smile: Mutta kirjoittelin tuossa, että jos Kamux ostaa dieseleitä sisään toivoen kysyntäongelman olevan lyhyt, niin voipi olla, että dieselit on pian pakko myydä melkoisella halpuutuksella ulos, jos dieselin kysyntä sakkaa pahasti.

Kamux elää varastonkierrosta eikä siellä voida hillota 70-80% osuudella huonosti liikkuvaa tavaraa.

Isossa kuvassa riskit dieselin huonon kysynnän kanssa ovat seuraavat:

  • varaston purkaminen diesel-autoista alentaa katetta hetken aikaa
  • autot liikkuvat huonosti, kun diesel-autoista joutuu tarjoamaan ehkä niin vähän, että omistajat lykkäävät auton vaihtoa. Näkyy osaltaan autokaupan hidastumisena. Vaikutus mahdollisesti pidempiaikainen kuin kohta 1

Isossa kuvassa autokauppa on luonteeltaan sellaista, että kaupan tahmeus otetaan takaisin melko pian ja päinvastoin. Vaihtelua kvarttaalien ja vuosien välillä tulee ympäristössä, mutta se ei vaikuta Kamuxin strategiseen etenemiseen juurikaan.

4 tykkäystä

Ellemme tiedä osto- ja myyntihintojen eroja, ei voi sanoa mitenkään että tämä olisi huono juttu Kamuxille. Jos ostohinnat pidetään kurissa ja halvemmalle Dieselillekin löytyy ottajaa, markkinahäiriö vain lisää vaihtoa ja Kamux kerää rahaa joka transaktiosta. Eiköhän siellä osata ihan päivittäin veivata hintoja niin että kauppa käy tilanteesta riippumatta. Se että varastonumerot painottuvat Dieseliin kertoo mielestäni vain sen että Dieseleistä saa nyt Kamuxille myyvä taho huonosti rahaa ja muista saa paremmin, ei muuta.

Vähän kun sanoisi että osakevälittäjällä on huonot ajat edessä kun markkina sukeltaa. Ei tietenkään, ainoa asia millä on merkitystä on vaihto… Se millä hinnoilla kaupat toteutuvat on merkityksetöntä. Sitten jos varastokierron nopeus sakkaa, ts. tavaraa jää käsiin niin sitten on syytä huoleen, mutta en tätä näe todennäköiseksi. Kamux kyllä tunaa hintaa aktiivisesti ettei näin käy - tämä on niille ihan perustason juttuja ja koko kiska olisi ollut jo kauan konkassa jos eivät osaisi tätä hoitaa. Hetkelliset notkahdukset katteissa jos liikkeet ovat nopeita voin uskoa, mutta moinen hukkuu todennäköisesti kohinaan.

13 tykkäystä

Ei kai kukaan ole sanonut, että on huono juttu ja huonot ajat edessä. Negatiivisen kuuloisia tulkintoja.

Kunhan pohdin mahdollisia syitä ja seurauksia tuon ison diesel-varaston osalta riskien kautta. Muita mahdollisuuksia on tietenkin myös.

Ainakin itselleni oli yllätys noin suuri osuus varastosta, niin piti hieman pureskella siksi asiaa.

Isossa kuvassa ei asialla suurta merkitystä ole, autokauppamarkkinan kohinaa. Enemmänkin seuraan kiinnostuksella, mikä on Kamuxin taktiikka asiassa. Markkinahäiriöissä voi tulla erikoisia tilanteita ja niissä luoviminen on oma pelinsä, jossa toinen onnistuu paremmin ja toinen hieman huonommin.

Lisäys: Sakalla dieseleitä näyttää olevan 4392 autosta 2895 autoa eli 66%. Eli kilpailijoilla on ilmeisesti saman suuntainen suhdeluku.

6 tykkäystä

Löytyi äkkiseltään ainakin alle liitetty postaus parin vuoden takaa, mistä nopeasti laskettuna dieselien osuus kaikista myytävistä oli jotain 60%:n luokkaa. Kun varaston kiertonopeus on keskimäärin 1,5 kuukauden luokkaa, on luonnollista että määrä on muuttuneen tilanteen johdosta hieman koholla. Kuten mainitsin, aloitetut toimet näkynevät viiveellä. Jos tilanne jatkuu tällaisena niin sitten voi hieman huolestua, mutta kuten ylempänä mainittiin worst case on silti aika rajattu, koska mahdolliset varastoon jämähtävät diesel-autot saa melko varmasti myytyä vähintään pienellä tappiolla.

Edit: Huomautetaan myös, että mikäli tässä dynamiikassa sekä bensa että sähkö/hybridi autoja myydään vielä tavanomaista vauhdikkaammin, saattaa dieseleiden osuus vääristyä, vaikka niiden myynti ei edes sakkaisi. Mielelläni tästä kaikesta kuitenkin kuulisin firmalta kommentit.

3 tykkäystä

Kenties tuota dieselin painotusta tarkasteltaessa kannattaisi ottaa pakettiautot pois laskuista, koska niiden osuus kaikista dieseleistä Kamuxilla (reilu 4000 autoa) on yli 700 kpl, eikä kyseisessä kategoriassa ole dieselille juuri vaihtoehtoa.

11 tykkäystä

Ajattelin nostaa näkökulmana tämän käytettyjen autojen välityksen dynamiikkaa potentiaalisesti, ja jopa aika todennäköisesti, disruptoivan tekijän, josta ei liiaksi keskustella (en tosin ole kahlannut ketjua kokonaan läpi, joten voi olla toistoakin).

Markkinapaikkaistumisen trendi nimittäin jatkuu ja markkinapaikkaliiketoiminnat kehittyvät vauhdilla ottaen vertikaalisen integraation askeleita, toisin sanoen edeten arvoketjussa käytettyjen autojen ilmoituksista kohti “fully transactional” -tyyppistä strategiaa. Suomeksi tarkoittaen sitä, että ottavat askeleita ja investoivat voimakkaasti mahdollistaakseen koko osto- tai vuokraustransaktion online (eli digitalisoidaan ja automatisoidaan automyyjän työtä).

Ohessa Euroopan suurimman online classifieds -toimijan, Adevintan, ennuste vuoden 2025 auto- ja asuntokauppojen (sis. asuntojen vuokraus) komissiopotista viime CMD-esityksestä. Kuten näkyy, niin jaettavaa on 51 miljardia euroa. Tällä hetkellä tuon “commission poolin” jakavat siis autodiilerit ja kiinteistönvälittäjät, mutta jatkossa kultakaivoksella ovat myös markkinapaikat. Markkinapaikkojen merkittävänä kilpailuetuna arvoketjussa on vahva suhde kuluttajaan ja siitä syntyvä data, mikä luo ainutlaatuisen position. Useampi autokauppaketju on yrittänyt erilaisten konsortioiden voimalla rakentaa omia markkinapaikkoja siinä kuitenkaan onnistumatta, sillä tämä bisnes jos jokin on winner takes it all -tyyppinen markkina, jossa voittajalla on aina >50% markkinaosuus ja huipussaan oleva spontaani tunnettuus, jonka nakertaminen on todistetusti erittäin haastavaa. Diilerikään ei voi olla markkinapaikoilta poissa, sillä kuluttajat aloittavat sieltä ostopolkunsa.

Tulevaisuudessa toimialan dynamiikkaa saattaa hyvin muuttaa myös se, että kuluttajille on kehitetty myös palveluita, joilla autonsa myyntiä harkitseva kuluttaja voi kilpailuttaa parhaiten tarjoavan diilerin, mikä osaltaan nakertaa autokauppiaiden katteita erityisesti sweet spot -vaihdokeissa, jotka löytävät ostajan nopeasti.

Edellä mainituista syistä itse olen kallistunut sille kannalle, että todennäköisyydet ovat sen puolella, että 5-10 vuoden sisällä tämä toimiala ja sen tulonjako näyttää erilaiselta kuin tänä päivänä, ja digitaaliset mallit ottavat kasvavia osuuksiaan transaktioissa. Autoalaa seuraavien kannattaa syventyä näihin listattuihin markkinapaikkoihin (ainakin Adevinta ja Schibsted) myös siksi, sillä tuoreimmat osavuosikatsaukset ja CMD-materiaalit tuovat arvokasta näkökulmaa toimialaan ja tarjoilevat ajankohtaista tietoa esimerkiksi supply-haasteista, joita on viime syksynä ja alkuvuonna ollut merkittävästi. Tämä markkinapaikkayhtiöiden tarjoama data on myös erittäin vahva indikaattori siihen, miten listatuilla diilereillä menee, sillä kyseisten tuo eri toimijoiden “motor vertical” -kasvu on lähes suora kuumemittari diilerimarkkinan volyymeihin.

50 tykkäystä

Q1 varastotilanteesta:

Keskimääräiset varastojen lukumääräiset koot 2022 Q1 vs. 2021 Q1 (lähteenä oma epävirallinen kirjanpito nettiauto.com, blocket.se, mobile.de myynti-ilmoitukset, 25 datapistettä per maa):

:finland:Suomi: 2022 Q1 4696 autoa. 2021 Q1 4539 autoa. +3,5%
:sweden:Ruotsi: 2022 Q1 1357 autoa. 2021 Q1 1244 autoa. +9,1%
:de:Saksa: 2022 Q1 698 autoa. 2021 Q1 528 autoa. +32,3%
Yhteensä: 2022 Q1 6751 autoa. 2021 Q1 6311 autoa. +7,0%

(Saka: 2022 Q1 4101 autoa. 2021 Q1 3118 autoa. +31,5%)

Q2:n alkuvarasto vs. 2021 Q2:n alkuvarasto:

:finland:Suomi: 2022 Q2 alku 4658 autoa. 2021 Q2 alku 4950 autoa. -5,9%
:sweden:Ruotsi: 2022 Q2 alku 1472 autoa. 2021 Q2 alku 1361 autoa. +8,2%
:de:Saksa: 2022 Q2 alku 770 autoa. 2021 Q2 alku 603 autoa. +27,7%
Yhteensä: 2022 Q2 alku 6900 autoa. 2021 Q2 alku 6914 autoa. -0,2%

(Saka: 2022 Q2 alku 4350 autoa. 2021 Q2 alku 3442 autoa. +26,4%)

Q1:n aikana varastotasot kasvoivat maltillisesti konsernin tasolla maaliskuun alkuun asti, minkä jälkeen ollut suht flattia. Vertailukaudella varastotasojen kasvu jatkui voimakkaana läpi kvartaalin maaliskuun loppuun asti, jossa tuli viime vuoden varaston ATH. Vaikuttaisi, että ostojen suhteen on saatettu olla nyt hieman varovaisempia vallitsevan tilanteen vuoksi.

Vaikka etenkin Suomessa kappalemääräinen varaston kasvu on ollut vaatimatonta, on silti varaston arvo noussut huomattavasti keskihintojen nousun myötä. Sen myötä uskoisin, että kohtuullista liikevaihdon kasvua tulee Suomestakin Q1:llä, vaikka kappalemääräisessä myynnissä saattaa tapahtua notkahdus jopa negatiivisen puolelle vaisussa markkinassa. Q1:n alussa konsernin vaihto-omaisuus oli 41,9% vertailukautta suurempi (132,8M vs. 93,6M), kun taas kappalemääräinen varasto oli kirjanpitoni mukaan 10,4% suurempi. Näistä karkeasti laskettuna keskihinnat olisivat nousseet vertailukauden alusta lähes 30%.

Saksassa varasto on kasvanut mukavasti siitä huolimatta ettei uusia myymälöitä olla avattu. Odottaisin, että Saksassa tehdään tänä vuonna hyvällä todennäköisyydellä ensimmäinen voitollinen vuosi. Viime vuonna Saksassa tehtiin -1,6M€ oik. liiketappiota 98M€ liikevaihdolla liikkeiden ollessa käytännössä koko Q1:n ajan kiinni ja eriasteisten rajoitusten vallitessa koko vuoden. Vaikuttaisi siltä, että tämän vuoden kasvu tehdään Saksassa pitkälti vertailukelpoisten liikkeiden myynnin kasvulla, mikä on kulutehokkainta kasvua. Kappalemääräinen varastotaso on Saksassa tällä hetkellä noin 30% vuoden takaista korkeammalla tasolla ja luultavasti vielä keskihinnaltaankin korkeampi, joten reipas kasvu on varmasti tehtävissä vertailukelpoisilla myymälöilläkin. Bruttokatetta pitäisi kertyä selvästi viime vuotta enemmän, kun taas kulujen ei pitäisi nousta samassa suhteessa, minkä vuoksi plus-merkkiselle tulokselle tälle vuodelle pitäisi olla hyvät mahdollisuudet. Like for like kasvulla on rajansa, joten odottaisin Verrellin johdolla nähtävän uusia myymäläavauksia loppuvuonna, ehkäpä jo johonkin uudelle alueelle (esim. Berliini :thinking:).

62 tykkäystä

Hyvää dataa, kiitoksia! On erittäin kiinnostavaa seurata sitä, miten Sakan ja Kamuxin välillä tilanne kehittyy. Kamux vaikuttaa kovin rauhalliselta liikkeissään kaasua painavaan Sakaan verrattuna.

Olisi kiinnostavaa kuulla Kalliokosken kommentit siitä, miksi yhtiöt etenevät näinkin erilaisella vauhdilla ja myös siitä, onko Kamuxillakin kaasu pohjassa ja jos on, miksi koneesta ei irtoa kierroksia kuten kilpailijalla.

15 tykkäystä

Ilmeisesti Saka on myös uudistanut lisäturvansa Kamuxin vanavedessä vai toisinpäin? Nyt molemmilla saatavilla turvaa alle 250tkm ajettuihin alle 12 vuotta vanhoihin sekä vähemmän ajettuihin tarjolla 40tkm/2v. Kamuxilla näyttäisi olevan myös yritysasiakaille lisäturva tarjolla.

Itse uskoisin, että tuo laaja kahden vuoden lisäturva olisi todella kysytty esim. nyt valtavan kysynnän omaaviin hybrideihin mistä tehtaan perustakuut umpeutunut?

Jännä nähdä tosiaan Q1 onko Saka saanut markkinaa Suomessa Kamuxin kustannuksella. Ainakin markkinoinnissa on mielestäni edellä kun kirjoittaa googleen Kamux niin ensin tulee Sakan mainos isolla. Ehkä sijoittajat odottaa enemmän Kamux Ruotsin ja Saksan lukuja jälleen?

Mielenkiintoisia aikoja, mielenkiintoisia aikoja.:thinking:

Sakalla uudistivat ensimmäisenä lisäturvien sisältöjä ja laajuutta.

1 tykkäys

Kyllä. Kamuxin osalta keskihinnan nostaminen on ollut ns. helppo tapa kasvattaa liikevaihtoa viim. 6-9 kuukauden aikana, koska heillä se on ollut melko alhainen aiemmin.

Tuo keino lämmittää vain hetken aikaa. Automäärien myynti ei ole kehittynyt muistini mukaan kovinkaan ripeästi ja se tässä mietityttää aika paljonkin kun katsoo tuota Sakan varaston kasvua , joka korreloi käytännössä suoraan myyntimäärään.

4 tykkäystä

Alla on Thomaksen juttu käytettyjen autojen kaupasta ja digitalisaatiosta. :slight_smile:

Asiointikokemuksen siirtyessä enenevissä määrin digitaalisiin kanaviin on toimijoiden kehityttävä alan mukana pitääkseen markkinaosuuksistaan kiinni. Luonnollisesti kaikilla ei ole vastaavia edellytyksiä vastata kuluttajien muuttuviin vaatimuksiin, minkä voisi kuvitella nopeuttavan toimialan konsolidaatiota.

16 tykkäystä

Saksaan rekrytty vuoden alusta kokenut ostopäällikkö. Toiminut aikaisemmin LinkedInin mukaan pitkään ostajana käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneella DAT AUTOHUS AG:llä, jolla tällä hetkellä 3300 autoa Saksassa myynnissä.


67 tykkäystä

Toimitusjohtajan katsaus.

20 tykkäystä