Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kamuxin hankintakanavista ja kilpailuedusta hyvää pohdintaa @Petri_Kajaani. Kiitos.

Juha Kalliokoski on Kauppalehdessä myös puhunut 11.4.2019 noin 17 maasta:
“Kamux hankkii nyt autoja ulkomailta yhteensä noin 17 maasta. Kalliokoski lisää, että vähäpäästöisen ja uudehkojen autojen löytäminen ei käy kädenkäänteessä, vaan ajoittain paljonkin työtä.”
(Lähde: Autoliikkeiden mukaan mielikuva savuttavista tuontiautoista ei aivan pidä kutiaan – ”Ei tuonti ole itsetarkoitus” | Kauppalehti)

Kamux on aika vähän kertonut kansainvälisten ostoverkostojen ja hankintakanavien sisällöstä. Esimerkiksi Kamuxin vuosikertomuksessa 2019 (sivulla 20) mainitaan vain näin.
“Kehittyneet kansainväliset ostoverkostot ja hankintakanavat: noin 100 autojen toimittajaa.”

Eli autojen toimittajia olisi noin 100 kpl 17 eri maassa?

Kamuxin hankintakanavista on tässä ketjussa puhuttu aiemminkin. Esim. @Latela nosti aihetta esille 2. elokuuta ja kysyi Kamuxilta hankintaketjuista:

Kamux vastasi kysymykseen näin:

Kilpailijoiden takia ei hankintakanavien tarkempaa sisältöä voida kai avata kovin laajasti julkisuudessa. Kamuxin vastauksen linkki vie analyytikko Petri Kajaanin hyvään Q&A-vastaukseen, josta tämä lainaus:
Kamuxilla on monia hankintakanavia ja eri kanavat painottuvat markkinatilanteiden muutosten mukaan. Kamux hankkii käytettyjä autoja autohuutokaupoista, leasingyhtiöiltä, muilta autoliikkeiltä, rahoitusyhtiöiltä, maahantuojilta, yksityishenkilöiltä ja muista lähteistä. Suurimman osan myymistään autoista Kamux hankkii asiakkailtaan vaihdossa osana autokauppaa. Kysyin asiaa yhtiöltä ja kokonaisuudessaan leasingyhtiöiltä ostaminen on noin 1/10 kaikista ostoista, joten ei Kamuxin bisnes lähtisi vielä alta, vaikka tämä kanava tyrehtyisi vaikka kokonaan.

6 tykkäystä

Kuinka iso prosentti jättää vanhan kotteronsa Kamuxin murheeksi, kun hakee Kamuxilta uudemman? Jos tämä on esim. yli 50%, niin eikö Kamuxin autokanta ala vanhentua??

Kyssäri nro 2: Korjaako Kamux tuon vanhan kotteron vai peseekö vain kurat pois ja antaa vahingon kiertää?

Masse-setä, FA, 10v. vanhan Toyotan etupää on alkanut valskata ja kiihtyvyys pudonnut dramaattisesti, antaako foorumi luvan viedä Kamuxille? :sweat_smile:

17 tykkäystä

Kamux ymmärtääkseni pistää “myyntikelvottomat” eteenpäin huutokaupoin. Eli eivät varsinaisesti enää näy normivarastossa vaan pistetään lihoiksi “eniten tarjoavalle” karvoineen päivineen.

Ei muuta kuin Toyota paaliin ja uutta Teslaa alle :smiley:

11 tykkäystä

juuri näin. kamux tarjosi vaihdosta naapurin romusta 600 €, kun viereisen liikkeen pikkujobbari reilu 2 000€.

1 tykkäys

Eli se siitä Kamuxin “edullisuudesta” … ??

Kamuxilla myytävä kosla on halpa, mutta omasta ei saa juuri mitään??

Masse-setä, FA, kiero, kierompi, kier… eikun autojobbari :red_car:

Näinhän se menee,että romut/liikkeen myyntiriviin kelpaamattomat menee huutokauppaan tai suoraan jobbarille.

Jobbareille autoja myydään usein myös “nipuissa”. Tähän voi kuulua useita autoja ja tälle koko paketille sitte hinta.Tällaisissa nipuissa kun myydään niin päästään samalla hyvin eroon kunnon pommeista tai sellaisista autoista joille ei ole kysyntää. Hyvien seassa siis voi olla huono auto mitä ei yksittäin saatas myytyä. Näin siis niistäkin eroon päästään💪

@anon55587152 Tarjosko jobbari siis suoraa ostoa 2000euron hintaan vai vaihtokaupan hyvityshinta? Hyvitysintahan riippuu täysin siitä millainen pelivara autossa on johon vaihtoa tehdään.

Olin tässä jokunen viikko sitten auttamassa tuttavani autonmyyntiä. Kamuxin myyjähän sieltä soitteli parin viikon päästä myynti ilmotuksen jätöstä. Teki erittäin kovan tarjouksen. 1000e alle pyyntihinnan. Olin hinnotellu auton markkinoille jo hyvään hintaan,mutta kamuxin tarjous kyllä yllätti positiivisesti👍 Muutenkin mahtava fiilis tuli kun kamuxin ostaja soitteli. Tuttavalle soittelinki heti,että vieppäs auto niille😎

5 tykkäystä

juu se 2000 € osto oli vaihtokaupan hyvityshinta. mutta samaa se naapuri kysy kamuxilta eli vaihtokauppaa.

Luultavasti jobbarin auto oli ylihinnoteltu markkinoille🤔Väliraha on se mikä ratkaisee. Ei se mitä omasta romusta “hyvitetään”.

4 tykkäystä

Kiitos vastauksesta ja samoin @Contrafun. Korona-aika oli toki poikkeuksellinen, mutta pohdin asiaa yleisesti. Eikö käytännössä Kamuxin hankkimat autot, jotka eivät ole vaihdossa annettuja, ole aina pois joltain toiselta kilpailijalta. Eli käytännössä täytyy olla koko ajan tehokkaampi ja hankkia yhä enemmän autoja, mitä enemmän myymälöitä? Toki tietämättä on se, kuinka paljon autoja ylipäätään hankittavissa markkinoilla. Se, että kaikki kilpailijat ovat korona-aikana ja sen jälkeen samassa tilanteessa, ei vaikuta Kamuxin hankintaan sinänsä mitenkään. Kaikki ne tällä hetkellä kuitenkin autoja hankkivat… En usko, että Kamuxikaan ihan joka kolkasta lähtee autoja hakemaan, mutta toki varmaan Ranskasta voidaan ostaa ja tuoda Suomeen ja ehkä Saksaankin, jos ei sieltä riittävästi irtoa. Hieman kyllä jäi asia kaihertamaan ja olisikin hienoa, jos edes sen merkitystä tms. Saataisiin urkittua jossain haastattelussa, jos eivät tarkemmin halua mainita.

1 tykkäys

Setä siirsi tämän tärkeän postauksen kafferoomiin :slight_smile:

Hmmm :thinking: :thinking: :thinking:

Käykö tässä nyt vähän niin, että Kamux myy roskakotterot nipussa pikku-jobbareille, ne laittaa kotteroita kuntoon ainakin pinnasta, ja lopuksi taas Kamuxin äijä kyselee myytävää, kun käytetyistä on pulaa??

Masse-setä, FA, jostainhan se käytetty aina tulee :ok_hand: :v: :ok_hand:

4 tykkäystä

Kamuxin laaja raporttia lukiessa pisti silmään, että rahoitus- ja vakuutustuotteiden myynnistä syntynyt palkkio oli vuonna 2018 22,7 MEUR ja samalla koko yhtiön liikevoitto oli 18,9 MEUR. Onko siis pelkkien autojen myynti ilman lisäpalveluita käytännössä tappiollista, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

7 tykkäystä

En ole aivan varma ymmärränkö oikein pointtisi, mutta kyllähän esim. henkilökulut kohdistuvat myös näihin palkkioihin. Tai siis ei autokaupan tappiollisuutta voi vielä tästä päätellä.

1 tykkäys

Kaipa noita kannattaa katsoa kokonaisuutena, koska kuluja on varsin vaikea yrittää jakaa autonmyynnin ja integroitujen palvelujen myynnin välille. Ja esim. myyjät saattavat esim tarjota 200e alennusta autosta jos ostat 700e kamux plussan. Jolloin autosta saatu kate saattaa tippua vaikka 100ehen, mutta kokonaiskate autosta nousee.

Ehkä integroitujen palveluiden liikevaihtoa kannattaa suhteuttaa vain kokonaiskatteeseen?

1 tykkäys

Juu totta tuo, tuli taas ajateltua hieman liian yksinkertaisesti

1 tykkäys

murha.infossa hyvä keskustelu Kamuxin bisneksistä:

https://www.murha.info/rikosfoorumi/viewtopic.php?f=20&t=21028

Itse en laittaisi euroakaan näille.

2 tykkäystä

Langalla käsitellään ikivanhaa bensa palkka jupakkaa. Täällä foorumilla tästä on keskusteltu jo useamman kerran ja konsensus taitaa olla että tapahtumat ovat menneen talven lumia. Toisin sanoen, ketään ei kiinnosta.

39 tykkäystä

Sattuikin sopivasti tämä aihe.
Juttelin tällä viikolla vanhemman herrasmiehen kanssa joka on ajanut ja ajoi vielä hetki sitten kamuxille, autolle.comille ja rinta-joupille autoja.
Kysyin varsin tästä jupakasta, kun Kamux oli otsikoissa bensa-lipuilla maksettujen palkkojen yms osalta. Ainakin hän vakuutteli, että käytäntö muuttui silloin samantien ja tästä toimintatavasta luovuttiin.

16 tykkäystä

Minkä takia sitten linkkasit neljä vuotta vanhan ketjun MURHA.INFOSTA? :smiley:

Ainakaan yhtiöön liittyen, johon “itse et laittaisi euroakaan”.
Ainakaan, kun asia on käsitelty tässäkin ketjussa jo aika moneen otteeseen.
Ainakaan, jos sinua ei foorumin konsensus kiinnosta pätkääkään - eli et halua sen toimivan edes keskustelun aloittajana?

42 tykkäystä

Oletko siis sitä mieltä, että tämä vaikuttaa tuotto-odotukseen? Vielä se ei ainakaan ole vaikuttanut, mutta mielenkiintoista olisi kuulla ajatuksiasi.

3 tykkäystä

Alkuperäinen kommenttisi oli yhtä sisällötön kuin muutkin tähän mennessä.

Jos sinulla on jotain argumenttejä miksi kamux saattaisi olla huono sijoitus, tai miksi tähän ei kannattaisi laittaa euroakaan, niin varmasti suurinosa mielellään kuulee ne.

12 tykkäystä