Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Voisiko liittyä esim odotuksiin varaston arvon kasvusta, kun USA käytettyjen hinnat kasvoivat, tai siihen, että odotettiin kovaa kannattavuutta ja kasvua yhtä aikaa?

Ennätys kvartaalia. Kaikkien aikojen parasta.

Tartteisi tietää tarkka keskustelu ja kysymysten asettelu jotta tähän pystyisi kunnolla vastaamaan. Toimittajathan kysele asioita jossain järjestyksessä ja tekevät jutun jossain muussa järjestyksessä jättäen joskus myös aika oleellisia pätkiä keskustelusta kirjoittamatta itse lehtijuttuun. Jos toimittaja on esimerkiksi kysynyt osarin jälkeisestä voimakkaasta kurssilaskusta, niin tuo on varsin looginen vastaus siihen. Odotukset oli että sekä tulos että liikevaihto kasvaa voimakkaasti, mutta tulikin pelkkää liikevaihdon kasvua mikä näin jälkikäteen katsottuna ei Kalliokosken aikaisempien kommenttien perusteella ehkä olisi pitänyt olla näin iso yllätys. Odotukset olivat siis karanneet korkeiksi.

12 tykkäystä

Epäilen että Kamuxilla oli selkeitä haastaita Suomessa KMS käyttöönottossa. Lisäksi käyttöönottoon on käytetty lisäresurssejan mm. järjestelmän koulutuksiin henkilökunnalle.
Uskon että ongelmat vaikuttivat negatiivisesti jopa n. 1000 myydyn auton määrään Q2:n aikana.

Perusteluna Kamuxilla myytyjen autojen kappalemäärä laski vaikkakin Suomessa käytetyt autot vaihtoivat enemmän omistajia Q2 2021 vs Q1 2021 (Q1 142015 vs Q2 160105).

image

Joudutaanko osakekurssi “korjausliikettä” odottelemaan jopa Q3 tulosjulkistukseen asti?
Niin kuin TJ mainitsikin KMS:n ongelmat on ratkaistu, uskon että Q3:n tulos yllättää positiivisesti. (Ei ole ostosuositus)

19 tykkäystä

Toki markkina odottaa ensin Q3 ennenkö suunta selkeästi lähtee nousuun.
Näköjään tuo KMS on ollut iso haaste, johtajat hiukan halusivat asiaa vähätellä.
Tietysti jos Kamux tulee ulos uusilla kauppapaikka clousauksilla ja vaikka Saksaan löytyisi terävä uusi veturi, kaupanpäälle vaikka jotain yrityskauppaa, niin voihan Kamux taas lähteä rallattamaan.
Nythän kun shortseja ilmaantunut niin ehkä kuopat tiellä jatkuvat jonkun tovin. Itse tankkasin, mutta en odota että uusissa lapuissa olisi ensiviikolla euro-kaksi lisää.

Tai jos Kamux ilmoittaa oikeuscasessa sopimukseen pääsystä.
Joka on ihan hyvin mahdollistakin ennen Q3:n tuloksia. Toisaalta ovat varanneet tähän caseen jo 200.000€ muita kuluja, joten pitkäänkin “taisteluun” on varauduttu.

5 tykkäystä

Nousiko siis kappalemääräinen myynti vai liikevaihto? Nimittäin sekä Kamux että Kesko raportoivat korkean liikevaihdon vaikka kappalemäärä laski, ja syynä oli kohonnut hintataso.

2 tykkäystä

Kappalemäärää tarkoitan, käytän omassa ennustustyökalussani aut.fi julkaisemia lukuja.

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

1 tykkäys

Vaihtoautoista on ainakin Suomessa kova pula. Pistin oman kikottimen eilen myyntiin nettiautoon ja sain kolme yhteydenottoa. Kaikki autoliikkeitä. Yksi näistä Kamux.

Olen vuosien varrella myynyt kymmeniä autoja, enkä muista koskaan aikaisemmin autoliikkeen suoraan ottaneen yhteyttä.

Ps.Kamuxin tarjous oli -27% pyyntihinnasta. Ei tullut kauppoja. Vaikka kierosti mietinkin että näin osakkeen omistajana tavallaan ostaisin auton itselleni takaisin myymällä sen Kamuxille :joy:

44 tykkäystä

Palstalla Laskijan mainitsema www.aut.fi on loistava sivusto.

Autojen keskihintatilastoja - Autoalan Tiedotuskeskus

Otan autokantamme keskimääräisen hinnan 6800e esiin siksi, että kun nyt niin Kamux kuin vaikkapa Saka ovat siirtynet kalliimpien autojen myyntiin, niin blokkaantuuko potentiaalisista kaupoista/asiakkaista liian iso osa out ?? Suomalaiset kutenkin ostaa kympin kieseja kappalemääräisesti paljon, vaihtavat toiseen kun kyllästyvät tai tarpeet muuttuvat.
Asia on tärkeä siksi, et kun Kamux ilmoitti, että halvemmassa autossa on lähes sama rautakate kuin kalliimmassa ja integroitujen palvelujen tuotot ovat sama euromääräisesti pienemmän ja isomman kaupan kohdalla, niin Kamuxin pihoihin pitää ilmestyä lisää 8-12te autoja ripeästi.
Toki tietävät itse tämän, mutta kun olen kävellyt nyt näiden vaihtoautoja myyvien liikeiden halleissa esim.- Kamux Lempäälä Ideapark, niin ei siellä ole 10te budjetilla liikkuvalle juuri mitään.
Ehkä tuo miljöö on liian pramea & kallis kiinteiltä kuluitaan myydä kympin koppeja ?

Mutta Kamuxin toimiala on käytettyjen autojen vähittäiskauppa. Alla olevan ympyrän häränsilmä!
Kyllä tuossa tiedolla johtamista tarvitaan, jotkut ajattelevat autokaupan oleva easy bisnes, ei ole…

5 tykkäystä

Voisi kuvitella että alle 10ke autot liikkuvat usein suoralla käteiskaupalla ja Kamuxin kannalta hyväkatteisten integroitujen palveluiden osuus on pienempi kun ei saada myytyä rahoitusta ja lisäturvakin voi jäädä ostamatta sen tuntuessa ajoneuvon hintaan suhteutettuna liian kalliilta. Lisäksi voisi olettaa että aika moni on halukas ostamaan tuon hintaluokan auton suoraan yksityiseltä, sillä hinta on yleensä hieman matalampi ja otetaan enemmän riskiä että korjattavaakin löytyy. 20+ ke autoa haaveilevan kuvittelisin yleisemmin olettavan ajoneuvon olevan kunnossa ilman suurempia huoltotarpeita ja ostavan liikkeestä samalla mielenrauhaa. Kuluttajakaupassa ei ole mitään takuita ettei auto voi olla täysin pommi joten liikkeet osuvat tarjonnallaan juuri tähän tarpeeseen.

Katsoin huvikseni myös muutaman kansanauton tilastoja. Nettiautosta löytyi hakuehdoin <10ke, <155tkm, vm. >2010 seuraavasti:

Skoda Oktavia:
48, joista liikkeissä 39 (Kamux 2, Saka 2)
Toyota Corolla:
14, joista liikkeissä 12 (Kamux 0, Saka 0)
VW Golf
61, joista liikkeissä 43 (Kamux 2, Saka 0)

Ja mitä sieltä liikkeistä sitten löytyy… Esim. Passat GTE:tä varmasti rahdattu Kamuxin ja Sakan toimesta ulkomaisia hankintakanavia hyödyntäen reilusti. Pelkän mallin mukaan hakien Kamux: 30 ja Saka: 21.

6 tykkäystä

Juurikin Vaasan Kamuxin myyjä kertoi, että nyt kun on autopulaa, niin he aikovat nostaa varastossa olevien autojen hintoja.
Sitä en tiedä, että onko tämä koko konsernin ohjeistus, vai paikallisen myyntipäällikön.

2 tykkäystä

Kaikkihan näitä haluaisi, jos näitä vain saisi jostain ostaa…

3 tykkäystä

Kuulostaisi ainakin ihan loogiselta. Turhaan myydä alihintaan pois ja ostaa kalliilla uutta myytävää sisään. Hinnoitteluvoima on huomattavasti ketterämpää, kuin raaka-aineiden hintojen siirto uusiin tuotteisiin monella allalla.

8 tykkäystä

Myytävien autojen määrän pienuudesta, jopa pulasta, on puhuttu pitkään. Keskon tuloksesta päätellen hoksasivat tämä jo monta kuunkiertoa sitten. Jos seuraavan neljänneksen tulos räjäyttää pankin, luottamus johtoon ehkä alkaa palautumaan. Nyt kurssi sanoo että luotto meni.

4 tykkäystä

Kävin eilen tutussa lännen pikkukaupungissa kahdessa autokaupassa, olin kuskin ja konsultin roolissa, tutulla oli pakettiauton tarvetta.
Auto löytyi kun kahdella miehellä asiaan melkein kokopäiväinen laitettiin.

Molemmissa liikkeissä oli about 400 käytettyä autoa tontilla!

Tuo 400kpl on Kamuxin KOKO varasto Saksassa.
Eli Saksan valloitus on pahasti kesken……
Kamuxin uudessa strategiassa komeilee isoja kasvulukuja.
Nyt ei tarvitse enää kuin toteuttaa suunnitelmat.

Pitäisikö jättää syksyn osingot maksamatta Nokia-tyyliin ja pistää ko. fyrkalla Saksaan 500kpl varastoa lisää…?

Ennenkö liputat tämänkin viestin, niin mieti asiaa ensin hetkonen!

19 tykkäystä

Miten näette Auto1:n kehityksen rinnastuvan Kamuxiin? Onko edelleen wholesale-kumppani erityisesti Saksassa vai jo kilpailija? Auto1:n kuluttajatoiminta kasvaa kovaa.

Ehkä kilpailija sitten joskus kun molemmilla on kymmeniä prosentteja markkinasta. Sitä ennen menee edelleen “markkinoilla on tilaa ottaa markkinaosuuksia vaikka kuinka paljon”

3 tykkäystä

Kamuxissa on hyvää selkeä strategia ja sen vakuuttava toteuttaminen usealta vuodelta. Tuskin näin tempoilevaan toimintaan kannattaa ryhtyä kun on 15 vuoden kunnioitettava träkki takana…

Kamuxin tulos on laskenut nyt neljä kvartaalia peräkkäin.Tuotu kattavasti esiin että niin pitääkin kun kasvetaan kovaa. Tämä selvä. Jos kehitystä katsotaan menneiltä neljältä kvartaalilta, niihin verrattuna lv:n kasvua noin 10%. Samaan aikaan tulos on laskenut ~74%. Kallista on kasvu ollut, ja nyt seikkaillaan muualla kuin kotimarkkinalla. Saksan valloituksesta puhutaan niin kuin ei esteitä enää olisikaan (porilaisten marssi mainittu). Samaan aikaan tapahtuu kovasti kotimarkkinallakin, eli sitäkin joudutaan puolustamaan kenties katteiden kustannuksella…

Itselle tietojärjestelmähaasteet kyllä aiheuttaa kylmiä väreitä. Nämä kun summaan yhteen ja vertaan mahdollisuuksiin, niin en mitenkään näe kiirettä ostaa osaketta näillä kertoimilla.

Tämä tuntuu kuin kirkossa kiroilisi, kun on tätä ketjua ja analyysiä lukenut :smiley:

33 tykkäystä

Lisäksi positiivista on että osinkopolitiikkaa muutettiin juuri tänä vuonna. Käytännössä osinko puolitettiin, jotta voidaan investoida kasvuun. Olen tähän linjaan hyvin tyytyväinen edelleen. Kun strategiakausi loppuu parin vuoden päästä voidaan katsoa mikä tilanne sitten uudestaan, en teoriassa pistäisi pahitteeksi jos vieläkin tulisi prosenteissa vähemmän osinkoa. Sillä edellytyksellä toki, että kasvubaana on edelleen auki.

8 tykkäystä