Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kaikenlaisissa tyyppi- ja kulumisvioissa taitaa kamux olla vahvoilla, vaikkei niistä olisi erikseen ilmoitettukkaan. Jos joku vika ilmenee keskimäärin X kilometrin kohdalla, kamux korvaa korjauksesta suhteessa sen osuuden mikä tuohon odotettuun vikaantumiis ikään on vielä jäljellä.

Eli jos kytkin menee keskimäärin rikki 300tkm kohdalla, mutta nyt se menikin jo 250tkm kohdalla, kamux lupaa korvata asiakkaalle 1-250/300 = 16% tuosta kytkimen vaihdosta. Jonka lisäksi ainakin kamux plussassa nämä sitten tehtäisiin vielä “vähän käytetyillä” osilla.

Suuntaa-antavia esimerkkejä elinkaarimallista käytännössä:

  • Autolla ajettu 150 tkm, moottori hajoaa 3 kk kaupan jälkeen → Kamuxin vastuulle kuuluva virhe. Moottorin oletetusta elinkaaresta on jäljellä 50%, Kamux maksaa korjauksesta 50%.
  • Autolla ajettu 100 tkm, startti hajoaa 1 kk kaupan jälkeen → Kamuxin vastuulle kuuluva virhe. Startin oletetusta elinkaaresta on jäljellä 33%, Kamux maksaa korjauksesta 33%.
  • Autolla ajettu 300 tkm, vaihteisto hajoaa kaupan jälkeen → Ei Kamuxin vastuulle kuuluvaa virhettä. Vaihteiston oletettu elinkaari on ylitetty.

Ei ollut tarkoituskaan mitään näkemystä ottaa. Toki läpinäkyvyys joka suunnasta joka suuntaan olisi mielestäni paras tilanne, oli kamux sitten ostajan tai myyjän roolissa. Esim. prosessointi keskukset toivottavasti auttavat saamaan reklamaatiot pienemmiksi, kun pystytään vähän tarkemmin tuontiautoja tarkastamaan, vaikka aika pintapuoliseksi nämäkin varmaan jäävät, jos on kuitenkin tarkoitus tehdä niitä kustannustehokkaasti.

5 tykkäystä

@Nordman01 @Johnnyboy ette ota mielestäni tarpeeksi laajakatseista näkemystä. Käytettynä saa käytettyä vaikka olisi uuden hintainen. Kamuxin / autoliikkeiden tapauksessa tämä on se virhemarginaali.

Ensinnäkin.

Toiseksi.

Miksi ei tekisi valitusta, jos tulee vika josta ostaja ei ole tietoinen. Mielestäni tämä on ihan samaan kastiin menevää, kuin verottajan verovähennykset. Jos menee läpi, niin tietääpähän laittaa ensi vuonnakin… jos ei, niin ei voi mitään.

Kolmanneksi.

Edellisen kohdan pohjalta saadaan auton edellinen omistaja kertomaan / varoittamaan mahdollisista vioista. Saadaan edes yksittäisiä reklamaatioita pois.

Neljänneksi

1 tykkäys

Retaili ostaa ja ulkkarit myy. Isolla vaihdolla edelleen.

27 tykkäystä

Käytettyjen autojen markkina vetänyt edellisvuoden tasolla elokuussa (AUT):

42 tykkäystä

En usko, että myytävästä olisi pulaa sillä kuten sanottua, Kamux ostaa autoja pitkin Eurooppaa ja siinä tarjonnassa Kamuxin tarve on pientä. Kalliokoskikin on todennut, että kyllä heille autoja riittää, mutta kysyntä on kasvanut. Minusta autojen vähyys voi myös kertoa myynnin tehokkuuden kasvusta ja varasto ei ole vielä kirinyt. Varastoahan on nimenomaan kasvatettu H2 varten, jolloin myynti on vahvaa.

… ja mainonta on tehokasta, jos markkina on vahva ja myynti kulkee. Jos myynti takkuaa tavalla tai toiselle, niin markkinoinnin teho on rajallinen.

1 tykkäys

Kuinka isoa kansainvälistä kasvua toivoisit?

5 tykkäystä

Kamux ei vissiin ole avannut että kuinka iso osa autoista löytää ostajansa kolmannen osapuolen kautta, esim. nettiautosta. Voisi kuvitella, että iso-/suurinosa löytävät sopivan auton tälläistä kautta, jota kautta sitten esim. kamuxin sivuille.

Mutta osa myös varmasti haluaa isolta toimijalta auton, eikä miltään jobbarilta, jolloin saattaa myös käydä suoraan kamuxin sivuilta katsomassa autoa.

Jos suurinosa löytää autonsa esim. nettiautosta vaikka hinnan perusteella, ei myyjän nimellä ole juurikaan väliä. Itse mainoskampanjoilla voidaan nostaa kävijäsuhdetta omilla sivuilla vs nettiauto, ja toisaalta kaikkien alalla toimivien mainoskampanjat luultavasti satavat kaikkien laariin, kun saadaan ihmisiä liikkeelle ja harkitsemaan auton vaihtamista tai sitten saadaan se harkinta muuttumaan autonvaihdoksi. Eli suomeksi, mainokset nostattavat myös ihmisten kesällä kokemaa autokuumetta, ketä sitten tälläistä kokeekaan.

En tiedä kuinka hyvin tämä argumentti kestää tarkastelua, kamuxin myynti vetänyt ihan hyvin vaikka Q1lllakin, milloin ei vielä radiossa humpat juurikaan soinut. Ja aika paljon tunnetutkin brändit käyttävät markkinointiin aikaa ja rahaa, oleellista onkin että “yksikköhinnat” laskee dramaattisesti kun ollaan jo suurempi yhtiö. Esimerkkeinä kotipörssistä vaikka kesko, neste, fortum, IF ja mitä näitä nyt on. Eiköhän kaikissa kiinnitetä huomiota myös “käyttäjähankinnan hintaan” ja mietitä sen järkevyyttä, vaikkakin näillä jäteillä varmaan tuupataan X-määrä rahaa näihin jokatapauksessa, näytti statistiikka mitä tahansa.

9 tykkäystä

Tällainen on mielestäni vähän vaarallista mutuilua. Enkä siis sano, ettei asia voisi olla tässä kyseisessä tapauksessa näin, mutta ilman dataa oman käytöksen yleistäminen kaikkiin muihin ihmisiin on yleensä sijoittajalle vähän vaarallista.

Ei kaikki ole niin valveutuneita ja kiinnostuneita autoista tai tiedä niistä mitään ja voi olla että se on ihan validi tapa heille ostaa auto että pamahtaa vaan liikkeeseen ja antaa myyjän suositella omaan tarpeeseen sopiva menopeli. Sitten mennään sinne liikkeeseen mikä on itselle tuttu esim. mainoksista.

Tunnetuin esimerkki tällaisesta ajattelusta Suomessa taitaa olla se reilun vuosikymmenen takainen ”kuka näitä Applen puhelimia ostaisi kun eihän näillä voi edes X (X oli mikä tekninen nippeli milloinkin)” mitä moni insinöörihenkinen ihminen toitotti ymmärtämättä että insinöörit ovat ihmiskunnasta valitettavasti varsin pieni vähemmistö :blush:

21 tykkäystä

Vain 1% kamuxin arvion mukaan on tälläisiä ostajia, mutta toki useampi saattaa suunnata kamuxin nettisivuilla eikä vaikka nettiautoon. CMD kalvo:

6 tykkäystä

Sen tiedän aikaisemmasta työhistoriasta että radio-mainonta on erittäin edullista ja radiota taidetaan kuunnella juuri eniten juuri autoissa. (Korjatkaa jos olen vääräässä) Toisaalta mikäs sen parempi mainospaikka kuin oma auto, johon on täysin kypsä :smiley:

https://www.radiomedia.fi/radiomainonta/tutkimukset/audion-kuuntelu-autossa-2020

35 tykkäystä

En kyllä tuomitsisi radiomainontaa. Harmittavan usein mainokset jäävät jollain tavalla päähän vaikkei noita varsinaisesti kuuntelisi. Kuten joku mainitsi niin autoissaan noita kuunnellaan kuten myös monilla työpaikoilla. Radiomainoksella voi saada jopa tuplahyödyn, kun tämän päivän puhelimet kuuntelevat koko ajan ympäröiviä ääniä jolloin myös netin mainosbannerit saadaan hyötykäyttöön.

3 tykkäystä

Näkisin myös että radiomainonta sopii poikkeuksellisen hyvin Kamuxille, koska sillä saavuttavat hyvin kohderyhmänsä, eli autoilijat.

Koneliikkeessä (mönkijät, vesijetit ym.)työskennellessäni hoidin markkinointia. Markkinointibudjetit ja -kalenteri tehtiin jo vuoden alussa seuraavaksi vuodeksi. Ja markkinointi ajoitettiin sesonkituotteissa aina kuumimman kysyntäkauden alkuun. Tämä vaan oli tehokkainta. Hiljaisina aikoina mainostus ei tuonut ollenkaan samanlaista lisämyyntiä.

Eli mun makuun Kamuxin kampanjan ajankohta ja media (radio) ovat järkeviä valintoja.

11 tykkäystä

Ei tuo kerro vielä mitään, jos olit käynyt Kamuxin sivuilla aikaisemmin niin ad trackereillä sulle tuotiin Kamuxin mainos. Toki voi olla ihan staattinen mainos kaikille kävijöille.

4 tykkäystä

Mainontaa ja markkinointia aletaisiin tekemään siinä vaiheessa, kun kauppa ei enää käy? Tällainen tapa ei valitettavasti toimi vaan varsinkin kilpailulla alalla täytyy mainontaa tehdä jatkuvasti. Ei voi olettaa, että kaikki auton ostamista suunnittelevat tuntisivat Kamuxin, ja jos tuntisivatkin niin mainonnalla luodaan brändin mukaista mielikuvaa ja muistutetaan olemassaolosta - vahvistetaan statusta. Nyt kun Kamuxilla on strategiana kasvattaa liikevaihtoa niin tämähän on juuri sen noudattamista, konkreettista tekemistä jolla saadaan tulosta.

Kun otit Teslan puheeksi niin kyseessähän on täysin erilaiset toimijat. Tesalalla on rajattu tuotantokapasiteetti mitä pystyy tehtaalta autoja ulos tuottamaan vs. Kamux joka ostaa ja myy autoja ja toiminta skaalautuu kohtuu helposti.

Edit: Itse ainakin omistajana olen erittäin tyytyväinen kuullessani Kamuxin mainoksen radiosta, vaikka kyseessä onkin vain yksi pieni osa kokonaisuutta. Tämä kertoo siitä, että toteutetaan laadittua suunnitelmaa ja katse on kohti tavoitetta.

24 tykkäystä

Tässä kiteytyy Suomessa minun mielestäni valitettavan yleisesti ja tiukassa istuva väärinkäsitys kuluttajamyynnin prioriteeteista. Suomesta ei löydy käytännössä yhtään maailmanlaajuisesti menestynyttä kuluttajabrändiä, tätä voidaan verrata vaikka Ruotsiin josta näitä on lähtöisin useita. Mikä on ero näiden maiden välillä? Se, että ruotsalaiset ymmärtää markkinoinnin olevan prioriteetiltaan yksi kuluttajabisneksen tärkeimmistä asioista. Markkinointi on se mihin ensimmäisenä pitäisi panostaa ja viimeisenä leikata, jos halutaan saada aikaiseksi myyntiä ja luoda pitkäjänteisesti kuluttajabisnestä ja kuluttajabrändiä.

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että Nettiauto tms ovat isossa roolissa autokaupassa. Siellä kun on hinnat kilpailukykyiset, kuten ymmärtääkseni Kamuxilla järjestelmällisesti on, niin myyntiä kyllä syntyy. Isolle osalle kuluttajista hinta ei kuitenkaan ole itseisarvo, vaan monet haluaa ostaa esimerkiksi vain luotettavilta toimijoilta, eikä yksityishenkilöiltä tai yhtiöiltä jotka mieltävät jobbareiksi. Ihan mutulla sanoisin, että Suomessa jossa on jo useita hyvin ammattimaisesti toimivia käytetyn auton myyjäketjuja, on kilpailu tuossa puhtaasti hintavetoisessa asiakassegmentissä todennäköisesti jo aika kovaa ja siellä kasvaminen kannattavasti siten haastavaa.

Nimenomaan tämän takia Kamuxinkin kaltaisen toimijan jatkuva ja pitkäjänteinen markkinointi on pitkällä tähtäimellä aivan äärimmäisen tärkeää. Mitä suurempi osa suomalaisista tietää Kamuxin ja mieltää sen luotettavaksi toimijaksi (mitä todellakaan kaikki suomalaiset eivät vielä ihan empiirisen lähipiiritutkimuksen perusteella tee), niin sitä suurempi on yhtiön potentiaalinen asiakasryhmä. Hinnoittelukyky on ja tulee aina olemaan tärkeää, mutta tärkeää on myös se, että ostopäätöksensä jonkin muun kuin pelkästään hinnan perusteella tekeviäkin asiakkaita pystytään houkuttelemaan, tulevat ne asiakkaiksi sitten suoraan liikkeeseen tai Nettiauton kautta. Tämä asiakasryhmä on nimittäin todella merkittävän kokoinen. Tässä yleinen brändimarkkinointi on välttämätöntä, ja mielestäni Kamux voisi sitä tehdä jopa selvästi nykyistä enemmänkin. Olen itse työskennellyt erittäin kilpaillulla kuluttajamyyntialalla myynnin kehitystehtävissä, täältä juontavat juuret näille mielipiteilleni, mutta eihän se toki takaa niiden oikeellisuutta/järkevyyttä :slight_smile:

Hyvä tarkennus, korjaan edelleen yleistäen ettei Suomesta löydy siis yhtään maailmanlaajuisesti menestynyttä ja merkittävän kokoista kuluttajabrändiä. Verrokkeina oli mielessä tyyliin IKEA/H&M, mutta ihan totta, kyllähän noita pieniä/pienehköjä menestystarinoita toki täältäkin löytyy :slight_smile:

37 tykkäystä

Kuten jo tuossa ylhäällä kirjoitin, niin ei todellakaan ollut tarkoitus verrata teslaa ja kamuxia. Toin vaan esille, että on yrityksiä jotka ovat päättäneet toimia kokonaan ilman markkinointia. Tällä en tarkoittanut sitä, että myös kamuxin on näin tehtävä. Radiossa pyörivä mainos ei ainakaan itseen uppoa, vaan lähinnä ärsyttää ja tämänkin asian mainitsin vain yhtenä huomiona yhtiöstä.

Tämä asia on varmaan nyt käsitelty ja myönnän olevani väärässä, sekä ilmeisesti ainoa ihminen johon ei kamuxin radiomainonta uppoa. Voidaan nyt palata taas keskustelemaan kuluttajariitalautakunnan valitusmääristä😅

5 tykkäystä
28 tykkäystä

Arvostan suunnattomasti kun vuosikymmenien aikana kertynyt ja jatkuvasti päivittynyt tieteellinen tutkimus brändäyksestä ja sen merkityksestä, markkinoinnin roolista ja sen vaikutuksista heitetään romukoppaan mustatuntuu-argumentilla. Samoin ihan lonkalta väitetään noin 99 prosentin menestyvistä yrityksistä tuhlaavaan vuosittain käsittämättömän määrään miljardeja mainontaan ja markkinointiin. Upeaa.

67 tykkäystä

" Kamuxin kurssidippi sai sijoittajakansan liikenteeseen :slightly_smiling_face:

  • Kamux oli elokuussa Nordnetin suomalaisasiakkaiden ylivoimaisesti netto-ostetuin osake sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä. Kuukauden aikana Kamuxilla kauppaa käyneistä asiakkaista jopa 91 prosenttia osti osaketta. Nordnet Suomen kautta elokuussa kaikkiin kotimaisiin netto-osakeostoihin virranneesta 35 miljoonasta eurosta huimat 18 miljoonaa euroa ohjautui Kamux-omistusten lisäämiseen, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja *Suvi Tuppurainen .*"
35 tykkäystä

Tutkimus: Moni aikoo sijoittaa koronasäästönsä uuteen menopeliin – ”Autokulttuuri on murroksessa”

“Nouseva kiinnostuneisuus autoja kohtaan näkyy myös Tori Autot -palvelun liikenteessä. Palvelun autoilmoituksia katseltiin elokuussa keskimäärin yli 1 000 000 kertaa viikon aikana. Se on 15 prosenttia enemmän kuin esimerkiksi toukokuussa.”

22 tykkäystä