Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Laajempien asiakastyytyväisyystutkimusten ja laajemman myynnin kehityksen ohessa tälläiset pienet yksitäiset tiedon jyvät ovat myös merkittävää tietoa sijoittajalle, eikä niitä ei tule väheksyä. Tälläisillä havainnoilla on merktitystä laajempien havaintojen vahvistamisessa. Ylipäätään kaikki tieto on hyödyllistä varsinkin yrityksen ruohonjuuritasosta ja asiakaspinnasta.

5 tykkäystä

Olen tästä todella paljon erimieltä ja otetaan vaikka toi Nallipyssyn viesti esimerkiksi.

Jos tämä olisi ollut koko viestin pointti olisin surutta liputellut, koska en halua lukea montaa kertaa kuukaudessa kuinka joku ostin Kamuxilta auton ja asiakaspalvelu oli hyvää tai vaihtoehtoisesti huonoa.

Tämä jälkimmäinen osa toi puolestaan lisäarvoa koska täälläkin on moneen kertaan pohdittu sitä että onko Kamuxin ERP-uudistus epäonnistunut vai ei.
Lisäksi saatiin yhden myyjän arvio käytettyjen autojen markkinan tilasta josta voi pieniä johtopäätöksiä tehdä vaikka viimekädessä ainoa jonka näkemystä Kamuxin vaihtoautojen määrästä minä itse suurella korvalla kuuntelen on Juha.

Loppujen lopuksi kaikki tieto ei ole hyödyllistä sijoituspäätöstä tehdessä mihin tämä ketju keskittyykin. Autoa ostaessa ensimmäinen osa saattaa asiakkaan kannalta sitä ollakin ja siitä voi keskustella sitten vaikka kahvihuoneessa. :slightly_smiling_face:

Jos tästä aiheesta haluaa jatkaa keskustelua niin vastauksia sitten vaikka sinne kahvihuoneeseen.

64 tykkäystä

Pientä aktiivisuutta ketjun.
Autojen määrä sivuilla kääntynyt taas nousuun, ja nyt n. 4600kpl. Maanantaina tulee taas markkinoiden kuukausitilastot.

37 tykkäystä

Ruotsin suurimman käytettyjen autojen kauppiaan Riddermakin 2020 luvut olivat tulleet näkyville (Riddermark Bil AB - Bokslut & Nyckeltal). Liikevaihto euroiksi muutettuna (tämän päivän kurssilla) 354M€ ja EBIT-marginaali 3,2%. Liikevaihto kasvoi 36,9% verrattuna 2019 ja EBIT 35,4%. Kova kirittäjä kyllä Kamux Ruotsille.

Kamuxin 2020 Ruotsin liikevaihto oli 216M€ (ulkoinen 148,5M€) ja EBIT-marginaali 1,1%. Ensi vuodelle Inderes ennustaa Kamux Ruotsille 384M€ liikevaihtoa ja hyvin konservatiivista 0,6% EBIT-marginaalia. Koko konsernille 2022e EBIT 35,6M€.

Bull-skenaario: Mikäli kannattavuus saataisiin Ruotsissa ensi vuonna Riddermarkin tasolle 3,2%:iin ja liikevaihtoennusteeseen yllettäisiin, nousisi Ruotsin EBIT 12,3M€:oon, kun tämän hetken ennuste on 2,3M€. Tästä seuraisi vajaan 30% ennusteylitys koko konsernin EBITtiin.

Mielestäni kannattavuuden nousu ainakin huomattavasti lähemmäksi Riddermarkin tasoa olisi jopa odotettavaa ensi vuodelle.

57 tykkäystä


Keskon raportissa hyvältä vaikuttava maininta myös autokaupasta. Vaikkei varmaan täysin vertailukelpoinen, tosin uusien myynti lienee haastavampaa kuin käytettyjen joten mahdollisesti lupaa hyvää myös kamuxille :thinking:

17 tykkäystä

Statistan mukaan vuonna 2018 valmistettiin 97 miljoonaa autoa. Vuonna 2019 92 miljoonaa. Viime vuonna jäätiin vain 78 miljoonaan autoon. Tuo 6,3-7,1 miljoonaa autoa pyörii siis kymmenisen prosentin hujakoilla valmistettavien autojen kokonaismäärästä. Vähän alle 10% luultavimmin.

Yllä Ote Qt:n palstalta.
Kyllä Kamuxille myytävää riittää, kun se 80.000.000kpl henkilöautoa vuodessa valmistetaan.
Kamux voisi tuoda jenkkilästä lisää avolavoja kun sieltä kohtuudella niitä ilmeisimmin löytyy.

MS näyttäisi saaneen loputtomat lappunsa ehkä myytyä ja poistunut kokonaan tilastosta. Nyt tiputaan taas pienellä vaihdolla ja nonnerot pistää iiik maailma loppuu päivän kunniaksi laitaan lappua.

Edit: @T111 Kamuxin kanssa on tämä ollut käytönnössä normipäivä joka päivä elokuusta saakka:) Merkille pantavaa on kuitenkin se, että MS on vihdoin kadonnut myyjistä (myynyt about joka päivä taukoamatta elokuusta) ja ulkkikset ovat siirtyneet ostopuolelle. Nyt sitten myöskin aivan tyypillisesti tuularit alkavat myydä, koska Tokmanni putosti tai ihan mistä syystä vain. Tällainen set up on yleensä luvannut hyvää kurssille yleisesti, koska nyt Kamux hinnoitellaan jo siihen tyyliin, että Q3 kusi jo kintuille.

46 tykkäystä

Turun Sanomissa jälleen juttua käytettyjen autojen kaupasta. Uusien saanti takkuaa edelleen ja käytetyt käy kaupaksi. Otteena jutusta esim. seuraava:

"Tällä hetkellä käytettyjen autojen kauppa käy kuumana. Viljasen arvion mukaan hinnat ovat nousseet viime keväästä noin 10 prosenttia, ja Viljanen ennustaa hintojen kohoavan edelleen.

Käytettyjen autojen kysyntään vaikuttaa uusien autojen valmistusta hidastava komponenttipula."

12 tykkäystä

Onkos meillä kamux liveä suunniteltu? @Verneri_Pulkkinen ?

2 tykkäystä

Kyllä kyllä! :slight_smile: 20 merkkiä…

50 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta tulee seurailtua Nettiautoa ja siellä myynnissä olevia autoja sekä niiden menekkiä/hintoja.

Tuo hintojen nousu on automallista riippuen 10-15% suurinpiirtein vuoden takaiseen ja kiihtynyt viimeisen puolen vuoden aikana. Esimerkiksi itse vaihdoin autoa juurikin Kamuxilla noin 8kk sitten ja kyseisen automallin hinta on siitä noussut noin 14%.

Toisaalta 2000-2010 vuosimallia olevat tietyt autot eivät tunnu käyvän kaupaksi millään tai myyntiajat ovat pitkiä.

Itse en omista Kamuxin osakkeita tällä hetkellä ja nämä havainnot ovat ihan amatöörin tekemiä :slightly_smiling_face:

Edit. Nuo vanhemmat autot monesti Kamuxilla päätyvät huutokauppaan, joten heillä ne ei kauan varastoissa pyöri.

4 tykkäystä

Lokakuun myyntitilasto julkaistu. Aika heikkoa.

29 tykkäystä

Hinnat nousseet, mutta autoja vähän saatavilla, joten ihan oletettavaakin, että kappalemäärät laskeneet (-4,2%) viime vuoden melko vahvasta Q3:sta. Toki jos vertaa uusien autjen myyntiin… :wink:

Kamuxin osarissa oletettavasti odotettavissa siis jälleen hyvät liikevaihdon kasvut, mutta kappalemäärissä ei varmaan isoa nousua, jolloin liikevoitto% lienee taas matalahko :thinking: Millä toki ei merkitystä pitkällä välillä kunhan ei enää Q2 luvuista hirveästi laskisi. Keväällä viimeistään tulee taas boostia investoinneista ja myymäläavauksista (toivottavasti, kun ei taas hetkeen ole kuulunut)

8 tykkäystä

Citadel nähtävästi avannut pienen lyhyeksimyyntiposition.

14 tykkäystä

Kyllä se uusien autojen myynnin kyykkäys heijastelee myös käytetyihin.
Ainakin kokonaistilastotasolla - oleellisempaa on, että miten se vaikuttaa Kamuxille.

Väite: Tilastot sisältävät moninkertaista kirjanpitoa.
Kuluttaja vaihtaa vanhan auton uuteen: autokauppa ostaa siis vanhan auton itselleen: Kauppa1
Autokauppa ei erikoistu käytetyihin vaan myy autonsa Kamuxille: Kauppa2
Kamux myy auton kuluttajalle: Kauppa3

Tuon ketjun heikettyä kauppoja syntyy vähemmän.

Mistä muualta Kamux saa sitten myytävää?

  1. Suoraan kuluttajilta hankkimalla. Tässä Kamux on ainakin tiedettävästi aika aktiivinen. Ei liene kuitenkaan perusteltua väittää, että tämä olisi merkittävä vahvuus Kamuxille.
  2. Ulkomailta tuomalla - Tässä Kamux on etulyöntiasemassa. Joskin tuokin virta voi olla paineen alla, sillä autojen kierto ulkomaillakin hidastuu. Alla tilastoja - ei itseasiassa näytä hirveän pahalle tuo tilanne.

Maahantuonnit:
image
Rolling 12kk
image

Heikko käytettyjen markkina voisi olla Kamuxille suhteellisesti jopa parempi kuin kilpailijoille. Tämä toki spekulatiivinen väittämä.

Jos on eriäviä tai pidemmälle pureskeltuja mietteitä, niin pallotelkaa ja jakakaa ajatuksia. :slight_smile:

21 tykkäystä

Tuo tilasto yrittää kertoa paljonko “loppukäyttäjät” ovat ostaneet autoja, eikä kaikkia transaktioita:

Käytettyjen autojen kauppaa koskeva tilasto kuvaa autoliikkeiden asiakkailleen myymien käytettyjen autojen sekä kuluttajien välillä tehtyjen autokauppojen määrää. Tilasto muodostetaan Netwheels Oy:ssä Traficomin liikenneasioiden rekisterin autojen omistajavaihdoksia koskevien rekisteröintitietojen avulla.

Tilaston tavoitteena on kuvata mahdollisimman yksiselitteisesti todellista käytettyjen autojen kaupan volyymiä. Tilastosta on tämän takia poistettu muun muassa autoliikkeiden väliset omistajanvaihdokset ja rahoitusliikkeiden omistamien autojen siirrot auton haltijoille. Tilastossa ei myöskään näy vaihtoauton siirtyminen asiakkaalta autoliikkeelle, mikä tilastoituu käytettyjen autojen kaupan tilastoon vasta kun auto myydään eteenpäin autoliikkeestä uudelle asiakkaalle.

PS. Ulkomaalaiset sivustot usein taas ilmeisesti kertoo transaktio-määriä, joihin mainitsemasi “ketjun pieneneminen” voi vaikuttaa.

7 tykkäystä

Analyytikon kommentit käytettyjen autojen lokakuun myyntimääriin liittyen. :point_down:

5 tykkäystä

Pyörittelin tuota Kamuxin ohjeistusta hieman. Ohjeistuksessa kuuluu, että adj. EBIT nousee viime vuodesta (n. 31 MEUR) ja liikevaihtohaarukka on 850-900 MEUR. Tähän asti adj. EBITtiä on kasassa 12,4 MEUR ja LV:tä n. 440 MEUR. Jotta osutaan molempiin ennusteisiin, niin toisella vuosipuoliskolla liikevoittomarginaalin pitää olla 4,0-4,5 % haarukassa. Tuo kuulostaa todella paljolta huomioiden, että autojen saatavuudesta, myyntiluvuista ja hintojen noususta ollaan kuultu aika lailla yksinomaan negatiivisia uutisia.

Voiko tässä jopa käydä niin, että Kamux joutuu heittämään negarin ilmoille vielä loppuvuodesta? Haluaisin pitää sitä epätodennäköisenä, koska vasta niin vähän aikaa sitten korjattiin ohjeistusta, mutta silti epäilykset valtaavat alaa. Viime vuoden H2:n EBIT-% oli luokkaa 4,8. Jotenkin pitäisi taikoa katteet lähelle sitä, mutta kilpailuympäristö ei kyllä ollut näin vaikea vuosi takaperin. Edes alkuvuodesta ei oltu lähimaillakaan neljää prosenttia.

Voi olla, että aliarvioin kausiluonteisuutta yms. selittävää tekijää, mutta ajattelin silti tuoda mietteet ilmoille haastettavaksi.

55 tykkäystä

Hyvää pohdintaa.

H1 oli eittämättä heikko marginaalillisesti, joskin sieltä löytyi toiminnanohjausjärjestelmän uusintaa ym. selittäviä tekijöitä.

H2 vaatimukset ovat kovat, muttei mahdottomat. Viime vuosi taisi olla hinnoittelun osalta aikalailla juhlaa, ja tänä vuonna on varmasti eri tilanne - melkein kuin kahden eri vaiheen yhtiötä vertaisi, siinä mielessä että vuoden takaisesti oltiin ’ramp upissa’ varastotasoilta jne - ja se mitä varastossa oli/mitä silne tuli, myös meni nopeasti ja helposti (hinnoitteluvoima).

Toisaalta - mm. Saksassa oli covidin aikaan ’mahdotonta’ tehdä bisnestä. Lappu luukulla ja bratwurstien hakumatkalla ei poikettukaan autokauppaan - se olisi pitänyt ostaa intterwebistä.

Myyntikatteet ovat varmaan eittämättä pienempiä, kun osto-organisaatio saa painia rajoitetun tarjonnan kanssa. Toisaalta, yhä useampi uutta autoa hamuava on pakon edestä päätynyt käytettyyn - onko hinnoitteluvoima asiakkaan suuntaan sitten kuitenkaan niin paljon huonompi, kuin toiseen?

Toisaalta on jännä nähdä liikevaihdon kehitys ja integroitavien palveluiden välinen suhde. Integroitavat palvelut taitavat kulkea enemmän käsi kädessä myytyjen kappalemäärien kuin absoluuttisen liikevaihdon kanssa. Ts. kalliimmat menopelit (joita kamux on hiljattain lisännyt valikoimaansa) ei välttämätt generoi samalla intensiteetillä vaikka rahoitustuottoja, koska rohkenen epäillä että monelle 100k€ auton ostajalle Kamuxin rahoituskorot esimerkiksi eivät ole kovin kilpailukykyiset. Toisaalta, voi hyvin olla, että näille ostajille löytyy omaa diiliä tiskin alta :relaxed:

Itse veikkaan, että lv-haarukassa painitaan aivan ylärajassa jos ei yli - ja liikevaihdollisella ylisuoriutumisella tasapainotetaan kannattavuuden pienen pientä vajavaisuutta ennusteisiin nähden. Ja niinhän sen kuuluu kasvuyhtiössä mennäkin :wink:

22 tykkäystä

Eikös se Saksan alihankkijan retkun aiheuttama muutaman miljoonan euron lovi näy nimenomaan tuloksessa? Eli ilman sitä, olisi EBITiä kasassa tältä vuodelta jo yli puolet ohjeistetusta? Vai olenko missannut jotain?

Viime vuonna Q3 oli erittäin vahva, luottoa on myös tähän vuoteen. Eritoten liikevaihdon kehitys (etenkin Saksan osalta) kiinnostaa itseäni eniten, oikeastaan tässä koko keississä.

5 tykkäystä