Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kamuxin kohdalla on ollut viimeaikoina hiljaista. Uusien liikkeiden avaamisia ei ole montaa tapahtunut ja se tulee näkymään kasvussa. Vaikka strategia onkin kasvattaa liikkeiden kokoa, joka luonnollisesti vähentää tarvittavien ja avattavien liikkeiden määrää, niin silti toivoisi, että liikkeitä avattaisiin enemmän.

Eniten mietityttää Saksan hidas kehitys. Suomessa voi sentään vedota jo kohtuu suureen markkinaosuuteen, mutta Saksassa ei tällaistä ongelmaa ole olemassa. Tilaa riittää. En tiedä onko Saksan alihankkijan kanssa sekoilu ja maajohtajan poistuminen saanut pasmat sekaisin tai paljastanut muitakin ongelmia. Tahmealta tuntuu.

Omissa myynnin seuraamismalleissani sekä Suomi, että Saksa laahaa. Kasvua ei mainittavasti ollut Q3 ja Q4 on alkanut tahmaisesti. Ruotsi taas porskuttaa menemään. Ruotsin Q4 on alkanut erittäin vahvasti. Liikevaihto toki kasvaa joka tapauksessa, koska autojen keskihinta on kasvanut merkittävästi. Kamuxin tulos kuitenkin skaalaa ennemmin myytyjen autojen määrän kuin liikevaihdon suhteen.

Arvostus on kuitenkin niin maltillinen (TTM P/E: ~23) ja markkinoiden odotukset muutenkin maltilliset niin ei ole mitään syytä harkita myyntiä tässä vaiheessa. Tilanne voi muuttua varsin nopeasti ja on mahdollista, että verrattain hiljainen periodi purkaantuu hetkessä.

29 tykkäystä

Edellisestä Saksan laajentumisesta on kyllä jo melko pitkä aika, joten @Petri_Kajaani tai joku saisi kyllä grillata Kalliokoskea kunnolla asiaan liittyen ensiviikolla. Tosin jos autojen saaminen on haastavaa, tai autot Saksassa myydään paikallisille tai suomeen/ruotsiin jo lähes heti (luultavasti molemmat syyt yhtä aikaa), niin mitä sitä turhaan uusia liiketiloja avata, jos nykyisiäkään varastoja ei saada pysymään täynnä :sweat_smile:.
Jännää nähdä, paljonko varastonkiertonopeus on taas hidastunut. Liikkeistähän autot varmaan myydään entistä nopemmin, mutta jos joutuneet taas kuskailemaan entistä enemmän jostain 1000km+ päästä autoja Suomeen niin hyvinhän siinä kiertonopeus hidastuu.

Keväällähän on ainakin Suomeen, ja se yksi myymälä Ruotsiinkin jossain vaiheessa, tulossa melko hyvin uusia avauksia. Mutta nykymarkkinathan eivät puolta vuotta jaksa odottaa :smiley:.

28 tykkäystä

Analyytikon ennakkokommentit Q3-tuloksesta. :point_down:

27 tykkäystä

Oulun uusi toimipiste näyttää niin keskeneräiseltä, että ei ole valmiina Tammikuussa. Voiko Petri kysyä tästä tarkennusta? Pitääköhän tuommosen hankkeen viivästymisetä tiedottaa?

11 tykkäystä

Voin kysyä tästä perjantaina tiedotustilaisuudessa.
Yhtiön pitää tiedottaa kaikesta millä voisi olla merkittävä vaikutus yhtiön tulokseen, taloudelliseen tilaan tai osakekurssiin. Jos tällainen yhden prosessointikeskuksen/myymälän valmistuminen myöhästyy kuukaudella tai parilla, niin ei se varmaan ole vielä erillisen tiedottamisen aiheuttava asia. Jos se kuitenkin on selvä, että hanke myöhästyy, niin olisi kyllä aiheellista ainakin Q3-osavuosikatsauksessa asiasta mainita.

32 tykkäystä

Pyöräytetääs perinteinen osavuosiäänestys käyntiin: Kuinka monta autoa Kamux on myynyt kolmannella kvataalilla?

  • yli 20 000
  • 19 500
  • 19 000
  • 18 500
  • 18 000
  • 17 500
  • 17 000
  • 16 500
  • 16 000
  • alle 15500

0 voters

Kysely sulkeutuu automaattisesti perjantaina 8:50. Oletuksena on, että osari julkaistaan tavalliseen tapaan klo 9:00.

Kysely on anonyymi

Vastaukset näkee vastaamisen jälkeen.

Tämän vuoden toisella kvartaalilla myytiin 16 760 autoa.

Vuosi sitten kolmannella kvartaalilla myytiin 17 285 autoa

6 tykkäystä

Pelkästään tunnin jälkeen kyselyn avaamisesta huomaa, kuinka sentimentti on muuttunut hyvinkin karhuiseen suuntaan vain yhden hieman pehmeän (ja sekin vain tuloksen osalta) kvartaalin jälkeen :smiley:
Ainakin sekä 2019 että 2020 (aikaisempia en löytänyt) Q3 kappalemäärä on ollut reilustikin suurempi kuin Q2 (vaikka 2020 olikin poikkeuksellinen). Saksan ja ruotsin osalta olisi melkoinen ihme, ellei kappalemäärät kasvaisi edellisvuodesta ainakin hieman (ellei Saksan sössimisen seuraukset ole jatkuneet vielä q3 asti). Suomen osalta voisi odottaa ainakin markkinaosuuden pitämistä (ainakin kaksi liikettä vaihtanut isompiin tiloihin viime vuodesta), vaikka kappalemäärä olisikin hieman vahvaa viime vuotta pienempi.

Traficomin talukosta laskemani mukaan Suomessa markkinan koko oli nyt 11,5% suurempi Q3 kuin Q2. (179k vs 160k). Kamux menettäisi aika paljon markkinaosuutta, jos kappalemäärä Suomessa ei olisi yli 12000 (samalla markkinaosuudella 12800) vs 11500 Q2 :thinking:

Ennustankin siis koko kappalemääräksi melko karhumaisen 17500kpl ja bullero 18600 välillä.

Teoriaani tukemaan taion hatusta vielä tämän syyskuisen posarin :slightly_smiling_face:
Kamuxilla on enää 3pv aikaa ilmoittaa jostain uusista sössimisistä tai peruuttaa posari, joten en usko niin käyvän

Kamux nostaa vuoden 2021 liikevaihtonäkymiään 850‒900 miljoonaan euroon, oikaistun liikevoiton näkymät entisellään - Kamux

Edit. @Warren_Fyffet
Huomasin juuri itsekkin tuon ristiriidan vuoden takaisen ja viime kvartaalin välillä. Markkinakoko tosiaan laskenut 4% vuoden takaiseen, mutta noussut 11% Q2 2021 verrattuna (kausivaihtelu). Ja jos Q2 Kamux Suomi myi 11513 autoa, niin 11513 x 1,11= 12800?
Eli jos markkinaosuus (Q2) pysyy ja muiden maiden kappalemäärät eivät muuttuisi Q2 verrattuna niin siitä yksinään tulisi yli 18000kpl.

Selitys ristiriitaan: Kamuxin markkinaosuus Suomessa on kasvanut vuoden aikana? Joko olen oikeassa tai sitten olen niin pihalla, että joku saa selittää että mitä vattua on meneillään :rofl:.

Edit. edit. Varastossa on sopiva video ollut valmiina jo q2 tulosjulkistuksesta lähtien, mikäli markkinoiden epäilijöiltä vedetään taas matto alta kuten Q3 tuloksissa on ollut tapana

34 tykkäystä

Inderesin ennakossa sanottiin käytettyjen myyntimäärän Suomessa tippuneen 4% vertailukaudesta niin ei hirveän optimistista määrää voi heittää, Suomi on kuitenkin päämarkkina. Kyllä Ruotsi ja Saksa voi kasvattaa määrää ja kyllä Kamux voi voittaa markkinoita. Raportin mukaan liiketiloja on vain yksi enemmän kuin vertailukaudella ja autojen saatavuus ollut hankalaa.

Omista kokemuksista sen verran, että vähän vaihdokkia kiikaroinut ja todennut miellyttäviä olevan melkoisen vähän ja toisaalta hinnat on kimmahtaneet aika reilusti ylöspäin. Tämä ei toki välttämättä tarkoita välirahassa suuria, mutta epäilen näkyvän siinäkin. Kuten ketjussa edellä mainittiin halutaan sähköisiä vempeleitä joita vähän tarjolla. Toi uskon Kamuxin olevan näissä hyvässä asemassa, ei (ulkomailta tuotuja) sähkö/hydridi vehkeitä ole jokaisessa Peran autossa.

7 tykkäystä

"Kamuxin Ruotsin maajohtaja ja Kamuxin konsernin johtoryhmän jäsen Tommi Iiskonmäki on ilmoittanut siirtyvänsä uusiin tehtäviin yhtiön ulkopuolelle. Hän jatkaa yhtiön palveluksessa 9.2.2022 saakka muissa tehtävissä tästä päivästä alkaen. Hän ei tästä päivästä lukien enää jatka Kamux-konsernin johtoryhmässä. Kiitämme Tommi Iiskonmäkeä hänen panoksestaan Kamuxin kehittämisessä.

Kamux on nimittänyt Kerim Nielsenin (s. 1985) suunnitellusti Kamuxin Ruotsin uudeksi maajohtajaksi. Nimitys astuu voimaan välittömästi.

Kerim Nielsen on työskennellyt Kamuxin palveluksessa Ruotsissa jo 6. syyskuuta 2021 alkaen operatiivisena päällikkönä orientoituen sen myötä Kamuxin liiketoimintaan ja konseptiin. Nielsenillä on erittäin monipuolinen yli kymmenen vuoden kokemus vähittäiskaupan alalta. Hän on työskennellyt mm. Åhlénsilla ja Rustassa sekä lisäksi muissa vähittäiskaupan yrityksissä. Nielsen on opiskellut markkinointia ja johtamista."

22 tykkäystä

Taasko Keskolle uutta maajohtajaa? Vaiko kenties Sakan Ruotsilaajentumiseen? :smiley:. No mitäpä Kamux olisi ilman vuosittaista maajohtajanvaihtorumbaa. Eipä siitä aikaisemminkaan ole lukujen valossa isompaa häiriötä tullut.

Pitääkö Kalliokosken ottaa kohta itselleen kaikkien maajohtajien tiettelit kun ei muista henkilöistä löydy tarpeeksi luotettavaa (Saksa) ja sitotutunutta (kaikki, jotka alle vuoden olleet)? :rofl:

Mutta hyvä että saadaan heti uusi tilalle ilman isompaa rekrytointia ja vielä ihan pätevältä vaikuttava henkilö.

25 tykkäystä

Pidän varsin huolestuttavana sitä että maajohtajat eivät pysy talossa. Missä syy?

21 tykkäystä

Tommihan on ollut pitkään Kamuxilla (5+ vuotta), mutta tehtävät vain ovat matkan varrella vaihtuneet eli en nyt vetäisi tästä johtopäätöksiä henkilöstön sitoutumisesta. Itse ainakin näen positiivisena, että Ruotsin maajohtajaksi saadaan paikallinen kaveri, ei varmaan ole ajateltukaan, että olisi mikään ikuisuuspesti että suomalainen vetää Ruotsin markkinaa :+1: Kamuxhan on kasvanut Ruotsissa todella komeasti viime vuosina, eli ei tässä mitään negatiivista pitäisi olla taustalla ja uusi kaverikin on jo päässyyt hommiin sisälle niin varmasti on ihan sujuva vetäjänvaihdos.

59 tykkäystä

Tiedotteessa oli mainittu, että suunniteltu muutos ja uusi nimi oli tiedossa ja paikallisia. Tuntuu, että aika vaikeaa Kamuxin olisi nykäistä Ruotsalainen johtoon pikaisella aikataululla, jos tilanteessa olisi dramtiikkaa.

Kyllähän tuo maajohtajien vaihtuminen olisi Inderesille ihan herkullinen kysymys tulosjulkistustilaisuudessa.

16 tykkäystä

Näyttää siltä, että uusi maajohtaja on ollut jo perehtymysjaksolla tutustumassa syyskuusta alkaen.
Taustaa Åhlensilta ja Rustasta - eli vähittäiskaupan myyntimiehiä.

Uskoisin, että suunniteltu hand-over kuvio.
Vaikuttaisi, että on haettu melko nuori (ja toivottavasti nälkäinen) kaveri hommaan. Toivottavasti osuu kohdilleen valinta.

Miten foorumi tulkitsee. Jäikö Iiskonmäki ilman johtoryhmä positiota vai oliko vetoa muualle.
Onhan tämä maajohtaja-sirkus ollut vähän huolestuttavaa seurattavaa.
Iiskonmäellä oli vielä 600k€ potti osakkeita, joten luulisi että sitoutumista olisi ollut.

16 tykkäystä

Omalla mututuntumalla Iiskonmäki on ollut Kamuxin luottomies, joka nyt viimeiseksi veti hetken Ruotsia, että saatiin uusi mies ajettua sisään. Olisikohan ollu jo jonkin aikaa tiedossa, että uudet haasteet vetävät miestä muualle? Ei ainakaan mitenkään dramaattiselta lähdöltä vaikuta.

8 tykkäystä

Samaa mieltä Iiskomäki on varmasti luottomies. Toisaalta Kalliokoski on Suomen maajohtaja otona, joten olisi voinut ajatella Iiskomäen tulevan postiin, kun Ruotsista vapautuu. Joku vetää miestä muualle.

4 tykkäystä

Itse välillä miettinyt että vallitseeko kamuxissa “management-by-perkele”-henkinen johtamiskulttuuri. Ajatus tuli vuosi sitten tuosta “ei voi pelkästään moittia”-sanonnasta, että osataakohan kamuxilla kehua työntekijöitä/johtajia arjessa ollenkaan vai onko ainoastaan negatiivinen palaute sanomisen arvoista.

Jos yrityksessä tuntuisi kaikki viihtyvän pitkään, niin toki olisi harhainen ajatusleikki - miksei tosin nytkin voisi olla.

Itse taas olen vallan bullero kamuxin suhteen ja se on salkun suurin omistus, eli ei kaikki nyt johdu siitä edellisestä osaristakaan.

10 tykkäystä

Melko järjetön ajatusleikki? On se kyllä kumma kun tulee yksi(1) pehmeämpi osari ja sekin vaan kannattavuuden osalta ja sentimentti muuttunut todella negatiiviseksi. Nyt kyseenalaistetaan yrityskulttuurikin jo :rofl:

14 tykkäystä

On ihan normaalia, että jengi vaihtaa työpaikkaa ja varsinkin nyt koronan aikaan tämä vaan kiihtyy. Hyvä vaan että saadaan uutta verta taloon ja uusia ideoita käytettyjen autojen markkinoiden valtaamiseksi.

4 tykkäystä

Jos firmassa on johtajia mitä ei pääse mihinkään muualle töihin olisin enemmän huolissaan kuin, että johto silloin tällöin vaihtuu.

5 tykkäystä