Tarkastelin 2 viikkoa sitten Kamuxin henkilö- ja maastoautovalikkoimaa, jolloin valikoimasta löytyi 4 708 autoa, joiden käyttövoimat olivat:
- 619 hybridi
- 1 575 bensiini
- 2 363 diesel
- 11 kaasu
- 1 E85
- 172 sähkö
Nyt valikoimassa on 4 581 autoa, joiden käyttövoimat ovat:
- 653 hybridi
- 1 533 bensiini
- 2 151 diesel
- 11 kaasu
- 2 E85
- 273 sähkö
Erikseen laskien tuosta tulee yhteensä 4 623, joten hybrideissä on todennäköisesti päällekäisyyksiä ja näyttäisi, että päällekäisyys on nimenomaan diesel-hybrideissä.
Kuitenkin karkeasti valikoiman autoista 2 151 / 4 581 (47 %) on dieseleitä. Kaksi viikkoa sitten niiden osuus oli 50 %.
Diesel käyttövoimana ei ole kuolemassa, mutta mielestäni on selvä, että niiden osuus tulee pienentymään tulevina vuosina. Kamuxilla tosiaan pitäisi olla hyvä tieto siitä, millaisia autoja kansa haluaa ostaa. On selvä, että dieseleiden ostajilla on oma joukkonsa, oma lukunsa tietenkin ne “patteriautoille naureskelijat”. Mun mielestä “ongelma” on ne kalliit dieselit, joiden markkina on ainakin väliaikaisesti dyykannut. Tyypillisesti kalliimmissa autoissa on korkeampi kate ja nyt niitä todennäköisesti joudutaan myymään jopa tappiolla tai ainakin pienemmällä katteella. Mitenköhän pitkä kiertoaika näissä autoissa on? Jos sama auto pölyyntyy rivissä kuukausiakin, niin kyllähän sen auton arvo siinäkin laskee koko ajan, vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään.
Katsotaan vielä Kamuxin dieseleiden hintahaarukkaa, joista pienehkö osa todennäköisesti on dieselhybridejä. Suluissa 2 viikon takaiset luvut:
- alle 10 k€: 327 autoa (355)
- 10 - 20 k€: 697 autoa (768)
- 20 - 30 k€: 441 autoa (635)
- yli 30 k€: 576 autoa (603)
Yli 30 000 € maksavien dieseleiden osuus henkilö- ja maastoautokannasta: 12,6 % (10,7 %).
Viimeksi vertasin lukuja Sakaan, mutta kurkataan mikä on tilanne Rinta-Joupin vaihtoautovalikoimassa henkilöautojen osalta:
Rinta-Joupilla on 2 326 autoa, joiden käyttövoimat:
- 1323 bensiini (joista 314 PHEV/täyshybridi)
- 753 diesel (joista 18 PHEV/täyshybridi)
- 139 sähkö
- 336 hybridiautoa (PHEV/täyshybridi), sisältyy bensiini/diesel joukkoon
Rinta-Joupin valikoimassa on siis 753 / 2 326 dieseliä, eli 32 % valikoimasta. Yli 30 k€ hintaisia dieseleitä on 140 kpl, eli 6,0 % valikoimasta.
Näin äkkiseltään katsoen Kamuxin valikoima on “tervehtynyt” kahden viikon takaisesta, mutta käyttövoimajakauma on vielä aika erilainen Rinta-Joupin kanssa, vaikka Sakan kanssa ollaankin aika samoissa lukemissa käyttövoimamixin osalta. Maalaisjärjellä ajateltuna Rinta-Joupin tarjonta näyttää terveemmältä, vaikka valikoima onkin vain n. puolet Kamuxin valikoimasta.
Mitä tulee Kamuxin analyysiin, niin ei analyytikko kyllä tässä mielestäni kovin hyvin lankulle osunut. Erityisesti kummastelen sitä, miksi analyysiä ei päivitetty, vaikka tulosvaroitusta pidettiin jopa todennäköisenä tai ainakin konkreettisena. Kyllähän tähän oli selkeät merkit olemassa, vaikka tämä ei pidemmän aikavälin tarinaa muuttaisikaan.