Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Muutama ajatus käytetyt autot x taantuma keissistä - lähinnä enemmän järkeilyä kuin tilastotietoon pohjautuvaa

  • Tarve autoille on sama niin kauan kuin ihmisten tarvii liikkua - uhkaava taantuva siirtää huonovaraisemman auton ostoa myöhemmäksi, mutta osto jokatapauksessa tulee tapahtumaan - todennäköisesti tosin alemmasta hintaluokasta kuin aiemmin ollut tarkoitus
  • Köyhät voi joutua luopumaan jo hallussa pitämästään autosta tai vaihtaa edullisempaan
  • Keskiluokka siirtyy ostamaan pitkänajan keskiarvoa edullisempia autoja - uusia autoja suosineet esim. vähän käytettyjä tai käytettyjä jo ostaneet vanhempia tai alemmasta segmentistä
  • Mitä parempi varaisiin tulee niin taantuma ei vaikuta ostokäyttäytymiseen mitenkään - kalliit ökyautot menee todennäköisesti ihan samaan tapaan kaupaksi kuin ennenkin
  • Taantumaan tässä tapauksessa yhdistyy myös vahvasti energian kohonnut hinta ja sitä kautta keskimääräistä kovempi kysyntä vähäkuluisiin ajoneuvoihin

Jos näistä sitten peilaa mitä tämä tarkottaa Kamuxille

  • Olettaisin että suhteessa uusien autojen myyjiin Kamux voi suhteellisesti hyötyä taantumasta - mutta koska kysyntä kokonaisuutena varmasti väliaikaisesti tippuu tämä ei juurikaan näy positiivisesti tuloksessa.
  • Jos Kamuxin portfolio on keskiluokan autojen suhteen asemoitu vähäpäästöisiin ja edullisemman pään / paremman hinta/laatu suhteen omaaviin autoihin tulee lafka varmasti pärjäämään kilpailijoitaan paremmin
  • Jos Kamux onnistuu tavoittamaan vähävaraiset kuluttajat ja hankkimaan autoja alta käyvän arvon myyntipaineessa avautuu tästä mahdollisuus tuottaa arvoa myöhemmin
  • Jos Kamux on asemoitumut kestämään väliaikaista kysynnän hiljenemistä paremmin kuin kilpailijansa pitkässä juoksussa se sataa omaan laariin
3 tykkäystä

Tätä toivon itsekin. Uusi maajohtaja on ollut ratissa tammikuusta alkaen, joten luulisi kohta alkavan olevan kartalla omasta hommastaan. Korona lockdownit ja petokset on peräpeilissä, nyt katseet baanalle.

Toki kriisi Euroopassa tuo omat ongelmansa matkalle, eikä esimerkiksi Ruotsissakaan ole avattu hetkeen uusia liikkeitä. Se onkin sekä Kamuxin hyvä että huono puoli, kun otetaan maltillisesti eikä kaahata. Lienee kuskille hyvä ominaisuus, mutta liiketoimintaan liittyen en ole ihan niin varma.

Joo.

4 tykkäystä

Onko sulla saatavilla exceliä tai vastaavaa koko seurannan datasetistä? Kiinnostaisi tehdä analyysiä vähän hintajakauman suhteen niin nykyisestä varastosta kuin mitä on mennyt kaupaksi x trendi

2 tykkäystä

Tarkoitat varmaan @Jorma_Peras , että Kamux ei ole julkistanut Ruotsissa uusia myymäläavauksia, olen ymmärtänyt,että nuo Kalmarin ja Nyköpingin liikkeet avataan juuri nyt syyskuussa!? Ei toki ole ensimmäinen kerta, kun olen jotakin väärin ymmärtänyt🙂

Lisäys: Ja anteeksi, jos kommentissani on pilkunviilauksen makua, mutta toisaalta tuovat liikevaihtoa vasta kun on avattu.

Joo toki Kalliokoski hiukan vihjasi, että Saksassa on uusia liikepaikkoja tutkinnassa. Mutta kyllä se 4M€ kupru Saksassa viivästytti laajenemista selkeästi.

Itse ole ollut useamman kerran porukassa etsimässä/ostamassa autoja Saksasta. Itse ostanut 1-2kpl joka reissulta. Kokemuksia on Hampurin, Berlinin, Hannoverin ja Bremenin rajaamalta alueelta. Tuolta alueeltaan kaikki löytävät sopivan auton.
Kaikissa noissa kaupungeissa on niissä paljon autoliikkeitä ja asukaspohjaa, että kylläpä niin Kamux myös menisi.
Itse laittaisin liikkeen Bremeniin, mersujen Mekkaan.
En löydä mitään hyvää syytä miksi Kamux ei laajene pohjoisessa Saksassa. Nyt kun johtaminen on Saksan osalta kohentunut, niin kaasua vaan.

6 tykkäystä

Kamux otti myyntiin noin viikko sitten muutamia kymmeniä vähän ajettuja lähes uusia Tesla Model Y -malleja, joihin laitettiin heti tuo 1,99% + kulut rahoitustarjous. Myynti-ilmoitusten selaamisen perusteella vaikuttaa, että tarjous koskee ainoastaan myynnissä olevia Model Y-malleja (28kpl tällä hetkellä). En ole aikaisemmin vastaavia rahoitustarjouksia nähnyt Kamuxilla ja vaikuttaisi, että hakevat näistä erittäin nopealla varastonkierrolla käytännössä pelkkää rautakatetta. Seurantani mukaan ovatkin kiertäneet melko sähäkästi. Pyyntihinnathan näissä ovat lähelle samoja kuin tehtaalta tilattuna, muttei tarvitse odottaa (Teslan sivujen mukaan) 4-6kk:n toimitusta. Teslalta tilattuna rahoitus 1,90% + kulut, joten tuskin realististakaan Kamuxilta saada merkittävästi korkeampaa korkoa näistä.

45 tykkäystä

Onpas mielenkiintoinen ilmiö tämä.

Saksan Kamuxilla yksi Tesla myynnissä.

Saksassa Teslojen toimitusaika huomattavasti lyhyempi. Korko taas suurempi kuin Suomessa.

5 tykkäystä

Saksasta roudataan käytetyt sähköautot muihin maihin. Koska korkeat hankintatuet. Ihan laillista touhua. Voin kaivella linkkejä asiaan jos porukkaa kiinnostaa.

14 tykkäystä

Minun mielestäni halpa korkotarjous viittaa siihen, että haluavat nopeasti autoista eroon hinnanlaskun vuoksi. Model Y ja 3 on ylitarjonta ja sähköautojen kysyntä laskenut kesään verrattuna. Pelkäävät, että hinnat romahtaa?

2 tykkäystä

Tai sitten noita on ostettu joku isompi läjä esim. leasing-sopimusten jäljiltä joka oli mallia “ottakaa koko läjä tai jättäkää” ja katsottu järkeväksi vaikka myynnin vauhdittamiseksi rahoituskate jäisi ohuemmaksi koska suoraan tehtaalta toimitusaika on niin pitkä.

Kertokaa sitten jos kuukauden-parin päästä samat vekottimet ovat edelleen myynnissä, hintaa on leikattu jne. niin sitten ehkä jotain merkitystä.

4 tykkäystä

On riskaabelia yrittää myydä vuoden-kaks vanhaa 15-20tkm ajettua uuden hinnalla. Tämä vaatii kovaa kysyntää, onko sitä nyt 65t€ sähköautoille?
Jos vastaavat käytetyt olisi polttomoottorilla, olisi hinnasta about 15t€ pois vs vastaava uusi.
Sähköautot ovat pitäneet hyvin hintansa käytettynä, mutta se on johtunut ylikovasta kysynnästä.
Uskon et Kamux lukee markkinaa oikein.

2 tykkäystä

28 kappaleen yhteen automalliin kohdennettu kampanja. En vetäisi tästä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Mikäli vastaavat tarjoukset jatkuvat tai ne leviävät muihin malleihin niin täytyy arvioida tilannetta uudelleen.

3 tykkäystä

Ei vedetä, mutta mitä Kalliokoski on itse puhunut, että rahiksen myynti on niin tärkeää ja juuri sillä tehdään iso osa tuloksesta, ettei korkokampanjoita heillä tulla koskaan näkemään.

Mutta toki, jos sähkäreiden kysyntä on kesästä merkittävästi laskenut, niin tällainen nopea reagointi on mielestäni järkevää.

Se vain, että olisiko riittänyt pelkkä houkutteleva hinta ja siihen rahis vaikka 2,9 tai 3,9 korolla…

1 tykkäys

Vastuutonta spekulointia: Q3 osalta sähkärien mahdollisesti toistaiseksi laskenut myynti ja korkoasia ovat pisara meressä verrattuna siihen että dieselit vetää. :+1:

10 tykkäystä

Liike yleensä ottaa katteen joko raudasta tai rahotuksesta. Kun rahotusmarginaali vedetään pieneksi, ei rahotuksesta tule tuottoa, mutta yleisesti tälläsissä tilanteissa itse auton hinta nostetaan korkeammaksi. Ja nopealla vilkasulla uskoisin, että tässä tapauksessa nimenomaan haetaan nopealla kaupalla kovat rautakatteet.

1 tykkäys

En tiedä miksi tuosta Teslojen rahoituskamppanjasta on niin negatiivinen näkemys täällä. Autot ovat kalliitta, mikä tarkoittaa että se saattaa aiheuttaa monelle kuluttajalle lievää empimistä ostopäätöksiä tehdessä, etenkin tässä markkinassa kun korot ja sähkönhinta nousee. Pieni korko on helppo tapa varmistaa, että auto menee kaupaksi ja että laina otetaan Kamuxilta eikä pankista. Kyllä kai se korkoa korolle toimii 2%:lla prosentillakin ja jotain katettakin autoista saataneen.

10 tykkäystä

Kyllä Kamuxin rahoituksessa on todelinen vuosikorko yli 3% eli ollaan huoleti.
Ja kun kamuxin rahoituksen palkkioon vaikuttaa väliteyt eurot, niin onhan se eri asia myydä 10te vai 50te rahoitus/auto. Kamux on uudessa nousussa, uskon nyt syyskuussa parempaan kauppamäärään, nyt on taas ihan ok ajella edullisemmalla bensa tai diesel autolla ( ja lämmitellä turpeella).

2 tykkäystä

Ehkä jo tämän katsoittekin, mutta uuden kauppa kun viriää, niin se poikii hyvää myös Kamuxin laariin.

(31) Euroopan uusien autojen myynti pitkästä aikaa plussalla elokuussa | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

12 tykkäystä

Tätä joidenkin toimesta jo ongelmajätteeksi luokiteltua Tesla Y-mallia on Kamuxin varatossa enää 25 kpl (viikonloppuna 28 kpl) eli yli 10 prosenttia saatiin hävitettyä parissa päivässä. Lisäksi viidessä yksilössä on Kamuxin sivuilla 24h -leima, joka tarkoittanee, että auto on uusi varastossa tai ilmoitusta on päivitetty hiljattain. On siis mahdollista, että näitä ydinjätteeseen verrattavia autoja on saatu loppusijoitettua jopa enemmän kuin kolme viimeisten päivien aikana ja menty jopa ottamaan ehkä jokunen uusi yksilökin sisään.
Pidän siis mahdollisena, että ainakaan tämän takia ei Kamux ajaudu konkurssiin ihan päivänä minä hyvänsä. Jatkossa on kuitenkin syytä pitäytyä vaan niissä dieselmersuissa.

44 tykkäystä

Juha ja Marko reissussa :de:

50 tykkäystä