Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kyseinen yhtiö näemmä tehnyt vuosia ja etenkin 2021 aika mehevät Turskat kuitenkin. Näytöt kannattavasta kasvusta puuttuvat. Pitää toivoa, etä Kamux pysyy sentään voitollisena läpi huonon markkinan :sweat_smile:

Kyllä näin ja Auto1 G teki ison lähes n. miljardin annin 2021 muistaakseni, joten siellä on kyllä kassassa rahaa vieläkin poltettavaksi.

Lisäksi heillä on kyllä kannattavuus omien puunauskeskusten avulla kääntynyt parempaan päin.

Toivotaan että Kamux pitäytyy myustilla luvuilla ja vähintään tulosvaroituksen haarukassa, min ala-laita.

Ja löysit juuri Trustpilotin bisnesmallin.

“Jos maksat meille, avustamme tällaisella hienolla palvelulla jossa asiakkailta pyydetään arvosteluita ja saat hienon prenikan rintaan kun tulee kehuja. Jos et maksa, tänne eksyvät vain kypsyneet pieleen menneen kaupan jälkeen ja keskiarvo tulee olemaan kellarissa.”

Mafiatyylin touhua. Joko maksat meidän palvelusta, tai palvelumme tulee “täysin puolueettomasti” suolaamaan bisneksiäsi antamalla kanavan kitisijöille. Ja niitä aina on, sille ei mahda mitään. Ja ei, en usko että Kamux on täydellinen, mutta silti tällainen sivusto on suoraan sanoen arveluttavaa bisnestä ja siksi ei suoraan voi näihin luottaa. Tai ainakaan ei ellei firma ole “maksava asiakas” jolloin arvosteluja pyydetään erikseen asiakkailta. Onneksi se sentään selvästi löytyy tiedoista.

33 tykkäystä

Viime vuoden vuosikertomuksesta:


Näyttää, että Kamux itsekin olisi siirtynyt neutraalimpaan malliin. Näyttävät olevan aika lähellä Googlen lukuja.

4 tykkäystä

kommentoin vielä, että jos kamux pystyisi suunnilleen viimevuoden tasoon tuloksellisesti tänä vuonna, niin me sijoittajat varmaan oltaisiin ihan tyytyväisiä? selvästi e on mahdollista ollut ainakin parille kilpailijalle ja eikös se kamuxikin kuitenkin markkinaa paremmin pärjännyt q2?

kamux kuitenkin tekee tulosta, toisin kuin AUTO1 G

2 tykkäystä

Auto1 Merchant-segmentin heikentynyt bruttokatemarginaali (Q3’20 11,6 % → Q2’22 7,5 %) indikoi mielestäni sitä, että rautakatteeseen kohdistuu kovaa painetta heikentyneen saatavuuden vuoksi. Toki tässä taustalla on myös käytettyjen autojen kohonneet hinnat ja voi olla, että ovat enenevissä määrin myyneet hyväkatteisia autoja suoraan kuluttajille Autoheron kautta. Tuloslaskelman alemmilla riveillä yhtiöiden kulurakenteiden vertaileminen on mielestäni hankalaa, kun saksalaiset polttavat määrätietoisesti kassaa kasvun saavuttamiseksi (käsittääkseni tavoittelevat positiivista oikaistua käyttökatetta vasta Q4’23).

Tässä kiinnostava podi niille, jotka pohtivat itseohjautuvia autoja ja sitä millä aikavälillä niistä voi kuoriutua järkevää liiketoimintaa. Suuret kaupalliset läpimurrot tällä alalla ovat nähtävästi vielä kaukana tulevaisuudessa ja Cathie Woodin kannattaa hallita odotuksiaan sen suhteen. Bloombergin mukaan tarvitaan läpimurtoa, joka mahdollistaisi koneelle ihmismäisen intuition autoa ajaessa ja tämä ei ole mikään ihan helppo tehtävä. Jutussa käytetään myös Anthony Levandowskin näkemyksiä, joka on toiminut pioneerinä alalla, mutta vaikuttaa turhautuneen alan hitaaseen kehitykseen. Tässä on hyvä huomioida, että Levandowskilla ei ole enää erityisen lämpimät välit Googlen tai Uberin kanssa, joten hänen näkemyksensä kannattaa ottaa suolan kanssa.

25 tykkäystä

Autohero kate/auto oli nousussa. Merchant oli aika vakaa q2.

Tämä on varmaan aika normaali bisnesmalli vastaavankaltaisilla toimijoilla. Törmäsin vastaavaan aikoinaan töissä erään “kiinnostavin työpaikka” -luokittelevan yrityksen toiminnassa. Yhtenä vuonna unohdimme maksaa “kannatusmaksun”, niin sijoitus tippui välittömästi parikymmentä sijaa. Sen jälkeen se palautui takaisin kun jatkoimme maksuja.

3 tykkäystä

Menee ehkä ohi aiheen, mutta itse ajavissa autoissa suunta on tainnut muuttua. Eli robottitaksit ja muut vastaavat härpäkkeet ovat mielenkiintoisia, saivat paljon huomiota ja niihin panostettiin kovasti, mutta teknisten haasteiden lisäksi näiden bisnespuoli on aika huono ja tulee vielä inhimillisiä haasteita teknisten päälle.

Eli taksikuskien palkka ei ole suuri, joten rahallinen hyöty, kun korvataan ihmiskuljettaja, ei ole niin suuri. Lisäksi henkilöautot ovat verrattaen edullisia, joten kallis järjestelmä lisää suhteellista hintaa paljon. Taksien ja henkilöautojen käyttöaste ei ole tasaista, matkat ovat hyvin vaihtelevassa ja muuttuvassa ympäristössä ja kyydissä ollessaan ihmiset valittavat alinopeudesta ja kaikesta muusta vastaavasta.

Vastaavasti rekat ajavat pitkälti maantietä tai moottoritietä, joka suurista nopeuksista huolimatta on monilla tapaa helpompi algoritmille. Rekat ajavat tasaisesti ja ennakoitavasti koko ajan, joten käyttöaste saadaan paremmaksi. Rekkakuskin palkka varsinkin pitkillä matkoilla on paljon suurempi. Rekan hinta on paljon suurempi, joten järjestelmän osuus ajoneuvon hinnasta on pienempi. Vaikka tavara halutaan nopeasti paikasta toiseen, niin se ei ole yhtä kriittinen, kuin ihminen, eli voidaan laskea nopeutta haastavilla osuuksilla tai valita reittiä sen mukaan, että se on helpompi ajaa ymv. Sitten on paljon kaikenlaista suljetulla tai jossain määrin suljetulla alueella tapahtuvaa liikennettä aina lentokentän aurauksesta johonkin tehdasalueen varastojen väliseen sahaukseen, jossa voidaan aivan hyvin ajaa vaikka 10 km/h vauhtia.

Eli oma veikkaus, että itsestään ajavat autot tulevat olemaan erilaisia työkoneita, trukkeja, jne. ja sitten pitkiä matkoja ajavia rekkoja esim. siten, että ihminen ajaa rekkoja satamasta lyhyen matkan jonnekin kaupungin liepeillä olevalle parkkipaikalle päiväsaikaan niin, että pääsee yöksi kotiin nukkumaan. Algoritmi ajaa em. rekkoja kellon ympäri jonnekin 1000 kilometrin päähän kaupungin liepeille parkkipaikalle, josta ihmiskuskit käyvät taas päiväsaikaan ajamassa niitä lähellä olevaan varastoon, toiseen satamaan tai mihin ovatkaan menossa. En usko, että kaupallisessa käytössä olevat itsestään kaupungissa ajavat henkilöautot tulevat yleistymään vuosiin. Katsotaan, miten tämä lausunto vanhenee :smiley:

8 tykkäystä

Kyllä ne itseajavat autotkin sieltä jossain vaiheessa tulevat, mutta matka on pitkä ja kivinen koska on se klassinen ongelma että jos saat vuodessa 99% valmiin tuotteen niin se viimeinen 1% vie helposti pari vuotta lisää - ja oikeasti täysin ilman kuskia ajaminen vaatii aika monta ysiä tuohon lukuun (99,999999) koska käytännössä ne viimeiset failit pitää aina pelastaa joko kauko-ohjauksella ihmisen toimesta, tai paikalle päristelevän ihmisen auttamana. Jos niitä on liikaa, systeemi on täysin käyttökelvoton, ja nykytekniikalla niitä tulisi vielä liikaa.

4 tykkäystä

Saattaa olla, että University of Michiganin indikaattori auton ostamiselle on täällä pyörinytkin. Se koostuu useista muuttujista: mm. korkotaso, epävarmuus, hintataso, rahatilanne yms. Kaikki makromuuttujat kieltämättä näyttävät punaista.

Ei tällaista dippiä ole nähty aikoihin.

Tämän kun yhdistää CarMaxin näkemyksiin, joka sinällään on hyvä verrokki Kamuxille, niin ei tästä kovin hyvää skenaariota saa väännettyä.

Pieni ote CarMaxin sijoittajapuhelusta:

Brian Nagel* – *Oppenheimer and Company – Analyst

Great. Can I ask a follow-up? I’ll make it quick, I apologize. But just – so you’re talking about the depreciation in the wholesale. I mean, should that lead then to more attractive prices in the used car business and potentially undermine what has been a significant challenge for consumers?

Bill Nash* – *President and Chief Executive Officer

Yeah. I think you’re thinking about it the right way, Brian. In fact, I believe this is probably the first quarter where the gap between used and new got a little bit wider in, gosh, probably six or seven quarters. So it will take some time.

But I think depreciation and prices correcting on used will absolutely benefit the used market over time. But I think we got to keep in perspective, this quarter was challenging. I mean we haven’t seen $2,500 in depreciation. That rivals – in absolute dollars, that rivals back what we saw at the height of the Great Recession, that rivals what we saw at the peak of Omni.

14 tykkäystä

Mielenkiintoiselta näyttää Q3 trafin tilastojen mukaan Kamuxin ja käytettyjen markkinan meno.

Kpl autot Markkina Kamux Kamux Mos %
1-6/21 166 137 14 577 8,77 %
1-6/22 153 736 14 690 9,56 %
Muutos -7,46 % 0,78 % 8,90 %
7-9/21 97 434 8 209 8,43 %
7-9/22 84 595 8 564 10,12 %
Muutos -13,18 % 4,32 % 20,16 %
1-9/21 263 571 22 786 8,65 %
1-9/22 238 331 23 254 9,76 %
Muutos -9,58 % 2,05 % 12,86 %
80 tykkäystä

Mistä Kamuxin luvut ovat peräisin?

1 tykkäys

Se lukee tuossa yllä.

Saako Trafilta myyjäkohtaiset tiedot?

Saa ostettua. On kylläkin rekisteröintidataa ei myyntidataa.

Lokakuu näyttää syyskuuta paremmalta.
Markkina pudotus taittuu, sekä Kamux markkinaosuus hieman paranee.

43 tykkäystä

Kiitos tarkennuksesta. Näyttää suunta tosiaan paranevan.

Viitsitkö vielä tyhmälle vääntää rautalangasta että mitä tuo rekisteröintidata tarkoittaa? Kamuxin itselle rekisteröityjen (eli ostettujen?) autojen määrää vai Kamuxin asiakkaille rekisteröityjen autojen määrää (eli myytyjen)?

28 tykkäystä

Asiakkaille rekisteröityjä. Trafin datan mukaan. Tuossa myös lokakuu.

Kpl autot Markkina Kamux Kamux Mos %
10/21 13 518 1 348 9,97 %
10/22 12 723 1 322 10,39 %
-5,88 % -1,93 % 4,20 %
61 tykkäystä

Eli suhteessa markkinaan Kamux tekee lähes jytkyn? Olettaen ettei katteista olla tingitty…?

7 tykkäystä