Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Mistä voisi saada tukea autojen myyntiin ylipäätänsä. Itse nään että ne yhtiöt jotka pystyvät tarjoamaan lainarahaa auton ostoon kuluttajille huokealla ovat etusijalla. Toinen valtti on autokanta jotka ovat ladattavia hybrideitä/ sähköautoja.

Kuluttajat jotka painivat bensalaskujensa kanssa ja ajavat kohtuu pitkää työmatkaa sekä vapaa-ajan reissuja niin sähköllä liikkumalla kulut pienenevät oleellisesti. Tietenkin myös auton arvonalenema on suurempi kuin vanhoissa bensa/dieselautoissa mutta tässä houkuttaakin hyväkuntoinen varmatoiminen auto vs vanha auto.

Aika paljon on kuluttajia jotka pähkäilevät tämän kanssa… Investoidakko vähäpäästöiseen uuteen autoon ja tiputtaa käyttökuluja oleellisesti vai jatkaa vanhalla kulkupelillä.

Jos karkeasti laskee että sähkötankin tankkaa täyteen n10€ ja jos range on vaikka 350km vs. 7l/100km hörppäävä 3.5x7x1.8€= 44€.

Jos kulkeminen halpenee 1/4 osaan niin kalliimmasta hankintahinnasta huolimatta vuosittaiset säästöt tukevat olemaan paljon ajaville suuria.

2 tykkäystä

Juu odotan myös Pajuharjua johtoon. Hän voisi tuoda talousjohtajan mukanaan. Kunnon uudistus saa ryhtiä tekemiseen.

Eniten yhtiön puhumisessa ja tekemisessä ole ihmetellyt varaston jatkuvaa ”sivussa” olemista. Ensin dumppasivat pienikulutuksiset dieselitkin, sitten bensa-autot, sitte salit ylihintaisia Tesloja täyteen ja sitte dumpattu ne…
Tämä kierre johtuu voimakkaasta kappalemääräisen myynnin tavoittelusta, mikä ei ole itseisarvo. Katteesta on huolehdittava kaikessa kaupankäynnissä. Moni yhtiö ei halua kasvaa väkisin, katteet polkien.

Ja mitä on autokaupan kasvu? Se on kuin kannettu vesi kaivossa.
Nyt tammikuussa on Kamuxissakin luvut nollilla ja on hyvä aloittaa alusta.

4 tykkäystä

Olipa ruma tulosvaroitus ja sen ajankohta ja piti käydä teesi tarkasti läpi:

Varoituksen ajankohdasta
1000 MEURin liikevaihto olisi vaatinut Q4:lle jopa pienoista nousua vuoden 2021 Q4 tasosta. Marraskuun puolivälissä oli selvää, että kokonaiskysyntä on laskenut voimakkaasti. Kamuxin johto on katsonut ennusteitaan ruusunpunaisten linssien läpi. Tämä on huolestuttavaa. Huolestuttavaa on myös suuri viive jolla tiedotteet tulevat. Herää kysymys pystyvätkö ohjaamaan toimintaa tehokkaasti jos sisäisessäkin raportoinnissa on vastaavia viiveitä.

Nykyinen tuloksentekokyky
950 MEUR liikevaihto ja 16-20 MEUR liikevoitto Q4:lle vastaa omissa arvioissani n. 15% laskua myytyjen autojen lukumäärässä ja 10% laskua bruttokatteessa vuoden takaiseen verrattuna. Liikevaihdon lasku on kohtalaisesti linjassa yleisen markkinan kanssa, joskin on mahdollista, että Kamux on hieman alisuoriutunut.

Vuoden takainen bruttokate Suomessa on ollut historiallisen korkea ja nyt näyttää että palataan normaalimmalle tasolle (Oletukseni on 1550 EUR/auto vs. 1778 EUR/auto Q4 2021. Q3 2022 bruttokate oli 1444 EUR/auto ja vuoden 2020 keskiarvo bruttokate oli 1551 EUR/auto).

Volyymipudotus ja bruttokatteen lasku iskevät lujaa alariville alhaisen katetason toiminnassa. Lisäksi Kamux on viime vuosina panostanut kasvuun varsinkin Ruotsissa, mutta nyt markkina lyö vastapalloon. → Mitään Kamux -spesifiä romahdusta en tällä hetkellä näe, mutta mahdollisesti pienen alisuoriutumisen.

Kamux vs. kilpailijat - viime aikojen kehitys
Jonkin verran on keskusteltu Saka:n viime aikojen huippumyynneistä. Yksittäisten päivien myynti ei välttämättä kerro vielä kovin paljon. Se kuitenkin tiedetään, että kalliimpien autojen kauppa on käynyt paremmin kuin halvempien ja tämä on suosinut Sakaa suhteessa Kamuxiin.

Suomessa kilpailu on koventunut selkeästi viime vuosina. Erityisesti Kesko on panostanut kasvuun lujaa viime vuonna, mutta niin ovat Rinta-Jouppi ja Sakakin. Varastotasojen kehityksestä vuoden takaiseen nähden voidaan arvioida että Kamux on hävinnyt 3 %-yksikköä markkinaosuutta näiden neljän kesken (erityisesti K-Auto on kasvattanut osuuttaan tai ainakin varastojaan), mutta Kamux on säilyttänyt paalupaikan. On kuitenkin hyvä muistaa, että nämä neljä peluria muodostavat vain noin 25% Suomen markkinoista.

Kamuxin Suomen liikevoitto-% on viime vuosina ollut n. 5-6%, mutta toki täytyy muistaa, että näistä luvuista pitäisi vielä vähentää Suomen toiminnan osuus n. 8 MEUR konsernieristä. → Kamuxin tuloksentekokyky Suomessa on ollut hieman heikompi kuin SAKAlla.

Kamuxin pitkän aikavälin kilpailukyky
Kamuxin myymäläverkko Suomessa on tehottomampi kuin kilpailijoilla. Kamuxilla on 49 myymälää, kun pahimmilla kilpailijoilla n. 20-30 myymälää. Autovarasto per myymälä on n. kolmanneksen pienempi, mutta toisaalta Kamuxin kokonaisvarasto on suurin. Voidaan kuitenkin arvioida että myymäläkohtaiset kiinteät kulut ovat Kamuxilla hieman suuremmat kuin kilpailijoilla. Tämä on korjattavissa, pikku hiljaa, joskaan ei ihan helppo temppu menettämättä hetkellisesti markkinaosuutta.

Kamuxin autovarasto per työntekijä on kuitenkin samalla tasolla kuin Sakalla. Näin ollen voidaan arvioida, että henkilökulut per myyty auto ovat riittävän tehokkaat.

Rahoitusyhtiön palkkioiden merkitystä en itse näe mustavalkoisena. Suomen käytettyjen autojen kauppa keskittyy pikku hiljaa ja isojen pelurien välillä ei ole merkittäviä pitkäaikaisia rakenteellisia eroja. Näin ollen oletan, että käytettyjen autojen kauppiaat pystyvät pitämään katetason riittävänä - tuli se kate raudasta tai palveluista. Toki rahoituspalkkioista voi tulla ajoittaista vasta- ja myötätuulta tulokseen.

Johto
Kamuxin johto on vaihtunut lähes kokonaan ja oletan, että Kalliokosken johtamisessa on ollut ongelmia. Uusi johto on nyt ajettu sisään ja pikku hiljaa oletan että pystyvät parantamaan suoritustaan. Pajuharjun tilalle tulo lienee tässä tilanteessa myös enemmän mahdollisuus kuin riski. Mielestäni *aska on kuitenkin jo osunut tuulettimeen.

Summa summarum
Käytettyjen autojen kauppa on kohdannut hyvin vaikeat ajat. Tämä näkyy Kamuxin liikevaihdossa ja ennen kaikkea kannattavuudessa. Liikevaihdon pudotusta pienentää siirtymä kohti korkeampia keskihintoja. Mielestäni on mahdotonta sanoa ovatko pahimmat ajat jo takana, mutta riski on olemassa että tulevat pari kvartaalia ovat myös hyvin vaikeita.

Kamuxilla ei mielestäni tällä hetkellä ole kilpailuetuja kovimpiin kilpailijoihin nähden vaikka suurin peluri onkin. Päin vastoin, Kamuxilla on pientä takamatkaa pienen keskimääräisen myymäläkoon takia. Lisäksi brändi on heikompi kuin kovimmilla kilpailijoilla.

Kamux on mielestäni erittäin kohtuullisesti hinnoiteltu pitkän tähtäimen tuloksentekokyky silmällä pitäen. Jos taantuma pahenee ja kauppamäärät jatkavat laskuaan, voi vieläkin parempia ostopaikkoja toki tulla. Pitkässä juoksussa käytettyjen autojen kauppa lienee kuitenkin varsin tehokas tuloksentekokone kuten vuoden 2018-2021 osoittavat hyvin. Ulkomaiden optiokin tulee ilmaiseksi päälle.

(Tulipa pitkä teksti, varmaan jokunen virhekin pääsi sekaan).

127 tykkäystä

Joskus asui naapurissa autokauppias. Se sanoi, että välipäiviin osuu tyypillisesti vuoden parhaita myyntipäiviä. Siinä mielessä ei yllätä, että Saka julkaisi uuden ennätyksen juuri tuohon aikaan.

Itse kuitenkin ajattelisin, että tuo on lähinnä hyvin toteutettu mainostemppu. Siitä on mahdotonta vetää yhtään mitään johtopäätöksiä, koska ei ole mitään tietoa siitä, että miten hyvin ks päivä onnistui muilla toimijoilla.

Jos oon ymmärtänyt oikein, Kamux muutti juuri myyjien palkkausta niin, että haetaan pienempää rautakatetta ja sitä kautta markkinaosuutta? Tällainen strategia pitäisi taata sen, että markkinaosuus säilyy. Samalla voi katteet sulaa, jos rahoituskate pienenee.

3 tykkäystä

Q4 varastotilanteesta:

Keskimääräiset varastojen lukumääräiset koot 2022 Q4 vs. 2021 Q4 (lähteenä oma epävirallinen kirjanpito nettiauto.com, blocket.se, mobile.de myynti-ilmoituksista, 25 datapistettä per maa):

:finland:Suomi: 2022 Q4 4061 autoa. 2021 Q4 4642 autoa. -12,5%
:sweden:Ruotsi: 2022 Q4 1387 autoa. 2021 Q4 1212 autoa. +14,4%
:de:Saksa: 2022 Q4 663 autoa. 2021 Q4 676 autoa. -1,9%
Yhteensä: 2022 Q4 6113 autoa. 2021 Q4 6531 autoa. -6,4%

Saka: 2022 Q4 3483 autoa. 2021 Q4 3186 autoa. +9,3%
Riddermark Bil: 2022 Q4 3225 autoa. 2021 Q4 2397 autoa. +34,5%

Q1:n alkuvarasto vs. 2022 Q1:n alkuvarasto:

:finland:Suomi: 2023 Q1 alku 4025 autoa. 2022 Q1 alku 4801 autoa. -16,2%
:sweden:Ruotsi: 2023 Q1 alku 1239 autoa. 2022 Q1 alku 1183 autoa. +4,7%
:de:Saksa: 2023 Q1 alku 625 autoa. 2022 Q1 alku 759 autoa. -17,7%
Yhteensä: 2023 Q1 alku 5889 autoa. 2022 Q1 alku 6743 autoa. -12,7%

Saka: 2023 Q1 alku 3492 autoa. 2022 Q1 alku 3740 autoa. -6,6%
K-Auto: 2023 Q1 alku 2535 autoa. 2022 Q1 alku 1405 autoa. +80,4%
Riddermark Bil: 2023 Q1 alku 3378 autoa. 2022 Q1 alku 2631 autoa. +28,4%

Kamuxin varastotasot olivat Q4:n aikana suunnilleen samoilla tasoilla kuin Q3:lla ja Q2:lla vertailukausiin verrattuna. Selvästi ollaan varovaisia edelleen varastotasojen kasvattamisen kanssa. Ensimmäistä kertaa Saka lähtee myös vertailukautta pienemmällä kappalemääräisellä varastolla vuoteen 2023. K-Autolla ja Riddermarkilla sen sijaan varastotasot ovat selvästi vuoden takaista korkeammalla tasolla ja tuntuvat hakevan aggressiivisemmin kasvua.

Q4:n alussa Kamux-konsernin vaihto-omaisuus oli 18,8% vertailukautta suurempi (140M vs. 117,8M), kun taas kappalemääräinen varasto oli kirjanpitoni mukaan Q4:n alussa noin 8% pienempi. Näistä karkeasti laskettuna varaston keskihinta Q4:n alussa olisi ollut ~28% vertailukautta suurempi. Kamuxin myyntimix vastaa jo hyvin lähelle Sakan valikoimaa keskihinnaltaan.

Negarista:

Negari ei tullut suurena yllätyksenä, kun aiempi ohjeistus olisi vaatinut hyvinkin vahvan Q4:n heikossa markkinatilanteessa. Negarin myöhäinen ajankohta sen sijaan yllätti ja tästä miinus johdolle/hallitukselle. Olisin odottanut sitä viimeistään joulukuun puolen välin tienoilla, kun johdolla oletettavasti on ollut marraskuun luvut pöydällä, ja hetken aikaa ehdin jo olla siinä luulossa, että olisiko sittenkin vahvat Q4 luvut tulossa. Laveasta tulosohjeistushaarukasta vielä aivan vuoden lopulla voisi ehkä tulkita, että vaihto-omaisuuden arvostuksen arviointiin jätettiin hieman pelivaraa, kun operatiiviset tuotot ja kulut lienevät kuitenkin 4M€:n haarukkaa tarkemmin johdolla tiedossa tässä vaiheessa. :thinking:

Edelleenkään en näe syitä, miksi Kamux ei pysyisi alan kärkitoimijoiden joukossa Euroopassa jatkossakin ja ei jatkaisi markkinaosuuksien ottamista pieniltä toimijoilta ja yksityisten välisestä kaupasta ja jatkan luottavaisena kyydissä positiotani kasvattaen.

66 tykkäystä

Ikävä, mutta ei täysin yllätyksellinen negari. Täytyy muistaa, että yhtiöllä on käytännössä vasta loka-marraskuun luvut tiedossa, joten se, että negari tuli “vuoden viimeisenä pörssipäivänä” ei sinänsä ole niin myöhään. Olisihan se voinut tulla vielä tammikuun puolivälissä joulukuun lukujen valmistuttua. Syön hattuni, mikäli yksikään Helsingin pörssin yhtiö ei anna negaria tai posaria 2022 tuloksien osalta tammikuun puolella :slightly_smiling_face:

22 tykkäystä

Joulukuun omistajalistaukset päivittynyt ja näyttää, että ulkit vähentänyt omistustaan ja kotitaloudet ja useat eri rahastot olleet ostopuolella:

Jakauma (Omistusjakauma sektoreittain - Kamux):

Muutamia uusia nimiä tullut top-100 listalle ja mm.
P. Kajaani lisännyt omistustaan 5000kpl (prosentteina lisäys n. 17%)

https://www.kamux.com/osaketietoa/suurimmat-omistajat/

24 tykkäystä

Analyytikon kommentti tulosvaroituksesta. Yhtiöpäivitystä ja suositusmuutosta ei vielä tullut, mutta ennusteissa on laskupainetta tällekin vuodelle.

24 tykkäystä

Onko analyytikko vaihtunut? Voisi kieliä siitä, että pitkästä aikaa negatiivinen suositus tulossa ja roima tavoitehinnan lasku.

Nyt kun olen pureskellut tuota Kamuxin UV-lahjana tullutta negaria, niin entistä enemmän tulee mieleen Kalliokosken hallitseva rooli yrityksessä. Onko hallitus todellisuudessa kumileimaisin/saunakaverikerho, jolla ei ole mitään omaa näkemystä strategiasta tai kyvystä toteuttaa sitä?

2020 tavoiteltiin katteiden puolustamista, sitten 2021 muutettiin taktiikkaa ja “painettiin kaasua” kannattavuuden kustannuksella. 2022 on jälleen ilmeisesti yritetty vähän himmailla, jotta liiketoiminta pysyy voitollisena.

Tässä välissä sitten Kalliokoski hypännyt syrjään (omasta aloitteesta?). Näen uhkana, että Kalliokoski siirtyisi hallituksen pj:ksi ja olisi edelleen “kulisseissa” voimakas hahmo vetelämässä naruista. Toki en kiellä, etteikö hänellä olisi tärkeää tietoa firman pyörittämisestä ja automarkkinasta, mutta kyllä tässä kaivattaisiin myös uusia tuulia ja uudenlaista johtamista - myös ottaen huomioon yrityksen kasvaneen koon.

Kyllä viimeisen kahden vuoden ajan on punaisia lippuja näkynyt siellä sun täällä. Samaan aikaan kun kilpailijat ovat rekrynneet Kamuxilta porukkaa, on maajohtajia laitettu vaihtoon ja organisaatiota uudistettu. Puheet eivät ole olleet tekojen tasalla, ja onkin jäänyt vaikutelma, että yritys on kokonaisuudessaan jonkinlaisessa käymistilassa.

Minulle Pajuharjun nimitys oli yllätys, ja jotenkin epäilyttää koko homma edelleen. Toivottavasti hän ei ole tässä “kaveria jeesaamassa”, vaan löytyy oikeasti paloa ja rohkeutta uudistaa firman toimintatapoja.

11 tykkäystä

Ei ole analyytikko vaihtunut. Thomas on lomalla ja meikäläinen stunttaa häntä sen ajan. Thomakselta tulee päivitystä sitten heti, kun mies sorvin ääreen palaa. :slightly_smiling_face:

60 tykkäystä

Joulukuu käytettyjen autojen kaupassa -9,5% viime vuoteen verrattuna.

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

Negarissa synkintä oli mielestäni, että johto näkee liikevaihdon jäävän selvästi alle ohjeistuksen vuoden viimeisenä päivänä. MIten on mahdollista? Liikevoiton osalta tuon voi jotenkin ymmärtää vielä.

Tiedossahan se on ollut, että vaikea markkina ja surkea vuosi Kamuxilta, mutta silti negarin synkkyys yllättää. Nyt Q1:lla markkinan jatkuessa edelleen vaisuna sen kuitenkin pitäisi olla stabiili ja varasto pitäisi olla saatuna jo järkeväksi tähän markkinaan. Sen myötä odotuksissa kohtuullinen kvartaali. Jos ei valoa ala näkymään autohallin nurkissa ->roskiin.

10 tykkäystä

En itsekkään pidä tätä niin kauheana asiana, kuin millaisen kuvan viime aikaisista viesteistä on saanut. Henkilökohtaisesti en näe mitä väliä sillä on onko se negari viimeinen vai 15. päivä kun olen sijoittanut tähän pidemmällä tähtäimellä. Toki se antaa indikaatiota hitaasta reaktionopeudesta joka VOI johtua siitä että johdolla ei ole näkyvyyttä tai se viivyttelee muista syistä. Joka tapauksessa tätä on nyt ehkä korostettu liikaa kun otetaan huomioon tuleva toimitusjohtajan vaihdos.

Annan vielä pajuharjulle mahdollisuuden kaivaa kaikki mahdolliset luurangot kaapista H1 aikana ja samalla parantaa viestintää sijoittajien suuntaan. Odotukset ovat kovat. :slight_smile:

4 tykkäystä

En tiedä, että miksi, mutta sehän ei ole uusi juttu, että Kamux tiedottaa asioista todella jälkikäteen. Eikös ohjeistusmuutoksia ole tullut tammikuussakin, eli ei tämä vuoden viimeisenä päivänä annettu negari ole Kamuxille mitenkään poikkeuksellinen - valitettavasti. Samaa tarinaa on sekin, että kvartaali raportoidaan yli 2kk sen päättymisen jälkeen, ja tämäkään ei ole mikään uusi juttu, vaan näin on ollut aina. Jostain syystä tätä päivitellään joka kerta, niin kuin se olisi joku uusi juttu ja poikkeuksellista kyseiselle firmalle.

Markkina siis supistui Q4:n aikana SUomessa n. 10 %, joskin henkilöautoilla vielä enempi, eli Kamuxin toimintamarkkinalla luokkaa 15 %? Jos pudotusta myydyissä autoissa on tätä enemmän tai tämän verran, olen pettynyt, jos vähemmän, niin varovaisen toiveikas. Vielä enemmän tulee kiinnostamaan, että mitä asialle meinataan tehdä?

16 tykkäystä

Kasvu ei koskaan ole suoraa viivaa koilliseen. Nyt on haukuttu datajärjestelmät, brändi, myyjät, johto, kauluspaidat ja verhojen väri. Etenkin yrityksen perustaja, suurin omistaja ja nykyinen toimitusjohtaja Kalliokoski saa kuraa niskaan kun hurjat (usein sijoittajien omat) kasvutavoitteet eivät täyttyneetkään.

Tämä datalla johtaminen on oman ymmärrykseni perusteella työkalu joka ohjaa autokauppiasta vaihdokin hinnoittelussa historiaan perustuen. Viat, kysyntä yms. mitä siihen ikinä liittyykään. Tämäkään työkalu ei ole kristallipallo joka näkee tulevaisuuteen. Komponentti pulasta johtuva uusien autojen toimitusten vaikeus nosti käytettyjen hintaa mikä on oman muistikuvani perusteella outo ilmiö. Yleensä auton arvot laskevat. Tähän Venäjän aloittamasta sodasta johtuva lähes 3€ maksava bensa/diesel heitti kysynnän siten kuin se meni. Ketjusta selviää miten meni. Ja muutama kuukausi myöhemmin korkojen lähdettyä nousuun asetelma kääntyi taas päälaelleen. Mikään ei ole arvaamattomampi kuin äänestäjä. Sama pätee kuluttajaan. Jos maailma muuttuu niin nopeasti kuin se on tässä viimeisen kolmen vuoden aikana muuttunut niin vaikea on Kamuxin varaston aina olla oikeassa. Eli johdon selitys varmaankin totta.

Itse puolustan Kalliokoskea, koska perustajaomistaja on aina rautaa. Otetaan esimerkiksi vaikka Ponsse. Tuskin on täydellinen Kalliokoskikaan mutta jos tyhjästä luodaan tämän kokoluokan voittoa tekevä autokauppa niin aika kova suoritus. Sopii yrittää.

Pienet ja suuret pomput kuuluu asiaan kun ollaan matkalla Euroopan suurimmaksi käytettyjen autojen kaupaksi.

Itse olen aina ostanut Kamuxia halvemmalla kuin edellisellä kerralla. Tämä ei ole enää sijoittamista vaan omistamista.

82 tykkäystä

Hieman omituista nähdä noin paljon myynti-ilmoituksia palstalla nykykurssiin ja vielä omituisempaa, että Kamux löytyy Flop-ketjusta tälle vuodelle. En näe mitään mahdollisuutta, että Kamux oli top3-laskijoissa tältä lähtötasolta ja myös myyntien aika meni jo aiemmin.

Itse katsoisin tulosta syklien yli keskiarvona ja kun kurssi on 4,3€, niin en näe juurikaan riskiä sijoittaa. Vaikka kaikki menisi pieleen, niin vaikea tällaisen bisneksen on tappiota tuottaa (surkeana vuotenakin 0,3€ Eps) ja viime vuonna todella moni asia meni pieleen. Iso painoarvo on myös uudella toimarilla, jos Kalliokoski jatkaisi, niin olisi omakin usko koetuksella tämän tiedotuksen jälkeen. Nyt kuitenkin saadaan kovien meriittien kaveri tilalle.

29 tykkäystä

Olen kuullut automyyjiltä saman jutun välipäivistä. Ihan samassa markkinassa elävät Saka ja Kamux. Sakan ei tarvitse tiedottaa mitään negatiivista Q4 myynneistä. Mainostemppuna voidaan kehua yksittäisillä hyvillä päivillä. Kamuxin ja Sakan kasvua kun katsoo, niin molempien firmojen historiassa keskimäärin jokapäivä on tehty uusi myyntiennätys.

Palstalla tuntuu mielipiteet olevan paljon Saka myönteisempiä. Johtuuko tämä siitä, että heidän ei tarvi avata omia lukuja, eikä sieltä pääse poimimaan moitittavaa. Hieno kasvutarina se on ollut, en moiti. Olosuhteet on nyt muuttunut enemmän kuin koko Sakan ja ehkä myös Kamuxin historian aikana. Kamuxilla käsittääkseni taseen puolesta voidaan mennä heikommankin ajan yli, jopa muutama virhekkin tehdä.

12 tykkäystä

Samaa mieltä. Heidän helppo ylärivin kautta mainostaa onnistumisiaan. Sen mitä olen saanut ymmärtää, niin myös heillä myyntihinnat joustanu kesästä alaspäin, mutta autojen hankintahinta ei jousta vastaavasti. Myynti vetäny syksyn ajan, mutta viivan alle jää vähemmän, ellei nuo hankintahinnat ala lopulta joustamaan.

Ilman muuta näin. Olisi aika naivia ajatella, että näin kilpaillulla markkinalla ja tuossa kokoluokassa olisi immuuni markkinatilanteen muutoksille - varsinkin kun kasvunälkää näyttää edelleen löytyvän.

Kamux on eurooppalainen toimija. Saka kotimainen. Kamuxilla varmasti ollut johdon tekemisen ja ajankäytön painopiste Euroopan valloituksessa. Saka taas keskittynyt kasvamaan kotimaassa. Pelaavat siis eri sarjoissa.

Mielenkiintoista nähdä, että mihin liikevoitto % asettuu nyt kun korot nousee. Matalakatteista hommaa. Kyllä autokaupan kultavuodet saattaa olla nyt ohi.

" Strategia näyttäytyy haavekuvana

Käytettyjen autojen markkinat supistuvat, eikä Kamux ole ongelmineen yksin. Suuri brittikauppias Cazoo lopettaa toimintansa manner-Euroopassa ja CarNext vetäytyy Saksan ja Norjan kuluttajaliiketoiminnasta."

“Varoitusvalot palavat siis räikeän punaisina, ja myös Kamuxin osakkeen ostamisen voi näissä oloissa jättää väliin. Ja jälleen perustelluista syistä.”

15 tykkäystä

OP laskee tavoitehintaa 7,00€ → 5,50€. Toistaa osta-suosituksen.

25 tykkäystä