Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Joskus asui naapurissa autokauppias. Se sanoi, että välipäiviin osuu tyypillisesti vuoden parhaita myyntipäiviä. Siinä mielessä ei yllätä, että Saka julkaisi uuden ennätyksen juuri tuohon aikaan.

Itse kuitenkin ajattelisin, että tuo on lähinnä hyvin toteutettu mainostemppu. Siitä on mahdotonta vetää yhtään mitään johtopäätöksiä, koska ei ole mitään tietoa siitä, että miten hyvin ks päivä onnistui muilla toimijoilla.

Jos oon ymmärtänyt oikein, Kamux muutti juuri myyjien palkkausta niin, että haetaan pienempää rautakatetta ja sitä kautta markkinaosuutta? Tällainen strategia pitäisi taata sen, että markkinaosuus säilyy. Samalla voi katteet sulaa, jos rahoituskate pienenee.

3 tykkäystä

Q4 varastotilanteesta:

Keskimääräiset varastojen lukumääräiset koot 2022 Q4 vs. 2021 Q4 (lähteenä oma epävirallinen kirjanpito nettiauto.com, blocket.se, mobile.de myynti-ilmoituksista, 25 datapistettä per maa):

:finland:Suomi: 2022 Q4 4061 autoa. 2021 Q4 4642 autoa. -12,5%
:sweden:Ruotsi: 2022 Q4 1387 autoa. 2021 Q4 1212 autoa. +14,4%
:de:Saksa: 2022 Q4 663 autoa. 2021 Q4 676 autoa. -1,9%
Yhteensä: 2022 Q4 6113 autoa. 2021 Q4 6531 autoa. -6,4%

Saka: 2022 Q4 3483 autoa. 2021 Q4 3186 autoa. +9,3%
Riddermark Bil: 2022 Q4 3225 autoa. 2021 Q4 2397 autoa. +34,5%

Q1:n alkuvarasto vs. 2022 Q1:n alkuvarasto:

:finland:Suomi: 2023 Q1 alku 4025 autoa. 2022 Q1 alku 4801 autoa. -16,2%
:sweden:Ruotsi: 2023 Q1 alku 1239 autoa. 2022 Q1 alku 1183 autoa. +4,7%
:de:Saksa: 2023 Q1 alku 625 autoa. 2022 Q1 alku 759 autoa. -17,7%
Yhteensä: 2023 Q1 alku 5889 autoa. 2022 Q1 alku 6743 autoa. -12,7%

Saka: 2023 Q1 alku 3492 autoa. 2022 Q1 alku 3740 autoa. -6,6%
K-Auto: 2023 Q1 alku 2535 autoa. 2022 Q1 alku 1405 autoa. +80,4%
Riddermark Bil: 2023 Q1 alku 3378 autoa. 2022 Q1 alku 2631 autoa. +28,4%

Kamuxin varastotasot olivat Q4:n aikana suunnilleen samoilla tasoilla kuin Q3:lla ja Q2:lla vertailukausiin verrattuna. Selvästi ollaan varovaisia edelleen varastotasojen kasvattamisen kanssa. Ensimmäistä kertaa Saka lähtee myös vertailukautta pienemmällä kappalemääräisellä varastolla vuoteen 2023. K-Autolla ja Riddermarkilla sen sijaan varastotasot ovat selvästi vuoden takaista korkeammalla tasolla ja tuntuvat hakevan aggressiivisemmin kasvua.

Q4:n alussa Kamux-konsernin vaihto-omaisuus oli 18,8% vertailukautta suurempi (140M vs. 117,8M), kun taas kappalemääräinen varasto oli kirjanpitoni mukaan Q4:n alussa noin 8% pienempi. Näistä karkeasti laskettuna varaston keskihinta Q4:n alussa olisi ollut ~28% vertailukautta suurempi. Kamuxin myyntimix vastaa jo hyvin lähelle Sakan valikoimaa keskihinnaltaan.

Negarista:

Negari ei tullut suurena yllätyksenä, kun aiempi ohjeistus olisi vaatinut hyvinkin vahvan Q4:n heikossa markkinatilanteessa. Negarin myöhäinen ajankohta sen sijaan yllätti ja tästä miinus johdolle/hallitukselle. Olisin odottanut sitä viimeistään joulukuun puolen välin tienoilla, kun johdolla oletettavasti on ollut marraskuun luvut pöydällä, ja hetken aikaa ehdin jo olla siinä luulossa, että olisiko sittenkin vahvat Q4 luvut tulossa. Laveasta tulosohjeistushaarukasta vielä aivan vuoden lopulla voisi ehkä tulkita, että vaihto-omaisuuden arvostuksen arviointiin jätettiin hieman pelivaraa, kun operatiiviset tuotot ja kulut lienevät kuitenkin 4M€:n haarukkaa tarkemmin johdolla tiedossa tässä vaiheessa. :thinking:

Edelleenkään en näe syitä, miksi Kamux ei pysyisi alan kärkitoimijoiden joukossa Euroopassa jatkossakin ja ei jatkaisi markkinaosuuksien ottamista pieniltä toimijoilta ja yksityisten välisestä kaupasta ja jatkan luottavaisena kyydissä positiotani kasvattaen.

66 tykkäystä

Ikävä, mutta ei täysin yllätyksellinen negari. Täytyy muistaa, että yhtiöllä on käytännössä vasta loka-marraskuun luvut tiedossa, joten se, että negari tuli “vuoden viimeisenä pörssipäivänä” ei sinänsä ole niin myöhään. Olisihan se voinut tulla vielä tammikuun puolivälissä joulukuun lukujen valmistuttua. Syön hattuni, mikäli yksikään Helsingin pörssin yhtiö ei anna negaria tai posaria 2022 tuloksien osalta tammikuun puolella :slightly_smiling_face:

22 tykkäystä

Joulukuun omistajalistaukset päivittynyt ja näyttää, että ulkit vähentänyt omistustaan ja kotitaloudet ja useat eri rahastot olleet ostopuolella:

Jakauma (Omistusjakauma sektoreittain - Kamux):

Muutamia uusia nimiä tullut top-100 listalle ja mm.
P. Kajaani lisännyt omistustaan 5000kpl (prosentteina lisäys n. 17%)

https://www.kamux.com/osaketietoa/suurimmat-omistajat/

24 tykkäystä

Analyytikon kommentti tulosvaroituksesta. Yhtiöpäivitystä ja suositusmuutosta ei vielä tullut, mutta ennusteissa on laskupainetta tällekin vuodelle.

24 tykkäystä

Onko analyytikko vaihtunut? Voisi kieliä siitä, että pitkästä aikaa negatiivinen suositus tulossa ja roima tavoitehinnan lasku.

Nyt kun olen pureskellut tuota Kamuxin UV-lahjana tullutta negaria, niin entistä enemmän tulee mieleen Kalliokosken hallitseva rooli yrityksessä. Onko hallitus todellisuudessa kumileimaisin/saunakaverikerho, jolla ei ole mitään omaa näkemystä strategiasta tai kyvystä toteuttaa sitä?

2020 tavoiteltiin katteiden puolustamista, sitten 2021 muutettiin taktiikkaa ja “painettiin kaasua” kannattavuuden kustannuksella. 2022 on jälleen ilmeisesti yritetty vähän himmailla, jotta liiketoiminta pysyy voitollisena.

Tässä välissä sitten Kalliokoski hypännyt syrjään (omasta aloitteesta?). Näen uhkana, että Kalliokoski siirtyisi hallituksen pj:ksi ja olisi edelleen “kulisseissa” voimakas hahmo vetelämässä naruista. Toki en kiellä, etteikö hänellä olisi tärkeää tietoa firman pyörittämisestä ja automarkkinasta, mutta kyllä tässä kaivattaisiin myös uusia tuulia ja uudenlaista johtamista - myös ottaen huomioon yrityksen kasvaneen koon.

Kyllä viimeisen kahden vuoden ajan on punaisia lippuja näkynyt siellä sun täällä. Samaan aikaan kun kilpailijat ovat rekrynneet Kamuxilta porukkaa, on maajohtajia laitettu vaihtoon ja organisaatiota uudistettu. Puheet eivät ole olleet tekojen tasalla, ja onkin jäänyt vaikutelma, että yritys on kokonaisuudessaan jonkinlaisessa käymistilassa.

Minulle Pajuharjun nimitys oli yllätys, ja jotenkin epäilyttää koko homma edelleen. Toivottavasti hän ei ole tässä “kaveria jeesaamassa”, vaan löytyy oikeasti paloa ja rohkeutta uudistaa firman toimintatapoja.

11 tykkäystä

Ei ole analyytikko vaihtunut. Thomas on lomalla ja meikäläinen stunttaa häntä sen ajan. Thomakselta tulee päivitystä sitten heti, kun mies sorvin ääreen palaa. :slightly_smiling_face:

60 tykkäystä

Joulukuu käytettyjen autojen kaupassa -9,5% viime vuoteen verrattuna.

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

Negarissa synkintä oli mielestäni, että johto näkee liikevaihdon jäävän selvästi alle ohjeistuksen vuoden viimeisenä päivänä. MIten on mahdollista? Liikevoiton osalta tuon voi jotenkin ymmärtää vielä.

Tiedossahan se on ollut, että vaikea markkina ja surkea vuosi Kamuxilta, mutta silti negarin synkkyys yllättää. Nyt Q1:lla markkinan jatkuessa edelleen vaisuna sen kuitenkin pitäisi olla stabiili ja varasto pitäisi olla saatuna jo järkeväksi tähän markkinaan. Sen myötä odotuksissa kohtuullinen kvartaali. Jos ei valoa ala näkymään autohallin nurkissa ->roskiin.

10 tykkäystä

En itsekkään pidä tätä niin kauheana asiana, kuin millaisen kuvan viime aikaisista viesteistä on saanut. Henkilökohtaisesti en näe mitä väliä sillä on onko se negari viimeinen vai 15. päivä kun olen sijoittanut tähän pidemmällä tähtäimellä. Toki se antaa indikaatiota hitaasta reaktionopeudesta joka VOI johtua siitä että johdolla ei ole näkyvyyttä tai se viivyttelee muista syistä. Joka tapauksessa tätä on nyt ehkä korostettu liikaa kun otetaan huomioon tuleva toimitusjohtajan vaihdos.

Annan vielä pajuharjulle mahdollisuuden kaivaa kaikki mahdolliset luurangot kaapista H1 aikana ja samalla parantaa viestintää sijoittajien suuntaan. Odotukset ovat kovat. :slight_smile:

4 tykkäystä

En tiedä, että miksi, mutta sehän ei ole uusi juttu, että Kamux tiedottaa asioista todella jälkikäteen. Eikös ohjeistusmuutoksia ole tullut tammikuussakin, eli ei tämä vuoden viimeisenä päivänä annettu negari ole Kamuxille mitenkään poikkeuksellinen - valitettavasti. Samaa tarinaa on sekin, että kvartaali raportoidaan yli 2kk sen päättymisen jälkeen, ja tämäkään ei ole mikään uusi juttu, vaan näin on ollut aina. Jostain syystä tätä päivitellään joka kerta, niin kuin se olisi joku uusi juttu ja poikkeuksellista kyseiselle firmalle.

Markkina siis supistui Q4:n aikana SUomessa n. 10 %, joskin henkilöautoilla vielä enempi, eli Kamuxin toimintamarkkinalla luokkaa 15 %? Jos pudotusta myydyissä autoissa on tätä enemmän tai tämän verran, olen pettynyt, jos vähemmän, niin varovaisen toiveikas. Vielä enemmän tulee kiinnostamaan, että mitä asialle meinataan tehdä?

16 tykkäystä

Kasvu ei koskaan ole suoraa viivaa koilliseen. Nyt on haukuttu datajärjestelmät, brändi, myyjät, johto, kauluspaidat ja verhojen väri. Etenkin yrityksen perustaja, suurin omistaja ja nykyinen toimitusjohtaja Kalliokoski saa kuraa niskaan kun hurjat (usein sijoittajien omat) kasvutavoitteet eivät täyttyneetkään.

Tämä datalla johtaminen on oman ymmärrykseni perusteella työkalu joka ohjaa autokauppiasta vaihdokin hinnoittelussa historiaan perustuen. Viat, kysyntä yms. mitä siihen ikinä liittyykään. Tämäkään työkalu ei ole kristallipallo joka näkee tulevaisuuteen. Komponentti pulasta johtuva uusien autojen toimitusten vaikeus nosti käytettyjen hintaa mikä on oman muistikuvani perusteella outo ilmiö. Yleensä auton arvot laskevat. Tähän Venäjän aloittamasta sodasta johtuva lähes 3€ maksava bensa/diesel heitti kysynnän siten kuin se meni. Ketjusta selviää miten meni. Ja muutama kuukausi myöhemmin korkojen lähdettyä nousuun asetelma kääntyi taas päälaelleen. Mikään ei ole arvaamattomampi kuin äänestäjä. Sama pätee kuluttajaan. Jos maailma muuttuu niin nopeasti kuin se on tässä viimeisen kolmen vuoden aikana muuttunut niin vaikea on Kamuxin varaston aina olla oikeassa. Eli johdon selitys varmaankin totta.

Itse puolustan Kalliokoskea, koska perustajaomistaja on aina rautaa. Otetaan esimerkiksi vaikka Ponsse. Tuskin on täydellinen Kalliokoskikaan mutta jos tyhjästä luodaan tämän kokoluokan voittoa tekevä autokauppa niin aika kova suoritus. Sopii yrittää.

Pienet ja suuret pomput kuuluu asiaan kun ollaan matkalla Euroopan suurimmaksi käytettyjen autojen kaupaksi.

Itse olen aina ostanut Kamuxia halvemmalla kuin edellisellä kerralla. Tämä ei ole enää sijoittamista vaan omistamista.

82 tykkäystä

Hieman omituista nähdä noin paljon myynti-ilmoituksia palstalla nykykurssiin ja vielä omituisempaa, että Kamux löytyy Flop-ketjusta tälle vuodelle. En näe mitään mahdollisuutta, että Kamux oli top3-laskijoissa tältä lähtötasolta ja myös myyntien aika meni jo aiemmin.

Itse katsoisin tulosta syklien yli keskiarvona ja kun kurssi on 4,3€, niin en näe juurikaan riskiä sijoittaa. Vaikka kaikki menisi pieleen, niin vaikea tällaisen bisneksen on tappiota tuottaa (surkeana vuotenakin 0,3€ Eps) ja viime vuonna todella moni asia meni pieleen. Iso painoarvo on myös uudella toimarilla, jos Kalliokoski jatkaisi, niin olisi omakin usko koetuksella tämän tiedotuksen jälkeen. Nyt kuitenkin saadaan kovien meriittien kaveri tilalle.

29 tykkäystä

Olen kuullut automyyjiltä saman jutun välipäivistä. Ihan samassa markkinassa elävät Saka ja Kamux. Sakan ei tarvitse tiedottaa mitään negatiivista Q4 myynneistä. Mainostemppuna voidaan kehua yksittäisillä hyvillä päivillä. Kamuxin ja Sakan kasvua kun katsoo, niin molempien firmojen historiassa keskimäärin jokapäivä on tehty uusi myyntiennätys.

Palstalla tuntuu mielipiteet olevan paljon Saka myönteisempiä. Johtuuko tämä siitä, että heidän ei tarvi avata omia lukuja, eikä sieltä pääse poimimaan moitittavaa. Hieno kasvutarina se on ollut, en moiti. Olosuhteet on nyt muuttunut enemmän kuin koko Sakan ja ehkä myös Kamuxin historian aikana. Kamuxilla käsittääkseni taseen puolesta voidaan mennä heikommankin ajan yli, jopa muutama virhekkin tehdä.

12 tykkäystä

Samaa mieltä. Heidän helppo ylärivin kautta mainostaa onnistumisiaan. Sen mitä olen saanut ymmärtää, niin myös heillä myyntihinnat joustanu kesästä alaspäin, mutta autojen hankintahinta ei jousta vastaavasti. Myynti vetäny syksyn ajan, mutta viivan alle jää vähemmän, ellei nuo hankintahinnat ala lopulta joustamaan.

Ilman muuta näin. Olisi aika naivia ajatella, että näin kilpaillulla markkinalla ja tuossa kokoluokassa olisi immuuni markkinatilanteen muutoksille - varsinkin kun kasvunälkää näyttää edelleen löytyvän.

Kamux on eurooppalainen toimija. Saka kotimainen. Kamuxilla varmasti ollut johdon tekemisen ja ajankäytön painopiste Euroopan valloituksessa. Saka taas keskittynyt kasvamaan kotimaassa. Pelaavat siis eri sarjoissa.

Mielenkiintoista nähdä, että mihin liikevoitto % asettuu nyt kun korot nousee. Matalakatteista hommaa. Kyllä autokaupan kultavuodet saattaa olla nyt ohi.

" Strategia näyttäytyy haavekuvana

Käytettyjen autojen markkinat supistuvat, eikä Kamux ole ongelmineen yksin. Suuri brittikauppias Cazoo lopettaa toimintansa manner-Euroopassa ja CarNext vetäytyy Saksan ja Norjan kuluttajaliiketoiminnasta."

“Varoitusvalot palavat siis räikeän punaisina, ja myös Kamuxin osakkeen ostamisen voi näissä oloissa jättää väliin. Ja jälleen perustelluista syistä.”

15 tykkäystä

OP laskee tavoitehintaa 7,00€ → 5,50€. Toistaa osta-suosituksen.

25 tykkäystä

"Käytettyjen autojen kaupassa liikkui yhteensä noin 570 000 henkilöautoa, mikä on noin 11 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Autoliikkeiden kautta kulki noin 290 000 käytettyä henkilöautoa, mikä on noin 9,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. "

Liikkeiden myynti Koko henk.auto markkina Liikkeiden markkinaosuus Kamux Markkinaosuus Liikkeiden markkinaosuus
2022 290000 557 462 52.0 % 44500 8.0 % 15.3 %
2021 321000 627 046 51.2 % 48660 7.8 % 15.2 %
2020 306000 632 980 48.3 % 45435 7.2 % 14.8 %

Oletetulla 2022 myynnillä Kamux on edelleen ottanut kokonaismarkkinaosuutta (joskin hitaammin kuin aiemmin) ja lisäksi huomioiden liikkeiden suhteellisen osuuden kasvun, on Kamuxin markkinaosuuden kasvu ollut sitäkin verkkaisempaa. Ei tämä 2022 myynti kyllä mitenkään nappiin ole mennyt.


Edit 1:

Pidän kappalemääräistä myyntiä jokatapauksessa parhaana mittarina. Liikevaihto heiluu paljon km. myyntihinnan mukaan ja rautakate per auto ei nouse suhteellisesti kalliimmassa autossa.
Tässähän syntyi eräänlainen liikevaihtokupla, kun seuraavat asiat tapahtuivat saman aikaisesti 2020-2021: autojen keskihinnat nousivat, myynti-mix painotettiin kalliimpiin, markkina oli kuuma jolloin kappalemääräisesti myytiin paljon.

Edit 2:

Suomen km. myyntihinta ja rautakate per auto

17 tykkäystä

Verrattaessa Kamuxin kappalemääräisen myynnin lukuja markkinan lukuihin, on hyvä huomioida, että Kamux on muuttanut erityisesti v.2022 myyntimixiään astetta kalliimpien autojen suuntaan, joissa Kalliokoskenkin mukaan varastonkierto keskimäärin on edullisia autoja hitaampaa. 1-9/2022 Kamuxin myymien autojen keskihinta on ollut 15,3% vertailukautta korkeampi. Näin ollen tästä tulee hidastuvan varastonkierron myötä hieman “takapakkia”, kun verrataan kappalemääräisiä myyntilukuja koko markkinan lukuihin, jossa keskihinnat tuskin ovat nousseet kaksinumeroisia prosenttilukuja huolimatta sähkö- ja hybridiautobuumista. Vaikka kappalemääräisessä myynnissä oltaisiin lähellä markkinan lukuja Suomessa, niin euromääräisesti Kamux on nähdäkseni ottanut isosti markkinaosuutta v.2022.

Edit.

Samaa mieltä tästä. Mutta kun verrataan pelkkiä Kamuxin ja markkinan kappalemääräisiä myyntilukuja, niin mielestäni Kamuxin valikoiman muutos selvästi korkeampien keskihintojen autoihin on hyvä tässä yhteydessä ottaa huomioon.

10 tykkäystä

Perusajatuksen tasolla olet oikeassa. Firmoissa, joissa ihan avoimesti tunnustetaan, että loka-marraskuun luvut tiedetään vasta joulukuun lopussa, tämä olisi ymmärrettävää. Tuohtumusta ymmärtääkseni selittää nimenomaan se, että Kalliokoski on aiemmin niin vahvasti puhunut täysin höpönlöpöä.

Iltarutiinit. Viimeisenä ennen nukkumaanmenoa katson päivän kauppamäärät Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Lisäksi tarkistan suurimmista nettikaupoista, paljonko niissä on autoja myynnissä. Näin säilyy käsitys siitä, mihin suuntaan ollaan menossa.

Siihen on jotenkin oppinut, että täytyy tietää päivän luvut. Hyvinä kauppapäivinä siitä tulee äärimmäisen hyvä mieli. Heikommasta päivästäkään en osaa liikaa stressata.

Kääntelee tätä nyt miten päin hyvänsä, niin iltarutiinit ja negarien ajoitukset ovat tarinoina aivan eri planeetoilta. Jos mainittuja iltarutiineja on noudatettu, miten ihmeessä marraskuun ohjeistus on alun perinkään voinut olla tuo. Lisäksi yhtiöllä on velvollisuus tiedottaa viivytyksettä, jos on selvää, ettei annettuun ohjeistukseen tulla pääsemään. Tämä siis selvisi yhtiölle virallisen totuuden mukaan vasta 30.12.

Ja niin kuin tässä on jo aiemmin mainittu, tuo 30.12. annettu uusi ohjeistus on aivan käsittämättömän laaduton - siis leveä haarukka. Eikö yhtiö todella aivan vuoden loppumetreilläkään tiedä tämän paremmin, missä mennään. Retorinen kysymys.

Tarkemmin näitä siteeraamiani kohtia voi lukea täältä (maksumuurin takana):

26 tykkäystä